בדרך לכאוס? הממשלה אישרה את הסכם 'שמיים פתוחים', לפיד - "לא יפגע במקומות העבודה במשק - אלא להיפך"
שביתת חברות התעופה הישראליות לא הצליחה להניע ולהפעיל לחץ על הממשלה, שאישרה בסופו של יום בישיבתה השבועית את הסכם "שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי לשם הגברת התחרות בתחום התעופה האזרחית לישראל וממנה, במתכונתו הנוכחית וללא כל התאמות לחברות התעופה הישראליות. אל על הודיעה כי היא מבטלת בשלב זה את כל 20 הטיסות שתוכננו לצאת עד השעה 21:00 בערב.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הדיון: מטרת הרפורמה שאישרנו היום היא הורדת מחירי הטיסות מישראל ואליה והגברת התיירות הנכנסת. אני מברך את שרי האוצר והתחבורה שהתייצבו להעביר את הרפורמה הזאת שנדונה כבר שנים רבות. נמשיך לקדם רפורמות להורדת יוקר המחיה ולייעול השירותים לאזרחי ישראל .
בהצעת המחליטים שהובאה לממשלה נכתב כי: "הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל למדינות האיחוד האירופי שתאפשר את הוזלת מחירי הטיסה בין ישראל ואירופה ופתיחת יעדי טיסה חדשים בכל רחבי מדינות האיחוד האירופי ללא הגבלה..".
בנוסף, צוין שם כי "ההסכם יאפשר להגדיל את התיירות הנכנסת וכתוצאה מכך לסייע לחוסנו של המשק. הסכם שמיים פתוחים כולל בתוכו מנגנון יישום הדרגתי למשך כחמש שנים, וזאת במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה".
שר האוצר יאיר לפיד תמך בהסכם ואמר במהלך הדיון כי "רפורמת השמיים הפתוחים טובה לישראל. היא תוביל להורדת המחירים ולהגברת התחרות, ולא תפגע בהיקף מקומות העבודה במשק אלא להפך." עוד ציין לפיד להערכתו כי בעקבות ההסכם, שצפוי להיכנס לתוקף בעוד כשנה, יווצרו כ-10 אלפי מקומות עבודה חדשים.
צפי להגדלת היצע הטיסות
הסכם השמיים הפתוחים בין ישראל לאיחוד האירופי צפוי לבטל הסכמים שקיימים היום בין ישראל לאיחוד האירופי אשר מגדירים באופן מפורש את יעדי הטיסה ההדדיים. לפי הסכם "שמיים פתוחים" לא תהיה כל מניעה לכל חברת תעופה אירופית לטוס לישראל ולהיפך. הגדלת היצע הטיסות צפוי להוזיל את כרטיסי הטיסה באופן משמעותי, ולאפשר להגדיל את התחרות בין חברות התעופה. חברות התעופה הישראלית, מצידן, טוענות כי הן אינן מתנגדות להסכם, אך מבקשות לבצע בו התאמות לצורך יצירת תנאי תחרות שוויוניים בינן לבין חברות התעופה הזרות.
ההסתדרות דרשה מהממשלה לבצע התאמות במסגרת ההסכם לחברות התעופה הישראלית, דרישה שכאמור נדחתה, זאת על רקע דו"ח סודי של משרד התחבורה שנחשף וקובע שקיימת סכנת קריסה ממשית של חברת התעופה אל על העובדים וההסתדרות טוענים כי הסתרת הדו"ח מהווה הטעיה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה. נציין כי במסגרת הדו"ח האמור נבחנו תסריטים לקריסת אל על גם ללא כל קשר להסכם ה"שמיים פתוחים", ופעולות שניתן לנקוט בהם במידה וזו אכן תקרוס.
אל על הודיעה היום כי "בהמשך לשביתה שהוכרזה ע"י ההסתדרות ולאור הודעת ההסתדרות לפיה נבחנים המשך הצעדים כתוצאה מהחלטת הממשלה לאישור הסכם השמיים הפתוחים, מבטלת אל על בשלב זה את הטיסות אשר תוכננו לצאת עד השעה 21:00 בערב". מדובר כאמור ב-20 טיסות, כאשר ביחס לטיסות שאמורות לצאת במועד מאוחר יותר, אל על מבקשת מהנוסעים להתעדכן באתר האינטרנט שלה.
יו"ר איגוד הטייסים הארצי, קברניט רוני זהר, הביע תמיכה מלאה בהסתדרות ובוועדי עובדי חברות התעופה הישראליות: "איגוד הטייסים, שליווה את המשא ומתן בנושא כמשקיף, מודע היטב לחסרונותיו של ההסכם במתכונתו הנוכחית. אנו תומכים עקרונית בעקרון של שמיים פתוחים ותחרות חופשית, אך כמו בכל הסכם הסוד מצוי בפרטים הקטנים. בסופו של תהליך, נותרנו עם הסכם אשר כותרתו זהה 'שמיים פתוחים' אך מסעיפיו נעדרים עקרונות הכרחיים לשמירת חוסנה של התעופה הישראלית".
מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, ציין במסגרת ראיון לגל"צ כי "במסגרת ההסכם תוכל אל על לפתח בריתות Code Share עם חברות זרות ותחליפים. כפי שלכאן יגיעו חברות נוספות אל על וחברות נוספות יוכלו להגדיל את מספר היעדים לחו"ל, כפי שהייתה צריכה לעשות עד עכשיו. אנחנו רק רואים החמרה במצבה הפיננסי מאז ההפרטה. ההתנהלות הכושלת של אל על הובילה אותה למקום הזה, הייתה יכולה לפתוח אפשרויות נוספות. שמיים פתוחים הזדמנות טובה לשיפור מצב אל על."
- 20.ישי 24/04/2013 18:24הגב לתגובה זוהשאלה האם ביטחון הנוסעים ייפגע
- 19.אזעקה אחת ונתבג ריק 21/04/2013 16:23הגב לתגובה זולאחר שיגמרו להרוס את אל על ארקיע וישראייר, באזעקה הראשונה פה תאגידי התעופה של אירופה יודיעו שהם עוצרים טיסות ובזה תנותק המדינה מתעופה אוירית. נתניהו פשוט ראש ממשלה הזוי וכושל עלה נידף ברוח
- 18.טיסה להודו עולה 1000ד ומאירופה 700ד אל על הגנבים (ל"ת)מני 21/04/2013 15:52הגב לתגובה זו
- 17.הלו, לאט...שילמתי מזומן על כרטיס עתידי. האם אכלתי אותה (ל"ת)איציק ר 21/04/2013 15:48הגב לתגובה זו
- 16.מחירי אל על יקרים פי 2 מאירופה בחיים לא טס איתם (ל"ת)הבורר 21/04/2013 15:38הגב לתגובה זו
- 15.עף על לפיד 21/04/2013 15:31הגב לתגובה זותשמע יאיר אתה חתיכת כלי,כל שבועיים אתה רק מחזיר את המדינה הזאת לדרך הישר.התחלת באיסור מכירת ים המלח לקנדים ועכשיו זה.אני לא מאמין שסוף סוף מישהו שומע את קולי.המאהב של ריקי כהן
- 14.א.ה 21/04/2013 15:20הגב לתגובה זוזה הזמן לעבור ל 7 ימי פעילות.הדתיים לא בקואליציה וניתן לבטל את גזירת 5 ימי פעילות
- 13.תסגרו כבר את החברה המיותרת הזאת סתם יקרים!!! (ל"ת)יושבים כמו סרדינים!! 21/04/2013 14:59הגב לתגובה זו
- 12.עירית 21/04/2013 14:56הגב לתגובה זותהייה לזה השפעה טובה גם על הוזלת מחירי הנופש בארץ ואולי יבואו יותר תיירים שהיום ישראל יקרה להם.
- 11.בא 21/04/2013 14:55הגב לתגובה זויותר טוב .
- 10.למה יש לי הרגשה שלפיד הופך מאריה בבחירות לפודל האוצר . (ל"ת)בא 21/04/2013 14:53הגב לתגובה זו
- 9.בא 21/04/2013 14:50הגב לתגובה זווסדר כשיש תחרות בונה ובריאה .
- 8.אפילו השמים בבורסה התבהרו בעקבות ההסכם . (ל"ת)בא 21/04/2013 14:47הגב לתגובה זו
- 7.כול הכבוד ביבי וכץ . (ל"ת)בא 21/04/2013 14:45הגב לתגובה זו
- 6.גם אזרחי המדינה נילחמים על משכורתם נגד מונופולים גרידים (ל"ת)בא 21/04/2013 14:44הגב לתגובה זו
- 5.סוחר27 21/04/2013 14:33הגב לתגובה זוהגיע הזמן שמישהו יתן לאל-על בעיטה בתחת וינער אותה ממתכונתה הנוכחית ומרמת המחירים הגבוהים. החברה צריכה להתייעל, ושלא יבלבלו לכם את המוח שאחת מחברות התעופה תקרוס. אם תקרוס, זה בגלל ניהול כלכלי רע, ולא בגלל הסכם "שמיים פתוחים". כמה פעמים מצאתם את עצמכם אומרים ש"אל על היא החברה הכי יקרה", ובסופו של דבר טסתם לארה"ב או למזרח עם חברה מתחרה בשליש מחיר. הסכם שמיים פתוחים הוא טוב ומבורך לישראל, ושיתחילו להתאים את עצמם ואת רמות המחירים. בתור התחלה, שמנכ"ל אל-על לא ישתכר בחודש 150,000 כאשר החברה רק מפסידה. ועופר עיני היקר, אם תשבית לנו את כל המשק כתוצאה מכך, צפה לביקורות ציבוריות שיורידו גם אותך מהתפקיד ויחזירו לך את הזנב לבין הרגליים.
- 4.הגיע הזמן, ברוך שהגיענו לזמן הזה (ל"ת)צדק 21/04/2013 14:25הגב לתגובה זו
- 3.רועי 21/04/2013 14:10הגב לתגובה זולכו תחפשו מי ינענע אותכם. בוקר טוב מציאות. הלקוחות דורשים שירות מעולה ומחיר טוב. ובזה נכשלתם בגדול אפילו כשהייתם מונופול.
- 2.בא 21/04/2013 13:54הגב לתגובה זוזאת האמת ,איפה שלא תיזרקו אבן תיפגעו במונופול .בחלב בתחבורה בתעופה.....................
- 1.שקדי וחבורת האפסים באל על - תתחילו להוריד מחירים (ל"ת)אבי - מתנגד למחאה 21/04/2013 13:41הגב לתגובה זו

״הדולר היה צריך להיות ב-3 שקלים אלמלא הרפורמה המשפטית והמלחמה״
מניתוח של בנק ישראל: הדולר ממשיך לרדת - מי נפגע ומי מרוויח?
השקל ממשיך לטפס ושער הדולר נע הבוקר סביב 3.22 שקל דולר שקל רציף 0.41% אלו הרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל 2022. המטבע המקומי בראלי שלא ראינו מזה שנים, בתחילת המלחמה הוא עוד נסחר סביב 4 שקלים לדולר וכיום כשהמצב הביטוחני נרגע יש הזרמה של הון הזר התחזיות הכלכליות משתפרות וגם סוכנויות הדירוג מעדכנות לחיוב את האופק, השקל מתחזק אולי אפילו מדי. נתוני המאקרו גם עוזרים למטבע, שוק העבודה חזק, האינפלציה מתכנסת לכיוון היעד וגביית המסים צפויה לשבור שיא של 520 מיליארד שקל השנה. גם הגירעון צפוי לעמוד סביב 5% מהתוצר שזה נמוך מהציפיות כשהתחזיות של בנק ישראל ל-2026-2028 מדברות על גירעון סביב כ-2.8%-2.9% בממוצע, שזה "גירעון בר קיימא" כל אלה ביחד ולחוד מחזקים את האמון של המשקיעים ומזרימים הון לשוק המקומי, מה שדוחף את השקל למעלה.
אבל מסתבר שהדולר היה יכול לפגוש את רמת ה-3 שקלים כבר ממזמן. ניתוח של בנק ישראל שבחן את ההשפעות השונות על שער החליפין מצא שאם מנקים מהמשוואה את שני הגורמים החריגים של השנתיים האחרונות, שהן הרפורמה המשפטית והמלחמה, הדולר היה כבר כנראה סביב 3 שקלים, ואולי אפילו נמוך מזה.
לפי המודל שמבוסס על הקשר בין שער הדולר-שקל לבין ביצועי הנאסד"ק, השקל היה אמור להתחזק הרבה קודם. בגרף שמצורף אפשר לראות את הפער שנוצר בין המציאות לבין מה שהמודל מנבא שזה הקו הכחול, שמייצג את שער הדולר בפועל, שהוא נסק הרבה מעל הקו הכתום, שמייצג את השער הצפוי בתנאים רגילים.
הרפורמה המשפטית והמלחמה גרמו לסטייה הזאת, בעיקר בגלל שהם הגבירו את חוסר הוודאות ופגעו באמון של המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית. אבל עכשיו כשהמתיחות הפוליטית והביטחונית נרגעה ברמה מסוימת, נראה שהשקל סוגר את הפער ומתחזק חזרה לרמות שהוא היה צריך לפגוש גם בלי ההתערבות של אותם גורמים.
- גילת זינקה 8.4%, אנלייט ב-6.9%; חברה לישראל איבדה 5.4% - נעילה חיובית בבורסה
- הדולר בשפל של יותר מ-3 שנים, עד לאן הוא ירד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפגעים
מאחורי הנתונים המעודדים האלה יש סביבה שנהיית פחות ופחות נוחה לצד אחד של המשק. השקל החזק מכביד מאוד על יצואנים כמו חברות הייטק וסטארטאפים שפועלים בישראל ומוכרים את מוצריהם בחו"ל. כשההכנסות נקובות בדולרים אבל חלק גדול מההוצאות (כמו שכר, הוצאות מנהלה וכד׳) מתבצעות בשקלים, כל ירידה בשער הדולר שוחקת את השורה התחתונה. ראינו לאורך עונת הדוחות הקודמת וגם זו הנוכחית שאנחנו בעיצומה חברות כמו צ’ק פוינט, ש״האשימו״ את הדולר בכ-2% מהרווחיות הגולמית אצל חלק זה נסבל, אצל אחרות כמו אייקון גרופ, האמא של איידיגטל בישראל שפועלת ברווחיות גולמית צרה מאוד (2% מגזר ההפצה, 4% מגזר קמעונאות) זה משמעותי מאוד - אייקון: שער הדולר שחק את הרווח, המלחמה את ההכנסות
בכמה יעלה מדד המחירים מחר?
מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?
אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.
בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.
מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?
אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.
גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה ימתן את המדד?
מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.
