לופטהנזה
צילום: iStock

הצבע חוזר ללחיים: המניות של חברות התעופה מזנקות אחרי דוחות טובים

חברות התעופה האירופיות סבלו בשנה האחרונה מהאינפלציה שהעלתה את העלויות למרות ביקוש חזק ומתמשך; כעת, לאחר שהציגו תוצאות טובות הן צופות המשך ביקושים חזקים אך מזהירות כי תהליך השיפור ברווחיות ייקח עוד זמן 

איתן גרסטנפלד |

מניות חברות התעופה האירופיות לופטהנזה ואייר פראנס מזנקות לאחר שהציגו דוחות טובים. בכך, מקוות החברות האירופיות לשים מאחוריהן את השנה הקשה שעברה עליהן, שכללה ירידה במחיר מניותיהן בצל האינפלציה שהעלתה את העלויות למרות ביקוש חזק ומתמשך.


אייר פראנס

חברת האם של חברות התעופה אייר פראנס (הצרפתית) ו-KLM (ההולנדית) דיווחה על הכנסות שנתיות של 31.5 מיליארד אירו, עלייה של 4.8% ביחס לנתון בשנה הקודמת. הצמיחה בהכנסות הונעה בין היתר הודות לעלייה של 3.6% בקיבולת במטוסים והכנסות חזקות בפעילות התחזוקה. ברבעון הרביעי, רשמה החברה רווח תפעולי של 396 מיליון אירו, המשקף שיפור של 453 מיליון אירו ביחס לרבעון המקביל אשתקד, לצד EBITDA של 1 מיליארד אירו, עלייה של 402 מיליון אירו ביחס לרבעון הרביעי של 2024. 


במהלך השנה והרבעון החולפים נהנתה החברה מביקושים גבוהים, במיוחד בשוק הצפון-אטלנטי ובשירותי הפרימיום. בנוסף, החברה גם דיווחה על רווחים טובים בהרבה בפעילות המטענים, שהועצמה על ידי ביקוש חזק מאסיה, ותרמה לתוצאות החיוביות. כמו כן, עלויות הדלק של הקבוצה ברבעון הרביעי היו נמוכות מהצפוי, והסתכמו ב-1.54 מיליארד אירו בהשוואה ל-1.66 מיליארד אירו הצפוי.  לבסוף, ברבעון הרביעי של השנה, הטיסה החברה 23.5 מיליון נוסעים, עלייה של 5.1% מהשנה הקודמת. הקיבולת גדלה ב-2.2%, בעוד התנועה עלתה ב-4.7%. 


חברת התעופה ציינה כי ביקוש למסחר אלקטרוני ושיבושים בספנות האוקיינוס, במיוחד בים האדום, תמכו בתשואות גבוהות יותר של הובלה. בצד העלות, עלויות החברה עלו ב-4% ברבעון הרביעי וב-3.2% לשנה כולה, המשקפת העלאות שכר, אגרות שדות תעופה והשקעות בשירותי פרימיום. עם זאת, מחירי דלק נמוכים סיפקו קיזוז חלקי. החברה ממשיכה להתמקד בבקרת עלויות, עם ציפיות שעלויות יחידת הדלק לשעבר יגדלו במספרים חד ספרתיים נמוכים בהשוואה לשנת 2024.


במבט קדימה, בהתאם לתחזיות האנליסטים, אייר פראנס-KLM צופה גידול בקיבולת של 4-5% ב-2025, ואשררה מחדש את יעדיה לטווח הבינוני ל-2026-2028, הכוללים השגת מרווח תפעולי של מעל 8% ושיפור מתמשך בתזרים המזומנים החופשי.


לופטהנזה

בדומה לאייר פראנס, גם חברת התעופה לופטהנזה דיווחה על תוצאות חזקות בשנת 2024. במהלך השנה רשמה החברה הכנסות שיא של 37.6 מיליארד יורו, המשקפות עלייה של 6% בהשוואה ל-35.4 מיליארד יורו בשנה הקודמת.


עם זאת, הרווח התפעולי של הקבוצה (Adjusted EBIT) ירד ל-1.6 מיליארד אירו מ-2.7 מיליארד אירו ב-2023, כאשר המרווח התפעולי יורד מ-7.6% ל-4.4%. הירידה ברווחיות יוחסה לגורמים שונים, בעיקר במחצית הראשונה של השנה. שביתות השפיעו על חטיבת הנוסעים בהיקף של כ-450 מיליון אירו, בעוד שגידול חד בקיבולת הענף הוביל לירידה בתשואות הממוצעות בתחילת הקיץ. בנוסף, עלויות תפעול גבוהות יותר, במיוחד בגרמניה, יחד עם דחיית משלוחי מטוסים, הכבידו מאוד על הביצועים. הרווח הנקי ירד באופן פחות משמעותי והגיע ל-1.4 מיליארד אירו (שנה קודמת: 1.7 מיליארד אירו), בין היתר בשל ירידה בהוצאות הריבית.

קיראו עוד ב"גלובל"


"במבט לאחור, 2024 הייתה שנה של שני חצאים עבור קבוצת לופטהנזה. בששת החודשים הראשונים, עדיין נאלצנו להתמודד עם ירידה משמעותית ברווח התפעולי", אמר המנכ"ל קרסטן שפור במסיבת העיתונאים לאחר הדוחות. "אבל חברת התעופה הצליחה להתאושש במחצית השנייה של השנה, עם רבעון רביעי חזק במיוחד". 


שפור גם אמר שתוכנית הארגון מחדש בחברה צפויה לתרום לרווח הגולמי כ-2.5 מיליארד יורו עד 2028. בהתייחסו לשנת 2025 כ"שנת מעבר", שבמהלכה צעדי החיסכון עדיין לא ייכנסו לתוקף במלואו, אמרה החברה כי היא בכל זאת צופה לרווח תפעולי "גבוה משמעותית" השנה. לבסוף, לופטהנזה צופה שהביקוש לנסיעות אוויריות יישאר גבוה, כפי שמאותת על ידי מגמה חיובית בהזמנות בתחילת 2025.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.