ראובני-פרידן מתנתק מפרטנר: לבקשת המשרד, הצדדים נפרדים לאחר 12 שנה

השנה האחרונה שהייתה רצופת החלטות חד צדדיות מכיוון פרטנר הביאה את המשרד לקבל החלטה חותכת משלהם ולסיים את ההתקשרות מיוזמתם
משה בנימין | (11)

"חברת פרטנר הודיעה היום כי נענתה לבקשת משרד הפרסום ראובני פרידן לסיום ההתקשרות, לאחר 12 שנות פעילות ענפה. יעקב קדמי, מנהל חטיבת השיווק התוכן ומנועי הצמיחה, בפרטנר ציין היום (ג') כי הוא מודה למשרד הפרסום על 12 השנים בהן המשרד היה שותף להפיכתה של פרטנר לחברת התקשורת המובילה בישראל".

כך, בהודעה רשמית זו מגיעה לסיומה מערכת היחסים בין משרד הפרסום ראובני-פרידן וחברת התקשורת פרטנר, חודשיים לאחר הודעת הפרידה משלמור אבנון עמיחי. המשרד ימשיך בפעילותו בחברה במהלך ארבעת החודשיים הקרובים עד שייבחרו המשרדים החדשים.

קדמי הוסיף וציין: "אנחנו מודים למשרד הפרסום ראובני פרידן על הפעילות המשותפת לאורך השנים, על פריצות הדרך הפרסומיות שחוללנו יחדיו ועל המיצוב והמיתוג המוביל בישראל".

כפי שצוין במכתבו של קדמי ובהודעה הרשמית של פרטנר הבקשה לסיים את ההתקשרות מגיעה דווקא מכיוונו של משרד הפרסום ראובני-פרידן. זו מגיעה כאמור לאחר שהמשרד עימו חלק ראובני-פרידן את הטיפול בתקציב, שלמור אבנון עמיחי קיבל הודעה על כך שלא יטפל עוד בתקציב.

בשבועות האחרונים, במקביל לפרידה של ראובני-פרידן מפרטנר לה ציפו כולם בענף הפרסום ועליה נכתב באייס, דווח גם על שיחות מתקדמות בין המשרד לרמי שביט מקבוצת המשביר לצרכן כאשר על הפרק תקציב הפרסום המתגבש למותג הסלולר אותו עתיד שביט להישק לאחר האישור אותו קיבל ממשרד התקשורת להפוך למפעיל סלולרי.

בשנה שעברה, עם חזרתו של קדמי לפרטנר נכנסו ל'מגרש המשחקים' שהיה שייך כולו לשלמור וראובני משרד הפרסום תל אביב מוסקבה שעד אז טיפל רק בפנייה למגזר הרוסי. קדמי, שלו גם קשרים על בסיס אישי בתוך המשרד (בת זוגו היא יועצת המשרד, קשרים שדווחו לדירקטוריון פרטנר ואושרו) העביר תקציבים שיועדו למגזר הכללי לטיפולו של תל אביב מוסקבה וזה נגס בעיקר בנתח של שלמור אבנון עמיחי.

בראובני פרידן הבינו כיצד תראה המשוואה לקראת 2011 והסיקו לבד את המסקנה שהיקף הפעילות אותו הכירו בשנים עברו בפרטנר יקטן באופן משמעותי. למרות שבראובני פרידן לא אהבו, בלשון המעטה, את הנעשה בשנה האחרונה בתקציב הפרסום של הפרטנר כתוצאה מההחלטות של קדמי שחזר לעמדת הכוח בחברה, לא מדובר המקרה הראשון בו משרד פרסום צריך להתכופף, להתגמש ולהתישר לפי הוראות הצרכן, או במקרה זה הלקוח - פרטנר.

השונה במקרה זה היא העובדה שבמשרד הפרסום, כך נראה, לא הסכימו עוד לבלוע את הגלולה המרה של חברת הסלולר ולחכות לשפן הבא שקדמי ישלוף מהכובע לאחר תל אביב מוסקבה ודרישתו לקיים מכרז פנימי בין המשרדים לקראת כל משימה. ראובני פרידן החליטו לאחר 12 שנה של בניית מותג, כיבוש נתח שוק משמעותי וטיפול באחד התקציבים השמנים בשוק הפרסום 'להשאיר את 2 הציפורים על העץ' ולהמשיך לדרכו.

יוזכר כי בימים אלו נערך מכרז לבחירת שני משרדי פרסום חדשים, כאשר הצפי הוא שאלו יבחרו בקרוב. משרדי הפרסום המשתתפים במכרז הם: יהושע TBWA, גליקמן-נטלר-סמסונוב, גלר-נסיס-פובליסיס, JWT ישראל וברוקנר-נטע-יער.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    02/03/2011 09:18
    הגב לתגובה זו
    ציטוט :''לא מדובר המקרה הראשון בו משרד פרסום צריך להתכופף, להתגמש ולהתישר לפי הוראות הצרכן, או במקרה זה הלקוח - פרטנר.'' רק לעשות סדר -המותג הוא הלקוח ,המשרד פרסום הוא הנותן שירות.נקודה.פשוט אחרי שנים שכל כך העצימו את משרדי הפרסום ובמיוחד אנשים כמו מר פרידן אז קשה להם לקבל את זה. הגיע הזמן לעשות סדר .פרסומאים הם לא החברות הם לא הבעלים הם בסך הכל נותני שירות שהלקוחות (החברות) עשו אותם לאנשים עשירים .עשירים מאוד .
  • 9.
    מי שמאמין לא מפחד (ל"ת)
    איל גולן 01/03/2011 22:49
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    01/03/2011 17:36
    הגב לתגובה זו
    נכשל כמנכ"ל באומן וכל מיזם אחר שעשה ככה הוא גם יהרוס את פרטנר
  • 7.
    מכיר יותר מידי טוב 01/03/2011 16:51
    הגב לתגובה זו
    איך מותג כזה מפואר שבאמת נבנה עם המון תשומת לב והקפדה לגמרי לא ישראלית ..מכניס כזה שכונה מיושנת למשרדיו ? ממש לא ברור והאמת ? די עצוב
  • 6.
    עדיף לא לשרת גוף שנוא כזה. (ל"ת)
    דרך ארץ 01/03/2011 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משרד עם ביצים! (ל"ת)
    תרצה לאן 01/03/2011 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אני הורס את המותג! (ל"ת)
    יעקב קדמי 01/03/2011 16:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הכי אפקטיבי (ל"ת)
    שימי 01/03/2011 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עמיקם 01/03/2011 15:46
    הגב לתגובה זו
    כמעט שקוף שדמבו המנוזל ולא מנזלת יקבל עצם וכמעט שקוף שגליקמן עם "ההומור הישראלי" שזה בעצם - אני לא יודע לעשות קריאייטיב אז אני קורא לזה הומור ישראלי וכמובן יהושע שאם יוצא לו משהו שנראה כמו קריאייטיב זה כי תסריטאים פרילנסרים עשו את זה - בקיצור, אורנג' אורנג', לאן הדרדרת
  • 1.
    עלול לפגוע במותג 01/03/2011 15:28
    הגב לתגובה זו
    לכאורה
  • טל 01/03/2011 17:20
    הגב לתגובה זו
    ברכות לרגל השחרור
דניאל חחיאשווילי המפקח על הבנקים
צילום: דוברות בנק ישראל

עמלת ההפצה בקרנות נאמנות צפויה לרדת; ועדה ממליצה על הגבלת העמלה ל-0.2% לעומת 0.35% כיום

מנגד עמלת קנייה ומכירת קרנות נאמנות תעלה - עוד רפורמה שבסוף לא פתרת עיוותים בשוק ההון ומעלה את הכוח של הבנקים והגופים המוסדיים. הכיוון נכון, אבל למה בכלל להשאיר את עמלות ההפצה? אין ייצור כזה בעולם; למה להשאיר דמי ניהול חשבון ניירות ערך? גם זה נכחד מהעולם

מנדי הניג |

נתחיל מהסוף - רפורמה בעמלות של דמי הניהול בחשון הניירות ערך, עמלות הפצה ועמלת הקנייה ומכירה, לא אמורה להיראות כך. הרפורמה שפורסמה היום היא לעג לרש. הציבור משלם משלם דמי ניהול יקרים על קרנות נאמנות כי קרנות הנאמנות משלמים עמלת הפצה לבנקים. מדובר בעמלה היסטורית שוועדת בכר הטילה על הקרנות כפיצוי לבנקים על אובדן פעילות הקרנות. הבנקים הרוויחו פעמיים - גם מכרו את הקרנות ביוקר וגם מקבלים סכומי עתק מדי שנה כבר 20 שנה. אין עמלות כאלו בעולם, תבטלו אותם. על פי הצוות שסיפק המלצות הן יורדו לעד 0.2%, בעוד שכיום זה עד 0.35%. אבל זה לא נכון, לא חכם, זה סתם ניסיון ללכת בין הטיפות - לא לריב עם זה ולא לריב עם זה. אתם רגולטורים, התפקיד שלכם לריב לטובת הציבור - אין שום הגיון בעמלה הזו. וועדת בכר טעתה, זה נשאר 20 שנה, הגיע הזמן לחסל את זה.  

טעות נוספת - דמי ניהול על החשבון. אין עמלה כזו. פעם אגב קראו לה דמי משמרת. כאילו שהבנק שומר על הניירות שלנו מפני גניבה. אין עמלה כזו בברוקרים הפרטיים, אין עמלה כזו גם בבנקים ללקוחות שמתעקשים. זה לא קיים ברוב העולם. הצוות משנה את העמלות משיעור קבוע על סכום התיק למדרגות. שוב חצי עבודה. לחסל את העמלה זה מה שצריך. הרי הרפורמה הזו היא מתנה בשביל הבנקים. הם יודעים שזו עמלה לא רלבנטית והם מנסים להאריך אותה ככל שיוכלו (גם עמלת הפצה), ברגע שיש רפורמה זה נותן להם שקט לשנים רבות. הם מעדיפים  להתגמש במחיר ולקבל שקט. הרגולטור צריך לראות רק את טובת הצרכן, וזה לא משתקף מהרפורמה הזו.  זה בולט בעמלות קנייה ומכירה על קרנות נאמנות - העלו את העמלה "כפיצוי" על הירידה בעמלות הפצה. מה זה צריך להיות? אם מספקים עמלת קנייה על קרנות נאמנות שאין שום סיבה שתהיה בהן עמלה כזו, זה לא כמו מניה או נייר ערך סחיר, לפחות תורידו לגמרי את עמלת ההפצה. 


התחלנו בביקורת, ובכך שזו לא באמת רפורמה, ונמשיך עם הצרכנים-לקוחות, הצוות שנבחר והבנקים. כשאתם קונים או מוכרים מניה, קרן נאמנות או אג"ח, תמיד מופיעה שורת עמלה. היא מחויבת אוטומטית, נכנסת אל הדו"ח החודשי, והרבה פעמים נבלעת בין אינספור סעיפים קטנים. אבל מי באמת עוצר ומבין על מה בדיוק נגבית כל עמלה, מה ההבדל בין עמלת קנייה, דמי ניהול, דמי משמרת או עמלות עקיפות, ואיך בכלל אפשר להשוות בין הבנקים לחברי הבורסה האחרים? המבנה שאנחנו מכירים נבנה שכבה על שכבה לאורך שנים, והפך למשהו שרק יועצים או רואי חשבון יכולים לפענח. עבור רוב המשקיעים, במיוחד הקטנים, זה כמו מסך עשן: אתה יודע שאתה משלם, אבל לא באמת יודע על מה.

מי שהיה במשך שנים אחראי לבלגן הזה מנסה לעשות בו סדר. האוצר, בנק ישראל ורשות ניירות ערך, שלושת הרגולטורים פועלים ביחד במטרה לשפר את אחד הנושאים המעורפלים של שוק ההון שזה השקיפות והיכולת של המשקיעים הקטנים להבין את המחיר של השירות עליו הם משלמים. הם מפרסמים דוח הביניים שהוא לא רק הצהרה שהם פועלים בנושא אלא גם מציעים מתווה מעשי: מודל עמלות חדש שבו הלקוח מבין כמה עולה לו השירות, יכול להשוות בין הצעות מתחרות, ובסופו של דבר גם לבחור בצורה מושכלת. המהלך הזה הוא ניסיון ליישר קו עם מגמות בינלאומיות בבורסות בעולם. אבל הוא פספס את המטרה לחלוטין כמו הרבה רפורמות עבר. רפורמה צריכה להביא שינוי אמיתי לצרכן. זאת לא תביא כלום - הצרכן אולי יקבל דמי ניהול נמוכים יותר- גם לא בטוח כי יצרן הקרן לא בהכרח יוריד דמי ניהול וגם ישלם עמלת קנייה ומכירה. 


הרכב הצוות המכובד היה אמור לתת פתרון אמיתי לציבור. הכוונה היתה הסתכלות רוחבית על כלל פעילות שוק ההון, ולייצר מתווה שיוכל לחול על מגוון הגופים הפועלים בתחום. במסגרת עבודתו, הצוות בחן את מבנה העמלות הקיים, ערך דיונים עם בנקים, חברי בורסה שאינם בנקים, מנהלי קרנות נאמנות, בעלי רישיון ייעוץ ושיווק השקעות וכן נציגי ציבור, וקיים שיח עם רשות התחרות. בפועל, הוא לא הציג את עמדת הציבור, אלא "נכנע" לבנקים.