פלסטי דיפ: צבע, דור שלוש וידאו

הפורומים רוחשים סביב אפשרות צביעה חדשה לרכב, הפלסטי דיפ. יצאנו לבדוק במה מדובר
אריאל אלסיבוני |

עד לפני מספר שנים, מי שביקש לצבוע את רכבו עמד בפני אפשרות אחת. צביעת הרכב שכולנו מכירים. זו הדרך הישנה, היסודית והאיכותית ביותר לחדש את גימור חלקיו החיצוניים של כל רכב. חסרונותיה העיקריים של שיטה זו היא מחיר וזמן. בשביל לצבוע מכונית, באופן יסודי ואיכותי, נדרשת עבודת הכנה לא פשוטה. יש לפרק את כל האביזרים החיצוניים שעשויים להפריע לצביעה (פנסים, גומיות וכו'). לאחר מכן יש להכין את גוף הרכב לצביעה. זה אומר לתקן מכות שונות, לטפל בנקודות חמצון ולמעשה להביא את גוף הרכב למצב ראשוני, נקי וחלק. רק לאחר התהליך הזה, ניתן להתחיל בעבודת הצביעה. ביצוע העבודה הזו כמו שצריך, דורש הרבה עבודה, הרבה ידע והרבה זמן. וזמן שווה כסף. עבודת צביעה איכותית יכולה לחצות את קו העשרת אלפים שקלים.
 
 
בתחילת שנות ה-2000 החלו סדנאות ואמני צבע אמריקנים להשתמש בשיטת גימור שונה. במקום הגימור המבריק המוכר, הם החלו צובעים מכוניות ואופנועים בגימור מט. בעיקר שחור מט. עבודת הצבע בגימור הזה, הנחשבת לקשה ויקרה יותר מצביעה "מבריקה" רגילה, הפכה להיות מבוקשת ונחשקת. אך מדובר היה, עדיין, בעבודה קשה ויקרה מאוד. לפי מיטב ידיעתנו, אין בישראל נכון להיום מכוניות שנצבעו כאן בגימור שכזה.
 
מכירים את הפלסטיק הגמיש סביב ידיות הפלייר
לפני כמה שנים נולד פתרון למי שרצה את גימור המט, אבל לא היה בידו הממון. ציפוי הרכב במדבקה. כאן כבר אפשר להשיג את גימור המט הנחשק באופן קל יותר וזול יותר מעבודת צבע יסודית. יחסית. היתרונות על עבודת הצבע הישנה התבטאו בצורך מועט בהכנת הרכב ומשך עבודה קצר יותר. אחד החסרונות הבולטים של שיטה זו – ציפוי לא מושלם בנקודות חיבור בעייתיות.
 
 
 
עכשיו, צפה אופציית צבע שלישית. הפלסטי דיפ (Plastidip) הוא ציפוי גומי סינטטי, שניתן להשתמש בו בהברשה, התזה או טבילה. מכירים את הפלסטיק הגמיש שנמצא סביב ידיות הפלייר שלכם? זה פלסטי דיפ. ציפוי פלסטי דיפ יודע לבודד, לאטום והוא עמיד לחמצון. הוא גמיש, עמיד ולא נסדק או נשרף (בטמפרטורת של בין מינוס 30 ועד 90 מעלות צלזיוס). הפלסטי דיפ מגיע במספר צבעים בסיסיים (לבן, שחור, אדום, ירוק) ואת הנוזל ניתן לקנות בפח או בתרסיס.

איך מגיע חומר המיועד לציפוי כלי עבודה ותעשייה לצביעת כלי רכב? יש כמה סיבות. מעבר לים החלו לגלות בשנים שאחרונות, שתכונות הפלסטי דיפ הופכות אותו לחומר מתאים וקל ליישום לשימוש במדובר. כשכבת ציפוי הוא אינו דורש הכנה יתירה של המשטח הנצבע. תכונות החומר, גמיש מחד וחזק מאידך מתאים לשחיקה אליה נחשפים כלי רכב בשימוש שוטף. ויותר מהכול, אחרי התזת החומר, ניתן לקלף אותו. זה אומר שניתן לצבוע איתו מבלי לבלות שעות ארוכות בעבודת הכנת משטחים ופירוק חלקים. אם נותר צבע לאחר הצביעה, על הפנס הקדמי לדוגמא, ניתן לקלף אותו בקלות יחסית, החומר יקרע מעצמו בכל מקום בו יש מרווח בין חלקי הגוף (בין הפנס לכנף נניח).
 
 

ברשת יש לא מעט אנשים שצבעו בעצמם חלקי גוף שונים או רכיבים שונים (סמלים או חישוקים בשחור מט לדוגמא) בעזרת פלסטי דיפ, אבל בעלי מקצוע איתם התייעצנו המליצו לנו לא לנסות לצבוע רכב שלם לבד. למיטב הבנתנו, כיום יש רק חברה אחת בארץ המבצעת צביעות מבוססת פלסטי דיפ, חברת 'אוטומט'. בחברה מספרים כי הם נחשפו לחומר הזה לפני כשנה והבינו את הפוטנציאל האדיר הגלום בו. אבל עם הפלסטי דיפ כפי שהוא נמכר בעולם, קשה להגיע לתוצאות איכותיות וטובות, לטענתם. במשך חצי שנה הם ביצעו ניסויים, שילבו את הפלסטי דיפ עם חומרי צבע ייעודיים לעולם הרכב, בהרכבים שונים במטרה להגיע לנוסחה שתשביע את רצונם. עכשיו, הם יכולים להגיע לכל גוון קיים מבוסס פלטי דיפ ולהציע גם גימור מט וגם גימור מבריק. ערן ואבי לא מוכנים לפרט מה היא הנוסחה הזו ובקשו שנכבה את המצלמות בזמן שהם רקחו את החומרים.
 
צבע חדש בארבע שעות
האקזמפלר הנצבע היה הפורד פוקוס הישנה של מערכת 'אוטו'. מעוכת פגושים, עם נקודות חלודה בצבע היא נכנסה לסדנא בשעה עשר לערך. הרכב עבר שטיפה במכונה והורדו ממנו מדבקות שונות. עבודת ההכנה כללה כיסוי הגלגלים בבד, כיסוי החלונות, הפנסים והמראות. ארבע שעות אחרי שהתחילה העבודה, החל ערן מניח את שכבת הצבע הסופית. כמה דקות אחר כך הפוקוס נעמדה בחוץ. מוכנה. התוצאה מרשימה מאוד. הכיסוי אחיד ומושלם. אין נקודות של כמעט, אין פינות של כאילו. ציפוי אחיד מלא ואיכותי של המרכב כולו.
 
 

יום אחרי הצביעה, התוצאה מרשימה עוד יותר. עושה רושם שלוקח יום אחד לצבע להתגבש לכדי תוצאה עמוקה ומלהיבה. כחודש לאחר הצביעה, לאחר מספר שטיפות במכונה ושימוש יום-יומי, אין סימני פגיעה או דהייה. היא פשוט ממשיכה להראות טוב בשחור. חודש זה לא זמן מספק בכדי לבדוק עמידות של שום מוצר. אנחנו נמשיך לעדכן כאן לגבי עמידות הצביעה. בחברה מציינים כי לצביעת הפלסטי דיפ הם מציעים אחריות של 3 שנים ומזכירים שבמקרה של שריטה או מכה קלה התיקון קל, קצר ואינו גורם להבדלי צבע בין משטחים. עלות צביעת מכונית סטנדרטית תנוע סביב 5,000 שקלים. זול יותר מכל אופציות הצביעה או הציפוי האחרות בשוק. על פניו הפלסטי דיפ מוכיח עצמו כאופציה איכותית, מהירה ובעלות נמוכה לצביעת רכב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעהדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבע

אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום

ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה באר שבע

ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25%  ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.

מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.

האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.

עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."

טראמפ ונתניהו (X)טראמפ ונתניהו (X)

טראמפ מודה למדינות המפרץ על התחייבות לשיקום עזה - אבל, המימוש בספק

מאיפה יגיעו 100 מיליארד דולר לשיקום עזה, ומהם התנאים להזרמת הכסף?  

משה כסיף |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ עזה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בנאום בפני הכנסת כי "מדינות ערביות ומוסלמיות" התחייבו להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בשיקום רצועת עזה. טראמפ, שתיאר את הרצועה כ"אתר הריסות" שנחרב בעקבות שנתיים לחימה בין ישראל לחמאס, הביע תודה למדינות המפרץ על תמיכתן בתוכנית השלום שלו, שהובילה להסכם הפסקת אש ראשוני. "הן התחייבו לתמוך בשיקום בטוח של עזה ומעבר לה", אמר טראמפ, והוסיף כי ארה"ב תשתתף במאמץ באמצעות כוח בינלאומי שיפקח על התהליך.

אולם, מאחורי ההצהרות האופטימיות מסתתרת מציאות מורכבת: הערכות עלויות השיקום נעות בין בכ-100 מיליארד דולר, וההתחייבויות נתקלות באתגרים פוליטיים, כלכליים וגיאופוליטיים שמרחיקים את המימוש בפועל.


קריאה חשובה: מי ישלם את הנזק בעזה? והאם זה יכול להתגלגל לתקציב של ישראל?

על פי דוחות האו"ם והבנק העולמי, הנזק כולל הריסת 55 מיליון טון פסולת, פגיעה במערכות מים, חשמל וביוב, וצורך בשיקום כולל, הקמת נמל ימי, תחנות כוח ותשתיות תעשייתיות. הערכה ראשונית בפברואר 2025 עמדה על 53 מיליארד דולר, אך עדכונים מלפני מספר חודשים העלו אותה ל-70 מיליארד, ואף ל-100 מיליארד אם כוללים שיקום כלכלי ארוך ותמיכה באוכלוסייה.

טראמפ, הציג תוכנית "20 נקודות" לשלום בעזה, הכוללת פירוז חמאס, הקמת כוח ביטחון בינלאומי בהובלת ארה"ב (עם 200 חיילים אמריקאיים), ושיקום כלכלי שיימומן בעיקר על ידי מדינות המפרץ. התוכנית זכתה לתמיכה ראשונית ממדינות ערב, אך כפי הנראה,  ההתחייבויות הן בעיקר הצהרתיות, והמימוש תלוי בתנאים קשיחים.


תנאים פוליטיים וכלכליים מקשים על יישום