אחרי 9 שנות עבודה: מקאן אריקסון יפסיק לשמש כמשרד הפרסום של חברת סלקום
הזעזועים שעוברים על שוק הסלולר בישראל נותנים סימנים גם בשוק הפרסום. חברת הסלולר סלקום ומשרד הפרסום מקאן אריקסון מודיעים היום (יום ג') על סיום התקשרות לאחר 9 שנות עבודה משותפת בין הצדדים. תקציב הפרסום של החברה חולק עד היום בין המשרדים גיתם BBDO ומקאן אריקסון.
סיום ההתקשרות יכנס לתוקף ב- 1.1.12. לאייס נודע כי בימים אלו עדיין בוחנים בסלקום כיצד ייראה מערך הפרסום בשנת 2012. ייתכן כי גיתם BBDO יהפוך למשרד הפרסום היחיד של חברת הסלולר, כאשר האפשרות לצרף משרד נוסף במקום מקאן עדיין קיימת.
בשנה החולפת דובר לא מעט בשוק הפרסום על ההיתכנות הגוברת של סיום ההתקשרות בין סלקום ומקאן אריקסון. במהלך שנה זו עברו על סלקום לא מעט שינויים. מעבר ללפיתת הרגולטור על שוק הסלולר והצניחה החדה ברווחי החברה, פרש לאחרונה המנכ"ל המיתולוגי של החברה ומי שהיה מזוהה עמה - עמוס שפירא ובמקומו נכנס לתפקיד ניר שטרן, מיש כיהן בעבר כמשנה למנכ"ל פלאפון ולאחר מכן מנכ"ל 013 נטוויז'ן.
מוקדם יותר בשנה זו נפרד סמנכ"ל השיווק של סלקום ומי שהיה יד ימינו של עמוס שפירא - עדי כהן מהחברה ובמקומו נכנס לתפקיד יוני סבג במהלך קידום פנימי של סלקום.
ניר שטרן, מנכ"ל סלקום הנכנס ביקש להודות למנהלי ועובדי משרד הפרסום על השותפות לאורך הדרך ועל תרומתם להצלחת החברה. יוני סבג סמנכ"ל השיווק של סלקום ביקש להודות למקאן אריקסון על 9 השנים המשותפות וציין, כי מקאן הביאו עימם חשיבה רעננה וחדישה וסייעו בתרומתם לביסוס סלקום כחברה מובילה.
על פי נתוני יפעת בקרת פרסום עמד תקציב הפרסום של סלקום ב-2010 על כ-24.8 מיליון דולר במחירי מחירון. חלקו של מקאן בפעילות עמד על כ-9.3 מיליון דולר וחלקו של גיתם על כ-15.5 מיליון דולר. ב-2011 עמד תקציב הפרסום של סלקום על כ-23.4 מיליון דולר במחירי מחירון, כאשר חלקו של מקאן עמד על 10.9 מיליון דולר וחלקו של גיתם היה 12.5 מיליון דולר.
במקאן אריקסו אישרו את פרטי סיום ההתקשרות וסירבו להגיב מעבר לכך
מפתיע, מעניין ועכשיו מה הלאה?
קשה לדמיין את מקאן אריקסון נותר ללא תקציב סלולר. בשוק מעריכים כי בפני המשרד עומדות כעת מספר חלופות: האחת חבירה אפשרית לקבוצת בזק-פלאפון מתוקף קשרים ארוכי שנים בין שאול אלוביץ' לאילן שילוח. אפשרות זו נתפסת כמעט בלתי אפשרית לאור הדומיננטיות של אדלר חומסקי בתקציב והעבודה המוצלחת שלו בשנים האחרונות.
האפשרות הבאה נוגעת לתקציב סלולר שנמצא כעת 'על המדף', למרות שטרם החל את פעילותו - תקציב הסלולר של המפעיל החמישי, קבוצת גולן טלקום. באוקטובר 2011 הגיעה החברה להסכם עם סלקום, שתספק לגולן טלקום שירותי נדידה פנים ארצית. נשיא החברה הוא אורן מוסט, ממקימי רשת סלקום וגם בינו לבין מקאן שוררים יחסים חמים, כך אומרים לאייס גורמים בשוק הפרסום.
אפשרות נוספת היא 'פריש-מיש' שתעשה הנהלת פרטנר במערך הפרסום שלה ותנחת אחר כבוד לידיו הפתוחות של מקאן. כזכור, יעקב קדמי ששב לפרטנר כסמנכ"ל השיווק החליט לפרק ולבנות מחדש את כל מערך הפרסום באמצעות סיום ההתקשרות עם ראובני פרידן ושלמור אבנון עמיחי - 2 המשרדים שליוו את פרטנר ב-12 השנה האחרונות ומעבר ל-2 משרדים קטנים יותר JWT וברוקנר נטע יער.
קדמי הניע את המהלך בדרך שזכתה מחד למחמאות על הפגנת הכח והאומץ ל'הזיז את הגבינה' של משרדי הפרסום שהוכרחו גם להתמודד במכרז פנימי על כל קמפיין של החברה, ומנגד התנהלותו זכתה לביקורת על כך שבחר ב-2 משרדים ללא ניסיון בשוק תחרותי כמו הסלולר.
בענף הפרסום מעריכים כי ייתכן ומנכ"ל פרטנר הנכנס - חיים רומנו, שעבד בצמוד לאיריס בק - מנכ"ל מקאן אריקסון, בזמן שכיהן כמנכ"ל אל-על (שתקציב הפרסום שלה מטופל במקאן) עשוי להפוך את החלטתו התקדימית של קדמי ולבקש לשוב למשרד פרסום בעל ניסיון, כדוגמת מקאן אריקסון.
בנוסף לזאת מתחייב להזכיר את כהונתה המוצלחת של בק כסמנכ"ל השיווק של פרטנר בין השנים 2002 ל-2007 בטרם חצתה את הקווים לענף הפרסום. הקדנציה של בק בפרטנר נחשבת עד היום לאחת המוצלחות של סמנכ"ל שיווק בשוק הסלולר כולו. ייתכן כי בפרטנר רואים בה ובמקאן אריקסון את האור בקצה המנהרה.
אופציה נוספת שעלתה על שולחן הדיונים במהלך השנה החולפת הוא מותג הסלולר של רמי שביט. עם זאת בשוק הפרסום מעריכים כי במקאן אריקסון המטפל בתקציב רשת המשביר לצרכן (מקבוצת רמי שביט) יעדיפו לתעל את האנרגיה שלהם לתקציבים עם הבטחת כספית גבוהה יותר.
- 11.ג 07/12/2011 17:43הגב לתגובה זוסלקום כבר עזבו את מקאן לפני 3 שנים, הם רק שכחו להודיע להם...
- 10.אינסיידר 07/12/2011 10:47הגב לתגובה זולאחר שהאבק התפוגג מעל הרטוריקה הדיגיטלית שלהם, במקאן יגלו בקרוב שהגודל הפך לחסרון ענק והמפרסמים מחפשים פתרונות ולא מחירי מדיה. yellow ודה מרקר היו מוצרים טובים אבל מעבר לזה מקאן אף לא עשו פרסום כמו שצריך לעשות פרסום.
- וזאת בניגוד ל(שים את שם המשרד בו אתה עובד) (ל"ת)כן כן 08/12/2011 14:37הגב לתגובה זו
- 9.מקאן, תחילתו של הסוף? (ל"ת)יוני 06/12/2011 21:04הגב לתגובה זו
- תמשיך, אילן ממש לוקח ללב את הטוקבקים שלך (ל"ת)כנסת 6 07/12/2011 16:30הגב לתגובה זו
- 8.אני ביהושע! (ל"ת)טל רביב 06/12/2011 16:52הגב לתגובה זו
- 7.רק לפני שמונה שנים 06/12/2011 16:45הגב לתגובה זושטרן היה סמנכ"ל השיווק. "כל כלב" וכו..
- 06/12/2011 16:56הגב לתגובה זו1+1
- 6.מה יהיה? יהיה טוב 06/12/2011 16:38הגב לתגובה זושל ענף הפרסום בישראל הולכת יד ביד עם השינויים בתקציבי הסלולר בהם מחזיק מקאן אריקסון. כעת נחתם לו גלגל אירועים של 9 שנים שהחל עוד ביום ההוא שאילן שילוח וויתר על תקציב פלאפון לטובת סלקום. 9 שנים מאוחר יותר יש לנו 5 מפעילים סלולריים (כשחושבים על זה, זה מעט מדי ומאוחר מדי) וכל ענף הפרסם שינה את פניו מאז..
- 5.אני במקום ברוקנר ו-JWT פותח חמ"ל (ל"ת)06/12/2011 16:35הגב לתגובה זו
- 4.זה כל כך שקוף שמקאן הולכים לפרטנר (ל"ת)שפיץ בעין 06/12/2011 16:35הגב לתגובה זו
- 3.אלמוני 06/12/2011 16:01הגב לתגובה זומישהו פה שכח את ימי הג'אגלינג השיווקי של סלקום. מקאן עשו עבור סלקום הרבה מעבר להביא 'חשיבה רעננה'. סלקום בשנים האחרונות עובדת עם שפה נקייה, מהודקת וברורה. מקאן באמת עשו להם עבודה טובה מאד.
- לא זוכר משהו טוב שמקאן עשו לסלקום מ-2008 בערך (ל"ת)אלמוני 2 06/12/2011 17:26הגב לתגובה זו
- 2.מקאן עשו להם עבודה מדהימה (ל"ת)אחד שיודע 06/12/2011 15:32הגב לתגובה זו
- 1.אייל 06/12/2011 15:26הגב לתגובה זוזה היה סוף יודע מראש ובכל זאת זה מעניין מאוד - מקאן בלי סלקום הוא משרד הרבה יותר חלש. האם מקאן יקבלו תקציב סלולר אחר? מי יקבל את סלקום? גלר? הכל ישאר בגיתם? בקרוב התשובות...
- דני 08/12/2011 11:28הגב לתגובה זומשרד שעושה חצי מליארד ש"ח בשנה, לא מתרגש מ30 מליון שקל.