המטרה - פרטנר: ביום שאחרי סלקום, מקאן ירשה לעצמו לצאת משוק הסלולר?

פרטנר כבר סגורים במקאן? בענף הפרסום מחכים להודעה הרשמית ובפרטנר "מכחישים את השמועות". האם המשרד המוביל במדינה עומד עם הגב לקיר?
משה בנימין | (24)

שוק הפרסום נחלק לשניים ביחסו לאילן שילוח: אנשים שמעריכים אותו ואלו שמעריכים אותו מאוד, על אותו המשקל, החלוקה היא למתחריו בשוק שחוששים ממנו ואלו החוששים ממנו מאוד. 2 משרדי פרסום שמרגישים אותו נושף בעורפם הם ברוקנר-נטע-יער ו-JWT ישראל, וייתכן מאוד שאין לתחושה זו שום ביסוס. מקאן אריקסון, בראשו עמוד שילוח נפרד לאחרונה מחברת סלקום ונותר ללא תקציב של מותג סלולרי, לא משבצת שהמשרד מכיר או נוח לו להיות בה.

ההערכות בשוק מדברות על כך שמקאן וסלקום תכננו את הפרידה עוד בחודשים המוקדמים של שנת 2011. כאסטרטג אליו מייחסים חשיבה של כמה צעדים קדימה, הניחו בשוק הפרסום כי ה'ריבאונד' של שילוח הוא לא אחר מאשר תקציב פרטנר. הסיבות לשידוך הזה רבות, ומכאן רוח אי הוודאות שהחלה לנשוב במסדרונות ברוקנר-נטע-יער ו-JWT ישראל. עם זאת צריך לזכור כי גם המכשולים בפני מקאן לא מעטים.

אילן שילוח עובד על פיתוח הפצצה הגרעינית

החיפוש אחר תקציב הסלולר הבא של מקאן הוא המקבילה הישראלית לפיתוח פצצת הגרעין האיראנית. אף אחד לא באמת יודע באיזה שלב מקאן, שילוח ואיריס בק נמצאים בניסיון להשתחל לתוך פרטנר (ואם בכלל) אבל כל השוק מצפה שהפצצה תיפול בקרוב. בינתיים הפיצוצים המוזרים הם אלו של סיום ההתקשרות עם סלקום ובברוקנר ו-JWT ניתן האות לפתיחת החמ"ל. פרטנר ומקאן אריקסון שומרים מנגד על דממה.

גרסת הענף לא עושה הרבה כבוד לשתיקה הדיפלומטית של פרטנר בנושא. בחברת הסלולר מציגים את החיבור שנעשה בינם למקאן כבליל שמועות ותו לא. לאחרונה אף עלתה חברת הסלולר בקמפיין חדש תחת הכותרת "יש לך עוד סיבות לחייך". מבחינתם, לברוקנר-נטע-יער ו-JWT ישראל אין ממה לפחד ויש להם עדיין סיבות לחייך. מבחינת הענף, הנושא כבר סגור ולכאורה כל שנותר הוא לחכות להודעה רשמית על העברת תקציב פרטנר למקאן בחודשים הקרובים.

מי מחזיק ביד המנצחת?

הקלפים המנצחים ביד של שילוח ובק ברורים מאוד. מעבר לקשר החם וההערכה המקצועית ששוררת בין איריס בק ואילן שילוח לחיים רומנו, אפשר להזכיר את תקופת כהונתה של בק כסמנכ"ל השיווק של אורנג', את התקופה בה חיים רומנו עבד מול מקאן כמנכ"ל אל-על ואת עובדת היותו של בעלה של בק מנהל אגף משאבי האנוש של פרטנר. לזאת יש להוסיף את הנסיון האדיר והמוכח שיש למקאן בשוק הסלולר. הבעיה שניצבת בכל זאת בפני מקאן היא אחת וקוראים לה יעקב קדמי.

כולם מסכימים שאין כזו חיה שתאפשר למקאן וליעקב קדמי לדור באותה הכתובת. קדמי היה זה שהניע את מהלך הפרידה של פרטנר ממשרדי הפרסום הגדולים ומעבר לקטנים יותר. בענף מגדירים זאת כהימור שטרם הוכיח את עצמו. התסריט שחוזים בכירי ענף הפרסום גורס כי בחודשיים הקרובים ייכנס לתפקידו סמנכ"ל שיווק חדש בפרטנר, וזה נמצא כבר בשיחות מתקדמות עם החברה, במקביל יפנה את דרכו קדמי במה שיסלול את דרכו של מקאן לחברה.

דבר נוסף שכולם מסכימים עליו הוא העובדה שמשחק הפוקר שלכאורה נערך כעת בין פרטנר למקאן לא כולל את אילן בן דב. הדבר האחרון שמעניין את הבעלים של החברה בימים אלו זה מי יחזיק בתקציב הפרסום שלו. בן דב טרוד כעת באישור הסדר החוב של 'טאו' אשר נחתם בימים האחרונים בין נציגות מחזיקי האג"ח לחברה. 2 הצדדים צריכים לאשר באסיפה את ההסכם שמצריך מבן דב הזרמה אישית של כ-30 מיליון שקל וויתור נוסף על חוב של עשרות מיליוני שקלים כתוצאה מהאג"ח בו הוא מחזיק.

או קדמי או מקאן

אם כן, ה'מכשול' שעומד בפני מקאן וזה שנוכחותו תשמור על הסדר הקיים הנהוג כעת הוא יעקב קדמי, מי שלזכותו ייאמר כי ל היסס להכריז על המלכים העירומים של ענף הפרסום ונתן למשרדים קטנים יותר לטעום מן הקצפת. קדמי הוא לא עוד מישהו שיתיר למנכ"ל להתערב לו בהחלטות - זה הוא או מקאן.

ונחזור למקאן. שילוח מצטייר בפני רבים בענף הפרסום כמי שפועל וחושב באינטרוולים של 5 שנים, במיוחד כשמדובר בהתקשרות הבאה עם תקציב תקשורת מוביל. הנחה זו תואמת את העובדה שעוד בתחילת 2011 ידעו לספר בענף הפרסום על כך שמקאן וסלקום לא ישרדו שנה נוספת יחד ובמשרד מאפסים כוונות לקראת היעד הבא. מרחיקי הלכת שליוו את פועלו של שילוח מקרוב בשנים האחרונות כבר משערים בחזונם כי בבנק המטרות שלו נמצאת חזק גם קבוצת התקשורת של פטריק דרהי.

עם הגב לקיר: מי זקוק למי יותר, מקאן לפרטנר או ההיפך?

ועדיין, למרות יראת הכבוד הנתונה ליכולתו של שילוח להחזיק את כל קצוות החוטים החשובים בידיו, זה נדמה כאילו לשיחות שלכאורה מתקיימות עם פרטנר מגיע מקאן מעמדה שהוא לא מכיר. כברירת מחדל, עם הגב לקיר לאחר שפלאפון וסלקום נותרו מחוץ לתחום עבורו, מירס כבר בידי ראובני פרידן וגולן טלקום לא מצליח לייצר עבורו את החשמל בכפות הידיים.

למרות הקשרים הטובים בין פרטנר למקאן ותחושת ה'יחסים בהסכמה' שמתחילים להיבנות בין הצדדים נראה כי לפרטנר יש את היכולת להוריד את מקאן לברכיים. כפי שזה נראה כעת, מקאן זקוק לפרטנר הרבה יותר מאשר הם זקוקים לו.

עזרה ממקום לא צפוי: חפשו את האינטרס

דווקא המתחרים של מקאן הם אלו שמזדרזים להזכיר כמה מדובר במשרד חזק, יציב ומוביל. העוגן המוביל הוא כוחו של מקאן במחירי מדיה, היציבות הבלתי מעורערת וכמעט אפס נפילות בעשייה פרסומית מסביב לשעון.

בענף הפרסום שחלק מהותי בו הם אינטרסים סמויים ומשלימים זאת לא תהיה הגזמה פרועה להעריך שבמקום מסוים, המשרדים המתחרים במקאן בשוק הסלולר מקווים, לטובתם האישית שזה יקבל לבסוף את תקציב פרטנר. זאת כדי להצית מחדש את התחרות בקטגוריה שהרגולציה הצליחה לכבות.

מפרטנר נמסר: "החברה מכחישה את השמועות". במשרד הפרסום מקאן אריקסון סירבו להגיב לדברים.

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    י.ג 21/12/2011 14:17
    הגב לתגובה זו
    עדין לא מבינה הענף. יהירה ומקובעת
  • 14.
    הם קשורים לפיצוצים בפיצוציות שליד JWT וברוקנר (ל"ת)
    פצצה מתקתקת 13/12/2011 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    כמו מקאן, אז אין להם 13/12/2011 16:58
    הגב לתגובה זו
    תקומה. החברה הולכת ומדרדרת מרגע לרגע.
  • 12.
    יום טוב 13/12/2011 16:55
    הגב לתגובה זו
    תקציב סלולרי היה עד היום משאת נפשו של כל פרסומאי אך היום, החברות הסלולריות כל כך מהוססות, מפחדות ומבולבלות שתקציב כזה יכול למוטט משרד. שילוח יודע מה הוא עושה ושיעבור זעם והחברות האלה יחליטו שהן רוצות לפרסם ולא לשחק בקקה, תאמינו לי שהוא כבר ישים על אחת מהן יד.בינתיים הצוותים שלו יכולים לנשום קצת אוויר
  • 11.
    מי אני שאדע 13/12/2011 15:07
    הגב לתגובה זו
    לידיעתכם שרון לנצמן( בנק הפועלים) חזק בכיוון פרטנר להחליף את קדמי , ולה אין הערכה כה משמעותית לאדון שילוח , אז לנצמן תעשי מה שטוב לפרטנר וכך תחלצי את הבוס בן דב
  • מקור מהימן ב״ענף״ 13/12/2011 15:56
    הגב לתגובה זו
    תקציב סלולארי גם נחשק כמו פרטנר לא מקים ולא ממוטט את מקאן במקאן ישמחו לקבל אותו. מאוד. אבל יש להם סבלנות של נמר. לכל ׳המפרגנים הגדולים׳ למקאן ולכל נביאי הזעם, קנאה מכלה , תשקיעו בלהבין מה שנבצר מכם כרגע תשתדלו לייצר את היכולת לעכל בכלל מה עושים במקאן. אז בואו, לטנף זה קל, אבל לא אינטליגנטי שיהיה לכם יום כתום...סגול זה מה זה פאסה...
  • 10.
    זנזיבר 13/12/2011 14:29
    הגב לתגובה זו
    "אורנג'" לבאומן שעומדים להפסיד את "הוט", מקאן יתרכזו ב"גולן טלקום" כחלופה לסלקום .... השאלה הגדולה, "הוט" לאן ?
  • 9.
    שאלתיאל 13/12/2011 13:46
    הגב לתגובה זו
    כתבה מגובבת משמועות וספקולציות. אפילו כפרשנות לא הייתי מעביר את זה. מה השורה התחתונה? שאורנג' עובר למקאן? אם "ייתכן שלתחושה הזו אין ביסוס" אז על מה אתם כותבים כל כך הרבה. כשיהיה לכם סקופ - תכתבו. עד אז חבל על האייטם
  • 8.
    פחחחחחחחח 13/12/2011 13:45
    הגב לתגובה זו
    איך הגיעו להחלטה שעולם הפרסום נחלק לשניים כי יש כמה וכמה אנשים שלא מעריכים את האדון שילוח בכלל.
  • 7.
    איזה חתיך הוא היה פעם, הורס (ל"ת)
    אפרת 13/12/2011 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עוד קצת פלפולים 13/12/2011 13:14
    הגב לתגובה זו
    ופרטנר נכשלה. אם לחברה הזו היה משהו חזק זו התדמית המיתוגית שכולם חלמו שתהיה גם להם. על זה עבדו קשה ראובני ושלמור. ועדיין, מי קבע שמקאן הוא הפתרון. למה לא לחזור לשלמור? למה לא ללכת עם יהושע TBWA?
  • כי יהושוע גרוע (ל"ת)
    ליס 14/12/2011 12:14
    הגב לתגובה זו
  • למה? ככה! רק מקאן יציל אותם (ל"ת)
    13/12/2011 13:20
    הגב לתגובה זו
  • טיפשות! מי קבע שהם צריכים הצלה? (ל"ת)
    13/12/2011 13:21
  • 5.
    13/12/2011 12:26
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים מי תחליף את קדמי, המעברים בין בנקים לסלולר טרם הסתיימו
  • 4.
    אייל 13/12/2011 11:52
    הגב לתגובה זו
    מקאן נמצאים בשקיעה, כולם רואים את זה כבר, עבודה בינונית מאד, מהלך מיזוג דיגיטאל כושל, אנשים שעוזבים....זאת רק ההתחלה
  • אלון 13/12/2011 12:18
    הגב לתגובה זו
    מקאן יצללו בלי בלוני חמצן.
  • דווקא הפוך אחי..הם לקראת דברים חדשים (ל"ת)
    אחד שמכיר 13/12/2011 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    13/12/2011 11:24
    הגב לתגובה זו
    עם ברוקנר ו-JWT. אפילו שנה של חסד הם לא קיבלו
  • 13/12/2011 12:18
    הגב לתגובה זו
    לקדמי בטוח יש סיבה טובה לסיים
  • 2.
    י. ל. פרץ 13/12/2011 11:20
    הגב לתגובה זו
    דרהי או קבוצת בזק הן הבוננזה למקאן. לא פרטנר. מצד שני, בשתי הקבוצות האלה יש למקאן תחרות חזקה ובפרטנר לא. השמועות ממילא טוענות שקדמי הולך הביתה ויקבל את הנודעה כבר בינואר.
  • ההוא 13/12/2011 12:28
    הגב לתגובה זו
    כניסה לתחום התוכן()IPTV, קנו את 012 בשביל זה ומפעילים את אורנג' טיים כבר שנים כסוג של פיילוט...
  • זה יהיה שנה יותר מדי לקדמי...טעות היתה להביאו (ל"ת)
    13/12/2011 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אז מקאן ייקח את תקציב המיליונים? (ל"ת)
    שירלי 13/12/2011 11:14
    הגב לתגובה זו