פלסטי דיפ: צבע, דור שלוש וידאו

הפורומים רוחשים סביב אפשרות צביעה חדשה לרכב, הפלסטי דיפ. יצאנו לבדוק במה מדובר
אריאל אלסיבוני |

עד לפני מספר שנים, מי שביקש לצבוע את רכבו עמד בפני אפשרות אחת. צביעת הרכב שכולנו מכירים. זו הדרך הישנה, היסודית והאיכותית ביותר לחדש את גימור חלקיו החיצוניים של כל רכב. חסרונותיה העיקריים של שיטה זו היא מחיר וזמן. בשביל לצבוע מכונית, באופן יסודי ואיכותי, נדרשת עבודת הכנה לא פשוטה. יש לפרק את כל האביזרים החיצוניים שעשויים להפריע לצביעה (פנסים, גומיות וכו'). לאחר מכן יש להכין את גוף הרכב לצביעה. זה אומר לתקן מכות שונות, לטפל בנקודות חמצון ולמעשה להביא את גוף הרכב למצב ראשוני, נקי וחלק. רק לאחר התהליך הזה, ניתן להתחיל בעבודת הצביעה. ביצוע העבודה הזו כמו שצריך, דורש הרבה עבודה, הרבה ידע והרבה זמן. וזמן שווה כסף. עבודת צביעה איכותית יכולה לחצות את קו העשרת אלפים שקלים.
 
 
בתחילת שנות ה-2000 החלו סדנאות ואמני צבע אמריקנים להשתמש בשיטת גימור שונה. במקום הגימור המבריק המוכר, הם החלו צובעים מכוניות ואופנועים בגימור מט. בעיקר שחור מט. עבודת הצבע בגימור הזה, הנחשבת לקשה ויקרה יותר מצביעה "מבריקה" רגילה, הפכה להיות מבוקשת ונחשקת. אך מדובר היה, עדיין, בעבודה קשה ויקרה מאוד. לפי מיטב ידיעתנו, אין בישראל נכון להיום מכוניות שנצבעו כאן בגימור שכזה.
 
מכירים את הפלסטיק הגמיש סביב ידיות הפלייר
לפני כמה שנים נולד פתרון למי שרצה את גימור המט, אבל לא היה בידו הממון. ציפוי הרכב במדבקה. כאן כבר אפשר להשיג את גימור המט הנחשק באופן קל יותר וזול יותר מעבודת צבע יסודית. יחסית. היתרונות על עבודת הצבע הישנה התבטאו בצורך מועט בהכנת הרכב ומשך עבודה קצר יותר. אחד החסרונות הבולטים של שיטה זו – ציפוי לא מושלם בנקודות חיבור בעייתיות.
 
 
 
עכשיו, צפה אופציית צבע שלישית. הפלסטי דיפ (Plastidip) הוא ציפוי גומי סינטטי, שניתן להשתמש בו בהברשה, התזה או טבילה. מכירים את הפלסטיק הגמיש שנמצא סביב ידיות הפלייר שלכם? זה פלסטי דיפ. ציפוי פלסטי דיפ יודע לבודד, לאטום והוא עמיד לחמצון. הוא גמיש, עמיד ולא נסדק או נשרף (בטמפרטורת של בין מינוס 30 ועד 90 מעלות צלזיוס). הפלסטי דיפ מגיע במספר צבעים בסיסיים (לבן, שחור, אדום, ירוק) ואת הנוזל ניתן לקנות בפח או בתרסיס.

איך מגיע חומר המיועד לציפוי כלי עבודה ותעשייה לצביעת כלי רכב? יש כמה סיבות. מעבר לים החלו לגלות בשנים שאחרונות, שתכונות הפלסטי דיפ הופכות אותו לחומר מתאים וקל ליישום לשימוש במדובר. כשכבת ציפוי הוא אינו דורש הכנה יתירה של המשטח הנצבע. תכונות החומר, גמיש מחד וחזק מאידך מתאים לשחיקה אליה נחשפים כלי רכב בשימוש שוטף. ויותר מהכול, אחרי התזת החומר, ניתן לקלף אותו. זה אומר שניתן לצבוע איתו מבלי לבלות שעות ארוכות בעבודת הכנת משטחים ופירוק חלקים. אם נותר צבע לאחר הצביעה, על הפנס הקדמי לדוגמא, ניתן לקלף אותו בקלות יחסית, החומר יקרע מעצמו בכל מקום בו יש מרווח בין חלקי הגוף (בין הפנס לכנף נניח).
 
 

ברשת יש לא מעט אנשים שצבעו בעצמם חלקי גוף שונים או רכיבים שונים (סמלים או חישוקים בשחור מט לדוגמא) בעזרת פלסטי דיפ, אבל בעלי מקצוע איתם התייעצנו המליצו לנו לא לנסות לצבוע רכב שלם לבד. למיטב הבנתנו, כיום יש רק חברה אחת בארץ המבצעת צביעות מבוססת פלסטי דיפ, חברת 'אוטומט'. בחברה מספרים כי הם נחשפו לחומר הזה לפני כשנה והבינו את הפוטנציאל האדיר הגלום בו. אבל עם הפלסטי דיפ כפי שהוא נמכר בעולם, קשה להגיע לתוצאות איכותיות וטובות, לטענתם. במשך חצי שנה הם ביצעו ניסויים, שילבו את הפלסטי דיפ עם חומרי צבע ייעודיים לעולם הרכב, בהרכבים שונים במטרה להגיע לנוסחה שתשביע את רצונם. עכשיו, הם יכולים להגיע לכל גוון קיים מבוסס פלטי דיפ ולהציע גם גימור מט וגם גימור מבריק. ערן ואבי לא מוכנים לפרט מה היא הנוסחה הזו ובקשו שנכבה את המצלמות בזמן שהם רקחו את החומרים.
 
צבע חדש בארבע שעות
האקזמפלר הנצבע היה הפורד פוקוס הישנה של מערכת 'אוטו'. מעוכת פגושים, עם נקודות חלודה בצבע היא נכנסה לסדנא בשעה עשר לערך. הרכב עבר שטיפה במכונה והורדו ממנו מדבקות שונות. עבודת ההכנה כללה כיסוי הגלגלים בבד, כיסוי החלונות, הפנסים והמראות. ארבע שעות אחרי שהתחילה העבודה, החל ערן מניח את שכבת הצבע הסופית. כמה דקות אחר כך הפוקוס נעמדה בחוץ. מוכנה. התוצאה מרשימה מאוד. הכיסוי אחיד ומושלם. אין נקודות של כמעט, אין פינות של כאילו. ציפוי אחיד מלא ואיכותי של המרכב כולו.
 
 

יום אחרי הצביעה, התוצאה מרשימה עוד יותר. עושה רושם שלוקח יום אחד לצבע להתגבש לכדי תוצאה עמוקה ומלהיבה. כחודש לאחר הצביעה, לאחר מספר שטיפות במכונה ושימוש יום-יומי, אין סימני פגיעה או דהייה. היא פשוט ממשיכה להראות טוב בשחור. חודש זה לא זמן מספק בכדי לבדוק עמידות של שום מוצר. אנחנו נמשיך לעדכן כאן לגבי עמידות הצביעה. בחברה מציינים כי לצביעת הפלסטי דיפ הם מציעים אחריות של 3 שנים ומזכירים שבמקרה של שריטה או מכה קלה התיקון קל, קצר ואינו גורם להבדלי צבע בין משטחים. עלות צביעת מכונית סטנדרטית תנוע סביב 5,000 שקלים. זול יותר מכל אופציות הצביעה או הציפוי האחרות בשוק. על פניו הפלסטי דיפ מוכיח עצמו כאופציה איכותית, מהירה ובעלות נמוכה לצביעת רכב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.