אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

הלמ"ס: אחוז האבטלה בחודש ינואר - 3.2%, ללא שינוי מדצמבר

דור עצמון |

שיעור האבטלה לחודש ינואר נותר על 3.2%, בדומה לחודש דצמבר 2023, כך עולה מנתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).

עוד עולה כי שיעור התעסוקה (אחוז המועסקים מכלל האוכלוסייה) בחודש ינואר ירד מעט ל-60.4% לעומת 60.7% בחודש דצמבר. שיעור התעסוקה בקרב בני 64-25 בחודש ינואר עומד על 77.9% לעומת 78.1% בחודש דצמבר.

מספר המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה הגיע בינואר 2024 ל-4.449 מיליון נפש. מהם 4.307 מיליון מועסקים ו-142 אלף בלתי מועסקים. בקרב המועסקים, 2.215 מיליון היו גברים (2.226 מיליון בחודש הקודם) ו-2.092 מיליון היו נשים (2.096 מיליון בחודש הקודם). אחוז המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה ירד ל-62.4% (62.7% בחודש הקודם). אחוז זה בקרב הגברים (ראה תרשים 3) ירד ל-65.9% (66.2% בחודש הקודם), ובקרב הנשים אחוז זה ירד ל-59.1% (59.3% בחודש הקודם).

אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה בחודש זה הגיע כאמור ל-3.2% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם). אחוז הגברים הבלתי מועסקים עלה ל-3.4% (3.3% בחודש הקודם), ואחוז הנשים הבלתי מועסקות הגיע ל-2.9% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם).

מועסקים, לפי היקף עבודה בשבוע הקובע (נתונים מנוכי עונתיות)

בינואר 2024 נרשמה עליה במספר המועסקים שעבדו בהיקף מלא (35 שעות ויותר) בשבוע הקובע וירידה במספר המועסקים שעבדו בהיקף חלקי (פחות מ-35 שעות) בשבוע הקובע, בהשוואה לחודש הקודם. מספרם של המועסקים הנעדרים זמנית מעבודתם (כל השבוע) ירד בהשוואה לחודש הקודם. ממוצע שעות העבודה בשבוע למועסק עלה ל-34.2 שעות בחודש ינואר 2024 (33.7 בחודש הקודם). ממוצע שעות עבודה בשבוע לשכיר עלה ל-34.5 שעות (34.0 בחודש הקודם).

קיראו עוד ב"בארץ"

מספרם של המועסקים שעובדים בהיקף מלא (35 שעות ויותר בשבוע) בדרך כלל עלה ב-0.4% לעומת החודש הקודם, מספרם של המועסקים שעובדים בהיקף חלקי (פחות מ-35 שעות בשבוע) בדרך כלל ירד ב-4.0% לעומת החודש הקודם. אחוז המועסקים שעובדים בהיקף מלא בדרך כלל מכלל המועסקים עלה ל-77.2% (76.4% בחודש הקודם). אחוז המועסקים שעובדים בהיקף מלא בדרך כלל מכלל המועסקים בקרב הגברים עלה ל-86.2% (85.2% בחודש הקודם), ובקרב הנשים אחוז זה עלה ל-67.7% (67.1% בחודש הקודם).

תחומי העיסוק

בקרב מועסקים, התוספת הגדולה הייתה בקרב בעלי משלח יד אקדמי (כ-28 אלף מועסקים). הירידות הגדולות היו בקרב עובדי מכירות ושירותים (כ-12 אלף מועסקים) ובקרב עובדים מקצועיים בתעשייה ובבינוי ועובדים מקצועיים אחרים (כ-11 אלף מועסקים).

שכירים בתחום ההיי-טק - מספר השכירים בתחום ההיי-טק עלה בינואר 2024 לכ-433 אלף (423 אלף בחודש הקודם). חלקם של השכירים בתחום ההיי-טק מכלל השכירים עלה בינואר 2024 ל-11.6% (11.3% בחודש הקודם).

בני 64-25

אחוז המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 64-25 הגיע ל-80.3% בינואר 2024 (ללא שינוי לעומת החודש הקודם). אחוז ההשתתפות בקרב הגברים הגיע ל-83.0% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם), ובקרב הנשים הגיע אחוז זה ל-77.6% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם). אחוז הבלתי מועסקים מכוח העבודה בקרב בני 64-25 עלה ל-3.0% (2.7% בחודש הקודם). בקרב הגברים אחוז הבלתי מועסקים עלה ל-3.3% (2.7% בחודש הקודם), ובקרב הנשים אחוז הבלתי מועסקות הגיע ל-2.7% (ללא שינוי לעומת החודש הקודם). שיעור התעסוקה בקרב בני 64-25 ירד ל-77.9% (78.1% בחודש הקודם). שיעור התעסוקה בקרב הגברים ירד ל-80.3% (80.7% בחודש הקודם), ובקרב הנשים שיעור התעסוקה ירד ל-75.5% (75.6% בחודש הקודם).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.