פלסטי דיפ: צבע, דור שלוש וידאו

הפורומים רוחשים סביב אפשרות צביעה חדשה לרכב, הפלסטי דיפ. יצאנו לבדוק במה מדובר
אריאל אלסיבוני |

עד לפני מספר שנים, מי שביקש לצבוע את רכבו עמד בפני אפשרות אחת. צביעת הרכב שכולנו מכירים. זו הדרך הישנה, היסודית והאיכותית ביותר לחדש את גימור חלקיו החיצוניים של כל רכב. חסרונותיה העיקריים של שיטה זו היא מחיר וזמן. בשביל לצבוע מכונית, באופן יסודי ואיכותי, נדרשת עבודת הכנה לא פשוטה. יש לפרק את כל האביזרים החיצוניים שעשויים להפריע לצביעה (פנסים, גומיות וכו'). לאחר מכן יש להכין את גוף הרכב לצביעה. זה אומר לתקן מכות שונות, לטפל בנקודות חמצון ולמעשה להביא את גוף הרכב למצב ראשוני, נקי וחלק. רק לאחר התהליך הזה, ניתן להתחיל בעבודת הצביעה. ביצוע העבודה הזו כמו שצריך, דורש הרבה עבודה, הרבה ידע והרבה זמן. וזמן שווה כסף. עבודת צביעה איכותית יכולה לחצות את קו העשרת אלפים שקלים.
 
 
בתחילת שנות ה-2000 החלו סדנאות ואמני צבע אמריקנים להשתמש בשיטת גימור שונה. במקום הגימור המבריק המוכר, הם החלו צובעים מכוניות ואופנועים בגימור מט. בעיקר שחור מט. עבודת הצבע בגימור הזה, הנחשבת לקשה ויקרה יותר מצביעה "מבריקה" רגילה, הפכה להיות מבוקשת ונחשקת. אך מדובר היה, עדיין, בעבודה קשה ויקרה מאוד. לפי מיטב ידיעתנו, אין בישראל נכון להיום מכוניות שנצבעו כאן בגימור שכזה.
 
מכירים את הפלסטיק הגמיש סביב ידיות הפלייר
לפני כמה שנים נולד פתרון למי שרצה את גימור המט, אבל לא היה בידו הממון. ציפוי הרכב במדבקה. כאן כבר אפשר להשיג את גימור המט הנחשק באופן קל יותר וזול יותר מעבודת צבע יסודית. יחסית. היתרונות על עבודת הצבע הישנה התבטאו בצורך מועט בהכנת הרכב ומשך עבודה קצר יותר. אחד החסרונות הבולטים של שיטה זו – ציפוי לא מושלם בנקודות חיבור בעייתיות.
 
 
 
עכשיו, צפה אופציית צבע שלישית. הפלסטי דיפ (Plastidip) הוא ציפוי גומי סינטטי, שניתן להשתמש בו בהברשה, התזה או טבילה. מכירים את הפלסטיק הגמיש שנמצא סביב ידיות הפלייר שלכם? זה פלסטי דיפ. ציפוי פלסטי דיפ יודע לבודד, לאטום והוא עמיד לחמצון. הוא גמיש, עמיד ולא נסדק או נשרף (בטמפרטורת של בין מינוס 30 ועד 90 מעלות צלזיוס). הפלסטי דיפ מגיע במספר צבעים בסיסיים (לבן, שחור, אדום, ירוק) ואת הנוזל ניתן לקנות בפח או בתרסיס.

איך מגיע חומר המיועד לציפוי כלי עבודה ותעשייה לצביעת כלי רכב? יש כמה סיבות. מעבר לים החלו לגלות בשנים שאחרונות, שתכונות הפלסטי דיפ הופכות אותו לחומר מתאים וקל ליישום לשימוש במדובר. כשכבת ציפוי הוא אינו דורש הכנה יתירה של המשטח הנצבע. תכונות החומר, גמיש מחד וחזק מאידך מתאים לשחיקה אליה נחשפים כלי רכב בשימוש שוטף. ויותר מהכול, אחרי התזת החומר, ניתן לקלף אותו. זה אומר שניתן לצבוע איתו מבלי לבלות שעות ארוכות בעבודת הכנת משטחים ופירוק חלקים. אם נותר צבע לאחר הצביעה, על הפנס הקדמי לדוגמא, ניתן לקלף אותו בקלות יחסית, החומר יקרע מעצמו בכל מקום בו יש מרווח בין חלקי הגוף (בין הפנס לכנף נניח).
 
 

ברשת יש לא מעט אנשים שצבעו בעצמם חלקי גוף שונים או רכיבים שונים (סמלים או חישוקים בשחור מט לדוגמא) בעזרת פלסטי דיפ, אבל בעלי מקצוע איתם התייעצנו המליצו לנו לא לנסות לצבוע רכב שלם לבד. למיטב הבנתנו, כיום יש רק חברה אחת בארץ המבצעת צביעות מבוססת פלסטי דיפ, חברת 'אוטומט'. בחברה מספרים כי הם נחשפו לחומר הזה לפני כשנה והבינו את הפוטנציאל האדיר הגלום בו. אבל עם הפלסטי דיפ כפי שהוא נמכר בעולם, קשה להגיע לתוצאות איכותיות וטובות, לטענתם. במשך חצי שנה הם ביצעו ניסויים, שילבו את הפלסטי דיפ עם חומרי צבע ייעודיים לעולם הרכב, בהרכבים שונים במטרה להגיע לנוסחה שתשביע את רצונם. עכשיו, הם יכולים להגיע לכל גוון קיים מבוסס פלטי דיפ ולהציע גם גימור מט וגם גימור מבריק. ערן ואבי לא מוכנים לפרט מה היא הנוסחה הזו ובקשו שנכבה את המצלמות בזמן שהם רקחו את החומרים.
 
צבע חדש בארבע שעות
האקזמפלר הנצבע היה הפורד פוקוס הישנה של מערכת 'אוטו'. מעוכת פגושים, עם נקודות חלודה בצבע היא נכנסה לסדנא בשעה עשר לערך. הרכב עבר שטיפה במכונה והורדו ממנו מדבקות שונות. עבודת ההכנה כללה כיסוי הגלגלים בבד, כיסוי החלונות, הפנסים והמראות. ארבע שעות אחרי שהתחילה העבודה, החל ערן מניח את שכבת הצבע הסופית. כמה דקות אחר כך הפוקוס נעמדה בחוץ. מוכנה. התוצאה מרשימה מאוד. הכיסוי אחיד ומושלם. אין נקודות של כמעט, אין פינות של כאילו. ציפוי אחיד מלא ואיכותי של המרכב כולו.
 
 

יום אחרי הצביעה, התוצאה מרשימה עוד יותר. עושה רושם שלוקח יום אחד לצבע להתגבש לכדי תוצאה עמוקה ומלהיבה. כחודש לאחר הצביעה, לאחר מספר שטיפות במכונה ושימוש יום-יומי, אין סימני פגיעה או דהייה. היא פשוט ממשיכה להראות טוב בשחור. חודש זה לא זמן מספק בכדי לבדוק עמידות של שום מוצר. אנחנו נמשיך לעדכן כאן לגבי עמידות הצביעה. בחברה מציינים כי לצביעת הפלסטי דיפ הם מציעים אחריות של 3 שנים ומזכירים שבמקרה של שריטה או מכה קלה התיקון קל, קצר ואינו גורם להבדלי צבע בין משטחים. עלות צביעת מכונית סטנדרטית תנוע סביב 5,000 שקלים. זול יותר מכל אופציות הצביעה או הציפוי האחרות בשוק. על פניו הפלסטי דיפ מוכיח עצמו כאופציה איכותית, מהירה ובעלות נמוכה לצביעת רכב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?