"7 קווי הרכבת הקלה יעלו 100 מיליארד שקל והם יתקדמו טוב מאי פעם"

כך אמר מנכ"ל נ.ת.ע בכנס תשתיות 2013. מנכ"ל בומברדייר: "בעולם מושלמים פרויקטים כמו הרכבת הקלה בשש שנים, תל אביב מתברברת"
לירן סהר | (4)

מעטים מאמינים שאי פעם נראה את הרכבת הקלה נוסעת ברחובות תל אביב וגוש דן ומועד סיום העבודות אשר נקבע בעבר ל-2016 נדחה ל-2020-2022. יצחק זוכמן, מנכ"ל נת"ע, אמר בפנל תחבורה בכנס תשתיות ישראל 2013 "בוצע ניסיון לבצע את פרויקט הרכבת הקלה על ידי חברה פרטית, ניסו כמעט 4 שנים לבצע סגירה פיננסית ולצערי לא הצליחו. לוח הזמנים של הזכיין הפרטי היה דמיוני, לקחו את הפרויקט הכי מורכב בישראל בדצמבר 2010 ונתנו לו שש וחצי שנות ביצוע, אפילו כביש פשוט מתכנון עד סיום קשה לגמור בתקופה שכזו. נת"ע הנוכחית התחילה לבצע פרויקט בדצמבר 2010. כל מה שהיה לזכיין נעלם מהשטח ונת"ע התחילה את הכול מחדש. בקרוב נצא בשאר המכרזים, בעוד חודשיים נפתח את מעטפות מכרז הקרונות. נת"ע אומרת לו"ז קצר והממשלה אומרת לו"ז ארוך של עד 2022."

לדברי זוכמן, הפרויקט התקדם בשנתיים האחרונות יותר מכפי שהתקדם מעולם. "בדיוק כפי שלרכבת ישראל אין בעיות תקציב, לשמחתי אין לנת"ע בעיות תקציב, הכול תלוי בנו וזה לא פשוט. אנחנו עוסקים בשבעה קווים נוספים, מדובר על 61 רשויות מקומיות, עלות דימיונית של 70-100 מיליארד שקל עבור כל הרשת, נצטרך סיוע ממשלתי רב. בטוח ששאר הקווים יתקדמו בהתקדמות יותר טובה מאי פעם."

יוסי דסקל, מנכ"ל בומברדייר ישראל, חלק על דבריי זוכמן ואמר כי "פרויקטים מסובכים כמו הרכבת הקלה נעשים בעולם בשש שנים. זה ש-BOT אחד נכשל ולא הצליחו להגיע לסגירה פיננסית בגלל המשבר ב-2008 זה משהו אחר, גם בארצות הברית המגזר הפרטי לוקח על עצמו פרויקטים. תל אביב מתברברת, מומחי התחבורה של בומברדייר לא מבינים מה קורה בתל אביב, קשה לנו להגיע כפטרונים של ישראל ולהציג אותה בגלל חוסר המומחיות. יש רכבות שנוסעות בעולם 150 שנה, הדרך הטובה ביותר לכך זה דרך המגזר הפרטי, חבל שזה לא מספיק נעשה פה, יש גורמים פרטיים שמסוגלים להוציא את זה לפועל."

מוטי גטניו, מנהל תחום התחבורה בסימנס, אמר "פרויקט הקו האדום מורכב בכל קנה מידה, גם בקנה מידה עולמי משום שהוא חובל בתוכו גם רכבת תחתית וגם רכבת עילית כשהרכבת שנוסעת היא קלה ולא מטרו. גורם בעייתי נוסף הוא שהיא עוברת בשש רשויות מוניציפאליות כשלכל אחת בעיות שלה. בעיניים שלנו הרכבת הקלה בתל אביב היא פרויקט ברמה הלאומית. זה לא משנה אם זכיין יעשה זאת או נת"ע. הרכבת צריכה לנסוע לפחות 30-35 שנה בלי בעיות מרכזיות וללא בעיות בטיחות, אין לישראל את המקום לעשות טעויות. בכל מקום בו עושים קפיצת מדרגה, כפי שעושים ברכבת הקלה בתל אביב, צריך לעשות זאת בטכנולוגיות הכי מתקדמות שיש ולא לנסות שום דבר אחר."

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 25/07/2013 19:32
    הגב לתגובה זו
    Eco Scam
  • 3.
    במקום שיילכו על מטרו עדיין מתעקשים על רכבת קלה.מטומטמים (ל"ת)
    סתם אחד 25/07/2013 15:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שורפים מיליארדים 25/07/2013 15:44
    הגב לתגובה זו
    כל זמן שהשר כץ הפך את הפרוייקט להזדמנות עבורו למנות מקורבים לבעלי תפקיד הפרוייקט יכשל והשאלה "איפה הכסף " תשוב ותשאל . כץ יגלגל עינים וביבי יאלם דום . פרוייקט כזה מחייב את האנשים והחברות הטובות בעולם להצלחתו .
  • 1.
    חייבים רכבת קלה ומהר אבל...בניהול שונה מרכבת ישראל .!!! (ל"ת)
    איציק ר 25/07/2013 15:22
    הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.