מהם הדברים שאנחנו מקבלים תמורת דמי הניהול שלנו
המחאה החברתית של הקיץ האחרון התמקדה בתחומי הדיור והצרכנות. בחודשים האחרונים אנחנו פוגשים פן נוסף שאני קורא לו "מחאת דמי הניהול".
יותר ויותר עובדים מגלים לאחרונה כי חברות הביטוח (וקרנות הפנסיה שבבעלותן) גובות מהם דמי ניהול על ניהול כספי החיסכון הפנסיוני שלהם - ואפילו דמי ניהול גבוהים. זה לא דבר חדש, אבל העובדים התחילו לשים לב לכך רק לאחרונה ונבהלו מכך. נבהלו מגובה דמי הניהול ובעיקר מכך שהם אינם יודעים על מה הם משלמים.
גם העיתונות הכלכלית דואגת לאחרונה לשמור על הנושא בכותרות. בכלכליסט אף יצרו טור יומי שבו היועץ הפנסיוני אבי אייכלר מנתח את הפוליסות של עובדים שפונים לעיתון. אייכלר מספק לעיתון כותרות מפחידות כגון - "עד הפנסיה אורן ישלם דמי ניהול בסך 300,000 ש"ח, מהם יוכל לחסוך 50,000 ש"ח אם יעבור לתכנית אחרת".
300,000 ש"ח? אורן בכלל לא ידע שיש לו סכום כזה.
אכן מלחיץ! האומנם? אני רוצה לענות על השאלה באמצעות מאמר זה ולהפנות את תשומת לבכם לארבעה דברים שאתם חייבים לדעת כדי לנצח את דמי הניהול. נוסף על כך, אני רוצה לנצל את המחאה ולקרוא לכם לפעולה ("צא ולמד").
זול לפעמים זה יקר
דבר ראשון, דמי הניהול הם דבר שחשוב לבדוק אבל אל תשימו אותם במקום הראשון.
אבי ביקש להעביר כספים לקרן ההשתלמות הידועה "אלף אלף" ש"מעניקה" לו דמי ניהול בשיעור 0.4% בלבד (אכן נמוך מאוד!). עד היום חסך בקרן "דלתא" שדמי הניהול בה גבוהים יחסית (1.1%).
ביקשתי מאבי לבדוק את התשואות של הקרנות. הוא מצא כי קרן "אלף אלף" הניבה בשלוש השנים האחרונות
תשואה שנתית ממוצעת של 3% ולעומתה קרן "דלתא" הניבה תשואה של 8%. כשמפחיתים מהתשואה את דמי הניהול מגלים ש"דלתא" יקרה יותר אבל עדיין כדאית. ולחשוב שאבי כמעט הפסיד את הדלתא...
אם אנחנו רוצים לבחור קרן השתלמות, שהיא מוצר פשוט יחסית, אנחנו צריכים לבחור בית השקעות שידע לספק את הצורך שלנו ולמקסם עבורנו את הרווחים.
רצוי שנדע מה הצורך שלנו - עניין של התאמה אישית. לאחד יש צורך בחיסכון לטווח קצר, מכיוון שהוא בונה על משיכת הכספים בעוד שנתיים ואז ירצה תיק סולידי יותר ויציב. לאחר יש צורך להשיא רווחים לטווח ארוך ולא למשוך גם בתום שש שנים ואז אולי ירצה תיק אגרסיבי יותר.
השיקול של דמי הניהול אמור להיכנס אחר כך. תחילה יש לבחור את סוג המוצר ורק אז להשוות את המחיר. כשאנחנו משווים מוצרים דומים אנחנו יכול לקבל החלטה על סמך המחיר. לא כך הדבר כשאנחנו משווים מוצרים שונים.
זה מה שאתרי השוואות מחיר (כמו זאפ למשל) עושים - משווים מחירים של מוצרים דומים.
זכרו, דמי הניהול אינם הדבר החשוב ביותר שיש לבדוק.
השלם מפחיד יותר מסך חלקיו
דבר שני, כשמסכמים את כל התשלומים שנשלם מהיום ועד הפנסיה מקבלים תמיד מספרים מפחידים. כך גם בסיכום של דמי הניהול. התמונה השלמה והכוללת היא בלתי נתפסת וקשה להשוואה יותר מאשר בחינת כל שנה בפני עצמה. הגיוני יותר לבחון האם 120,000 ש"ח הוא מחיר הוגן לרכב אחד, מאשר לבחון אם 360,000 ש"ח הוא מחיר הוגן לשלושת הרכבים שרכשתי בעשור האחרון.
הנה עוד כמה דוגמאות:
1. אני בן 40 ומתכוון לנהוג ברכב פרטי עד גיל 80 (נניח, נכון להיום זוהי תוחלת החיים של גבר). אני משלם כל שנה ביטוח מקיף, עושה טסט בזמן, פה ושם טיפולים, ממלא דלק יקר כי אין ברירה ומפסיד שווי כל שנה. בחישוב שערכתי לאחרונה מצאתי שהנהיגה במכונית שלי עולה לי כ-2,000 ש"ח בחודש (וזה בגלל שאני לא נוסע הרבה). עד סוף חיי אשלם על נהיגה במכוניות... תחזיקו חזק... 960,000 שקל!
2. חבר שלי לקח משכנתה של 400,000 שקל בריבית של 4% (ממוצע כולל הצמדות) ל-25 שנה. ההחזר החודשי שלו הוא כ-2,100 שקל. כשחישבתי לו כמה הוא הולך לשלם בסך הכול באופן מצטבר הגעתי ל 633,000 שקל ("ועכשיו מבצע: קנה היום דירה וחצי - קבל דירה חינם!").
3. בסקר הוצאות משקי הבית של שנת 2010 אפשר ללמוד שמשפחה ממוצעת מוציאה 1,789 ש"ח על מזון בחודש (או 644,000 שקל ל-30 השנים הבאות).
4. אני קונה שתי כוסות קפה ביום. כמה כסף אשלם על קפה עד סוף חיי? טוב, נראה לי שהרעיון ברור.
זכרו, המספרים הגדולים הם פופוליסטיים ומפחידים ואינם נותנים שום מידע השוואתי (האם זה הרבה או מעט). הנה רעיון איך לעשות את זה נכון: אם כבר מדברים על סך הכול, נכון יותר להציג את היחס בין דמי הניהול הכוללים לסך החיסכון.
אם סך דמי הניהול מהווה 10% מסך החיסכון, ייתכן שזהו סכום סביר, אבל אם מדובר ביחס של רבע או שליש, יש לנו שותף "יקר" מדי בפנסיה שלנו.
"לא מבין בזה כלום. עכשיו איפה אני חותם?"
דבר שלישי, הדבר הטוב שקרה בזמן האחרון הוא לא הדיבור על יוקר דמי הניהול או יוקר המחיה בכלל, אלא עצם העלאת המודעות לכך. אני מתכוון לכך שהזרקור שהופנה אל נושא דמי הניהול, הניע תהליך חיובי של התעוררות של עובדים ללמוד ולהבין טוב יותר את נושא החיסכון הפנסיוני, לדעת לשאול את השאלות הנכונות ולהגיע מוכנים יותר לפגישה עם סוכן ביטוח.
במשך שנים ראיתי עובדים מגיעים חסרי ידע וכלים לפגישת שירות עם סוכן ביטוח ויוצאים אחריה מבולבלים עוד יותר. הרבה עובדים נאטמים כשהם נכנסים לפגישה כזאת ומראש טוענים שהם "לא מבינים בזה כלום. עכשיו איפה חותמים?"
להחליט ש"אני לא מבין בזה כלום", היא גישה הרסנית. זו התנהגות לא בוגרת ובוודאי לא אחראית.
אסור לכם לא להבין כלום בנושא כשכל כך הרבה כסף עומד כאן על הפרק. בפגישה פנסיונית העובד אמור לקבל החלטות שישפיעו באופן משמעותי על חייו - כמה כסף הוא עומד לקבל בגיל הפרישה, לאן ילך הכסף במקרה שהוא לא יגיע לגיל הפרישה (ביטוח חיים), כמה יקבל אם יגיע על קביים לגיל הפרישה (אובדן כושר עבודה) ועוד.
המשמעות היא גדולה כל כך עד שהיא עשויה ליצור הבדל בין הישרדות לבין התרסקות כלכלית במקרה של נכות או מוות של אחד מבני המשפחה. עד כדי כך העניין דרמטי וחשוב.
אני יודע שבני אדם נוהגים לדחות דברים (בינינו, פנסיה זה עוד הרבה זמן, לא?) ובמיוחד נוח לנו לדחות דברים לא נעימים (למי יש מצב רוח לדבר עכשיו על נכות או מוות?). בכל זאת, אני מציע שפעם בשנה תתנו לעצמכם הזדמנות לחשוב על הדברים, לתכנן את העתיד הרחוק מאוד ולהיעזר ביועץ פנסיוני או משווק פנסיוני.
לא ייתכן שכל אחד שקונה טלוויזיה חדשה חוקר את ההבדל הטכנולוגי בין פלזמה ו-LED אבל לא יודע באיזו קרן פנסיה הכספים שלו נמצאים.
לא ייתכן שכל אחד שקונה מכונת קפה ביתית מבין שחלב דל שומן פחות מתאים להקצפה, אבל לא מה זה דמי ניהול מצבירה (צבירה היא סך החיסכון שנצבר בקופה).
לא ייתכן שכל מי שהלך לסדנת יין של כמה שעות יודע מה לעזאזל זאת עפיצות (תחושת היובש בפה שנוצרת משתיית הטאנין הקיים ביין אדום) אבל לא על איזה אחוז מהשכר מופרשים לו כספי פנסיה.
משום כך, אם חשוב לכם לעשות השוואות בין מחירי 'פסק זמן' ולחסוך 4 ש"ח, עליכם להבין בנושא החיסכון הפנסיוני ולחסוך עשרות אלפי ש"ח.
"ומה אני מקבל בתמורה לדמי הניהול שלי?"
דבר רביעי - אם כבר משלמים דמי ניהול, כדאי להבין על מה בכלל משלמים ולמה.
לכל מוצר או שירות שאנחנו מקבלים, יש תג מחיר. כשאנחנו עומדים בתור בבנק אנחנו משלמים עמלת פקיד (תשלום על שירות אישי). כשאנחנו משקיעים במניות אנחנו משלמים עמלות קנייה ומכירה (על הסליקה והתפעול). האם אתם יודעים מה אתם מקבלים בתמורה לדמי הניהול שלכם בפנסיה?
חיסכון פנסיוני הוא חיסכון לטווח ארוך שכולל הגנות מפני סיכוני הדרך.
מדובר בתכניות דינמיות המתקיימות בתוך שוק דינמי עם רגולציה מתחדשת. בנוסף גם לחוסכים עצמם יש צרכים משתנים במהלך חייהם (שינוי מצב משפחתי, גידול בשכר וצרות אחרות). זה מחייב (ואני באמת מתכוון מחייב) בחינה מקצועית תקופתית פעם בשנה עד שנתיים. האם ההחלטות הפיננסיות שקיבלנו לפני 4 שנים עדיין רלוונטיות ותקפות גם היום?
לדוגמה, תכנית פנסיונית של רווק היא שונה מהותית מתכנית של אבא לשלושה ילדים (שתומך בהם כלכלית).
הבחינה המקצועית מוכרחה להיות מקיפה - המצב הכלכלי של העובד החוסך, נכסים אחרים שיש ברשותו, העדפות הסיכון שלו, הגיל, רמת השכר ועוד. לפיכך, אני מאמין ששירות מקצועי שעוטף את החיסכון הפנסיוני הוא הכרחי וחיוני, על מנת למקסם את היתרונות שבה ולחסוך בתשלומים מיותרים.
פן נוסף הוא פן השירות. לצערי ראיתי זאת יותר מדי פעמים - משפחה שהפכה לחסרת אונים בשל פטירת האב. סוכן ביטוח טוב אמור להיות שם, לתת תמיכה
ולדאוג לתגמול הכספי לו המשפחה זכאית. כך לדאוג להמשכיות והישרדות כלכלי.
ראיתי גם עד כמה חיוני שיש סוכן מטפל במקרים של אובדן כושר עבודה, כאשר אדם מוצא את עצמו לבד חסר אונים אל מול חברת ביטוח כבדה ואיטית שאולי לא מוכנה לשלם.
לבסוף, ראיתי גם כמה חשוב גורם מייעץ בנושאי מיסוי כאשר עובד מגיע לקראת גיל הפרישה - בלעדי ההכוונה המקצועית עובד יכול לעשות טעויות שמשמעותם הרסנית. החיסכון הפנסיוני הוא מצד אחד נושא מורכב מאד ומצד שני בעל משמעות כלכלית גבוהה מאד. החלטות שגויות (כמו רכישת ביטוחי חיים יקרים ומיותרים) עלולות להקטין משמעותית את גובה הקצבה לה יהיה עובד זכאי לאחר פרישתו. חשוב מאוד להבין מה כוללת התכנית.
לסיום אני רוצה לבשר לכם שאתם עומדים לפגוש 'כסף גדול' מאוד בחיים שלכם. גם אם אתם עובדים זוטרים מן השורה, זה יקרה לכם. בגיל הפרישה תקבלו הרבה מאד כסף שמטרתו לשמור על רמת החיים שלכם, גם אחרי שתפסיקו לקבל משכורת.
להרבה אנשים הכסף הזה הוא 'הכסף הגדול' ביותר שיפגשו אי פעם, לכן כדאי מאוד להתחיל - כבר מחר בבוקר - להבין איפה אתם חוסכים, לכמה כסף תזדקקו בגיל הפרישה, אילו הגנות ביטוחיות יש לכם היום והאם יש עוד מה לעשות כדי לשפר את המצב הפיננסי - כדי שנוכל פשוט לפרוש ולחיות בכבוד.
כדי להצליח בכך אתם חייבים לעשות רק דבר אחד - לקבל אחריות על החיסכון הפנסיוני שלכם.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.