סקרי 3D ב'מירה' 'ושרה': בצ'פמן רואים 4.77 TCF בהסתברות של 40%

נתונים שנחשפו ע"י השלד הבורסאי שלדיאלי חושפים את הפוטנציאל העדכני של רשיונות "מירה" ו"שרה".השאלה הגדולה: האם הפעם במודיעין ובהכשרה אנרגיה יאשרו את הנתונים?
תומר קורנפלד |

דו"ח העסקה שפרסמה חברת שלדיאלי (שבשליטת אפסווינג ואסיה פיתוח) בסוף השבוע לקראת מיזוגה עם חברת IPC המחזיקה ב-13.6% מהרישיונות הימיים 'מירה' ו'שרה' חושף נתונים חשובים שיכולים לעניין את המשקיעים בחיפושי גז ובשותפות מודיעין יהש ו'הכשרה אנרגיה' בפרט.

עיון מדוקדק בתוך הדו"ח הכולל 267 עמודים חושף הערכות מעודכנות שהתקבלו בתחילת חודש דצמבר מצד חברת הייעוץ צ'פמן אודות הפוטנציאל הכלכלי הגלום ברישיונות אלו המבוסס על סקרי התלת מימד (3D), אותם סקרים שעד כה נמנעו השותפות מלפרסם.

בתחילת ספטמבר פרסמה IPC על דעת עצמה נתונים מקדמיים של סקרי התלת מימד (3D) לפיהם גודל המאגרים עומד על 5.71TCF. כעת, בוחרת החברה לפרסם שוב נתונים אודות הסקרים המצביעים על כך שגודל המאגרים התעדכן כלפי מטה ועומד על 4.77 טריליון רגל מעוקב (TCF) .

בדו"ח העסקה מציינת שלדיאלי כי גודל רישיון 'מירה' המיטבי עומד על 3.12TCF ואילו גודל רישיון 'שרה' עומד על 1.65TCF. הנתונים הקודמים שפורסמו הצביעו על כך כי הגודל של 'מירה' עמד על 4.24TCF וגודל רישיון 'שרה' מסתכם ב-1.47TCF. במלים אחרות, צ'פמן עדכנו את גודל רישיון 'מירה' כלפי מטה ואת רישיון 'שרה' כלפי מעלה.

הדו"ח שמפרסמת צ'פמן חושף גם נתון שלא היה ידוע קודם - לגבי הסתברויות ההצלחה להפקת גז טבעי ממאגרים אלו. על פי צ'פמן רמת הודאות להפקת הגז הטבעי מבחינה גיאולוגית עומד על 43% ומבחינה מסחרית על 40%. מדובר על נתונים גבוהים ברמה בינלאומית ושם השוואה אף גבוהים מאשר ההערכות של נובל אנרג'י בטרם קידוח תמר (35%) אך נמוכים מאשר ההערכות בטרם קידוח לוויתן (50%).

בהתבסס על תוצאות סקרי התלת מימד, המסקנה הסופית של צ'פמן היא שהמשך תוכנית העבודה המוצעת לגבי שני הרישיונות מוצדקת ולכן ממליצה בהמשך השקעות השותפים ברישיונות.

הדו"ח של צ'פמן חושף עוד את הטווח המינימלי והמקסימלי להפקת כמות הגז מכל אחד מן הרישיונות. לגבי מירה הטווח עומד על 2.15-4.08TCF לעומת הערכות הקודמת שהצביעו על 3.03-5.45TCF. לגבי רישיון 'מירה', כותבת צ'פמן כי הטווח הוא 1.14-2.16TCF לעומת האומדן הקודם שהצביע על 1.05-1.89TCF.

בהתבסס על נתונים אלו מספקת צ'פמן את השווי הכלכלי של רישיונות 'מירה' ו'שרה'. בהתבסס על שיעור היוון של 10% מעריכה צ'פמן את הפוטנציאל הכלכלי האופטימלי של הפרוייקט ב-7.03 מיליארד דולר (לכל השותפות). כאשר משקללים גם את הסתברות ההצלחה (40%) שווי הפרוייקט יורד ל-2.74 מיליארד דולר.

חשוב לציין, כי לאחר פרסום הנתונים בספטמבר, השותפות הישראליות ברשיונות - מודיעין והכשרה אנרגיה - התנערו מתוצאות הסקרים כפי שפורסמו ע"י IPC ומסרו כי "הפרסומים נעשו ללא ידיעתן ושלא על דעתן". השאלה הגדולה כעת היא - האם הן יתנערו מהם שוב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.