גם לאל על קשה: "העלייה החדה במחירי הדלק מחייבת בחינה מחודשת של טיסות"

חברת התעופה הלאומית הודיעה היום על ביטול קו הטיסות הישיר לסאו פאולו בשל עלייה של 40% בדלק הסילוני ועלויות הבטחון
לירן סהר | (8)

העלייה במחירי הנפט בעולם משפיעה גם על חברת התעופה הלאומית. אל על הודיעה היום כי תפסיק החל מנובמבר 2011 את קו הטיסות הישיר לסאו פאולו.

אליעזר שקדי מנכ"ל אל על אמר היום:" העלייה החדה והמתמשכת במחירי הדלק, מחייבת בחינה ממוקדת של יעדי אל על, כפי שנעשה בחברות תעופה אחרות, בעת הזו בעולם. הנסיקה חסרת התקדים במחירי הדלק הסילוני (כ- 40%), הוצאות הביטחון והוצאות התפעול הגבוהות בקו זה, הביאו לקבלת ההחלטה. מציאות זו מחייבת אותנו לבחון מחדש את כדאיותה הכלכלית של כל טיסה וטיסה."

שקדי הוסיף והדגיש כי "במקביל לצעד הנ"ל בכוונת אל על להציע ללקוחותיה טיסות ליעדי דרום אמריקה באמצעות מערך טיסות המשך, תוך השענות על רשת היעדים הישירים של אל על בצפון אמריקה ובאירופה והסכמי שיתוף עם חברות זרות. לקוחות שכרטסו עד היום כרטיסים למועד שהוא מעבר ל- 10 בנובמבר 2011, יקבלו מענה ויגיעו ליעדם."

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אדון שקדי - הגיע זמן מניית אל על (ל"ת)
    איתן - 03/08/2011 11:43
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שקדי אמיץ חכם ומנהיג והחלטותיו יצילו אותנו. (ל"ת)
    דני 02/08/2011 23:01
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מצטער לשמוע 02/08/2011 21:16
    הגב לתגובה זו
    הצטערתי לשמוע כי זה יעד סקסי מטורף
  • 4.
    אל מט כל הזמן רק יור' דת (ל"ת)
    אל על 02/08/2011 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוסי 02/08/2011 17:06
    הגב לתגובה זו
    שקדי מנסה לחסוך באוכל מה עשה . במקום לשפר את האוכל הוא מדפיס תפריט מהודר עם תמונה של שף (שגב). שהחליט לכסות את כל האוכל בזרעונים. ביטל את סלט עגבניות הישראלי והגיש במקומו חסה מיובשת קצוצה דק עם זרעונים לחים. מנות הבשר הוא החליף לפסטה של גן ילדים. העיקר שבתפריט מצויין אוכל מחומרי גלם ישראלים משובחים. שקדי הנוסעים לא פראירים. מציע לך תלמד מלופטהנזה - מחלקת תיירים איך עושים סלט ירוק. בטיסה האחרונה לא היה מה לאכול הציעו לי שוב רביולי בטטה מתוקים או סנדויץ ירוד אותם כבר זרקתי לפח בטיסות הקודמות.
  • 2.
    תתפטר כבר שקדי 02/08/2011 16:32
    הגב לתגובה זו
    אפילו מחר, שיביאו איזה מנכ" ל תותח שיווק שישיב לאל על את הכבוד שנרמס!
  • הסקרן 02/08/2011 17:07
    הגב לתגובה זו
    לא חכם במיוחד האיש הזה (שקדי) תותח על.הצליח לתקן את הנזקים של קודמו ומשפר את מראה החברה שטרום זמנו נראתה כמו מחנה צבאי והיום יותר יפה מחברת הייטק.זה שהמניה ירדה נובע מרצף ארועים לא טובים אבל אף לא אחד באשמת החברה אלה באשמת נותני שרות
  • 1.
    בוקר טוב -התעוררתם (ל"ת)
    כותבי תרחישים 02/08/2011 16:31
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?