קתי וודקתי ווד

קת'י ווד: "מאסק יזם את הסכסוך, הוא רוצה להתרחק מהממשל"

למרות חילופי המהלומות הפומביים בין אילון מאסק לדונלד טראמפ, קת'י ווד מאמינה שמדובר באסטרטגיה: להתרחק מהממשל, להגן על עסקי טסלה ו-SpaceX ולשמר נוכחות בשווקים כמו סין; לדבריה, מאסק פועל תחת לחץ - אבל במודע

רוי שיינמן |

הסכסוך החריף בין אילון מאסק לדונלד טראמפ מעורר דאגה בקרב משקיעים, אך קת'י ווד - מנכ"לית קרן ההשקעות ARK ומהמשקיעות הבולטות בטסלה Tesla -3.68%   - מאמינה שיש בכך גם מהלך אסטרטגי. בסרטון שפרסמה בסוף השבוע, ווד טענה כי מאסק מתחיל להבין את עומק המעורבות הממשלתית בעסקיו, וכי המאבק הפומבי מול טראמפ עשוי להיות חלק מתוכנית רחבה יותר לניתוק הדרגתי מהממשל.


הדברים של ווד נאמרו לאחר שמאסק הודיע על עזיבתו את מחלקת היעילות הממשלתית (DOGE), ותקף את הצעת התקציב של טראמפ בטענה שהיא תגדיל את הגירעון הפדרלי ותפגע ביוזמות ההתייעלות שהוא עצמו קידם. טראמפ לא נותר חייב והאשים את מאסק בתרומה שולית לכלכלה ואף איים לבטל חוזים פדרליים עם טסלה ו-SpaceX. למחרת החריף הקרע עוד יותר, כשמאסק טען שטראמפ מופיע בקבצים שלא פורסמו על ג'פרי אפשטיין. טראמפ מיהר להגיב וקבע כי מאסק "איבד את השפיות". באותו היום, איים מאסק להשבית את פעילות החללית "דרגון", אך חזר בו בהמשך. לפי ווד, ההתמתנות הזו מצביע על כך שמאסק בולם את ההסלמה במכוון.


ההשפעה על החברות של מאסק ועל וול סטריט

לווד ברור שהמשבר הזה עלול לפגוע ישירות בעסקיו של מאסק - במיוחד אם הממשל ינקוט בצעדים רגולטוריים. "ל-SpaceX יש חוזים ממשלתיים בהיקף של 22 מיליארד דולר", הזכירה ווד. לדבריה, גם תחום המוניות האוטונומיות - שצפוי להיות מושק בטקסס החודש - עלול להיפגע אם הרגולציה תוחמר. בנוסף, היא ציינה שגם ניוראלינק כפופה לפיקוח של ה-FDA, מה שמגביר את הרגישות של עסקיו של מאסק לשינויים פוליטיים.


לדברי ווד, ייתכן שמאסק יזם את הקרע הזה במטרה לנתק קשרים עם הממשל הפדרלי בכלל ועם המפלגה הרפובליקנית בפרט - במיוחד לאור עמדותיו הניציות של טראמפ כלפי סין, שוק קריטי לטסלה מבחינת ייצור ומכירות. "הוא לא יכול להרשות לעצמו להיות מוחרם שם", היא ציינה.


למרות המתח, ווד שומרת על אמונה במאסק ובחוסנו הנפשי. לדבריה, הוא "מתפקד היטב תחת לחץ" ועדיין רואה את תפקידו בהובלת הצמיחה הכלכלית של ארה"ב ככלי להפחתת הגירעון הלאומי. עם זאת, היא סבורה כי הנהלת טסלה צריכה להזכיר לו את יעדי החברה ולעודד אותו לחזור להתמקד בהם, כפי שהצהיר לאחרונה שיעשה. באשר להשקעות שלה בטסלה, ווד ציינה כי היא רגילה לתנודתיות. מאז הבחירות לנשיאות ב-2024, ARK מכרה מניות טסלה בשווי של כמעט חצי מיליארד דולר - מתוך ציפייה לרעידות נוספות. "אנחנו מנסים לנצל את התנודתיות לטובתנו", אמרה. "כשמניה מזנקת - אנחנו מקטינים חשיפה כחלק מניהול אקטיבי".


ההימור לטווח הארוך - יעד של 2,600 דולר למניה

מניית טסלה נפלה ביום חמישי ב-14%, ומחקה מעל 150 מיליארד דולר משווי השוק שלה, אך התאוששה מעט ביום שישי עם עלייה של 3.7%. אך למרות התנודתיות, ווד, אחת התומכות הגדולות של טסלה בוול סטריט, מאמינה שהחברה תשלוט בעתיד בתחום המוניות האוטונומיות, שוק רווחי במיוחד, בזכות מובילותה בטכנולוגיית נהיגה עצמית. לפי התחזית שלה, מניית טסלה תגיע ל-2,600 דולר עד 2029 - פי 9 ממחירה הנוכחי.


בסוף הרבעון הראשון, קרנות ARK החזיקו ב-3.3 מיליון מניות של טסלה בשווי כולל של 928 מיליון דולר. אמנם מדובר רק ב-0.1% מהמניות של טסלה, אך הן מהוות 7.6% מהתיק הכולל של ARK. קרנות הדגל של החברה אף חשופות לטסלה יותר: מניית טסלה מהווה 10.3% מקרן ARK Innovation, כ-10.8% מקרן ARK Autonomous Technology & Robotics, ו-6.9% מקרן ARK Next Generation Internet.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social