חברה שיש לה מלאי - האם יכולה לדווח על בסיס מזומן?

רו"ח שלמה הררי

במאמר זה ננסה להציג אפשרות שהחברה האמורה תדווח לצורכי מס על בסיס מזומן אף על פי שיש לה מלאי.
עו"ד לילך דניאל |

מבוא

לא פעם אנו נתקלים בחברה שהכנסותיה גדלו, רווחיה עלו, אולם מבחינת תזרימית מצבה הורע. כיצד זה ייתכן? התשובה לכך היא שההכנסות אמנם גדלו, אבל תקופת "ימי הלקוחות" (התקופה עד שהלקוח פורע את חובו) הלכה והתארכה.

כיצד ניתן להתמודד אם התופעה הזאת? קרי, שהחברה לא תשלם מס על רווחים שעדיין לא התקבלו (כספים שלא התקבלו). התשובה הפשוטה לכך היא מעבר החברה מדיווח על בסיס צבירה לדיווח על בסיס מזומן. אלא מאי, חברה שיש לה מלאי אינה יכולה לדווח לצורכי מס על בסיס מזומן. כך נקבע בפסק דין קבוצת השומרים (ע"א 494/87) ובפסק דין דמבו בע"מ (עמ"ה 173/91), וכן בחוזר מס הכנסה 39/93 מאוגוסט 1993.

במאמר זה ננסה להציג אפשרות שהחברה האמורה תדווח לצורכי מס על בסיס מזומן אף על פי שיש לה מלאי.

מס הכנסה

חברה שיש לה מלאי מחויבת לדווח לצורכי מס על בסיס צבירה. חברה שאין לה מלאי יכולה לדווח על בסיס מזומן.

כעת נפתור את הבעיה שהצגנו (גידול בהכנסות וברווח וגידול בימי לקוחות, שמוביל לקושי בתזרים מזומנים): החברה המייצרת תמכור במחיר עלות לחברת בת שלה; חברת הבת תרכוש מחברת האם רק אם יש לה הזמנה מלקוח חיצוני; חברת הבת תמכור ללקוח חיצוני ברווח.

כעת בחברת האם אין רווח, שהרי היא מכרה במחיר עלות, בחברת הבת יכירו ברווח רק על בסיס מזומן, שהרי לחברת הבת אין מלאי, ובגין מכירות שלא נפרעו לא יכירו ברווח. הבעיה נפתרה.

קיים קושי מסוים מכוח סעיף 85 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 שקובע כדלהלן:

"(א) בחישוב ההשתכרויות או הרווחים מעסק לענין פקודה זו, יראו מלאי עסקי שהיה שייך לאותו עסק... כנמכר בסכום השווי:...

(2) מלאי עסקי שהוצא או שהועבר מהעסק שלא בתמורה או שלא בתמורה מלאה..."

בסעיף 85 לפקודה יש הגדרה ל"סכום השווי". אין הגדרה ל"תמורה". במקרה שציינו לעיל המלאי נמכר בתמורה מלאה. הואיל וכך, אין מקום לתחולת סעיף 85 לפקודה, ולכן לא אמורה להיקבע תמורה אחרת.

כמו כן, אין ללמוד מהגדרת "תמורה" שבסעיף 88 לפקודה, שהרי הגדרת "תמורה" בסעיף 88 לפקודה זהה להגדרת "סכום השווי" שבסעיף 85 לפקודה. מכאן ש"תמורה" ו"סכום השווי" - זהים. אם כך, מדוע לא השתמשו באותם מילים? לפיכך יש לפרש את המילה "תמורה" בסעיף 85 לפקודה כפי שפירשנו, דהיינו - המחיר שנקבע בין הצדדים בהנחה שהמלאי נמכר במחיר עלות לפחות.

כמובן ייתכן שרשות המסים (מס הכנסה) תטען למלאכותיות. אולם, כמו שאדם רשאי לפעול במסגרת חברה משפחתית כדי להקטין את נטל המס, כך רשאי אדם לפעול כפי שציינו לעיל כל עוד הוא לא יוצר הפסדים יש מאין. האם יש סעיף בפקודה שקובע שחייבים למכור ברווח? יש סעיפים שאומרים שלא ליצור הפסד יש מאין, אולם אין מקום לקביעת הכנסה רעיונית בחברת האם, שהרי ההכנסה נרשמה ונקבעה בחברת האם.

מס ערך מוסף

לאחר שנפתרה בעיית מס הכנסה, יש לבחון מהן השלכות מע"מ בסוגיה האמורה. סעיף 10 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ") קובע כי עסקה שמחירה הושפע מיחסים מיוחדים בין הצדדים, יהא מחירה המחיר שהיה משתלם בתנאים רגילים.

למדים אנו שלעניין מע"מ מחיר העסקה יהיה שונה מהמחיר לעניין מס הכנסה ויעמוד על מחיר שוק. מחיר שונה במע"מ ובמס הכנסה אינו חדש; הרי אין סעיף בפקודה או בחוק מע"מ שקובע שהמחיר במס הכנסה ובמע"מ הוא זהה.

האם המחיר השונה לעניין מע"מ יהווה בעיה? התשובה שלילית. שתי החברות (האם והבת) יירשמו ב"איחוד עוסקים". במצב שתיארנו לעיל רוכשת המלאי תמכור את המלאי ותתחייב במס עסקאות, לפיכך רוכשת המלאי תוכל לקזז מס תשומות. באיחוד העוסקים "ידווחו" על מס העסקאות ועל מס התשומות, וכך אין נזק תזרימי (בפנקס מע"מ לא "ינפחו" מחזור).

סיכום

ייתכן שלמרות פס"ד קבוצת השומרים ופס"ד דמבו שצוינו לעיל, חברה שיש לה מלאי ושמחויבת לדווח למס הכנסה בדוח השנתי על בסיס צבירה, תוכל לדווח על בסיס מזומן בהתקיים התנאים שצוינו לעיל. הפתרון יעיל לחברות שמחזור המכירות שלהן הולך וגדל, וכן "ימי הלקוחות" הולכים וגדלים, כך שנוצר מצב שישולם מס על רווח שההכנסות בגינו לא נתקבלו בפועל. המעבר לדיווח על בסיס מזומן יועיל לחברה כאמור.

הכותב - עורך הירחון "ידע למידע" ומרכז תחום המסים בחברת "חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.