במניין התארים עוד אין מהפך בפסגה, אולי בעניין הכספי כן?

מומחים מעריכים שמינוף נכון של הזכייה באליפות ארה"ב, והשלמת ההנפה בכל אחד מ-4 הגראנד סלאמים, עשויה להפוך את נדאל לטניסאי העשיר בעולם על חשבונו של רוג'ר פדרר. "האם יש לו אישיות מתאימה? זה תלוי רק בו"
אור זיו - Bizsport |

רפאל נדאל, וזה לא חדש, נושף בעורפו של רוג'ר פדרר, כבר תקופה ארוכה. מאז הרולאן גארוס, הספרדי ניצב במקום הראשון בעולם, בעוד היריב הגדול מזגזג בין המקום השני לשלישי. אבל בצד הכספי של העניינים, השווייצרי יכול עדיין ללמד את נדאל כמה דברים. בדירוג "פורבס" האחרון, פדרר דורג ראשון בין טניסאי העולם עם 43 מיליון דולר, כשנדאל רק שלישי עם 21 מיליון דולר.

אלא שכעת עשוי להגיע המהפך, והניצחון של נדאל ב-4 מערכות על נובאק דיוקוביץ' בגמר ה-US Open יכול לסמן מפנה ביחסי הכוחות הכלכליים בין השניים. לפי סימון צ'אדוויק, פרופסור לכלכלת ושיווק ספורט באוניברסיטת קובנטרי, ביכולתו של נדאל "להתעלות על המותג של פדרר" ולהרוויח 20 מיליון דולר יותר בעקבות השלמת גראנד סלאם בקריירה (זכייה בכל 4 המייג'ורס).

לשם כך, נדאל צריך להיות מעורב יותר בפן העסקי של הספורט. פדרר עושה את מרבית הונו מהסכמי חסות עם חברות כג'ילט, מרצדס-בנץ, רולקס ונייקי, כשמנגד נדאל חתום על חסויות מעט פחות יוקרתיות: Mapfre (חברת הביטוח הגדולה בספרד), קיה, יצרנית המחבטים באבולט ונייקי. בעוד פדרר מופיע לאירועים כמו תצוגות אופנה נחשבות ומארח בתא הכבוד סלבריטיז כגוון סטפאני, נדאל מעדיף לשמור על פרופיל נמוך ותדמית של ילד טוב.

המטרה של IMG, סוכנות-העל שהחתימה את נדאל עוד כשהיה ילד בן 11, היא לשפר את המוניטין שלו בארצות הברית, איפה שנמצא הכסף הגדול. "זו תהיה ההתמקדות שלנו", הבהיר בראיון ל"בלומברג" פרננדו סולר, האחראי על הטניס ב-IMG העולמית, ואמר על נדאל: "שוב הוא הוכיח לכולם שאין לו מגבלות. הוא שגריר מדהים עבור כל מותג ואני חושב שזו מחויבות שלנו להציב כמטרה את השוק האמריקני".

לנדאל יש כעת 9 ספונסרים, כאשר מתוכם רק נייקי והחברה שבבעלותה בושם "לאנבין" מבוססים בארה"ב. "אנחנו מנסים לנתח את החברות בארה"ב ששותפות לאותם ערכים כמו נדאל, ולפנות אליהן", מוסיף סולר. "ננסה לוודא שהן חברות צווארון כחול המתאימות לו והוא מתאים להן".

השלמת הזכייה בכל טורנירי הגראנד סלאם "בהחלט תעזור להעלות את התדמית שלו בארה"ב", אמר ל"בלומברג" הנרי שייפר, סגן הנשיא של מנהאסט, חברה הבודקת פופולאריות ואטרקטיביות בין צרכנים. "לנדאל יש כח משיכה חזק אצל בני נוער, כמו גם אצל בוגרים. מבחינה דמוגראפית, יש לו גמישות גדולה יותר מאשר פדרר", שייפר המשיך.

אז מה נשאר עבור נדאל? רק לרצות להרוויח יותר כסף. "השאלה היא, האם לנדאל יש את האישיות כדי לקיים פעילות שיווקית כמו שעושה פדרר?", תוהה צ'אדוויק. "בדרכים רבות, ההחלטה היא בידיים שלו. העקרונות שלו, שהם לשחק טניס קודם ורק אחר כך לפנות לפעילות עסקית, עשויים לעמוד למבחן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה