הטבות מס החלות על בתי מלון במסגרת החוק לעידוד השקעות הון
מפעל מוטב בתיירות הוא מפעל תיירותי ללינה שבחר במסלול ההטבות החלופי
שאלה ----------- השאלות: 1. מהו ההבדל בין מפעל מוטב למפעל מאושר? 2. אם היום מס החברות הוא בשיעור 25%, והטבות המס הן באותו שיעור מס מופחת במשך חמש שנים, האם ישנה כוונה לשנות את המס המופחת לפחות מ-25%? 3. מהו ההבדל בין שנת תחילה לשנת בחירה? 4. במקרה שבו מחלקים דיווידנד, האם צריך לחכות 12 שנים מתום שבע השנים של ההכנסה המוטבת (ואם מחלקים את הדיווידנד לפני תום תקופה זו, האם שיעור המס יהא 15%)? 5. אם בית המלון כבר בנוי, מה על החברה לעשות כדי לקבל את הטבות המס המגיעות לה? 6. על פי החוק לעידוד השקעות הון, מהו ההבדל בין סעיף 51ב.(א) שבו נאמר כי החברה תצטרך לשלם מס חברות על דיווידנד שהיא חילקה, לבין סעיף 51ב.(ג)(1) שבו נאמר כי המס על הדיווידנד הוא בשיעור 15%? 7. במקרה שבו חברה נמצאת באזור אחר [מכוח סעיף 51א.(3) לחוק לעידוד השקעות הון], האם שיעור חבות המס שלה לאחר השנתיים הפטורות ממס יהא בשיעור מס החברות העדכני לשנות המס לאחר הפטור?
תשובה ----------- לשאלה 1: מפעל מוטב בתיירות הוא מפעל תיירותי ללינה שבחר במסלול ההטבות החלופי, ומתקיימות בו ההוראות שנקבעו בתיקון מספר 60 לחוק לעידוד השקעות-הון, התשי"ט-1959 (להלן: "החוק"), קרי מפעל שאושר מיום 1 באפריל 2005. לעומת זאת, מפעל מאושר הוא מפעל שאושר במסלול החלופי לפני מועד זה במסגרת מרכז ההשקעות, או שאושר לאחר מועד זה במסלול מענקים. לשאלה 2: לעניין שיעור המס המופחת במפעלים תיירותיים - לאור הירידה שחלה בשנים האחרונות בשיעורי מס החברות, חלה שחיקה בהטבת המס שניתנת מכוח החוק. כדי לשמר את הטבת המס, הוחלט על הקמת ועדה אשר תדון באופן כולל בשינויים הדרושים בחוק. החלטות הוועדה אכן אושרו במסגרת תיקון מספר 68 לחוק, והן קבעו רפורמות מרחיקות לכת לעניין ההטבות הניתנות בחוק. עם זאת, במסגרת השינויים נקבע כי הרפורמות האמורות יחולו אך ורק על התעשייה, ולעניין מפעלים תיירותיים יישארו ההטבות הקיימות בחוק ערב תיקון מספר 68 לחוק, קרי מס חברות מופחת בשיעור 25%-10%, על פי שיעור השקעת החוץ. לעניין השקעת החוץ, אציין כי פרק זה בחוק בוטל ולפיכך לא ברור אם אכן ההטבה של שיעורי המס המופחתים מתאפשרת. ככל הידוע לי, לא מתקיימים בימים אלו דיונים בנושא. לשאלה 3: שנת בחירה היא השנה שממנה תהא החברה זכאית להטבות המסלול החלופי, בהנחה שהיא עמדה בתנאים הקבועים בחוק. הטבות המס יחלו בפועל בשנה הראשונה שבה נוצרה הכנסה חייבת לחברה - זוהי שנת התחילה. לפיכך, בשנת התחילה תחל החברה לנצל את הטבות המס בתוכנית באשר למחזור הבסיס שנקבע על פי שנת הבחירה שאותה היא בחרה. לשאלה 4: הכללים שנקבעו בחוק לעניין חלוקת דיווידנד מתייחסים לדיווידנד המשולם מהכנסה מוטבת/מאושרת. דיווידנד כזה יהא כפוף לניכוי מס במקור בשיעור 15% כשהוא מחולק לכל גורם שהוא, גם אם הוא מחולק לחברה ישראלית. שיעור המס האמור מתייחס לדיווידנד שחולק תוך 12 שנים מתום תקופת ההטבות. לעניין חברה מוטבת בהשקעת חוץ, שיעור המס כאמור אינו מוגבל בתקופה. לשאלה 5: לצורך קבלת מענקים, אפשר להכיר בהשקעות שנעשו לאחר מועד הגשת הבקשה למשרד התיירות. עם זאת, לעניין מלון בנוי אפשר לבחור במסלול ההטבות החלופי כאשר מתקיימים התנאים הבאים: א. מדובר בהרחבה או הוספה של בניין, לשם הגדלת מספר הלינות במלון; ב. בוצעה ההשקעה המזערית המזכה הקבועה בחוק; ג. 25% לפחות מכלל הלינות במלון הן לינות של תושבי חוץ. לשאלה 6: אם חברה מחלקת דיווידנד מרווחים של מפעל מאושר/מוטב, אזי היא חייבת בניכוי מס במקור בשיעור 15%. נוסף על כך, אם מקור הדיווידנד הוא מרווחים פטורים, אזי יחול על החברה מס נוסף לפי שיעורי המס המופחתים בחוק (25%-10%), על פי שיעור השקעת החוץ בחברה. חברה יכולה לבחור לא לחלק מרווחים פטורים, היות שחלוקה כזו גוררת חבות מס נוספת. לשאלה 7: שיעור המס לאחר השנתיים הפטורות יהא עד 25%. אם אין השקעת חוץ בחברה, אזי שיעור המס המופחת בחוק הוא 25%. עם זאת, לאור הירידה בשיעור מס החברות, שיעור המס שיחול הוא הנמוך מבין שיעור המס המופחת בחוק (25%) לבין מס החברות. המשיבה - ממשרד קוסט, פורר, גבאי, קסירר ושות', רואי חשבון
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.
