מעסיק או בעל מכרז יכולים לדרוש ממועמד לעבודה הצהרה על עבר פלילי בתנאי שהמידע רלוונטי למשרה או למכרז תוך שמירה על פרטיות המועמד

תקציר ע"א 8189/11 רפאל דיין נ' : מפעל הפיס, בבית המשפט העליון, ניתן ב- 21.02.2013 תקציר פסק הדין מאת עו"ד דנה פרייס

העובדות

----------

ביום 30.12.2008 החל מפעל הפיס (להלן: "המעסיקה") בהליך של בחירת משווקים אזוריים (להלן: "המכרז"), אשר במסגרתו פרסם הזמנה להגשת מועמדויות במכרז לתפקיד זה. אחד מתנאי הסף במכרז היה הצגת "תעודת יושר" עדכנית ממשטרת ישראל, קרי תדפיס מרשם פלילי.

ביום 03.02.2009 שלחה המעסיקה הבהרה, כי אין צורך בתעודת יושר ובמקומה יש לספק תצהיר בדבר הליכים משפטיים, וזאת לאחר שהובהר, כי המעסיקה אינה נמנית עם הגופים המורשים לקבל מידע לפי סעיף 8 לחוק המרשם הפלילי ותקנות השבים, התשמ"א 1981 (להלן: "חוק מרשם השבים"). בהמשך לכך פורסמה הבהרה נוספת, כי אמת המידה של יושר ומהימנות שנכללה בתנאי המכרז תוכרע במתכונת של עובר/לא עובר תוך התחשבות בהצהרה בנושא של חקירות תלויות ועומדות נגדם.

מר רפאל דיין (להלן: "המועמד לעבודה") שימש כמשווק אזורי באזור יהודה והשומרון החל משנת 2004, הגיש הצעה במסגרת המכרז.

ביום 31.03.2009 נערכה ישיבה של ועדת המכרזים אשר קבעה, כי המועמד לעבודה אינו עומד בתנאי "מהימנות ואמינות" עקב התנהלות של חקירה פלילית נגדו בגין תיווך בשוחד, במכרז קודם שערכה המעסיקה בשנת 2004. לפיכך, הוועדה הודיעה למועמד לעבודה, כי הצעתו נפסלה.

כחצי שנה לאחר קבלת החלטת הוועדה, הסתיימה חקירתו הפלילית של המועמד לעבודה ותיק החקירה נסגר בשל חוסר ראיות. לפיכך, המועמד לעבודה הגיש תביעה לבית המשפט המחוזי וביקש לפסוק לו פיצויים בגין הפסד רווחים וכן בגין עגמת נפש עקב פסילתו מהמכרז.

בית המשפט המחוזי דחה את תביעתו של המועמד לעבודה וקבע, כי המעסיקה אינה חלק מאורגני המדינה ואינה תאגיד ממשלתי אשר חלים עליהם חוק חובת המכרזים. יחד עם זאת, יש להכיר במעסיקה כגוף דו מהותי שחלים עליה עקרונות המשפט הציבורי ובכלל חובת המכרזים.

עוד נקבע, כי החלטתה של ועדת המכרזים הייתה כדין שכן ההחלטה שניתנה הייתה סבירה תוך כדי הפעלת שיקול דעת עצמאי במקביל לשקילת שיקולים עניינים ומוצדקים וכן תוך מתן זכות הטיעון למועמד לעבודה, לטעון את כל טענותיו.

לפיכך, המועמד לעבודה הגיש ערעור וטען, כי הצעתו נפסלה ללא כל תשתית עובדתית מוצקה על בסיס הדרישה של "יושר ומהימנות" למרות שלא נקבע תנאי סף מסוג זה ומבלי שניתנה לו הזדמנות לטעון את טענותיו וכן, נפילת פגם בדרישתה של המעסיקה לקבל מידע על פי חוק המרשם הפלילי למידע שאינו בר גילוי.

המעסיקה טענה, כי החלטתה אינה חורגת ממתחם הסבירות, וכי יש לדחות את הערעור של המועמד לעבודה בהתחשב בכך שהוא ידע, כי אמת המידה של יושר ומהימנות תיושם על סמך המידע שיימסר על ידי המערער, גם בכל הנוגע לחקירות המתקיימות נגדו.

עוד טענה המעסיקה, כי המועמד לעבודה בחר להשתתף במכרז מבלי למחות על תנאי המכרז ובכך הוא מנוע לטעון טענות אלו בשלב זה.

פסק הדין

-----------

בית המשפט העליון דחה את ערעורו של המועמד לעבודה וקבע, כי יש לראות במעסיקה גוף דו מהותי וכן יש להחיל עליו את כללי המשפט הציבורי על ההתקשרות החוזית.

עוד נקבע, כי המעסיקה רשאית ואף חייבת לבחון שיקולים הנוגעים למהימנותו ולניקיון הכפיים של המועמד לעבודה ובפרט בקיומם של חשדות חמורים לפגיעה בטוהר המידות הנחקרים על ידי המשטרה הינם שיקול רלוונטי שעל המעסיקה לשקול בנסיבות אלו ואין באי סיומם כדי לפסול שיקול זה, בכפוף לכך שההחלטה בעניין תהייה מבוססת על תשתית עובדתית ראויה.

לעניין סיווג הדרישה לקיומה של חקירה פלילית כתנאי סף או כאמת מידה לשם פסילת מועמדים נקבע, כי המעסיקה יצרה תנאי מסנן המשלב בין תנאי הסף לאמת מידה ואין כל פסול בקביעת תנאים מסננים אלו.

עם זאת, חשוב להבהיר את התנאים שעל פיהם תפעל ועדת המכרזים, ככל האפשר כבר במכרז עצמו, ולא רק במסמכי ההבהרות.

כמו כן, ככל שדרישת המעסיקה הינה למסור מידע אודות חקירה פלילית או עבר פלילי, על דרישה זו להיות רלוונטית למכרז, בין אם לכישוריו ובין אם למניעת חשיפה לסיכונים לא סבירים, על מנת למנוע פגיעה בפרטיות המועמד לעבודה במידה העולה על הנדרש.

עוד נקבע, כי לא ניתן לבקש בצורה גורפת ממועמד לעבודה להצהיר על עברו הפלילי.

הדרישה של המעסיקה להצהרה על עבר פלילי ו/או על לחקירות תלויות ועומדות צריכה להיות מידתית, רלוונטית לקבלה לעבודה, מבוססת על תכלית ראויה. וכן עליה להיות מוגבלת אך ורק להרשעות בעבירות ספציפיות וחקירות תלויות ועומדות הרלוונטיות למכרז.

יצוין, כי אין הדבר זהה כאשר המועמד נדרש לספק מידע על חקירה אשר נסגרה, שכן זהו מידע שאינו רלוונטי וכל דרישה לקבלו תפגע בפרטיות המועמד לעבודה יתר על המידה וכן בחזקת החפות שהמועמד לעבודה זכאי ליהנות ממנה.

חובתו של מקבל המידע היא לשמור על סודיות המידע אשר נתקבל לידיו לא רק לגופים חיצוניים אלא גם בתוככי הארגון.

על סמך האמור לעיל, למרות שדרישת המעסיקה לקבל מידע הנוגע לקיומן של חקירות פליליות הינה לתכלית ראויה ורלוונטית לצורך העסקת המועמד לעבודה, דרישתה כללה גם לקבל מידע אשר אינו רלוונטי לצורך הקבלה לעבודה מבלי להקפיד שפרטיותו של המועמד לעבודה לא תיפגע באמצעות תחימה רק לעבירות הנוגעות למכרז.

יחד עם זאת, לא נגרם למועמד לעבודה נזק עקב ניסוחה הלקוי של דרישה המעסיקה שכן המידע אשר מסר היה רלוונטי ביותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.