אילון מאסק וג'ף בזוס
צילום: טוויטר

המרוץ לחלל: ג'ף בזוס מול אילון מאסק

בעוד SpaceX של מאסק מציגה את הטיל הגדול בהיסטוריה, Blue Origin של בזוס מנסה לראשונה להתחרות בשוק השיגורים המסחריים

אדיר בן עמי | (1)


הימים הקרובים יציגו תחרות דרמטית בשמי ארצות הברית, כאשר שתי ענקיות החלל הפרטיות מתכננות שיגורים היסטוריים בהפרש של שעות בודדות. SpaceX, חברת החלל של אילון מאסק, המובילה כיום את תעשיית השיגורים העולמית, תתמודד מול Blue Origin של ג'ף בזוס, המנסה לכבוש את מקומה בשוק השיגורים המסחריים.


Blue Origin


Blue Origin, שנוסדה בשנת 2000, תנסה לשגר לראשונה את טיל New Glenn שלה ב-13 בינואר. הניסיון הראשון שתוכנן ליום ראשון נדחה בשל תנאי ים סוערים, שהיו עלולים להקשות על השבת המאיץ.


הטיל New Glenn, המתנשא לגובה של כ-98 מטרים, מייצג את הכניסה הראשונה המשמעותית של Blue Origin לשוק שירותי השיגור הגלובלי. עד כה, החברה התמקדה בטיל New Shepard, המשמש לתיירות חלל תת-מסלולית. הצלחת השיגור קריטית עבור Blue Origin, שכבר הבטיחה חוזים ללקוחות המעוניינים לשגר מטענים לחלל, כולל אמזון, חברת המסחר האלקטרוני שייסד בזוס עצמו.


למרות שהפיתוח של New Glenn החל ברצינות רק ב-2016, Blue Origin נחושה להוכיח את יכולותיה בשוק תחרותי שבו SpaceX שולטת ללא עוררין.


SpaceX

SpaceX, מצידה, מתכננת את הניסוי השביעי במערכת השיגור הענקית Starship ב-15 בינואר. חלון השיגור ייפתח בשעה 17:00 שעון החוף המזרחי של ארה"ב, והאירוע ישודר באופן מקוון. Starship, שהוא כלי השיגור הגדול ביותר שתוכנן אי פעם, מתנשא לגובה של כ-122 מטרים על כן השיגור. הניסוי הראשון ב-2023 הסתיים בפיצוץ, אך SpaceX המשיכה במרץ בפיתוח.


בניסוי החמישי באוקטובר, SpaceX הצליחה ללכוד את החלק התחתון של הטיל באמצעות זרועות מכניות - הישג מרשים שלא חזר על עצמו בניסוי השישי בנובמבר.  הניסוי השביעי יבחן שיפורים בשלב העליון של Starship. החברה תנסה שוב ללכוד את החלק התחתון ומתכננת להשתמש מחדש באחד ממנועי ה-Raptor שהיו בשימוש בניסוי החמישי.


גווין שוטוול, מנכ"לית התפעול של SpaceX, הדגישה בכנס השקעות בנובמבר את הפוטנציאל העצום של Starship: "איננו יכולים אפילו לדמיין מה Starship יעשה עבור האנושות וחיי אדם".

קיראו עוד ב"גלובל"


קרב המיליארדרים

בעוד ש-New Glenn ורוב הטילים הפעילים של SpaceX מתוכננים לשימוש חוזר בחלקם התחתון בלבד, Starship מתוכנן להיות בר-שימוש במלואו - מה שעשוי להוזיל משמעותית את עלויות השיגור לחלל.


SpaceX שלטה ביותר ממחצית השיגורים הגלובליים ב-2024, עם כמעט 140 שיגורים מוצלחים. החברה משרתת הן את המגזר הפרטי והן את ממשלת ארה"ב, ומשגרת לוויינים עבור שירות האינטרנט הלווייני Starlink שלה, המשרת כיום כחמישה מיליון מנויים ב-114 מדינות.


הגודל של Starship לא רק מוזיל עלויות אלא גם פותח אפשרויות חדשות, כמו שירות לוויינים בחלל וטיסות על-קוליות, לפי שוטוול.


Blue Origin תנסה לפלס את דרכה בשוק שירותי השיגור ולבנות עסק רווחי שיאתגר את המובילה, בעוד SpaceX צפויה להמשיך להתמקד בהרחבת עסקי האינטרנט שלה ובהצעת שירותי שיגור גלובליים - תוך המשך החתירה להגשמת חלום הנחיתה על מאדים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עוד רגע. אחרי המחשוב הקוונטי סבלנות. (ל"ת)
    דודלי 14/01/2025 04:18
    הגב לתגובה זו
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.