במניין התארים עוד אין מהפך בפסגה, אולי בעניין הכספי כן?
רפאל נדאל, וזה לא חדש, נושף בעורפו של רוג'ר פדרר, כבר תקופה ארוכה. מאז הרולאן גארוס, הספרדי ניצב במקום הראשון בעולם, בעוד היריב הגדול מזגזג בין המקום השני לשלישי. אבל בצד הכספי של העניינים, השווייצרי יכול עדיין ללמד את נדאל כמה דברים. בדירוג "פורבס" האחרון, פדרר דורג ראשון בין טניסאי העולם עם 43 מיליון דולר, כשנדאל רק שלישי עם 21 מיליון דולר.
אלא שכעת עשוי להגיע המהפך, והניצחון של נדאל ב-4 מערכות על נובאק דיוקוביץ' בגמר ה-US Open יכול לסמן מפנה ביחסי הכוחות הכלכליים בין השניים. לפי סימון צ'אדוויק, פרופסור לכלכלת ושיווק ספורט באוניברסיטת קובנטרי, ביכולתו של נדאל "להתעלות על המותג של פדרר" ולהרוויח 20 מיליון דולר יותר בעקבות השלמת גראנד סלאם בקריירה (זכייה בכל 4 המייג'ורס).
לשם כך, נדאל צריך להיות מעורב יותר בפן העסקי של הספורט. פדרר עושה את מרבית הונו מהסכמי חסות עם חברות כג'ילט, מרצדס-בנץ, רולקס ונייקי, כשמנגד נדאל חתום על חסויות מעט פחות יוקרתיות: Mapfre (חברת הביטוח הגדולה בספרד), קיה, יצרנית המחבטים באבולט ונייקי. בעוד פדרר מופיע לאירועים כמו תצוגות אופנה נחשבות ומארח בתא הכבוד סלבריטיז כגוון סטפאני, נדאל מעדיף לשמור על פרופיל נמוך ותדמית של ילד טוב.
המטרה של IMG, סוכנות-העל שהחתימה את נדאל עוד כשהיה ילד בן 11, היא לשפר את המוניטין שלו בארצות הברית, איפה שנמצא הכסף הגדול. "זו תהיה ההתמקדות שלנו", הבהיר בראיון ל"בלומברג" פרננדו סולר, האחראי על הטניס ב-IMG העולמית, ואמר על נדאל: "שוב הוא הוכיח לכולם שאין לו מגבלות. הוא שגריר מדהים עבור כל מותג ואני חושב שזו מחויבות שלנו להציב כמטרה את השוק האמריקני".
לנדאל יש כעת 9 ספונסרים, כאשר מתוכם רק נייקי והחברה שבבעלותה בושם "לאנבין" מבוססים בארה"ב. "אנחנו מנסים לנתח את החברות בארה"ב ששותפות לאותם ערכים כמו נדאל, ולפנות אליהן", מוסיף סולר. "ננסה לוודא שהן חברות צווארון כחול המתאימות לו והוא מתאים להן".
השלמת הזכייה בכל טורנירי הגראנד סלאם "בהחלט תעזור להעלות את התדמית שלו בארה"ב", אמר ל"בלומברג" הנרי שייפר, סגן הנשיא של מנהאסט, חברה הבודקת פופולאריות ואטרקטיביות בין צרכנים. "לנדאל יש כח משיכה חזק אצל בני נוער, כמו גם אצל בוגרים. מבחינה דמוגראפית, יש לו גמישות גדולה יותר מאשר פדרר", שייפר המשיך.

רשות החדשנות תשקיע רבע מיליארד שקל בקרנות דיפ־טק במסגרת קרן יוזמה
המדינה תשקיע עד 250 מיליון שקל בקרנות דיפ־טק ישראליות באמצעות קרן יוזמה; כל קרן תוכל לקבל מענק של עד 10 מיליון דולר, המיועד להבטיח סגירה ראשונה ולמשוך משקיעים נוספים
רשות החדשנות משיקה מסלול ייעודי חדש להשקעה בקרנות הון סיכון המתמחות בדיפ־טק, בהיקף כולל של כ-250 מיליון שקל (כ-70 מיליון דולר)
במסגרת המהלך, המדינה תעניק מענקים של עד 10 מיליון דולר לכל קרן, המהווים עד 12.5% מגודלה, וזאת במטרה לסייע לקרנות להגיע ל"סגירה ראשונה", להרחיב את בסיס ההון ולהתחיל להשקיע בחברות הפועלות בתחומים עתירי טכנולוגיה כמו שבבים, אנרגיה מתחדשת, מחשוב קוונטי, טכנולוגיות אקלים ובריאות.
על פי תנאי המסלול, לפחות 70% מההשקעות יתבצעו בחברות ישראליות או כאלו שעיקר המו"פ שלהן בישראל, ולפחות 50% מההשקעות יופנו לחברות המפתחות מוצרים מוחשיים או תהליכי ייצור. הקרן המינימלית שתהיה זכאית למסלול צריכה לעמוד על 32 מיליון דולר, כאשר לפחות 28 מיליון יגיעו ממשקיעים פרטיים.
המסלול דומה במבנהו למודל קרן יוזמה המקורי שפעל בתחילת שנות ה-90 והניח
את היסודות לתעשיית ההון סיכון בישראל, אך בשונה ממנו מתמקד הפעם אך ורק בתחום הדיפ־טק. הקרן הנוכחית מצטרפת למסגרת "יוזמה 2.0" שהושקה ב-2024, במסגרתה אושרו עד כה מסגרות השקעה ל-18 גופים מוסדיים ישראליים בהיקף כולל של כ-670 מיליון דולר (כספי מדינה ומוסדיים יחד)
דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "ענף ההייטק הישראלי תמיד ידע לצמוח מתוך אתגרים, אך המציאות הנוכחית מציבה בפני חברות הדיפטק וקרנות ההון סיכון, המתמחות בהן, קשיים חסרי תקדים. השקעות בתחומים כמו שבבים, אנרגיה מתחדשת, מחשוב קוונטי, טכנולוגיות אקלים ובריאות - הן קריטיות לביסוס היתרון התחרותי של ישראל בעשורים הבאים. הקרן החדשה נועדה להבטיח שלא נאבד את המומנטום, ולספק את ההשקעה שתאפשר לקרנות הון סיכון להגיע "לסגירה ראשונה" שתאפשר להן להתחיל ולהשקיע בחברות , ולחברות להמשיך במחקר, בפיתוח ובחדשנות פורצת דרך. זו השקעה בעתיד של כלכלת ישראל, בחוסן הלאומי וביכולת שלנו להמשיך להיות במרכז הבמה הטכנולוגית העולמית".
- האם הרשות להגנת הפרטיות תשתק את החדשנות?
- השקת מעבדה לאומית לשיגור טכנולוגיות ישראליות לחלל בהשקעה של 40 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7