פאוול
צילום: טוויטר

למרות הירידה באינפלציה - למה מדד פברואר מדאיג את הפד'?

מדד פברואר העיד על האטה באינפלציה השנתית מ-3% ל-2.8%, אבל מספר אנליסטים שבחנו את הרכיבים שנכנסים למדד ה-PCE - מדד האינפלציה המועדף על הפד' - טוענים שבהסתכלות עליהם ייתכן והאינפלציה לא ירדה בכלל - אלא עלתה; הסבירות להורדת ריבית במאי ירדה ל-30% מ-52% תוך שבוע בלבד

רוי שיינמן | (2)

מדד פברואר העיד שהאינפלציה עלתה בכ-0.2% במהלך החודש ועמדה על 2.8% - האטה לעומת ינואר ומתחת לצפי הכלכלנים שהיה לעלייה של 0.3% ו-2.9% בהתאמה. הנתונים היוו משב קצרצר של רוח מרעננת כאשר הם הביאו את וול סטריט לסגור בירוק אתמול, אבל היום התמונה כבר התהפכה והמדדים נופלים.


למרות הירידה באינפלציה, הן מצד הצרכנים והן מצד היצרנים - שם עמדה האינפלציה השנתית על 3.4% בפברואר לעומת 3.6% בינואר, הפד' עדיין מודאג שהריבית הגבוהה לא מצליחה להאט את עליית המחירים בקצב לו הוא ציפה, כאשר הרכיבים משני המדדים שנכנסים למדד המחירים לצריכה אישית (PCE), שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד', מראים שהאינפלציה אולי לא מאטה בכלל.


מדד פברואר ירד - אבל הרכיבים החשובים בכלל עולים

הכלכלנים בבנק אוף אמריקה ומספר אנליסטים בוול סטריט צופים כעת שמדד הליבה של ה-PCE יעיד על עלייה שנתית של 2.7% בפברואר, עלייה לעומת 2.6% בינואר: "זה יעיד שההתקדמות במאבק באינפלציה עדיין לא מניבה פירות ויאלץ את הפד' להמשיך ולהחזיק את הריבית על כנה", כתב הכלכלן של בנק אוף אמריקה, סטפן ג'ונו. נתוני המדד צפויים להתפרסם ב-28.3.


המשקיעים לא מצפים להורדת ריבית בהחלטה של שבוע הבא וגם לא בזו שבחודש הבא, ולאור ההתפתחויות האחרונות, הציפייה בשוק להורדת ריבית מצד הפד' גם בהחלטת מאי ירדו משמעותית - השווקים מתמחרים כעת סבירות של כ-30% שהפד' יוריד את הריבית בהחלטה בחודש מאי, לעומת סבירות של 52% שראו בשווקים רק לפני כשבוע.


"זה בדיוק ההפך מההתקדמות כלפי מטה באינפלציה הפד' רוצה לראות בכדי שהוא יכול להקל את המדיניות המוניטרית, והנתונים למעשה מחזקים את הטענה שלנו שחלון ההזדמנויות לנתונים שיאפשרו בכלל הורדת ריבית השנה כבר נסגר", כתב תומאס ראיין, כלכלן ב-Capital Economics North America.


בהסתכלות על הרכיבים של מדד פברואר, רכיב הדיור עלה ב-0.3%, פחות מהעלייה שנרשמה בינואר, אך עדיין היה אחראי למחצית מהעלייה החודשית במדד המחירים לצרכן, כך לפי הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה. רכיב זה מהווה יותר משליש מהמשקל הכולל במדד, עם דגש מיוחד על הערכות של בעלי בתים לגבי גובה שכר הדירה שהם היו יכולים לקבל על נכסיהם.


רכיבי המזון והאנרגיה עלו ב-0.2% כל אחד. מחירי הרכבים המשומשים זינקו ב-0.9%, ומחירי הלבוש עלו ב-0.6%. בתוך רכיב המזון, מחירי הביצים קפצו ב-10.4% נוספים, מה שהביא את העלייה השנתית ל-58.8%.

קיראו עוד ב"גלובל"


המכסים ממשיכים להדאיג את המשקיעים

לצד הנתונים, הדאגה הגדולה של המשקיעים כרגע היא ההשלכות של מדיניות המכסים של טראמפ. בשבוע שעבר העלה הנשיא את המכסים על סין ב-10% נוספים ל-20% והשבוע הוא העלה את המכסים על אלומיניום ופלדה מקנדה ל-50%, כאשר היום הוא אפילו איים להטיל מכסים של כ-200% על ייבוא אלכוהול מאירופה. המשקיעים חוששים שמדיניות המכסים תוביל להמשך הסלמה ותגובות מצד המדינות האחרות, מה שבסופו של דבר עלול להוביל לפגיעה גם במשק האמריקאי.


דוגמא טובה לפגיעה פוטנציאלית בשוק האמריקאי היא המכסים שטראמפ מאיים להטיל על ייבוא רכבים מקנדה - המשקיעים חששו שהמכסים על ייבוא אלומיניום ופלדה יפגעו בעלויות הייצור של תעשיית הרכב, אבל למעשה העלייה מהווה פגיעה שולית של כ-1% מעלות הייצור. עם זאת, אם טראמפ ירחיב את המכסים על רכבים מקנדה, הפגיעה בשק האמריקאי עלולה להיות עמוקה הרבה יותר.


טראמפ איים שאם קנדה תגיב למכסים על אלומיניום ופלדה, הוא יחזיר את כל הייצור של חברות הרכב האמריקניות שמייצרות בקנדה חזרה לארה"ב, מה שעלול לעלות לחברות מיליארדים שבסופו של דבר כנראה יתגלגלו לצרכן הסופי.


ההערכות מדברות על כך שהעלות של העברת הייצור של ענקיות הרכב האמריקאיות מקנדה לארה"ב תעמוד על כ-150 מיליארד דולר, הן בגין פירוק המתקנים בקנדה והן בגין בנייתם מחדש בארה"ב. אלה סכומים שחברות הרכב שגם ככה מתקשות להתמודד עם ההוצאות שלהן על דגמים חדשים והמעבר לרכבים חשמליים יתקשו מאוד להתמודד איתם. בינתיים, יצרניות הרכב מנסות להתמודד עם חוסר הוודאות בעיקר על ידי ייבוא של רכבים וחלקים לפני שהמכסים ייכנסו לתוקף.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 15/03/2025 11:27
    הגב לתגובה זו
    הריבית עצמה היא גורם אינפלציוני. בסוף כל אנשי הכלכלה הישנה יבינו את זה קשה להפטר מהרגלים ישנים.אללה כרים.
  • 1.
    שקריםונוכליויות 14/03/2025 00:04
    הגב לתגובה זו
    המדדים מהונדסים האינפלציה משתוללת הכל שקרים והנדסת תודעה
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

הדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיותהדגם המוזל של טסלה 3. קרדיט: רשתות חברתיות

המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל

על רקע הירידה במכירות, התחרות הגוברת ומשבר הדימוי של מאסק, טסלה משיקה גרסה זולה של הסדאן הפופולרית, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי אירופה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

בשישי האחרון השיקה טסלה Tesla 0.1%  באירופה את הגרסה הזולה של הסדאן הפופולרית, מודל 3 סטנדרט, כחלק מהמאמץ להחיות את הביקושים ברחבי היבשת. המהלך מגיע לאחר חודשים של ירידה חדה במכירות, תחרות אגרסיבית מצד BYD ויצרניות סיניות נוספות, וגם תגובת נגד צרכנית לפעילותו הציבורית והפוליטית של מנכ"ל החברה, אילון מאסק.

הדגם החדש מתומחר כעת ב־37,970 אירו בגרמניה (כ-44,300 דולר), כ-32,700 דולר בנורבגיה וכ-47,800 דולר בשבדיה. בארה"ב נמכר ה-Standard מאז אוקטובר ב-36,990 דולר. בארץ, נכון להיום, הגירסה הזולה ביותר של המודל 3 עומדת על כמעט  66,000 דולר (213,341 שקל). אמנם טסלה עוד לא פרסמה חדשות לגבי הדגם המוזל בארץ, אבל אם נעריך על פי ירידת המחירים באירופה ובארה"ב, נוכל לשער שהמחיר המעודכן יהיה כ-185,000 שקל. הגרסאות הזולות מוותרות על חלק מהגימורים והפיצ'רים הפרימיום, אך עדיין מציעות טווח נסיעה של מעל 480 ק"מ, כדי לשמר את האטרקטיביות מול המתחרות המוזלות. 

עם זאת, הדגם מצויד בסוללה קטנה יותר ולכן מציע טווח וביצועים נמוכים בהשוואה לגרסאות ה-Long Range וה-Performance. בתוך תא הנוסעים הוסרו מאפייני הפרימיום של מערכת השמע, והיא עם פחות רמקולים. בנוסף, גימורי הפנים פשוטים יותר, כולל העדר תאורת אווירה וחומרים יוקרתיים. גם המושבים והריפודים מגיעים בגרסה בסיסית יותר. מבחוץ, החישוקים והגלגלים הם בגרסה פשוטה וקטנה יותר, ומראות הצד אינן מתקפלות או מתכווננות חשמלית כפי שקיים בדגמים המאובזרים. 

בנוסף, חלק מהיכולות המתקדמות של מערכות הנהיגה האוטונומיות, כמו Autosteer ותכונות חבילת הפרימיום, אינן כלולות. כל אלו יחד מרכיבים גרסה בסיסית, שמעניקה את חוויית טסלה במחיר נמוך יותר, אך עם פחות פיצ’רים ונוחות.


ההוזלה מלווה גם בגרסת Model Y זולה שהושקה מוקדם יותר השנה. מנכ"ל החברה, אילון מאסק, טען כי ההוזלות יאפשרו לטסלה להגיע לקהלים רחבים יותר ולשקם את הביקושים, שנשחקו בחודשים האחרונים.