סמוך לחצות, צפירת הרגעה מסלקום: "הרוב המוחלט של הלקוחות לא חווים תקלה"

ב-23:41 זה קרה, היום הקשה בתולדותיה של סלקום ככל הנראה הגיע לסיומו. בחברה עדיין נזהרים - "אנחנו לא יכולים לבוא ולומר בודאות שהתקלה מאחורינו, נמשיך לעבוד בנוהל חירום"
תומר קורנפלד |

רגע לפני חצות, נראה שהתקלה בחברת סלקום שהשביתה היום מאות אלפי (אם לא מיליוני) לקוחות מלבצע שיחות - הגיעה לסיומה. החברה הוציאה הודעה לפיה "החל מ-21:32, הרוב המוחלט של הלקוחות לא חווים תקלה".

אין מדובר בהודעה ששמה סוף פסוק לתקלה החמורה ביותר בתולדות סלקום אבל זו ללא ספק צפירת הרגעה. מוקדם יותר אמר עמוס שפירא, מנכ"ל החברה, כי אין הוא יכול להעריך מתי תתוקן התקלה אך לקראת חצות החברה, כאמור, כבר משחררת צפירת הרגעה.

בהודעה קצרה ביותר אמרה חברת סלקום: "אנחנו לא יכולים לבוא ולומר בודאות שהתקלה מאחורינו. אנחנו ממשיכים לעבוד בנוהל חירום לפחות ב 24 שעות הקרובות, שבהם נעקוב אחר התנהגות הרשת ולתחקר את האירוע"

כאמור, מוקדם יותר היום, בשעה 17:00, ערך שפירא תדרוך עיתונאים ואמר כי "קודם כל ומעל הכל רציתי לומר שאנחנו מתנצלים". שפירא סרב בתדרוך להעריך מתי השירות יחזור לפעול ואף לא התייחס לדרישות הלקוחות לפיצוי ואמר שכרגע הוא מתמקד בדבר אחד בלבד - תיקון התקלה.

"מאז שעות הבוקר בסביבות 10 בבוקר, הרשת של סלקום חווה אולי את התקלה הקשה ביותר מאז הקמת החברה", אמר שפירא, "מדובר במספר גדול של לקוחות, גדול מספיק שנופל תחת תקלה של הגדרה חמורה שמחייבת התייחסות והסתכלות לציבור בעיניים".

"אנחנו מצטערים ששירות חיוני כלכך איננו כרגע בשעות הטובות שלו. אני יכול לומר לכם בוודאות שמאות מהנדסים של סלקום עושים את כל מה שהם יכולים בכדי להחזיר את השירות. אנחנו בקשר גם עם נוקיה בפינלנד".

שפירא אמר בתדרוך כי הוא היה שמח שסמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה היה מגיע למסיבת העיתונאים על מנת להסביר את התקלה, אך העדיף שהוא ימשיך לעבוד על מנת לתקן את התקלה.

שפירא סרב לתת הערכה ואמר כי הוא מעדיף שלא להיכנס לספקולציות לגבי המועד שבו התקלה תיפטר: "מתי שנדע - נבוא ונודיע שהתקלה מאחורינו". עוד, שפירא סרב להתייחס לעניין הפיצוי שלקוחות כבר הודיעו שידרשו. שפירא אף הוסיף כי השאלה האם החברה מכוסה מתביעות, אמר שפירא כי הוא לא יודע והוא לא מתעסק בזה, אלא רק בהחזרת השירות.

באשר לשירות בזמן הקרוב, אמר שפירא כי "חווינו יום עם תקלה קשה ואמרתי להם רבותי, אני מצטער... אלה מערכות מורכבות ואני מקווה שבשעות הקרובות נפתור את התקלה. אני מבטיח שאני אעדכן את הלקוחות ואני אומר רק את האמת בכל רגע נתון". שפירא אמר שללקוחות אין סיבה לפנות למרכזי השירות מכיוון שאין מידע שיכולים לקבל שם. "תסתכלו אלי. אני אגיד בכל רגע נתון איפה אנחנו נמצאים".

התקלה החמורה בתולדות סלקום

החל מהשעה 10:30 קיימת תקלה רשתית ברשת הסלולר כאשר מרבית ממנויי החברה אינם מצליחים לקבל ולהוציא שיחות. מפניות שהגיעו לידי מערכת Bizportal עולה עוד כי לקוחות המנויים לרשתות אחרות אינם מצליחים להשיג את המנויים של סלקום וכי הבעיה קיימת גם במקרה של שליחת הודעות SMS. "בכירי אגף הטכנולוגיות יחד עסוקים מאז שעות הבוקר בניסיון לאתר ולפתור את התקלה", מסרה החברה בהודעה.

על פי הידוע, התקלה לא הייתה גורפת לכל רחבי הארץ וחלק ממנויי סלקום כן מצליחים להוציא ולקבל שיחות. בעקבות התקלה מתקיימים גם שיבושים בהוצאה וקבלה של מסרונים (SMS) למנויי הרשת, זאת בעיקר בשל העומס הכבד. בסלקום הסבירו כי התקלה היא "בליבת המערכת" והתיקון עשוי לקחת שעות ארוכות.

"אם כבר משבר, אז שעמוס שפירא ינהל אותו"

בינתיים בבורסה, נראה שהמשבר בחברה לא ממש השפיע על המשקיעים. מניית סלקום עלתה היום המסחר בכ-1%, עלייה דומה לזו שרשמה המתחרה פרטנר.

"אם כבר משבר, אז שעמוס שפירא ינהל אותו", כך אמר ל-Bizportal אורי ליכט, מנהל המחקר ב-IBI, שמעריך שכרגע אין מדובר בפגיעה מהותית. "אם נניח שהתקלה משפיעה על כמחצית מלקוחות החברה, מדובר על פגיעה של כ-8 מיליון שקל, או בניכוי מס - פגיעה ישירה כ-6 מיליון שקלים על הרווח הנקי", העריך ליכט, אך הוסיף כי הפגיעה לא תסתכם בכך. להערכתו, לאחר שהמשבר יסתיים, סלקום תצא בקמפיין תקשורתי על מנת לשקם את המותג.

"במהלך הקמפיין סלקום עשוייה לחלק דקות שיחה ושירותים נוספים בחינם, דבר שעלול להביא לעלויות של מספר מיליונים נוספים", אמר. ליכט מעריך שבמידה והתקלה תיארך יום אחד, הנזק הכלכלי יסתכם בעשרות מיליוני שקלים בודדות. עם זאת, כמובן שבמקרה והתקלה תיארך זמן רב יותר, הפגיעה תהיה גדולה יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.