חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב-2011
מטרת החוק הנה להגביר ולייעל את אכיפתם של דיני העבודה.
הטלת עיצום כספי על מעביד
מפקח עבודה בכיר, שמינה שר התמ"ת (להלן: "הממונה"), רשאי להודיע למעביד, על כוונה להטיל עליו עיצום כספי, בשל הפרת הוראות חיקוקי עבודה, המנויות בתוספת השניה. בין ההוראות המנויות בתוספת השניה מצויות, בין היתר, חובות אלה: ניהול פנקס חופשה (סעיף 26 לחוק חופשה שנתית); ניהול פנקס שעות עבודה (סעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה); איסור העסקת נער ללא פנקס עבודה (סעיף 28 לחוק עבודת נוער); תליית תקנון למניעת הטרדה מינית (סעיף 7(ב) לחוק למניעת הטרדה מינית); תשלום גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית (סעיפים 16-17 לחוק שעות עבודה ומנוחה); מסירת פירוט שכר עבודה (סעיף 24 לחוק הגנת השכר); תשלום שכר מינימום (סעיף 2 לחוק שכר מינימום); איסור פיטורי עובדת (סעיף 9 לחוק עבודת נשים).
המעביד רשאי לטעון טענותיו בפני הממונה, לעניין הכוונה להטיל עליו עיצום כספי ולעניין שיעורו, תוך 30 יום ממועד מסירת ההודעה. לאחר שמיעת טענות המעביד, יחליט הממונה אם להטיל על המעביד עיצום כספי.
שיעורו של העיצום הכספי יהיה בהתאמה להוראת החוק אותה הפר המעביד, על פי שלושה מידרגים, כדלקמן:
1. בגין הפרת הוראה המנויה בחלק א' לתוספת השניה (למשל - ניהול פנקס חופשה, ניהול פנקס שעות עבודה ותליית תקנון למניעת הטרדה מינית) - 5,000 ש"ח, ולגבי יחיד, המעסיק עובדים שלא במסגרת עסק, משלח יד או פעילות ציבורית 2,500 ש"ח.
2. בגין הפרת הוראה המנויה בחלק ב' לתוספת השניה (למשל - האיסור לנכות משכר עבודה שלא לפי חוק הגנת השכר והאיסור להעסיק עובדת בחופשת לידה) - 20,000 ש"ח, ולגבי יחיד, המעסיק עובדים שלא במסגרת עסק או משלח יד 10,000 ש"ח.
3. בגין הפרת הוראה המנויה בחלק ג' לתוספת השניה (למשל - תשלום שכר מינימום ואיסור פיטורי עובדת לפי חוק עבודת נשים) - 35,000 ש"ח, ולגבי יחיד, המעסיק עובדים שלא במסגרת עסק או משלח יד 17,500 ש"ח.
יוטל סכום יומי קצוב, בגין הפרה נמשכת של חובה, שכל עוד לא מולאה, מחויב המפר במילויה.
שר התמ"ת, בהסכמת שר המשפטים ובהתייעצות עם ארגון העובדים וארגוני מעבידים, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים, שבשלהם יהיה ניתן להטיל עיצום כספי, בסכום הנמוך מהקבוע בחוק, כמפורט לעיל.
העיצום הכספי ישולם תוך 30 ימים ממסירת דרישת התשלום.
תשלום העיצום לא יגרע מהאחריות הפלילית. אדם, שהואשם בהליך פלילי, לא יחויב בשל אותה הפרה בתשלום עיצום כספי, ואם חויב ושילם עיצום כספי, יוחזר לו הסכום ששולם.
התראה מינהלית למעביד
הממונה יכול למסור למעביד התראה מינהלית, במקום הודעה על עיצום כספי. ההתראה המינהלית מאפשרת למעביד לתקן את ההפרה מבלי שיוטל עליו עיצום כספי.
המעביד רשאי לפנות לממונה בכתב, תוך 30 ימים, בבקשה לביטול ההתראה, במידה ולא ביצע את ההפרה או כאשר המעשה שביצע אינו מהווה הפרה.
מעביד שהמשיך להפר את ההוראה, שבשלה נשלחה ההתראה, ימסור לו הממונה הודעה על כוונה להטיל עליו עיצום כספי בשל הפרה נמשכת.
הטלת עיצום כספי על מזמין שירות
במקרים בהם הוחלט להטיל עיצום כספי על קבלן (מי שעיסוקו במתן שירות, באמצעות עובדיו, אצל זולתו), יוזהר מזמין השירות, כי יוטל עליו עיצום כספי, אם ההפרה לא תתוקן או אם מזמין השירות לא יבטל את חוזה ההתקשרות עם הקבלן.
אחריות אזרחית של מזמין שירות
בהמשך לאמור לעיל, בדבר הטלת עיצום כספי על מזמין שירות, תוטל אחריות אזרחית על מזמין שירות, בגין הפרה, שביצע קבלן של הוראת חוק בתוספת השלישית, או בגין הפרה של הוראות צווי ההרחבה בדבר תשלום דמי הבראה, נסיעות, פנסיה ותוספת יוקר. אחריות כאמור תוטל על מזמין השירות בהתקיים כל אלה:
1. השירות ניתן באמצעות ארבעה עובדים לפחות. לעניין זה, יובאו בחשבון, כל העובדים המועסקים אצל מזמין השירות, אף אם מדובר בקבלנים שונים.
2. אספקת השירות למזמין נמשכה שישה חודשים לפחות, באופן קבוע ורציף.
3. נודע למזמין השירות על ההפרה באחת מאלה:
א. העובד דרש בכתב מהקבלן למלא חובה שהקבלן חייב בה, ומסר למזמין השירות הודעה בכתב, לפיה נמסרה דרישה לקבלן כאמור.
ב. מפקח עבודה מסר למזמין השירות הודעה בכתב, כי יש לו מידע, לפיו הקבלן לא מילא את החובה כלפי עובדו.
בהליך אזרחי יחולו על מזמין השירות מספר הגנות, בין היתר, כאשר ההפרה תוקנה או כאשר מזמין השירות ביטל את החוזה עם הקבלן, בשל הפרת החובה.
אחריות פלילית של מזמין שירות
על מזמין השירות חלה חובת פיקוח, בנוגע להוראות שונות, והפרת חובת הפיקוח תקים אחריות פלילית על מזמין השירות. האחריות הפלילית תוטל על מזמין השירות, אם לא הוכיח, כי התקיים אחד מאלה:
1. הוא עשה כל שניתן למנוע העבירה.
2. הוא הסתמך על בדיקות תקופתיות, שנערכו בידי בודק שכר מוסמך.
3. מעשה העבירה תוקן.
4. הוא ביטל את החוזה עם הקבלן בשל העבירה, ולא היה בביטול משום חוסר תום לב.
בודק שכר מוסמך
שר התמ"ת רשאי לתת לאדם תעודת הכרה כבודק שכר מוסמך (להלן:"בודק"), לצורך עריכת בדיקות תקופתיות כאמור בחוק זה לעניין התאמת תנאי העבודה של עובדים למשפט העבודה. בחוק נקבעו תנאי הכשירות למתן תעודת הכרה לבודק, וכן הנסיבות לביטול תעודת ההכרה. רשימת הבודקים תפורסם באתר האינטרנט של משרד התמ"ת.
מזמין שירות, שהסתמך על בדיקות תקופתיות של בודק יהיה מוגן מפני הטלת אחריות אזרחית ופלילית.
ערר וערעור
מעביד או מזמין שירות, רשאי להגיש ערר על החלטת הממונה להטיל עיצום כספי, תוך 14 ימים מיום שנמסרה לו החלטת הממונה. ועדת הערר רשאית להאריך את התקופה האמורה מטעמים מיוחדים שיירשמו, בתקופה נוספת של עד 14 ימים.
הרואה עצמו נפגע מהחלטת ועדת הערר בעניינו, רשאי לערער על ההחלטה לבית הדין האזורי לעבודה, תוך 45 ימים מיום שנמסרה לו ההחלטה.
אין בהגשת ערר כדי לדחות תשלום של עיצום כספי, אלא אם נקבע אחרת ע"י ועדת הערר או בית הדין האזורי או בית הדין הארצי.
סמכויות פיקוח
מפקח עבודה יהיה מוסמך לפקח על הוראות החוק לעניין הטלת עיצום כספי. הפרעה למפקח במילוי תפקידו תהווה עבירה פלילית (מאסר 6 חודשים).
(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
