דחיית ערעור מע"מ לחברה המנהלת מסעדה

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עמ 28244/10; עמ 21737/11 פושקין ניהול מסעדות בע"מ ואח' נ' מדינת ישראל - מנהל המכס והמע"מ
עו"ד לילך דניאל |

תקציר עמ 28244/10; עמ 21737/11

פושקין ניהול מסעדות בע"מ ואח' נ'

מדינת ישראל - מנהל המכס והמע"מ

בית המשפט בתל אביב דחה את ערעורה של המערערת, חברה שניהלה עסק של מסעדה בתל אביב, לעניין ההכרה בקיומן של עסקאות בין המערערת לבין אחרים לצורך שיפוץ המסעדה, וכן בנפקות של אי קיום חובת מנהל מע"מ להחליט בהשגה שהוגשה על ידי הנישום תוך שנה מיום הגשתה.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

המערערת היא חברה שניהלה עסק של מסעדה בתל אביב. לעמדת המערערת, היא ביצעה השקעות ניכרות במסעדה (להלן: "המסעדה") אך המשיב לא הכיר בתשומות שהיו כרוכות בביצוע עבודות השיפוץ, אשר כללו עבודות שיפוץ שביצע קבלן בשם אלי לוי (להלן: "אלי לוי") שהנפיק לה חשבוניות אשר לא הוכרו על ידי המשיב, ועל כך נסוב הערעור הראשון. המערערת מעלה אף טענת סף שלפיה יש לראות במשיב כמי שלא נתן החלטה בהשגה במועד, ומשום כך יש לראות את ההשגה כמתקבלת.

הערעור השני - עניינו סירוב המשיב להכיר בתשלומים ששילמה המערערת לעובדים אשר ביצעו עבודות שיפוץ במסעדה, באמצעות קבלן כוח אדם בשם "סגיב מערכות מיגון אש 1993 בע"מ" (להלן: "סגיב"), וכמו כן לא הוכרו החשבוניות של סגיב כתשומות על ידי המשיב.

דיון

הערעור הראשון - בערעור זה העלתה המערערת טענה מקדמית שלפיה יש לקבל את ההשגה, וזאת לנוכח הוראות סעיף 82(ד) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ"), המורה כי אם לא הודיע המשיב לנישום על ההחלטה בהשגה תוך שנה מיום הגשתה - אזי יש לקבל את ההשגה.

המשיב גורס כי עמד במועד הקבוע בסעיף 82(ד) לחוק מע"מ, שכן ההחלטה בהשגה ניתנה במועד. לעניין זה נטען בין היתר כי דחיית ההשגה נמסרה בעל פה (טלפונית) ביום 17.8.2010 למייצג המערערת, ומשכך יש לראות את ההחלטה ידועה למערערת. זאת ועוד, הדיונים בהשגה נדחו פעם אחר פעם לבקשת המייצג, בין היתר עקב היעדרותו מן הארץ, וקיימת אפוא מניעות בידי המערערת לעמוד על תקופת השנה למתן החלטה בהשגה.

כפי שעולה מתצהיר נציג המשיב, עוד באותו יום שבו נערך הדיון בהשגה נמסרה ההודעה על דחיית ההשגה למייצגה של המערערת, קרי עוד בטרם חלפה שנה מהגשת ההשגה. נציג המשיב לא נחקר על דבריו אלה והמערערת לא טרחה להזמין את מייצגה להעיד, וכמו כן לא ניתן כל טעם מדוע הוא לא הובא להעיד. משכך, יש לקבל את דבריו של נציג המשיב כנאמנים לנכונותם, ודי בכך כדי לדחות את הטענה.

המערערת טוענת כי לא די להודיע על דחיית ההשגה, אלא יש צורך לפרט את נימוקי הדחייה. לכאורה יש בסיס לטענה זו, כיוון שלא יועיל לנישום לדעת על ההחלטה אך לא את נימוקיה. זאת אף על פי שאין בלשון סעיף 82 לחוק מע"מ חובה על המשיב למסור לנישום גם את נימוקי ההשגה ולא רק את ההחלטה עצמה. עם זאת, לא יהיה בכך כדי לקבל את טענת המערערת.

בתצהירו של נציג המשיב ניתן פירוט באשר לדחיות בבירור ההשגה מטעמים הנעוצים במערערת ולבקשתה, לרבות בקשות דחייה מטעם מייצגה לקיום הדיונים בהשגה. מקרה זה אינו נופל לגדר אותם מקרים שבהם השתהתה רשות המסים בבירור ההשגה, ולכן היא אינה יכולה לטעון כי לא עלה בידה להחליט בהשגה במועד. שעה שנישום גורם לסחבת בבירור השגתו, קמה לו מניעות לטעון בדיעבד כי הרשות לא עמדה במועד מתן ההחלטה בהשגה שהגיש ומשום כך יש לקבלה. טענה זו אינה דרה בכפיפה עם עקרון תום הלב, שכן המבקש מנסה לאחוז במקל משני קצותיו - מחד גיסא הוא זה שמעכב את בירור ההשגה שהגיש, ומאידך גיסא הוא טוען כי המשיב אינו עומד בלוח הזמנים להחליט בהשגה.

לגופו של עניין, טענה המערערת כי היא נקטה בכל האמצעים הסבירים כדי לוודא שאלי לוי הוא עוסק רשום הרשאי להוציא לה את חשבוניות. כידוע, ההלכה הפסוקה מורה כי כדי שיוכל עוסק להכיר בחשבונית כתשומה, יש להיווכח שמדובר בחשבונית אשר מאחוריה מסתתרת עסקת אמת. כדי לצאת ידי חובה זו, על החשבונית לעמוד בדרישות הטכניות הקבועות בתקנות מס ערך מוסף (ניהול פנקסי חשבונות), התשל"ו-1976. עוד נקבע בהלכה כי המבחן הדרוש הוא אובייקטיבי, קרי אין חשיבות למודעותו ולרצונו של העוסק. נפסק כי בכל אחד מהערעורים לא עמדה המערערת בחובה המוטלת עליה. אלי לוי לא היה עוסק רשום, ולפיכך החשבוניות שהונפקו על ידו למערערת לא היו חשבוניות כדין.

מהראיות שהובאו לפני בית המשפט עולה כי המערערת לא נקטה בפעולות הדרושות כדי לאמת את תקינות החשבוניות של אלי לוי. יתרה מזאת, לדעת בית המשפט היה על המערערת לחשוד בתקינותן של הראיות שהיו ברשותה. לעניין זה הציג מנהל המערערת שני דיווחים תקופתיים של אלי לוי למשיב, אשר את העתקם מסר למערערת טרם ההתקשרות עמו, ולטענתו הן בבחינת אסמכתה באשר לבירור המקיף שעשה כדי לאמת את קיומו של אלי לוי כעוסק רשום. מדובר בדוחות שבהם רשום שמו של אלי לוי בכתב יד, ללא פירוט סכום העסקאות, ללא סכום התשומות וללא ציון של תקופות הדוח. זאת ועוד, במקום המיועד לרישום מספר העוסק המורשה נעדר המספר, והוא ככל הנראה מופיע בשורה אחרת בטופס הדיווח.

היעדרם של פרטים אלה, קיום רישומים בכתב יד וכן השגגות שעל פני הדוחות, מעוררים והיו צריכים לעורר ספק ניכר באותנטיות של הדוחות, ספק המחייב את המערערת לבדיקה יותר מעמיקה כדי לברר אם אלי לוי הוא אכן עוסק רשום, כגון המצאת תעודת עוסק מורשה - פעולה פשוטה שאינה כרוכה בעלויות - דבר שלא עשתה. בעוכרי המערערת עומדת גם העובדה שבחשבוניות לא מופיע פירוט של העסקה אשר נעשתה בינה לבין אלי לוי.

זאת ועוד, המערערת בחרה לשלם לאלי לוי את המגיע לו במזומן, בניגוד לקבוע בסעיף 47א(ב) לחוק מע"מ המחייב תשלום בצ'ק. בעשותה כן, שללה המערערת את האפשרות להתחקות אחר התשלום ששולם לטענתה לאלי לוי.

הערעור השני - ההתנהלות בין המערערת לבין סגיב התבצעה באופן שהמערערת היא ששילמה לעובדי סגיב את שכרם במזומן ולסגיב שילמה עמלה, בצירוף מע"מ על שכר העובדים ועמלת סגיב. מסתבר שהאחרונה לא הנפיקה חשבוניות כנגד קבלת התשלומים האמורים מהמערערת ועשתה כן רק בחודשים נובמבר ודצמבר 2009, עת הנפיקה סגיב שתי חשבוניות למערערת, ואלה דווחו על ידי סגיב בדוחות התקופתיים שהגישה למשיב לאחר מכן.

עד תחילת ספטמבר 2009 הייתה סגיב רשומה כעוסק, במסגרת איחוד עוסקים בשם "סריט". ביום 1.9.2009 יצאה מאיחוד העוסקים האמור, וביום 1.1.2010 נרשמה המערערת כעוסק נפרד. במועד אחרון זה הגישה סגיב דוחות לחודשים אוקטובר ונובמבר 2009, שבהם נכללו העסקאות עם המערערת. ההמחאות ששילמה סגיב לתשלום המס לפי החשבוניות חוללו תחילה, אך בהמשך נפרעו ביום 25.2.2010. בנסיבות אלה נטען כי נמסר דיווח מלא למשיב על העסקאות וכן שולם המס. משכך טוענת המערערת כי אין באיחור הקצר שבו לא הייתה סגיב עוסק רשום, כדי למנוע את ההכרה בתשומות.

הוכח כי נפלו פגמים מהותיים בהתנהלות המערערת, והמסקנה המתחייבת היא כי דין ערעורה להידחות.

נפסק כי החשבוניות בגין אספקת כוח אדם ריקות מתוכן, אין בהן כל פרטים כמצופה וכנדרש ולמצער פרטים מינימליים - אין בהן כל פרטים באשר למספר העובדים שסופק, לשעות העבודה, לשכר העובדים, למועד מתן השירותים וכדומה. ברי שללא הפרטים האמורים קיים קושי רב לעמוד אחר נכונות העסקה הנטענת. זאת ועוד, גם במקרה זה חדלה המערערת בכך ששילמה את המגיע במזומן ולא בצ'ק, ובניגוד לחובתה לפי סעיף 47 לחוק מע"מ.

אף אם לא נפגע המשיב כתוצאה מהתנהלותה, שכן בסופו של דבר נרשמה סגיב כעוסק מורשה, דיווחה על העסקאות עם המערערת ושילמה את המס בגין העסקאות, ולמצער קיזזה אותו כנגד התשומות שלה - אין בכך כדי לרפא את הפגמים דנן.

תוצאה

הערעור נדחה.

בבית המשפט המחוזי בתל אביב

לפני כב' השופט איתן אורנשטיין

ניתן ב-10.2.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: