כסף או מתנה?

החגים מעלים את השאלה הקבועה: איזה שי לחג עדיף - מתנה או סכום כסף? תלוי את מי שואלים. מאמר מאת אורן קאופמן
עו"ד לילך דניאל |

העובד והמעסיק - לשניהם מטרות שונות וצרכים שונים. מה אומר העובד? --------------------------- תנו לי כסף ביד ומיד! כדי לבדוק את הטענה הזאת נפתח בשאלה: קיבלתם שתי הצעות עבודה זהות לחלוטין משתי חברות טובות. ההבדל היחיד הוא בתחום הרווחה. בחברת "כיף בע"מ" תצאו לנופש שנתי באילת במימון החברה בשווי 5,000 ש"ח. בחברת "תגמול בע"מ" תקבלו במקום נופש מענק כספי שווה ערך ל-5,000 ש"ח בנטו. מה תעדיפו? מסקר קצר שערכתי בקרב עובדים גיליתי שכמעט כולם מעדיפים כסף מזומן על פני נופש. כששאלתי למה, קיבלתי שלושה סוגי תשובות: 1. העובד הראשון אמר שהוא מעדיף כסף ואת החופש לבחור מתי נוח לו לנסוע לאילת ועם מי. 2. עובד שני אמר שהוא בכלל לא אוהב את אילת והיה מעדיף להשתמש בכסף לסוף שבוע בצימר בצפון, למשל. 3. עובד שלישי אמר שהיה מעדיף לקנות בכסף מוצר שמזמן רצה לקנות (אולי אייפון?). דוגמה נוספת מנקודת ראותו של העובד היא ביטוח בריאות. חברות רבות מעניקות תכנית ביטוח בריאות לעובדים ולבני משפחותיהם במחירים מסובסדים. מה תעדיפו, ביטוח בריאות (בשווי 80 ש"ח בחודש) או בונוס שנתי של 1,000 ש"ח? אם עניתם "ביטוח", אתם כנראה בעלי משפחות, מודאגים מנושאים רפואיים או סתם אנשים אחראיים. כל הכבוד, אבל דעו לכם שאתם במיעוט. רוב האנשים שדיברתי אתם היו מעדיפים כסף. גם אני כמנהל מרגיש לפעמים שעליי לשכנע עובדים שביטוח בריאות הוא טוב בשבילם ושכדאי להם אף להרחיב אותו. אם כל זה לא שכנע אתכם, הנה שאלה אחרונה שקשורה באופן עקיף לכסף: האם אתם אוהבים את החופשה המרוכזת במקום עבודתכם? אולי הייתם מעדיפים במקום זאת לקבל כמה ימי חופשה במועד שנוח לכם ולא כשהחברה שלכם מחליטה? אולי הייתם מעדיפים לצאת ליום חופש מדי פעם ולא לשבוע שלם בבת אחת. בכל השאלות והדוגמאות שהעליתי כאן יש מעסיק שקובע מה טוב לעובדיו ואינו נותן להם זכות בחירה: חופשה מרוכזת בחול המועד פסח, נופש חברה באילת ומארז יין מפואר כשי לראש השנה. ולמה אי אפשר לבחור? מה אומרים המעסיקים? -------------------------------- כסף בא והולך מהר - אנחנו רוצים שהעובד יישאר השאלה הראשונה שהמעסיק שואל היא: מה המטרה? מדוע לתת לכם שי לחג או לשלוח אתכם לנופש באילת? החוק הרי אינו מחייב זאת. הדבר אינו רשום בחוזה ההעסקה שלכם. אם כן, למה בעצם? הסיבה היא שהדבר עוזר למעסיק להשיג את מטרותיו. המטרות שבחלוקת שי לחג, הענקת ביטוח רפואי, נופש שנתי וכד' הן שימור עובדים, הגברת שביעות הרצון של עובדים מהחברה והגברת המוטיבציה ורמת הנאמנות לחברה. כל זאת באופן מתמשך ולטווח ארוך. מבחינה כלכלית אין לחברה שום העדפה. אפשר לתת לעובדים כסף או מתנה - אותה הוצאה תירשם בספרים ותשפיע על הדוחות הכספיים באותה מידה. ההבדל הוא בערך המוסף של מתנה על פני כסף. ההבדל הוא גם בכך שמתנה, נופש וביטוח נותנים החזר גבוה יותר על ההשקעה (ROI). ROI? מה זה? אמנם מדובר בהוצאה כספית, אבל החברה רואה בנושא הרווחה השקעה בהון האנושי שלה, השקעה כדאית שמחזירה את עצמה. הערך המוסף הוא ההחזר על ההשקעה (או באנגלית - Return On Investment ,ROI). נופש שנתי באילת או בכל מקום אחר מספק הזדמנות לגיבוש קבוצתי, להזדהות ולהרגשת שייכות לקבוצה גדולה, לחברה יש אפשרות להעביר לעובדים מסרים בעל פה (בזמן שכל השנה אפשר "לדבר" עם כולם רק במייל) ועוד. גם ביטוח הבריאות חשוב יותר מכסף. הוא קונה מוצר יקר בעלות נמוכה ומסובסדת ונותן הגנה ניכרת מפני הוצאות כבדות בעת הצורך. תרופות מחוץ לסל יכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש. ניתוחים והשתלות הם עסק יקר עוד יותר. בסדר גודל של כמה עשרות שקלים בחודש אפשר לקנות שקט נפשי וביטחון כלכלי. הדבר כדאי גם לחברה וגם לעובד. פעילות הרווחה חשובה לחברה. החברה זקוקה לעובדים מגובשים, שיוצאים לחופש ומחדשים כוחות ושעיקר הריכוז שלהם מופנה במהלך היום לעבודה. נופש, חופש, הנחות לפסטיגל, מבצעים, ביטוחים ושי לחג הם הטבות שאנחנו זוכרים תמיד. האפקט שלהם נמשך לאורך זמן. זיכרונות וחוויות מנופש או מיום גיבוש של החברה ממשיכים לחיות בזכרוננו זמן רב. הם יוצרים תחושה חיובית - טוב לעבוד במקום כזה, דואגים לנו בזמן שאנחנו עסוקים בלדאוג לחברה. לעומת זאת, כסף בא והולך והאפקט שלו מתפוגג מהר. קיבלתם בונוס שנתי. ניצלתם אותו למטרה ראויה ואז הוא נגמר. ייתכן שניצלתם אותו לטיול או לחוויה רבת משמעות אחרת ועשיתם בו שימוש מצוין, אבל יש גם סיכוי די גבוה שהוא יטבע בתוך אוקיאנוס ההוצאות השוטפות שלכם והערך המוסף שלו ישקע אתו. אולי אתם לא אוהבים את אילת או שהייתם מעדיפים שתהיה לכם זכות בחירה, אבל חשוב שתזכרו שיש חשיבה מאחורי החלטה של חברה לקיים נופש או לתת שי צנוע לחג שיוצר על ידי ילדים נכים כתרומה לקהילה. חוץ מזה, כדאי לחברות להיות מודעות יותר ויצירתיות יותר באיזון הקונפליקט בין רצונות העובד למטרות המעסיק: למשל, לאפשר לעובד לבחור את השי לחג מתוך רשימה במקום לחלק מארז יין מהודר שאינו מדבר לכולם. אפשר גם לתת נופש באילת (בשווי 5,000 ש"ח) ולאפשר חלופה של נופש צנוע יותר באתר אחר בעלות 2,500 ש"ח ומתנה בגובה ההפרש (נניח, אייפון?) שנה טובה!

הכותב - מנהל שכר והטבות בחברת Ness ישראל

(*) המידע באדיבות "נטו+" - כתב העת לעבודה ולניהול משאבי אנוש מבית "חשבים-HPS"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה