אי דיווח על שינוי מהותי בעסקת מקרקעין - עילה לשומה ללא תקופת התיישנות
תקציר עא 10793/08 נאות דברת פיתוח ובניין בע"מ נ' מנהל מיסוי מקרקעין רחובות
תקציר עא 10793/08
נאות דברת פיתוח ובניין בע"מ נ'
מנהל מיסוי מקרקעין רחובות
בית המשפט העליון פסק כי היעדר דיווח על שינוי עסקת מקרקעין מעסקת קומבינציה לעסקת תמורות - מקים עילה להוצאת שומה לפי סעיף 82 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), קרי ללא מגבלת תקופת התיישנות.
עם זאת, החזיר בית המשפט את סוגיית אופן חישוב המס - אם על בסיס ההערכה שניתנה בזמן המכירה
ex ante, או אם על בסיס השווי האמתי כפי שהוא ידוע ex post - לדיון בפני ועדת הערר.
השאלה המשפטית והרקע העובדתי
ביום 15.1.1990 התקשרו המערערת והמוכרות בהסכם קומבינציה. בהסכם נקבע כי המערערת תרכוש קרקע של עשרה דונמים, תמורת מתן שירותי בנייה לחמישה דונמים נוספים שיישארו בידי המוכרות (להלן: "ההסכם הראשון"). ביום 30.1.1990 חתמו המערערת והמוכרות על מסמך נוסף הקשור בעסקה (להלן: "המסמך הנוסף"). על פי המסמך, תקבל המערערת את הקרקע במלואה - 15 דונם - ובתמורה תשלם למוכרות שליש מן הפדיון שתקבל בעד הדירות אשר ייבנו בקרקע. נוסף על כך התחייבה המערערת במסמך נלווה כי הסכום שתעביר למוכרות לא יפחת מ-7.6 מיליון דולר.
ביום 4.3.1990 דיווחה המערערת למשיב על העסקה, אך בדיווחה לא ציינה את קיומו של המסמך הנוסף. המערערת טוענת כי המסמך רק משלים ומבהיר את העסקה הראשונה, בעוד המשיב טוען כי מדובר בעסקה חדשה ושונה באופן מהותי. ביום 19.8.1991 אישר הממונה המחוזי כי לצורך מס רכוש עומד שווי המקרקעין על סך של 12,500,000 ש"ח. בהמשך נאמד גם שווי הקרקע לצורכי מס רכישה בסכום זה, בעקבות הסכמה שאליה הגיעו בעלי הדין. על כן שילמה המערערת מס רכישה המבוסס על הערכת שווי זו.
המשיב טען כי המסמך הנוסף שינה באופן מהותי את אופי העסקה - מעסקת קומבינציה לעסקת תמורות - וכי נודע לו על המסמך רק בשנת 1998. מאחר שהעסקה השונה היא עסקה חדשה אשר המערערת לא דיווחה עליה - לשיטת המשיב הוא יכול לערוך שומה לפי סעיף 82 לחוק, המסדיר מקרים של היעדר דיווח על פעולה המחייבת במס. לנוכח האמור, ביום 17.2.1999 הוציא המשיב שומה שבה שונתה הערכת שווי הרכישה כך שהוא נאמד ב-31,805,880 ש"ח. שווי זה מבוסס על הפדיון שהגיע בפועל כתוצאה ממכירת הדירות, בעקבות שינויים מאוחרים בתוכנית הבניין החלה על הקרקע.
המערערת טענה כי אין לחייבה במס נוסף, מאחר שחלה התיישנות על השומה הקודמת. לשיטת המערערת המסמך הנוסף רק מתקן ומבהיר את העסקה, ולכן אין מדובר באי-הצהרה. שינוי שווי העסקה אמנם יכול להביא לתיקון שומת המס, אך רק מכוח סעיף 85 לחוק, אשר מגביל את התקופה שבה אפשר לתקן שומת מס לארבע שנים. המערערת טענה כי לכל היותר, היה על המשיב לשנות את השומה בתוך תקופת ההתיישנות הקבועה בדין הכללי. המערערת הוסיפה כי המשיב ידע בפועל על העסקה, ולכן אינו יכול לטעון להשהיה של תקופת ההתיישנות. לחלופין טענה המערערת כנגד גובה ההערכה בשומה הנוספת. לטענתה, הערכת השווי צריכה להתבסס על הסכום שעליו התפשרו הצדדים עם המשיב, או לכל היותר על הסכום שעליו הסכימו הצדדים בעת הרכישה - שווי מינימלי של 7.6 מיליון דולר כאמור.
ועדת הערר דחתה את טענות המערערת, ופסקה כי המסמך הנוסף שינה באופן מהותי את ההסכם הראשון. לפי פסיקת הוועדה, היעדר הדיווח על העסקה החדשה מקים עילה לעריכת שומה בהיעדר הצהרה על פי סעיף 82 לחוק. כמו כן פסקה הוועדה כי מאחר שהמערערת לא דיווחה על העסקה - לא קמה לה גם טענת התיישנות או שיהוי.
דיון
עיון במסמך הנוסף אינו מותיר מקום לספק כי מדובר בהסכם אחר ושונה מזה שנכרת 15 ימים קודם לכן - הממכר השתנה משני שליש מהקרקע לקרקע במלואה, והתמורה שונתה לקבלת שליש מהפדיון במקום בנייה על השליש הנותר.
המערערת לא הציגה נימוק משכנע לשינוי העסקה, אשר יכול להפיג את החשש שמעלה המשיב כי החוזה הראשון נערך כדי להתחמק ממיסוי. המסמך הנוסף לא הועבר למשיב עם הדיווח על יתר העסקה, אף שהשינויים היו ידועים למערערת בעת הדיווח. ועדת הערר קבעה כממצא עובדתי כי המערערת לא דיווחה על השינוי למשיב (ואף המערערת אינה טוענת כי דיווחה על השינוי באופן מסודר, אלא לכל היותר כי הודיעה עליו בעקיפין). השומה שנערכה למערערת ולמוכרות לא התבססה על המס האמתי המוטל על עסקה של מכר מלא תמורת תשלום, אלא על עסקת קומבינציה של מכר חלקי. העסקה האמתית לא קיבלה ביטוי בתשלום המס.
על כן, המקרה דנן אינו נכנס לגדריו של סעיף 85 לחוק, המאפשר למשיב לתקן שומה שקיים בה פגם בתוך מגבלת זמן של ארבע שנים. במקום זאת, חל על ענייננו סעיף 82 לחוק שלפיו יכול המשיב לדרוש מהרוכש למסור הצהרה על רכישתו. סעיף זה אינו מוגבל בזמן, ונראה כי לא בכדי. כאשר נמנע רוכש או מוכר מדיווח על עסקה - אין מקום להגביל את הוצאת השומה לתקופת ההתיישנות המצומצמת של ארבע שנים. המטרה העומדת מאחורי סעיף 82 לחוק - אכיפת חובת הדיווח - מצדיקה כי בנסיבות הרגילות לא יוגבל המשיב מלשום את שווי הרכישה, במקום שבו נמנעו נישומים מדיווח על עסקאות המחייבות במס.
יצוין שכיום מבהיר החוק כי סעיף 82 חל גם במקרים של דיווח חלקי, ולא רק במקרים של היעדר דיווח. עם זאת, תיקון החוק רק מבהיר את שהיה קיים גם קודם, ומדגיש כי אין הבדל בין דיווח חלקי לבין אי-דיווח.
כאמור, שווי התמורה בענייננו הוא שווי שליש מהפדיון בעבור הדירות. בעלי הדין חלוקים ביניהם בשאלה אם המס צריך להיות מחושב על בסיס ההערכה שניתנה בזמן המכירה, ex ante, או על בסיס השווי האמתי כפי שהוא ידוע, ex post. ועדת הערר לא הכריעה בסוגיה זו. שניים מחברי הוועדה אמנם הסכימו כי הבסיס למס צריך להיעשות לפי השווי האמור - 7.6 מיליון דולר, אך הם היו חלוקים בדעותיהם בנוגע ליסודות אחרים בפסק הדין. אב בית הדין שדעתו היא המכרעת במקרה של מחלוקת, קבע כי אין מקום לדון בשאלת גובה המס. הצדדים מעלים שאלות נכבדות שעליהן יש לתת את הדעת במפורש, וראוי כי הסוגיות המועלות על ידיהם תובהרנה במפורש. לנוכח אי הבהירות בפסיקת בית המשפט קמא, ולאור העובדה שיו"ר הוועדה לא דן בשאלת שווי המקרקעין - ראוי כי תחזור ועדת הערר ותדון בשאלת הדרך הראויה לחישוב גובה המס.
תוצאה
הערעור נדחה באשר לפרשנות המסמך. עם זאת יוחזר התיק לוועדת הערר לדיון בשאלת אופן חישוב המס.
בבית המשפט העליון
לפני כב' השופטים א' ריבלין, ח' מלצר ונ' הנדל
ניתן ב-13.2.2012


המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.