הצבע חוזר ללחיים: המניות של חברות התעופה מזנקות אחרי דוחות טובים
חברות התעופה האירופיות סבלו בשנה האחרונה מהאינפלציה שהעלתה את העלויות למרות ביקוש חזק ומתמשך; כעת, לאחר שהציגו תוצאות טובות הן צופות המשך ביקושים חזקים אך מזהירות כי תהליך השיפור ברווחיות ייקח עוד זמן
מניות חברות התעופה האירופיות לופטהנזה ואייר פראנס מזנקות לאחר שהציגו דוחות טובים. בכך, מקוות החברות האירופיות לשים מאחוריהן את השנה הקשה שעברה עליהן, שכללה ירידה במחיר מניותיהן בצל האינפלציה שהעלתה את העלויות למרות ביקוש חזק ומתמשך.
אייר פראנס
חברת האם של חברות התעופה אייר פראנס (הצרפתית) ו-KLM (ההולנדית) דיווחה על הכנסות שנתיות של 31.5 מיליארד אירו, עלייה של 4.8% ביחס לנתון בשנה הקודמת. הצמיחה בהכנסות הונעה בין היתר הודות לעלייה של 3.6% בקיבולת במטוסים והכנסות חזקות בפעילות התחזוקה. ברבעון הרביעי, רשמה החברה רווח תפעולי של 396 מיליון אירו, המשקף שיפור של 453 מיליון אירו ביחס לרבעון המקביל אשתקד, לצד EBITDA של 1 מיליארד אירו, עלייה של 402 מיליון אירו ביחס לרבעון הרביעי של 2024.
במהלך השנה והרבעון החולפים נהנתה החברה מביקושים גבוהים, במיוחד בשוק הצפון-אטלנטי ובשירותי הפרימיום. בנוסף, החברה גם דיווחה על רווחים טובים בהרבה בפעילות המטענים, שהועצמה על ידי ביקוש חזק מאסיה, ותרמה לתוצאות החיוביות. כמו כן, עלויות הדלק של הקבוצה ברבעון הרביעי היו נמוכות מהצפוי, והסתכמו ב-1.54 מיליארד אירו בהשוואה ל-1.66 מיליארד אירו הצפוי. לבסוף, ברבעון הרביעי של השנה, הטיסה החברה 23.5 מיליון נוסעים, עלייה של 5.1% מהשנה הקודמת. הקיבולת גדלה ב-2.2%, בעוד התנועה עלתה ב-4.7%.
חברת התעופה ציינה כי ביקוש למסחר אלקטרוני ושיבושים בספנות האוקיינוס, במיוחד בים האדום, תמכו בתשואות גבוהות יותר של הובלה. בצד העלות, עלויות החברה עלו ב-4% ברבעון הרביעי וב-3.2% לשנה כולה, המשקפת העלאות שכר, אגרות שדות תעופה והשקעות בשירותי פרימיום. עם זאת, מחירי דלק נמוכים סיפקו קיזוז חלקי. החברה ממשיכה להתמקד בבקרת עלויות, עם ציפיות שעלויות יחידת הדלק לשעבר יגדלו במספרים חד ספרתיים נמוכים בהשוואה לשנת 2024.
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- לופטהאנזה עוצרת את הטיסות לתל אביב - אבל גם לעמאן, ביירות וארביל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במבט קדימה, בהתאם לתחזיות האנליסטים, אייר פראנס-KLM צופה גידול בקיבולת של 4-5% ב-2025, ואשררה מחדש את יעדיה לטווח הבינוני ל-2026-2028, הכוללים השגת מרווח תפעולי של מעל 8% ושיפור מתמשך בתזרים המזומנים החופשי.
לופטהנזה
בדומה לאייר פראנס, גם חברת התעופה לופטהנזה דיווחה על תוצאות חזקות בשנת 2024. במהלך השנה רשמה החברה הכנסות שיא של 37.6 מיליארד יורו, המשקפות עלייה של 6% בהשוואה ל-35.4 מיליארד יורו בשנה הקודמת.
עם זאת, הרווח התפעולי של הקבוצה (Adjusted EBIT) ירד ל-1.6 מיליארד אירו מ-2.7 מיליארד אירו ב-2023, כאשר המרווח התפעולי יורד מ-7.6% ל-4.4%. הירידה ברווחיות יוחסה לגורמים שונים, בעיקר במחצית הראשונה של השנה. שביתות השפיעו על חטיבת הנוסעים בהיקף של כ-450 מיליון אירו, בעוד שגידול חד בקיבולת הענף הוביל לירידה בתשואות הממוצעות בתחילת הקיץ. בנוסף, עלויות תפעול גבוהות יותר, במיוחד בגרמניה, יחד עם דחיית משלוחי מטוסים, הכבידו מאוד על הביצועים. הרווח הנקי ירד באופן פחות משמעותי והגיע ל-1.4 מיליארד אירו (שנה קודמת: 1.7 מיליארד אירו), בין היתר בשל ירידה בהוצאות הריבית.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
"במבט לאחור, 2024 הייתה שנה של שני
חצאים עבור קבוצת לופטהנזה. בששת החודשים הראשונים, עדיין נאלצנו להתמודד עם ירידה משמעותית ברווח התפעולי", אמר המנכ"ל קרסטן שפור במסיבת העיתונאים לאחר הדוחות. "אבל חברת התעופה הצליחה להתאושש במחצית השנייה של השנה, עם רבעון רביעי חזק במיוחד".
שפור גם אמר שתוכנית הארגון מחדש בחברה צפויה לתרום לרווח הגולמי כ-2.5 מיליארד יורו עד 2028. בהתייחסו לשנת 2025 כ"שנת מעבר", שבמהלכה צעדי החיסכון עדיין לא ייכנסו לתוקף במלואו, אמרה החברה כי היא
בכל זאת צופה לרווח תפעולי "גבוה משמעותית" השנה. לבסוף, לופטהנזה צופה שהביקוש לנסיעות אוויריות יישאר גבוה, כפי שמאותת על ידי מגמה חיובית בהזמנות בתחילת 2025.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא
נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר
זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.
לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".
בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.
שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".