מכירת דירה שתמורתה הושפעה מזכויות בנייה נוספות
הכותב סוקר פסקי דין והוראות החוק לגבי מתן פטור ממס בעת מכירת דירת המגורים
פרק חמישי 1 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") מקנה פטור, במקרים מסוימים, בעת מכירת דירת מגורים מזכה. כאשר התמורה ממכירת דירת המגורים הושפעה מהאפשרות לתוספת בנייה מכוח זכויות בנייה נוספות שטרם נוצלו, מתחלקת סך כל התמורה לשניים - חלקה בגין דירת המגורים הזכאית לפטור ממס שבח, וחלקה האחר מזכויות הבנייה הנוספות שהן בבחינת נכס נפרד שחייב במס שבח. סעיף 49ז לחוק מאפשר הסדר שיפטור במקרים מסוימים את החיוב כאמור - כולו או חלקו, וזאת על ידי מנגנון של כפל הפטור בחלק התמורה המיוחס לדירת המגורים, עד לתקרת פטור של 1.7 מיליון ש"ח (בקירוב).
ודאי שמבחינת המוכר עדיף לייחס חלק גדול יותר מהתמורה לדירת המגורים, ובאופן משלים לייחס חלק קטן יותר לזכויות הבנייה הנוספות, וכך לגרום לתוצאת מס שבח נמוכה ככל האפשר. ואולם, מה אם יטען המוכר שהתמורה אשר קיבל בעד דירתו כלל לא הושפעה מזכויות הבנייה הנוספות, שנושא זה כלל לא עלה במהלך המשא ומתן למכירת הדירה, ולא יוחסה לו כל חשיבות בקביעת התמורה שגובשה בין הצדדים? האם יוכל המוכר לבקש כי כל התמורה תיוחס במלואה לדירת המגורים, וכך לזכות בפטור מלא על מלוא התמורה ללא ייחוס חלק חייב לזכויות הנוספות?
סוגיה זו נדונה בוועדת ערר 1052/07 יצחק ועליזה פנחס נ' מנהל מסמ"ק מרכז. המערערים מכרו את כל זכויותיהם בנכס שהוא דירת מגורים אחת עם חמישה חדרים. על פי תוכנית בניין ערים אפשר לבנות על המקרקעין הנמכרים בית דו משפחתי (שתי יחידות דיור), וכך נותרו להם זכויות בנייה שלא נוצלו. בקביעת שומת מס השבח, פיצל מנהל מס שבח את התמורה וייחס את חלקה לדירת המגורים הקיימת ואת חלק התמורה האחר לזכויות הבנייה הנותרות. לדידם של המערערים אין מקום לפיצול כאמור, שכן התמורה בעסקה כלל לא הושפעה מקיומן של זכויות הבנייה הנוספות, ונוסף על כך אין מקום לבנייה נוספת הואיל ומצב הבית כבית יחיד (במתכונתו הנוכחית) הוא המצב המיטבי שלו. לשיטתם, הואיל והמשיב הוא זה שקבע בשומתו את הפיצול, הרי מוטל עליו נטל הראיה להוכיח שאכן התמורה הושפעה מהאפשרות לתוספת הבנייה.
ועדת הערר, בהסתמכה גם על פסק הדין בעניין פאולה כרמל (ע"א 8244/02), קבעה כי "הלכה פסוקה היא, כי יש לשום את הקרקע לפי מצבה בעת המכירה ואין זה משנה מה היה בכוונת הקונה לעשות בה". כלומר אין חשיבות אם יוחסה משמעות מבחינת כוונות הקונה לעניין תוספות הבנייה ו/או אם זכויות אלו היו תמריץ לביצוע העסקה, אלא המצב העובדתי בפועל על עצם קיום הזכויות הוא הקובע. נוסף על כך, קבעה הוועדה לעניין נטל הראיה כי "מספיק שזכויות הבנייה הנוספות הן משמעותיות, מחייבת את העוררים להוכיח כי למרות הפער הגדול בזכויות הבנייה, אין להביאן בחשבון בסך התמורה שהתקבלה". במקרה שבו מנהל מס שבח מראה על מצב עובדתי של אפשרות משמעותית לתוספת בנייה בנכס הנמכר, הנטל להוכיח שהתמורה כלל לא הושפעה מאותן הזכויות או הושפעה במידה מועטה מועבר לעוררים.
עניין זה, המתייחס לפיצול התמורה לחלק המיוחס לדירת המגורים ולחלק המיוחס לזכויות הנוספות, תקף הן ביישום סעיף 49ז לחוק כאמור והן בחוק מיסוי מקרקעין (הגדלת ההיצע של דירות מגורים - הוראת שעה), התשע"א-2011 (להלן: "הוראת השעה"). סעיף 6 להוראת השעה מוסיף על פרק חמישי 1 לחוק אפשרות לשני פטורים נוספים במכירת דירת מגורים מזכה, באופן שלא בא על חשבון הפטורים מכוח פרק חמישי 1 לחוק. הוראת השעה מתייחסת למכר של דירת מגורים מזכה, שלדעת מנהל מיסוי מקרקעין הושפעה התמורה המשתלמת בעדה מזכויות לבנייה נוספת. הוראת השעה מאפשרת פטור ממס שבח על הדירה הנמכרת עד לסך 2.2 מיליון ש"ח, ואם התמורה בעסקה הושפעה מאפשרות לבנייה נוספת, וסכום שווי הדירה נמוך מתקרת הפטור בסעיף 49ז לחוק (1.7 מיליון ש"ח), יתאפשר ניצול פטור גם לחלק השווי המיוחס לזכויות הבנייה עד לגובה התקרה בסך 1.7 מיליון ש"ח, על פי המנגנון של סעיף 49ז לחוק.
הואיל וחלק התמורה המיוחס לזכויות הנוספות חייב במס ותקרת הפטור אינה מספקת בעסקאות בעלות שווי גבוה, והואיל ונטל הראיה כי התמורה לא הושפעה או הושפעה במידה מועטה מאותן זכויות נוספות הוא על המוכר, חשוב ומומלץ להסתמך על חוות של שמאי מקרקעין שיוכיח (אם אפשר) כי מצב הדירה הנמכרת ללא ניצול הזכויות הנוספות הוא המצב המיטבי, וכי ניצול תוספת בנייה יכול לפגוע בנכס ובאיכות הניצול שלו - הסתרה של אור, יתרון יורד לגודל, השבחת יתר, פגיעה בערך ארכיטקטוני וכדומה. חוות דעת כזאת יכולה לסייע בהוכחה שהתמורה התייחסה לדירה במצבה הקיים ולא כוללת חלק בגין זכויות לא מנוצלות. ייתכן גם שהוכחת תום לב של המוכרים על אי ידיעתם לאפשרות ניצול זכויות נוספות, וכוונתם הייתה למכור את הדירה לפי שוויה ללא אותן זכויות, תהיה בבחינת ראיה שהמחיר לא הושפע מהאפשרות לתוספת בנייה.
דרך נוספת היא הסתייעות במהנדס בניין שיקבע כי הדרך היחידה לניצול הזכויות הנוספות כרוכה בהריסת המבנה הקיים, ודרך זאת היא לא כלכלית שכן התוספת המתקבלת מניצול הזכויות פחותה מהעלות של הריסה ובנייה מחדש. מובן שקיימת גם האפשרות שלא ניתן לנצל את אחוזי הבנייה הנוספים בגלל מגבלות השטח, ובמצב זה מובן שהתמורה אינה יכולה להיות מושפעת מאותה אפשרות לתוספת בנייה.
שאלת נטל הראיה להוכחת הצהרת הצדדים עולה גם בעניין קביעת שווי המכירה - אם השווי הוא התמורה המוצהרת או שווי אחר על פי קביעת מנהל מיסוי מקרקעין. ככלל, ישנו משקל רב להצהרת הצדדים, אלא אם ידוע שהיא נגועה בחוסר תום לב או שבין הצדדים בעסקה שוררים יחסים מיוחדים. ומה אם ידוע שקיים תום לב ואין יחסים מיוחדים, אך עדיין ישנו פער גדול בין התמורה המוצהרת לשווי השוק? גם כאן כבר נקבע בפסיקה שפער גבוה בין התמורה לשווי - יש בו להעיד על חוסר תום לב, ונטל הראיה לנכונות התמורה מועבר לצדדים. הפסיקה בעניינם של יצחק ועליזה פנחס שומרת על העיקרון שבו כאשר מנהל מיסוי מקרקעין מצביע על פער בנתוני ההצהרה, נטל ההוכחה עובר לצדדים בעסקה.
הכותב - ממשרד עורכי דין מאיר מזרחי ושות'

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).
