מאבק עובדי הרכבת: "קשה לנהל קמפיין כשראשי הוועד מאחורי סורג ובריח"
ההפגנה שלא אושרה, המעצר המתוקשר וציבור הנוסעים שנאלץ למצוא דרכים חלופיות בשביל להגיע הבוקר למקום העבודה - כל אלו לא ממש בישרו על תחילתו של מאבק מוצלח עבור ועד עובדי הרכבת. אייל פרדיס, יועץ התקשורת שמלווה את הועד, מסביר בראיון לאייס איך זה נראה מבפנים.
התחושה במאבק הנוכחי היא של משהו ספונטני ולא מאורגן - איך זה קרה?
"הבעיה של הועד כפי שהיא וכפי שהיא נתפסת היא כבעיה אישית שלהם מול יו"ר דירקטוריון הרכבת המיועד, אורי יוגב. הוא מסומן היום כמקורב לראש הממשלה, כאיש העסקים פרטי וכמי שהאידיאולוגיה המובילה אותו היא אידיאולוגית ההפרטה ולכן הוא גם היעד המרכז נגדו נאבקים חברי הועד".
אבל את הציבור היריבות הזו לא בהכרח מעניינת, לא עדיף לנקוט בקמפיין רוחבי יותר?
"הרבה קמפיינים בזמן האחרון נוהלו נגד אנשים מסוימים ובנימה מאוד אישית ודווקא זכו להצלחה. ככה היה במקרה של נוחי דנקנר שרצה למכור חלק ממכתשים-אגן לחברה סינית וככה זה גם היה בקמפיין של עמותת אור ירוק נגד שר התחבורה ישראל כץ. הקמפיינים הפוליטיים הפכו לאישיים וגם במקרה הזה, העובדים רצו לבוא לביתו של אורי, להסתכל לו בעיניים ולבקש ממנו שיראה אותם כי הם אלו שיחתמו אבטלה. אין ספק שהמאבק הפך אישי ומתמקד בעיקר בין גילה אדרעי שיהא טיפוס מיליטנטי ומנהיגה שהעובדים הולכים אחריה ובין אורי יוגב".
מהתחושות כרגע עולה שהנהלת הרכבת מקרבנת את עצמה ומוציאה את התנהגות הועד כפרועה ואלימה.
"הנהלת הרכבת יוצרת טעות אופטית. היא מציגה מצג שווא שמראה כאילו היא פועלת למען הביטחון של הנוסעים ומציגה את העובדים כאלו המתנגדים לרפורמה. אבל אני חייב להודות שבחיים שלי, ובכל שנות עבודתי כיועץ תקשורת (בין היתר שימש כדוברו של השר לשעבר משה שחל וכדובר ההסתדרות א"ב), לא נתקלתי בדבר כזה. נאלצתי לנהל את הקרב הזה בידיים קשורות. עצרו לי את כל מנהיגי הוועד ואף אחד לא יכול להתראיין ולא יכול לענות ולהגיב לטענות של הרכבת".
מספר חברי ועד דווקא דיברו היום בתקשורת, השאלה היא האם הם שנטולים ניסיון תקשורתי, לא יכולים להזיק יותר מאשר להועיל. למה אתה למשל לא התראיינת במקומם?
"אני על תקן של מתווך - מתרגם את שפת העובדים לשפת התקשורת, אני לא בא במקומם. עדיף לי שיראיינו עובד עילג ואותנטי מיועץ תקשורת משופשף שייתפס ישר כמי שבא להטות את לשון המאזניים".
מה הלך הרוח בינתיים? איך התגובות?
"כרגע אני ניזון בעיקר מהטוקבקים. אני בטוח שהעובדה שהשביתו אתמול בצורה לא צפויה את הרכבת פגעה בהרבה מאוד אנשים".
ראשי הוועד התייעצו איתך לפני שנקטו בצעד הזה? אתה חושב שזה היה נכון?
"ההחלטה על ההשבתה התקבלה על ידי אגף התחבורה בהסתדרות ואני חושב שזאת החלטה נכונה גם אם לא נעימה לציבור. במדינה שבה לוקחים את כל ראשי הוועד ושמים להם אזיקים, צריך לעשות מעשה. אני מצפה להשאיר את ההתנהגות הזאת רק במדינות השכנות".
מה הצעד הבא?
"עוד מעט כשראשי הוועד ישתחררו, נתכנס ונחליט מה אנחנו עושים. עד עכשיו היה לי הכי קשה היה לנהל את הקמפיין הזה כשכל ראשי מאבק מאחורי סורג ובריח. זה כמו להרביץ לשבוי קשור".
- 14.נוסע 14/05/2011 13:09הגב לתגובה זולסגור את הרכבת ולתת לחברה זרה את הניהול
- 13.מאיה 14/05/2011 08:51הגב לתגובה זומאבקי עובדים כמו כל מאבק פוליטי המנהיגים צריכים להיות קשובים הן ליועצים והן לשטח שאמור לבחור אותם שוב ...לעיתים השטח מגלה עצמאות נגד הנחיות היועץ ....
- 12.שמשון 13/05/2011 14:56הגב לתגובה זועובדי הרכבת חסמו סימטה בשכונת רעות שבמודיעין,לזה היו צרכים להביא את כוחות של משמר הגבול ויס"מ ולכסח את המפגנים בהפגנה חוקיתולעצור את חברי הועד.יש להשבית את הרכבת מהר מי שרוצה בכח יקבל בכח.
- 11.אהבל. כל המדינה עכשיו נגדך ונגד הלקוח!! (ל"ת)תופס תראש בהלם 12/05/2011 23:06הגב לתגובה זו
- אהבל 13/05/2011 10:33הגב לתגובה זוהיועצים למיניהם המחלקים ציונים שוכחים שלעיתים היועץ אינו שוט בכל ההתרחשויות , ורק לחמור מראים חצי עבודה , אם היה נכון או לא נדע רק כאשר יחתם הסכם קיבוצי שהמילה הפרטה אינה מוזכרת בו
- 10.בני 12/05/2011 18:01הגב לתגובה זולא טוב לכם תתפטרו . בטח איזה ברדק יש אצלכם ואיזה ביזבוזים.
- 9.12/05/2011 16:04הגב לתגובה זוניהול מאוד רע של הקמפיין שנכנע לביריונות של ראשי ועד מתלהמים במקום לעבוד עם הראש. שביתת הפתע פגעה בציבור רחב מאוד ופשוט "תקעה" אנשים. חוצפה
- 8.אורית- עוסית 12/05/2011 15:46הגב לתגובה זודוד גולן, שניהל את מאבק העובדים הסוציאליים ידע להפוך את העובדים הסוציאליים מקבוצה לאנשים פרטיים, עם שם, פנים וגרם להזדהות של הציבור עם מאבקם ומצוקותיהם. זהו מאבק שזכה לאהדה ציבורית הכי גדולה שהייתה אי פעם למאבקים ציבוריים - שאפו לדוד גולן
- 7.אורית- עו"סית 12/05/2011 15:43הגב לתגובה זוצריך ללמוד מדוד גולן, שניהל את קמפיין העובדים הסוציאליים ואת המאבק המוצלח שלהם, שעל-ידי כך שהפך את העובדים הסוציאליים מקבוצה לאנשים פרטיים, הבליט והדגיש את המצוקות שלהם וגרם לאהדה ציבורית גורפת למאבק שלא נרשם לה הצלחה כזו בשום מאבק קודם.
- 6.קמפיין מזיק לעובדים, ראוי להלמד כמה לא לעשות! (ל"ת)נדב 12/05/2011 15:21הגב לתגובה זו
- 5.לא נראה לי שככה הם יגיעו רחוק.. (ל"ת)מסילתי 12/05/2011 14:56הגב לתגובה זו
- 4.רוני 12/05/2011 14:41הגב לתגובה זועוברים על חוקי מדינה במסווה של קמפיין, איזה מין יועץ אתה. זו מדינת חוק חביבי!
- 3.מו-דג 12/05/2011 14:34הגב לתגובה זובתור משתמש כמעט קבוע ברכבת אני חייב לומר ליועת-רועץ וכל אנשי הרכבת שהם תוקעים גול עצמי. בבואם למחות נגד ההפרטה בצעדים אלימים שפוגעים ברב הציבור ע"י חונטה מצומצמת של נהנתנים בחליפות הם רק מחריפים את האנטיגוניזם כלפיהם והצורך ביצירת תחרות הוגנת ושווה לכל נפש גם בתחום התחבורה הציבורית.
- 2.בהצלחה! 12/05/2011 14:14הגב לתגובה זוויתמוך במאבק העובדים!
- 1.יועץ תקשורת ואזרח 12/05/2011 14:09הגב לתגובה זושנהגו בבריונות, אין להם סיכוי לשכנע את הציבור שהם צודקים. פשוט כל ממזר מלך במדינה שלנו. שיפסיקו לדאוג רק לתח.. שלהם ותחילו להתחשב בנוסעים אחרת יזרקו את כולם הביתה בצדק רב ויפריטו את הרכבת ואולי אז סוף סוף נקבל שירות סביר ולא מכפיר כמו "השירות" מאותם בריונים שמחליטים להתעלל בציבור כל כך גדול.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.