"אחרי 20 אודישנים אני נכנס לפרסומת אחת ומשלמים לי אחרי 3 חודשים"

הפנים האנונימיות מאחורי הפרסומות - מקבלים את הכסף בשוטף + 90, מוכרים דברים שלא מרגישים שלמים איתם ועושים פרסומת אחת אחרי 20 אודישנים, אבל היי, לפחות הכסף נחמד
משה בנימין |

יש תקופות שאתם רואים אותם בכל מקום שאתם נמצאים, על מסך הטלוויזיה, בשילוט חוצות בנסיעה באוטו, בעיתון ועוד. הם מחייכים אליכם, מישירים אליכם מבט או מנסים להצחיק אתכם - הכל כדי למכור לכם מותג מסוים או שירות. אף אחד לא יודע איך קוראים להם אבל הרבה חושבים שהיה נחמד להיות במקומם ולהרוויח כסף לא רע. אלו הפנים חסרי השמות שאנחנו רואים מידי יום בפרסומות.

ברוב המקרים מדובר בשחקני תיאטרון וטלוויזיה מתחילים שמחפשים עבודות קלות ומכניסות ובשאר המקרים אלו אנשים שעובדים בעבודה מסודרת, 5 ימים בשבוע ובין לבין מנסים להיות אלו שיגידו את משפט המחץ שחותם עוד פרסומת. אייס מציג בפניכם את היום-יום האמיתי, מאחורי הקלעים של שניים מהם, שחקן ושחקנית - שמנהלים חיים כפולים וקופצים מאודישן לאודישן כדי לעשות עוד כמה ג'ובות מהצד.

בשנה השלישית ללימודי המשחק - הסוכנים כבר יוצרים איתך קשר

איך התגלגלתם לתעשייה הזו? "למדתי בבית ההספר למשחק בית-צבי, מהמובילים בארץ וכבר בשנה השלישית מגיעים להצגות שלנו כל מיני סוכנים שמוזמנים על-ידי בית הספר, שם מתחילים הקשרים הראשוניים ואז אתה נקלט באחת הסוכניות ובין אודישן לאודישן לדברים שאתה באמת מעוניין בהם הסוכנות שולחת אותך לפרסומות דרכן אתה מנסה להתקיים בין עבודות - מדובר בכסף נטו אבל כזה שהוא ממש קשה להשגה".

"אני למדתי בסטודיו למשחק בתיאטרון חולון, ועם סיום הלימודים נרשמתי בסוכנות שחקנים וכמעט כל העבודות שהופניתי אליהן מהסוכנות היו לפרסומות. ככה זה עם שחקנים פחות מוכרים. הטענה היא שמלהקות פרסומות מלהקות גם לתיאטרון אז שווה ללכת ולהיבחן".

בין 700 ל-2,500 דולר עבור יום עבודה ויש גם חריגים עם 5,000 דולר

יש כסף טוב לפחות - כמה משלמים? "זה תלוי ברמת המוכרות שלך - גם אצלנו בתחום של מי שעושה פרסומות אבל הוא רק 'פנים' ולא איש מוכר יש פערי מחירים. ככל שמכירים אותך יותר כך תרוויח יותר. בגדול זה נע בין 700 דולר לפרסומת עד ל-2,500 דולר".

"יש פרוייקטים חריגים של פרסומות מאוד מושקעות, כמו פרסומת שמורכבת ממספר סרטים ושם אפשר אפילו לקבל 5,000 או אפילו 10,000 דולר. אם מגיע גל שני של שידור הפרסומת אתה גם מתוגמל פעם שנייה אבל בערך חצי מהסכום. צריך גם להוסיף את המשתנה של הקטגוריה בה הפרסומת עוסקת - תהיה בטוח שפרסומת לבנק היא מושקעת יותר נגיד מפרסומת לאבקת כביסה וזה מתבטא גם בסט עצמו של ההפקה וגם בשכר שהשחקן בפרסומת מקבל".

שוטף + 90. מחכים 3 חודשים לצ'ק

איך מוסר התשלומים - מתי מקבלים את הצ'ק? "זה החלק הכי קשה בעבודה - אתה מקבל את הכסף על העבודה בשיטת שוטף +90, רק 3 חודשים אחרי שצילמת את הפרסומת. יש גם מקרים שמורחים אותך ומספרים סיפורים ואתה צריך לרדוף אחרי חברת ההפקה שתשלם לך את הכסף".

מה החלק הכי פחות נחמד בעבודה הזו?"אני אף פעם לא מרגישה שלמה עם זה. קשה לי עם הרעיון שאני משתמשת ביכולות שלי כדי לגרום למישהו לקנות משהו. הפרסומת הראשונה שלי דווקא הייתה בסדר - זה היה למשרד המשפטים והרגשתי טוב זה כי עשיתי שירות לקהילה. מיד אחרי זה הצטלמתי לפרסומת של מקדונלד'ס שם כבר הרגשתי את אי הנוחות".

בכמה זמן מדובר - מה זה יום עבודה עבורכם? "קודם כל יש את האודישן עצמו שיכול לקחת מ-10 דקות המתנה ועד 6 שעות שאתה מבלה את כל היום שלך בתור עם עוד עשרות אנשים. יום העבודה עצמו תלוי בגודל התפקיד - לפעמיים זה עניין של שעתיים שלוש ולעיתים פרסומת שלוקח לצלם 10 שעות".

מה היחס בין כמות האודישנים שאתה נבחנים בהם לתפקידים שאתה מקבלים בפרסומות? "כמובן שככל שתלך ליותר אודישנים כך יגבר הסיכוי שלך לזכות בעבודות אבל בגדול אם אני הולך בשנה ל-30 או 40 אודישנים אני מצליח לקבל אולי 3 או 4 פרסומות".

"אצלי זה קצת יותר קשה - על כל 20 אודישנים אני אולי מצליחה להיכנס לפרסומת אחת" איך מגיבים ברחוב לקמפיין שזוכה לחשיפה גבוהה? "זה הנקודות שיש בהן לפעמים רגעים קטנים של אושר בתוך כל התחום המאוד 'זנותי' שבו אנחנו עוסקים. זה נחמד שאנשים מזהים אותך ברחוב ואתה מרגיש מוכר ואהוד, זאת בנוסף לסכום הכסף הנאה שמקבלים על העבודה".

"אותי לא ממש מזהים ברחוב אבל נועצים בי מבטים מוזרים וחושבים שהם בטוח מכירים אותי ממקום אחר. יש פעמים שאני ממש לא מצליחה להבין את החשיפה האדירה הזו שמגיעה מפרסומות - מספיקה חשיפה של שתי שניות או שלוש כדי שאנשים שלא דיברתי איתם מכיתה ג' ייצרו איתי קשר כדי לספר לי בהתרגשות שהם ראו אותי בטלוויזיה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה