עונת הקידוחים ממש בפתח: ה-Sedco Express משייטת ליד קפריסין - בדרך ל'לוויתן'
הויכוח על עניין התמלוגים נמשך ותופס כותרות אבל כותרת לחוד ופעילות לחוד. אסדת הקידוח Sedco Express ששכרה נובל אנרג'י מ-Transocean לצורך ביצוע קידוח האקספלרוציה במבנה 'לוויתן' מתקרבת לחופי ישראל ונמצאת כעת דרומית לקפריסין, זאת כאשר היא משייטת במהירות של 6.2 קמ"ש. האסדה יצאה מספרד בתאריך ה-21 לספטמבר.
ה-Sedco Express תגיעה ליעדה בימים הקרובים ותפתח בכך את עונת הקידוחים לחופי ישראל. מנכ"ל נובל, צ'אק דיווידסון, הגדיר את התקופה הקרובה כ"תקופה של פעילות רבה" מבחינת עסקי החברה בישראל. הכוונה היא קידוח האקספלורציה ב'לוויתן' שהינו קידוח לעומק 4.5 ק"מ כאשר הסיכוי למצוא 16 TCF של גז טבעי בעומק זה עומד על 50%. לפי מנכ"ל נובל, תוצאות הקידוח יהיו עוד השנה.
אסדה נוספת תגיעה לחופי ישראל בחודש ינואר הקרוב, ה-Pride North America שמטרתה לקדוח לעומקים גדולים יותר והיא תהיה זו שככל הנראה תתמקד בחפושי הנפט ותחליף את ה-Sedco Express שתעבור למטרתה הבאה - פיתוח 'תמר'. חיפושי הנפט ב'לוויתן' יחלו בעומק של 5.8 ק"מ ולא מן הנמנע שתהיה זו ה-Sedco Express שתחל בהם אך היא תוחלף בשלב כזה או אחר. מוקדם יותר השנה סיפקה נובל הערכות לפיהן קיימת סבירות של 17% למציאת נפט בכמות של 3 מיליארד חביות בעמוד זה. מעבר לכך, קיימת גם סבירות של 8% למציאת נפט בעמוקים של ל-7.2 ק"מ.
התקציב הכולל שאושר על ידי השותפים לצורך ביצוע קידוח "לויתן 1" מוערך בכ- 150 מיליון דולר (כולל עלויות השינוע הצפויות של אסדות הקידוח).
כאמור, ה-Sedco Express תמשיך ממבנה לוויתן לכיוון תגלית תמר ושם תחל בביצוע הפיתוח של המאגר כאשר המטרה היא אספקת הגז עד סוף 2012.
נזכיר כי השותפות בלוויתן הן נובל אנרג'י (39.66%), דלק קידוחים יהש (22.67%), אבנר יהש (22.67%) ורציו יהש (15%)