כוח לגמלאים - בעקבות בג"צ 1181/03 אוניברסיטת בר אילן - בית הדין הארצי לעבודה

פסק דין שניתן בימים אלה על ידי בית המשפט העליון, בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק, בהרכב מורחב של שבעה שופטים, דן בשאלת זכותו של ארגון עובדים, בו חברים גם גמלאים, להכריז על שביתה כנגד המעסיק, שעילתה היא זכויות הגמלאים. מאמר מאת עו"ד אפרת בירן
עו"ד לילך דניאל |

מצאנו לנכון להביא לידיעתכם פסק דין שניתן בימים אלה על ידי בית המשפט העליון, בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק, בהרכב מורחב של שבעה שופטים, בשאלת זכותו של ארגון עובדים, בו חברים גם גמלאים, להכריז על שביתה כנגד המעסיק, שעילתה היא זכויות הגמלאים.

פסק הדין התייחס גם לשאלות נוספות הנובעות משאלה זו ובכלל זה לזכותו של ארגון העובדים לפעול באופן קיבוצי בכל הנוגע לזכויות הגמלאים.

השאלה התעוררה על רקע הסכם הפנסיה שבין האוניברסיטה לבין ארגון העובדים משנת 1988. ההסכם קבע, כי הפנסיה תוצמד למדד המחירים לצרכן, בעוד שבתקופה שקדמה להסכם הוצמדה הפנסיה למשכורת חברי הסגל הפעילים. בהסכמי השכר לשנים 1993-1996 זכו חברי הסגל הפעילים לתוספות שכר משמעותיות בשיעור של 14%. מאחר שגמלתם של גמלאי הסגל הבכיר הוצמדה, כאמור, למדד המחירים לצרכן, תוספות השכר האמורות לא באו לידי ביטוי בגמלתם. על רקע דברים אלה תבע ארגון העובדים מהאוניברסיטה כי תעניק תוספת גמלה בשיעור של 14% גם לגמלאי הסגל האקדמי.

בית המשפט קבע, כי האמצעי העיקרי של ארגון העובדים במאבקו לקידום האינטרסים של העובדים הוא הפעילות הקיבוצית ומכאן שבלא כוח לנהל משא ומתן קיבוצי במטרה לכרות הסכם קיבוצי, ובעת סכסוך, להפעיל את הכוח הקיבוצי באמצעים העומדים לרשות הארגון, לרבות שביתה, לא יהיה בידי הארגון כוח אפקטיבי להיאבק להשגת מטרותיו.

לאור מעמדה הנורמטיבי העליון של זכות השביתה ולאור היותה אחד האמצעים המובהקים לקידום הפעילות הקיבוצית של ארגון העובדים, קבע בית המשפט כי ארגון עובדים כשיר לייצג גם את הגמלאים הנמנים עם חבריו ולנהל משא ומתן קיבוצי להשגת תנאים מיטיבים עבורם במסגרת הסכם קיבוצי. בין האמצעים העומדים לרשות הארגון לצורך הגשמת מטרותיו אלה נכללת גם השביתה, וזאת במקרים המתאימים ובמגבלות שנקבעו לכך בדין.

בפסק הדין הובהר מפורשות, כי כוחו של ארגון העובדים ביחס לגמלאים מתמקד בפעילות להטבת תנאי הפרישה שלהם ואין בכוחו של הארגון להגיע להסכם שענינו הפחתת תנאי הפרישה של הגמלאים.

בית המשפט שב והדגיש את נקודת המוצא המשפטית, לפיה זכויות הגמלאים מתקבעות בעת פרישתם ולא ניתן לגרוע מהן, לרבות לא במסגרת הסכם קיבוצי, לאחר פרישתו של העובד.

כעולה מפסק הדין, הרקע לקביעות שנקבעו מבוסס על תפיסה חברתית שבית המשפט העליון מאמץ לחזק את מעמד הגמלאים, ואינו מנותק מההקשר החברתי, מהעלייה המשמעותית בתוחלת החיים ומהרצון לתת כוח אפקטיבי מוכר לגמלאים לדאוג למעמדם הכלכלי והחברתי ולנקוט לצורך כך באמצעים משפטיים מוכרים.

בית המשפט סבר, כי הדברים נכונים במיוחד לגבי הסכמי פנסיה, בהם ראה חוזה ארוך טווח, הדורש מעת לעת התאמות המושתתות על רצון הצדדים לו.

לאור זאת, נאמר בפסק הדין כי הגנת הארגון עשויה להידרש כדי לשמור על תנאי הפרישה שנקבעו מפני שחיקה, העלולה להביא להורדת רמת החיים של הגמלאים. זאת, כאשר המציאות החברתית והכלכלית משתנה במהלך השנים ותנאי פרישה שנחשבו הוגנים בעבר כבר אינם כאלה.כיוון שכך, קבע בית המשפט, מעמדו של ארגון העובדים כגורם המגן על הגמלאים ושומר על רמת חייהם ומעמדם אינו עומד בסתירה לקיבוען של זכויות הפרישה הנתונות לגמלאים עם פרישתם. תפקידו של ארגון עובדים, שעם חבריו נמנים גם גמלאים, הוא , בין השאר, להגן על זכויות הגמלאים מפני פגיעה במובן הרחב.

האמנם?

נראה כי בית המשפט העליון שינה באבחה את המשוואה המאוזנת הקיימת בזירת יחסי העבודה הקיבוציים.

כך מחד, הוא איפשר לארגון העובדים לנקוט באמצעי הקיצוני ביותר - בשביתה, במסגרת המאבק הקיבוצי בענינם של הגמלאים, הנמנים עם חבריו. מאידך, הוא סיכל את האפשרות לנהל משא ומתן אמיתי לצורך השגת הסכם קיבוצי מאוזן, אשר בנסיבות מסוימות יכול אף להפחית מזכויות הגמלאים.

כידוע, ביסודם של יחסי עבודה קיבוציים מונח העיקרון כי הקיבוץ, כלומר הארגון, המוסמך לפעול מחייב ומזכה את הפרט מכוח עצם מעמדו החוקי. בהסכמים קיבוציים רבים מוותר ארגון העובדים על זכויות של עובדים. אלה פני הדברים בהסכמי הבראה קיבוציים הנכרתים במקרה הצורך. זאת ועוד, לעיתים באותו הסכם קיבוצי נקבעות הוראות שונות שחלקן מעניקות זכויות לעובדים וחלקן גורעות מהם זכויות ובכך מושג האיזון הרצוי, הכולל בתוכו גם ויתור על זכויות.

ככל שבית המשפט סובר כי יש לפעול להתאמות ולשינויים של חוזים ארוכי טווח ניתן להביא דוגמאות הדורשות ויתור גם מצד הגמלאים. כך למשל, כאשר מדובר בחברה משגשת שהעסיקה אלפי עובדים ובמסגרת חבילת הפרישה של גמלאיה התחייבה להעניק להם שי לחג בשווי של מאות שקלים לשנה לכל גמלאי. לימים נקלעה החברה לקשיים כלכליים, רוב עובדיה פרשו או פוטרו והיא מעסיקה עשרות עובדים בלבד.ככל שארגון העובדים הוסמך לשאת ולתת בעניינים של הגמלאים האם לא יהיה זה נכון לאפשר לוותר במסגרת הסכם קיבוצי, באופן קבוע או זמני, על זכויות הגמלאים לשי לחג?

בשים לב לכך שלכל מעסיק מגבלות תקציביות משלו, עלולה קביעתו של בית המשפט לגרום לכך שהמעסיק יאלץ לדרוש מארגון העובדים לוותר על זכויות העובדים הפעילים, על מנת להיטיב את זכויות הגמלאים (בהן נאסר עליהם לפגוע כאמור), ובכך יקלע ארגון העובדים לניגוד העניינים, אליו התייחס היועץ המשפטי בעמדה שנקט בעתירה.

בהקשר זה אנו מוצאים לנכון להפנות לפסק דין שניתן על ידי בית הדין הארצי לעבודה בעניין שלמה אבני , אשר קבע כי כאשר זכות מסוימת של הגמלאים מוצמדת לאותה זכות של העובדים הפעילים, גריעת אותה זכות מהעובדים הפעילים תחול גם על הגמלאים. למיטב הבנתנו, פסק דין זה עומד בתוקפו, וככל שתישמר הזיקה בין זכויות העובדים הפעילים לבין זכויות הגמלאים, ניתן יהיה להפחית גם אותן בהסכם קיבוצי.

אין, כמובן, בחוזר זה להוות תחליף לייעוץ משפטי נקודתי.

(*) הכותבת - ממשרד נ. פינברג ושות' עורכי דין ונוטריון

(*) המידע באדיבות "נטו+" - כתב העת לעבודה ולניהול משאבי אנוש מבית "חשבים-HPS"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.