דחיית ערעור מע"מ לחברה המנהלת מסעדה

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עמ 28244/10; עמ 21737/11 פושקין ניהול מסעדות בע"מ ואח' נ' מדינת ישראל - מנהל המכס והמע"מ
עו"ד לילך דניאל |

תקציר עמ 28244/10; עמ 21737/11

פושקין ניהול מסעדות בע"מ ואח' נ'

מדינת ישראל - מנהל המכס והמע"מ

בית המשפט בתל אביב דחה את ערעורה של המערערת, חברה שניהלה עסק של מסעדה בתל אביב, לעניין ההכרה בקיומן של עסקאות בין המערערת לבין אחרים לצורך שיפוץ המסעדה, וכן בנפקות של אי קיום חובת מנהל מע"מ להחליט בהשגה שהוגשה על ידי הנישום תוך שנה מיום הגשתה.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

המערערת היא חברה שניהלה עסק של מסעדה בתל אביב. לעמדת המערערת, היא ביצעה השקעות ניכרות במסעדה (להלן: "המסעדה") אך המשיב לא הכיר בתשומות שהיו כרוכות בביצוע עבודות השיפוץ, אשר כללו עבודות שיפוץ שביצע קבלן בשם אלי לוי (להלן: "אלי לוי") שהנפיק לה חשבוניות אשר לא הוכרו על ידי המשיב, ועל כך נסוב הערעור הראשון. המערערת מעלה אף טענת סף שלפיה יש לראות במשיב כמי שלא נתן החלטה בהשגה במועד, ומשום כך יש לראות את ההשגה כמתקבלת.

הערעור השני - עניינו סירוב המשיב להכיר בתשלומים ששילמה המערערת לעובדים אשר ביצעו עבודות שיפוץ במסעדה, באמצעות קבלן כוח אדם בשם "סגיב מערכות מיגון אש 1993 בע"מ" (להלן: "סגיב"), וכמו כן לא הוכרו החשבוניות של סגיב כתשומות על ידי המשיב.

דיון

הערעור הראשון - בערעור זה העלתה המערערת טענה מקדמית שלפיה יש לקבל את ההשגה, וזאת לנוכח הוראות סעיף 82(ד) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ"), המורה כי אם לא הודיע המשיב לנישום על ההחלטה בהשגה תוך שנה מיום הגשתה - אזי יש לקבל את ההשגה.

המשיב גורס כי עמד במועד הקבוע בסעיף 82(ד) לחוק מע"מ, שכן ההחלטה בהשגה ניתנה במועד. לעניין זה נטען בין היתר כי דחיית ההשגה נמסרה בעל פה (טלפונית) ביום 17.8.2010 למייצג המערערת, ומשכך יש לראות את ההחלטה ידועה למערערת. זאת ועוד, הדיונים בהשגה נדחו פעם אחר פעם לבקשת המייצג, בין היתר עקב היעדרותו מן הארץ, וקיימת אפוא מניעות בידי המערערת לעמוד על תקופת השנה למתן החלטה בהשגה.

כפי שעולה מתצהיר נציג המשיב, עוד באותו יום שבו נערך הדיון בהשגה נמסרה ההודעה על דחיית ההשגה למייצגה של המערערת, קרי עוד בטרם חלפה שנה מהגשת ההשגה. נציג המשיב לא נחקר על דבריו אלה והמערערת לא טרחה להזמין את מייצגה להעיד, וכמו כן לא ניתן כל טעם מדוע הוא לא הובא להעיד. משכך, יש לקבל את דבריו של נציג המשיב כנאמנים לנכונותם, ודי בכך כדי לדחות את הטענה.

המערערת טוענת כי לא די להודיע על דחיית ההשגה, אלא יש צורך לפרט את נימוקי הדחייה. לכאורה יש בסיס לטענה זו, כיוון שלא יועיל לנישום לדעת על ההחלטה אך לא את נימוקיה. זאת אף על פי שאין בלשון סעיף 82 לחוק מע"מ חובה על המשיב למסור לנישום גם את נימוקי ההשגה ולא רק את ההחלטה עצמה. עם זאת, לא יהיה בכך כדי לקבל את טענת המערערת.

בתצהירו של נציג המשיב ניתן פירוט באשר לדחיות בבירור ההשגה מטעמים הנעוצים במערערת ולבקשתה, לרבות בקשות דחייה מטעם מייצגה לקיום הדיונים בהשגה. מקרה זה אינו נופל לגדר אותם מקרים שבהם השתהתה רשות המסים בבירור ההשגה, ולכן היא אינה יכולה לטעון כי לא עלה בידה להחליט בהשגה במועד. שעה שנישום גורם לסחבת בבירור השגתו, קמה לו מניעות לטעון בדיעבד כי הרשות לא עמדה במועד מתן ההחלטה בהשגה שהגיש ומשום כך יש לקבלה. טענה זו אינה דרה בכפיפה עם עקרון תום הלב, שכן המבקש מנסה לאחוז במקל משני קצותיו - מחד גיסא הוא זה שמעכב את בירור ההשגה שהגיש, ומאידך גיסא הוא טוען כי המשיב אינו עומד בלוח הזמנים להחליט בהשגה.

לגופו של עניין, טענה המערערת כי היא נקטה בכל האמצעים הסבירים כדי לוודא שאלי לוי הוא עוסק רשום הרשאי להוציא לה את חשבוניות. כידוע, ההלכה הפסוקה מורה כי כדי שיוכל עוסק להכיר בחשבונית כתשומה, יש להיווכח שמדובר בחשבונית אשר מאחוריה מסתתרת עסקת אמת. כדי לצאת ידי חובה זו, על החשבונית לעמוד בדרישות הטכניות הקבועות בתקנות מס ערך מוסף (ניהול פנקסי חשבונות), התשל"ו-1976. עוד נקבע בהלכה כי המבחן הדרוש הוא אובייקטיבי, קרי אין חשיבות למודעותו ולרצונו של העוסק. נפסק כי בכל אחד מהערעורים לא עמדה המערערת בחובה המוטלת עליה. אלי לוי לא היה עוסק רשום, ולפיכך החשבוניות שהונפקו על ידו למערערת לא היו חשבוניות כדין.

מהראיות שהובאו לפני בית המשפט עולה כי המערערת לא נקטה בפעולות הדרושות כדי לאמת את תקינות החשבוניות של אלי לוי. יתרה מזאת, לדעת בית המשפט היה על המערערת לחשוד בתקינותן של הראיות שהיו ברשותה. לעניין זה הציג מנהל המערערת שני דיווחים תקופתיים של אלי לוי למשיב, אשר את העתקם מסר למערערת טרם ההתקשרות עמו, ולטענתו הן בבחינת אסמכתה באשר לבירור המקיף שעשה כדי לאמת את קיומו של אלי לוי כעוסק רשום. מדובר בדוחות שבהם רשום שמו של אלי לוי בכתב יד, ללא פירוט סכום העסקאות, ללא סכום התשומות וללא ציון של תקופות הדוח. זאת ועוד, במקום המיועד לרישום מספר העוסק המורשה נעדר המספר, והוא ככל הנראה מופיע בשורה אחרת בטופס הדיווח.

היעדרם של פרטים אלה, קיום רישומים בכתב יד וכן השגגות שעל פני הדוחות, מעוררים והיו צריכים לעורר ספק ניכר באותנטיות של הדוחות, ספק המחייב את המערערת לבדיקה יותר מעמיקה כדי לברר אם אלי לוי הוא אכן עוסק רשום, כגון המצאת תעודת עוסק מורשה - פעולה פשוטה שאינה כרוכה בעלויות - דבר שלא עשתה. בעוכרי המערערת עומדת גם העובדה שבחשבוניות לא מופיע פירוט של העסקה אשר נעשתה בינה לבין אלי לוי.

זאת ועוד, המערערת בחרה לשלם לאלי לוי את המגיע לו במזומן, בניגוד לקבוע בסעיף 47א(ב) לחוק מע"מ המחייב תשלום בצ'ק. בעשותה כן, שללה המערערת את האפשרות להתחקות אחר התשלום ששולם לטענתה לאלי לוי.

הערעור השני - ההתנהלות בין המערערת לבין סגיב התבצעה באופן שהמערערת היא ששילמה לעובדי סגיב את שכרם במזומן ולסגיב שילמה עמלה, בצירוף מע"מ על שכר העובדים ועמלת סגיב. מסתבר שהאחרונה לא הנפיקה חשבוניות כנגד קבלת התשלומים האמורים מהמערערת ועשתה כן רק בחודשים נובמבר ודצמבר 2009, עת הנפיקה סגיב שתי חשבוניות למערערת, ואלה דווחו על ידי סגיב בדוחות התקופתיים שהגישה למשיב לאחר מכן.

עד תחילת ספטמבר 2009 הייתה סגיב רשומה כעוסק, במסגרת איחוד עוסקים בשם "סריט". ביום 1.9.2009 יצאה מאיחוד העוסקים האמור, וביום 1.1.2010 נרשמה המערערת כעוסק נפרד. במועד אחרון זה הגישה סגיב דוחות לחודשים אוקטובר ונובמבר 2009, שבהם נכללו העסקאות עם המערערת. ההמחאות ששילמה סגיב לתשלום המס לפי החשבוניות חוללו תחילה, אך בהמשך נפרעו ביום 25.2.2010. בנסיבות אלה נטען כי נמסר דיווח מלא למשיב על העסקאות וכן שולם המס. משכך טוענת המערערת כי אין באיחור הקצר שבו לא הייתה סגיב עוסק רשום, כדי למנוע את ההכרה בתשומות.

הוכח כי נפלו פגמים מהותיים בהתנהלות המערערת, והמסקנה המתחייבת היא כי דין ערעורה להידחות.

נפסק כי החשבוניות בגין אספקת כוח אדם ריקות מתוכן, אין בהן כל פרטים כמצופה וכנדרש ולמצער פרטים מינימליים - אין בהן כל פרטים באשר למספר העובדים שסופק, לשעות העבודה, לשכר העובדים, למועד מתן השירותים וכדומה. ברי שללא הפרטים האמורים קיים קושי רב לעמוד אחר נכונות העסקה הנטענת. זאת ועוד, גם במקרה זה חדלה המערערת בכך ששילמה את המגיע במזומן ולא בצ'ק, ובניגוד לחובתה לפי סעיף 47 לחוק מע"מ.

אף אם לא נפגע המשיב כתוצאה מהתנהלותה, שכן בסופו של דבר נרשמה סגיב כעוסק מורשה, דיווחה על העסקאות עם המערערת ושילמה את המס בגין העסקאות, ולמצער קיזזה אותו כנגד התשומות שלה - אין בכך כדי לרפא את הפגמים דנן.

תוצאה

הערעור נדחה.

בבית המשפט המחוזי בתל אביב

לפני כב' השופט איתן אורנשטיין

ניתן ב-10.2.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.