מאבק עובדי הרכבת: "קשה לנהל קמפיין כשראשי הוועד מאחורי סורג ובריח"

יועץ התקשורת של ועד עובדי הרכבת, אייל פרדיס, מספר לאייס על הקשיים שנערמו בניהול הקמפיין הנוכחי ועל האופי האישי שקיבל המאבק בין הצדדים
אלה ברייר | (15)

ההפגנה שלא אושרה, המעצר המתוקשר וציבור הנוסעים שנאלץ למצוא דרכים חלופיות בשביל להגיע הבוקר למקום העבודה - כל אלו לא ממש בישרו על תחילתו של מאבק מוצלח עבור ועד עובדי הרכבת. אייל פרדיס, יועץ התקשורת שמלווה את הועד, מסביר בראיון לאייס איך זה נראה מבפנים.

התחושה במאבק הנוכחי היא של משהו ספונטני ולא מאורגן - איך זה קרה? "הבעיה של הועד כפי שהיא וכפי שהיא נתפסת היא כבעיה אישית שלהם מול יו"ר דירקטוריון הרכבת המיועד, אורי יוגב. הוא מסומן היום כמקורב לראש הממשלה, כאיש העסקים פרטי וכמי שהאידיאולוגיה המובילה אותו היא אידיאולוגית ההפרטה ולכן הוא גם היעד המרכז נגדו נאבקים חברי הועד".

אבל את הציבור היריבות הזו לא בהכרח מעניינת, לא עדיף לנקוט בקמפיין רוחבי יותר? "הרבה קמפיינים בזמן האחרון נוהלו נגד אנשים מסוימים ובנימה מאוד אישית ודווקא זכו להצלחה. ככה היה במקרה של נוחי דנקנר שרצה למכור חלק ממכתשים-אגן לחברה סינית וככה זה גם היה בקמפיין של עמותת אור ירוק נגד שר התחבורה ישראל כץ. הקמפיינים הפוליטיים הפכו לאישיים וגם במקרה הזה, העובדים רצו לבוא לביתו של אורי, להסתכל לו בעיניים ולבקש ממנו שיראה אותם כי הם אלו שיחתמו אבטלה. אין ספק שהמאבק הפך אישי ומתמקד בעיקר בין גילה אדרעי שיהא טיפוס מיליטנטי ומנהיגה שהעובדים הולכים אחריה ובין אורי יוגב".

מהתחושות כרגע עולה שהנהלת הרכבת מקרבנת את עצמה ומוציאה את התנהגות הועד כפרועה ואלימה. "הנהלת הרכבת יוצרת טעות אופטית. היא מציגה מצג שווא שמראה כאילו היא פועלת למען הביטחון של הנוסעים ומציגה את העובדים כאלו המתנגדים לרפורמה. אבל אני חייב להודות שבחיים שלי, ובכל שנות עבודתי כיועץ תקשורת (בין היתר שימש כדוברו של השר לשעבר משה שחל וכדובר ההסתדרות א"ב), לא נתקלתי בדבר כזה. נאלצתי לנהל את הקרב הזה בידיים קשורות. עצרו לי את כל מנהיגי הוועד ואף אחד לא יכול להתראיין ולא יכול לענות ולהגיב לטענות של הרכבת".

מספר חברי ועד דווקא דיברו היום בתקשורת, השאלה היא האם הם שנטולים ניסיון תקשורתי, לא יכולים להזיק יותר מאשר להועיל. למה אתה למשל לא התראיינת במקומם? "אני על תקן של מתווך - מתרגם את שפת העובדים לשפת התקשורת, אני לא בא במקומם. עדיף לי שיראיינו עובד עילג ואותנטי מיועץ תקשורת משופשף שייתפס ישר כמי שבא להטות את לשון המאזניים". מה הלך הרוח בינתיים? איך התגובות? "כרגע אני ניזון בעיקר מהטוקבקים. אני בטוח שהעובדה שהשביתו אתמול בצורה לא צפויה את הרכבת פגעה בהרבה מאוד אנשים".

ראשי הוועד התייעצו איתך לפני שנקטו בצעד הזה? אתה חושב שזה היה נכון? "ההחלטה על ההשבתה התקבלה על ידי אגף התחבורה בהסתדרות ואני חושב שזאת החלטה נכונה גם אם לא נעימה לציבור. במדינה שבה לוקחים את כל ראשי הוועד ושמים להם אזיקים, צריך לעשות מעשה. אני מצפה להשאיר את ההתנהגות הזאת רק במדינות השכנות".

מה הצעד הבא? "עוד מעט כשראשי הוועד ישתחררו, נתכנס ונחליט מה אנחנו עושים. עד עכשיו היה לי הכי קשה היה לנהל את הקמפיין הזה כשכל ראשי מאבק מאחורי סורג ובריח. זה כמו להרביץ לשבוי קשור".

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    נוסע 14/05/2011 13:09
    הגב לתגובה זו
    לסגור את הרכבת ולתת לחברה זרה את הניהול
  • 13.
    מאיה 14/05/2011 08:51
    הגב לתגובה זו
    מאבקי עובדים כמו כל מאבק פוליטי המנהיגים צריכים להיות קשובים הן ליועצים והן לשטח שאמור לבחור אותם שוב ...לעיתים השטח מגלה עצמאות נגד הנחיות היועץ ....
  • 12.
    שמשון 13/05/2011 14:56
    הגב לתגובה זו
    עובדי הרכבת חסמו סימטה בשכונת רעות שבמודיעין,לזה היו צרכים להביא את כוחות של משמר הגבול ויס"מ ולכסח את המפגנים בהפגנה חוקיתולעצור את חברי הועד.יש להשבית את הרכבת מהר מי שרוצה בכח יקבל בכח.
  • 11.
    אהבל. כל המדינה עכשיו נגדך ונגד הלקוח!! (ל"ת)
    תופס תראש בהלם 12/05/2011 23:06
    הגב לתגובה זו
  • אהבל 13/05/2011 10:33
    הגב לתגובה זו
    היועצים למיניהם המחלקים ציונים שוכחים שלעיתים היועץ אינו שוט בכל ההתרחשויות , ורק לחמור מראים חצי עבודה , אם היה נכון או לא נדע רק כאשר יחתם הסכם קיבוצי שהמילה הפרטה אינה מוזכרת בו
  • 10.
    בני 12/05/2011 18:01
    הגב לתגובה זו
    לא טוב לכם תתפטרו . בטח איזה ברדק יש אצלכם ואיזה ביזבוזים.
  • 9.
    12/05/2011 16:04
    הגב לתגובה זו
    ניהול מאוד רע של הקמפיין שנכנע לביריונות של ראשי ועד מתלהמים במקום לעבוד עם הראש. שביתת הפתע פגעה בציבור רחב מאוד ופשוט "תקעה" אנשים. חוצפה
  • 8.
    אורית- עוסית 12/05/2011 15:46
    הגב לתגובה זו
    דוד גולן, שניהל את מאבק העובדים הסוציאליים ידע להפוך את העובדים הסוציאליים מקבוצה לאנשים פרטיים, עם שם, פנים וגרם להזדהות של הציבור עם מאבקם ומצוקותיהם. זהו מאבק שזכה לאהדה ציבורית הכי גדולה שהייתה אי פעם למאבקים ציבוריים - שאפו לדוד גולן
  • 7.
    אורית- עו"סית 12/05/2011 15:43
    הגב לתגובה זו
    צריך ללמוד מדוד גולן, שניהל את קמפיין העובדים הסוציאליים ואת המאבק המוצלח שלהם, שעל-ידי כך שהפך את העובדים הסוציאליים מקבוצה לאנשים פרטיים, הבליט והדגיש את המצוקות שלהם וגרם לאהדה ציבורית גורפת למאבק שלא נרשם לה הצלחה כזו בשום מאבק קודם.
  • 6.
    קמפיין מזיק לעובדים, ראוי להלמד כמה לא לעשות! (ל"ת)
    נדב 12/05/2011 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לא נראה לי שככה הם יגיעו רחוק.. (ל"ת)
    מסילתי 12/05/2011 14:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רוני 12/05/2011 14:41
    הגב לתגובה זו
    עוברים על חוקי מדינה במסווה של קמפיין, איזה מין יועץ אתה. זו מדינת חוק חביבי!
  • 3.
    מו-דג 12/05/2011 14:34
    הגב לתגובה זו
    בתור משתמש כמעט קבוע ברכבת אני חייב לומר ליועת-רועץ וכל אנשי הרכבת שהם תוקעים גול עצמי. בבואם למחות נגד ההפרטה בצעדים אלימים שפוגעים ברב הציבור ע"י חונטה מצומצמת של נהנתנים בחליפות הם רק מחריפים את האנטיגוניזם כלפיהם והצורך ביצירת תחרות הוגנת ושווה לכל נפש גם בתחום התחבורה הציבורית.
  • 2.
    בהצלחה! 12/05/2011 14:14
    הגב לתגובה זו
    ויתמוך במאבק העובדים!
  • 1.
    יועץ תקשורת ואזרח 12/05/2011 14:09
    הגב לתגובה זו
    שנהגו בבריונות, אין להם סיכוי לשכנע את הציבור שהם צודקים. פשוט כל ממזר מלך במדינה שלנו. שיפסיקו לדאוג רק לתח.. שלהם ותחילו להתחשב בנוסעים אחרת יזרקו את כולם הביתה בצדק רב ויפריטו את הרכבת ואולי אז סוף סוף נקבל שירות סביר ולא מכפיר כמו "השירות" מאותם בריונים שמחליטים להתעלל בציבור כל כך גדול.