ביטוח לאומי - מבצע לתשלום חובות בגמלאות

רו"ח אורנה צח (גלרט), חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי חיבה

"המל"ל" פרסם הודעה לציבור, והודיע על קיומו של "מבצע לתשלום חובות בגמלאות".
עו"ד לילך דניאל |

המוסד לביטוח לאומי (להלן: "המל"ל") פרסם הודעה לציבור, והודיע על קיומו של "מבצע לתשלום חובות בגמלאות".

בהודעת הפרסום פונה המל"ל לכל מי שקיבל בשבע השנים האחרונות קצבה שלא היה זכאי לה, בין ששולמה בטעות ובין ששולמה שלא כדין, ומציע לו לשלם את החוב המקורי ללא הפרשי הצמדה (ומובן שללא קנסות - ריבית על חוב אינה קיימת בביטוח הלאומי, למעט בהסדר תשלומים) ובתנאי תשלום נוחים.

המבצע חל לעניין מי שקיים לו כבר חוב במערכת שלא הוסדר בעבר בהסדר תשלומים, אך תקף גם לכל מי שצופה שייווצר לו חוב כאמור, ובלבד שהחוב (הקיים או הצפוי) ישולם עד יום 15.7.2011. נדגיש כי מדובר על חובות גמלאות בלבד ולא על חובות אחרים.

להלן דוגמאות לגמלאות המשולמות שלא כדין:

● קצבת שאירים או תלויים המשולמת לאלמן או לאלמנה שנישאו מחדש או שהם ידועים בציבור.

● קצבת נכות כללית המשולמת לנכה שיש לו הכנסות מעבודה או ממשלח יד מעל הסכום המותר.

● קצבת זקנה בגיל פרישה (המותנית בהכנסות) המשולמת למבוטח בעל הכנסות, בין היתר מדמי שכירות או מדיווידנדים, מעל הסכום המותר.

● קצבת זקנה מיוחדת לעולים חדשים שעלו לארץ בגיל 62 ומעלה (בעבר מעל גיל 60), שלא דיווחו על הכנסות מחו"ל מפני שחשבו שאין צורך לדווח עליהן למל"ל, בשל קיומו של פטור מתשלום מס הכנסה ו/או בשל פטור מדיווח לרשות המסים (מס הכנסה).

● קצבת ילדים ששולמה מהחודש הרביעי שבו הילדים אינם בארץ, למי שיצא לעבוד בחברה זרה בחו"ל (בעבר - מהחודש השביעי), או כאשר נשללת התושבות ממבוטח שנמצא בחו"ל.

מנוסח ההודעה לעיתונות אפשר להסיק כי בעת הפנייה למל"ל כדי להחזיר גמלה שהתקבלה שלא כדין או בטעות, המל"ל לא יבדוק מי או מה גרם לקבלת הגמלה ה"שגויה", ובלבד שהמבוטח ישלם את החוב שייווצר עד תום המבצע.

ואולם למיטב ידיעתנו ובדיקתנו, לעת לעתה אין מדובר בהליך של "גילוי מרצון" או הלבנת הון, ואין בכוונת המל"ל לתת חיסיון בפני הליך פלילי כנגד מקבלי קצבאות שקיבלו את הקצבה תוך מתן הצהרה כוזבת ו/או מסמכים מזויפים...

הכותבים - ממיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט) www.artzi-hiba.co.il

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.