וואווי
צילום: טוויטר

טאיוואן מגבילה את ייצוא השבבים לוואווי ול-SMIC

הממשלה בטאיפיי החריפה את המגבלות על חברות סיניות כמו וואווי ו-SMIC, ברקע לחשש מהדלפת טכנולוגיה מתקדמת; לצד ההסתייגויות של מייסד וואווי, סין ממשיכה לקדם תשתיות בינה מלאכותית - עם השקעות עתק ופיתוח שבבים מקומיים

רוי שיינמן |

ממשלת טאיוואן הודיעה על הכללת שתי החברות הסיניות הבולטות ביותר בתחום השבבים והטכנולוגיה - וואווי ו-SMIC - ברשימת הפיקוח על יצוא מוצרים אסטרטגיים. המשמעות היא שכעת יש דרישה לאישור ממשלתי לכל עסקה בין חברות טאיוואניות לשתי הענקיות הללו, במהלכה מצטרפות וואווי ו-SMIC לרשימה שכוללת ארגונים כמו אל-קעידה והטליבאן. בכך מסמנת טאיוואן החמרה נוספת במדיניותה כלפי סין, שאותה היא רואה כאיום אסטרטגי הולך וגובר.


כדי להבין את המשמעות, צריך לזכור שטאיוואן היא ביתה של TSMC - יצרנית השבבים הגדולה בעולם ואחת הספקיות החשובות ביותר לאנבידיה ולחברות מערביות רבות. מצד שני, וואווי ו-SMIC מתחרות על אותו התחום בדיוק - פיתוח שבבים מתקדמים לבינה מלאכותית - בניסיון לצמצם את התלות בטכנולוגיה אמריקאית.


לאחר ש-TechInsights הקנדית חשפה בשנה שעברה כי אחד משבבי הבינה המלאכותית המובילים של וואווי (ה-910B) הכיל רכיבים שיוצרו ב-TSMC, המשטר בטאיפיי נכנס ללחץ. אף על פי ש-TSMC מיהרה להקפיא משלוחים לחברות כמו Sophgo שנקשרו לשבב הזה, ארה"ב לא הסתפקה בכך' ובנובמבר האחרון דרשה מ-TSMC לעצור כל משלוח נוסף של שבבים לחברות סיניות. כעת, טאיוואן מחזקת את הקו הזה ביוזמתה שלה.


למרות החרם האמריקאי, וואווי לא ויתרה - אך אפילו מייסד החברה, רן ז'נגפיי, מודה שעדיין מוקדם מדי לחגוג. בריאיון ניסה ז'נגפיי לצנן את ההתלהבות סביב ההתקדמות הטכנולוגית של החברה. "וואווי עדיין לא כל כך מרשימה", הוא אמר, והוסיף כי שבב ה-Ascend של החברה, המתיימר להתחרות במוצרי אנבידיה, עדיין מפגר בדור אחד אחרי השבבים האמריקאים.


רן התייחס ישירות לחששות שהעלה מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, אשר הזהיר מפני ההתקדמות של וואווי בתחום הבינה המלאכותית. בעוד סין וארה"ב מנהלות סבב חדש של שיחות סחר הכולל דיונים במגבלות ייצוא טכנולוגיה, דברי ז'נגפיי נתפסים כמאמץ להפחית את הלחץ מצד הממשל האמריקאי, או לפחות להציג את וואווי כפחות מאיימת ממה שהיא נתפסת.


המגבלות האמריקאיות דווקא דחפו את וואווי קדימה

אחת התוצאות של מגבלות הייצוא שהטילה ארה"ב היא חיזוק המעמד של וואווי בשוק המקומי. ענקיות סיניות רבות החלו להעדיף את שבבי Ascend על פני מוצרי אנבידיה, שנמצאים כעת תחת מגבלות נוקשות. עם זאת, הפתרונות של וואווי עדיין אינם מתאימים למשימות המתקדמות ביותר - ורוב חברות ה-AI הסיניות עדיין משתמשות בשבבים אמריקאיים לאימון מודלים מתקדמים.


בתוך החברה עצמה יש מי שמודים בקשיים: תיאום בין השבבים, חלוקת עומסי עיבוד, וניהול חום - כל אלה בעיות שמגבילות את השימוש בשבבים של וואווי למשימות פשוטות בלבד. רן סיפר שהחברה פיתחה פתרונות טכנולוגיים כדי להתמודד עם חלק מהאתגרים, בעיקר באמצעות מחשוב מקבילי ואשכולות שבבים שמחוברים יחד להגברת העוצמה. 

קיראו עוד ב"גלובל"


CloudMatrix 384: הקלף החדש של וואווי

המאמץ המרוכז ביותר של וואווי להתחרות באנבידיה הוא שרת חדש בשם CloudMatrix 384, הכולל 384 מעבדי AI המחוברים ביניהם בטכנולוגיה אופטית מתוצרת החברה. השרת מסוגל לעבד כמויות עצומות של מידע ונמצא כעת בשלב בדיקות אצל לקוחות ראשונים. עם זאת, גם כאן קיימים אתגרים - החום הרב שפולטים השבבים, משקל המערכת, והחשוב מכל: היעדר מערכת מספיק גדולה של מפתחים.


מה שמייחד את אנבידיה הוא לא רק החומרה אלא גם הפלטפורמה, CUDA, שמושכת אליה קהילת מפתחים רחבה. וואווי מנסה לחקות את המודל הזה, ומשקיעה סכומי עתק, כ-25 מיליארד דולר בשנה, במחקר ופיתוח. כשליש מהסכום הזה מוקדש למחקר בסיסי שאינו ממוקד במוצר מיידי, אלא בחדשנות מדעית עמוקה.


למרות הפערים בטכנולוגיה, לסין יש יתרונות משמעותיים - בעיקר בתחום התשתיות. לדברי ז'נגפיי, מערכת החשמל והאינטרנט בסין מהמתקדמות בעולם, ומהוות תשתית קריטית לצמיחת תעשיית הבינה המלאכותית. לדבריו, "בינה מלאכותית תלויה בזמינות של חשמל ותשתית רשת מתקדמת, ובתחומים האלה סין מובילה".


וואווי היא לא רק חברה טכנולוגית פרטית. ז'נגפיי שירת כקצין בצבא הסיני, והחברה שייסד משמשת כזרוע טכנולוגית של הממשל - גם אם לא באופן רשמי. בזמן שארה"ב מנסה לחסום את סין באמצעים רגולטוריים, בייג'ינג משתמשת בוואווי לאותת למערב על כוחה ועצמאותה. גם הריאיון של ז'נגפיי, שפורסם ביום השני של שיחות הסחר בלונדון, לא מקרי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ביל אקמן (רשתות)ביל אקמן (רשתות)

ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%

הרץ היא מהמניות הבולטות בתיק של ביל אקמן

רן קידר |
נושאים בכתבה ביל אקמן הרץ

חברת השכרת הרכב הרץ Hertz . 40.99%   הציגה רווח מפתיע ברבעון האחרון, וזאת הודות למהלכי התייעלות מקיפים שמובילה ההנהלה, בדגש על הפחתת עלויות צי הרכב, לצד שיפור בתהליכי תפעול. למרות ירידה של 3.8% בהכנסות, שהסתכמו ב-2.48 מיליארד דולר, הרווח והתחזיות קדימה מובילים לעלייה של 33% במניה. 


ביל אקמן - האקטיביסט השאפתן

החברה שלאחרונה נכנס להשקעה גדולה בה ביל אקמן (ביל אקמן צופה תשואה של 400% ב-4 שנים - האם תרצו להצטרף ומהם הסיכונים?) רשמה רווח מתואם של 12 סנט למניה - לעומת הפסד של 68 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתוצאה טובה, לעומת תחזיות שעמדו על רווח של 3 סנט בלבד למניה. הרווח הגיע בעקבות ירידה חדה בהוצאות הפחת על רכבים, שהסתכמו ב-273 דולר לחודש לכלי רכב, נמוך מהיעד הפנימי של 300 דולר, ובערך מחצית מהעלות שנרשמה לפני שנה.

מאחורי המספרים עומד מהלך אסטרטגי שמוביל המנכ"ל ג׳יל ווסט, בעידודו של אקמן, הכולל החלפה הדרגתית של דגמים שמאבדים ערך במהירות, במיוחד רכבי חשמל שהתקשו להשתלב בשוק ההשכרה, ברכבים שמחזיקים ערך גבוה יותר לאורך זמן. בנוסף, החברה התאימה את היקף צי הרכב לביקושים בפועל, צמצמה הוצאות והטמיעה שיפורים תפעוליים.

מהלך חשוב נוסף הוא המעבר למכירה קמעונאית של רכבים שיצאו מהשימוש. הרץ פיתחה אתר ייעודי למכירת רכבים, ואף משתפת פעולה עם אמזון, במטרה להתחרות בשחקנים כמו קארוואנה. המכירה הקמעונאית צפויה להניב מחירים גבוהים יותר לעומת מכירה במכירות פומביות סיטונאיות.