ראובן צוק: "המשבר העולמי בתחום הספנות עדיין רחוק מלהסתיים, כמעט 15% מצי המכולות בכלל מושבת"
תחום הספנות בעולם היה מהתחומים שנפגעו בצורה הקשה ביותר במהלך המשבר שהאחרון בכלכלה העולמית. המשלוחים נעצרו וחברות הספנות נאלצו להתמודד עם מציאות כמעט בלתי אפשרית, בעיקר אותן חברות שביצעו הצטיידות ולא העריכו נכונה את עוצמת המשבר.
לפי שעה נראה שהמשבר העמוק בשווקים חלף והכלכלה העולמית הולכת ומתאוששת. בתחום הספנות בעולם היה מהתחומים שנפגעו בצורה הקשה ביותר במהלך המשבר שהאחרון בכלכלה העולמית. המשלוחים נעצרו וחברות הספנות נאלצו להתמודד עם מציאות כמעט בלתי אפשרית, בעיקר אותן חברות שביצעו הצטיידות ולא העריכו נכונה את עוצמת המשבר.
לפי שעה נראה שהמשבר העמוק בשווקים חלף והכלכלה העולמית הולכת ומתאוששת. איך כל זאת משתקף בחברות הספנות בעולם בכלל ובישראל בפרט? ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית, אשר מייצג עשרות חברות ספנות הפעילות בישראל, התארח באולפן BizportalTV ושוחח על מצב הספנות העולמית כמו גם הרפורמה בתעריפי הנמלים שכ"כ מעסיקה את הקשורים לענף.
"מבחינת המשבר הכלכלי העולמי נראה שהמצב הולך ומשתפר אבל מבחינת שוק הספנות ובעיקר בתחום המכולות המשבר עוד רחוק מלהסתיים. קרוב ל-15% מצי הספנות העולמי עדיין מושבת ואני מדבר על אוניות חדשות שאין להן תעסוקה בכלל. אנחנו לא צופים שלפני 2013 יהיה שינוי משמעותי במספר האוניות המושבתות כך שכל זמן שזה המצב, הסיכוי שהספנות תיחלץ מהמשבר בקצב שהכלכלה העולמית מתקדמת הולך ויורד."
"המשבר של 2002 היה משבר חמור אבל כזה שהתמקד בעיקר בהייטק, המשבר הנוכחי היה משבר של סחורות, רוב שנת 2009 מטעני הייצוא ירדו בכ-30% וכשמדינה לא מייצאת זה פגיעה גדולה מאוד כי אוניות יצאו מפה ריקות לנמלי היעד וזה מצב חמור".
שוק הספנות גדל בקצב של 6%-7% בשנה וקצת נעצרנו בשנתיים האחרונות וכרגע הנמלים אומנם קצת ריקים אבל התחזית היא של-2020 אנחנו בכלל לא ערוכים. ב-2006-2007 אוניות עמדו מחוץ לנמלים והמתינו בין 3-4 ימים ועד 14 ימים וזה אומר נזקים אדירים וכתם שחור על הכלכלה הישראלית. היום אנחנו אומנם במצב נוח יחסי אבל בקצב הזה אנחנו שוב נגיע למצב בעייתי ביותר.
הרפורמה בנמלים
לדבריו של צוק, "מטרת הרפורמה הארגונית עליה דיבר נתניהו עוד ב-2004 היו התייעלות, תחרות, נטרול כוח הוועדים ושקט תעשייתי - שום דבר מזה לא קרה. הנמלים לא מתחרים בניהם, מעורבות הממשלה היא גדולה מאי פעם, הנמלים נשלטים ע"י וועדי העובדים ואין אפילו רגע אחד של שקט תעשייתי. ההסכם עליו היינו אמורים לחתום בתחילת 2010 כבר לא ייחתם".
באופן כללי אומר צוק, כי הרפורמה לא משפרת בשום צורה את השרות של הנמל אלא נותנת לנמלים את הכספים שהם צריכים לצורך התפעול או להשקעות ואין שום דבר שמבקשים מהנמלים בתמורה. לוקחים ומנציחים מצב לא טוב, מטילים אגרות חדשות על אוניות מבלי לבקש דבר בתמורה. כל הרפורמה לא עשתה נכון ואם היא לא תיכשל אז התוצאות שלה יהיו מאוד קשות". יך כל זאת משתקף בחברות הספנות בעולם בכלל ובישראל בפרט? ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית, אשר מייצג עשרות חברות ספנות הפעילות בישראל, התארח באולפן BizportalTV ושוחח על מצב הספנות העולמית כמו גם הרפורמה בתעריפי הנמלים שכ"כ מעסיקה את הקשורים לענף.
"מבחינת המשבר הכלכלי העולמי נראה שהמצב הולך ומשתפר אבל מבחינת שוק הספנות ובעיקר בתחום המכולות המשבר עוד רחוק מלהסתיים. קרוב ל-15% מצי הספנות העולמי עדיין מושבת ואני מדבר על אוניות חדשות שאין להן תעסוקה בכלל. אנחנו לא צופים שלפני 2013 יהיה שינוי משמעותי במספר האוניות המושבתות כך שכל זמן שזה המצב, הסיכוי שהספנות תיחלץ מהמשבר בקצב שהכלכלה העולמית מתקדמת הולך ויורד."
"המשבר של 2002 היה משבר חמור אבל כזה שהתמקד בעיקר בהייטק, המשבר הנוכחי היה משבר של סחורות, רוב שנת 2009 מטעני הייצוא ירדו בכ-30% וכשמדינה לא מייצאת זה פגיעה גדולה מאוד כי אוניות יצאו מפה ריקות לנמלי היעד וזה מצב חמור".
שוק הספנות גדל בקצב של 6%-7% בשנה וקצת נעצרנו בשנתיים האחרונות וכרגע הנמלים אומנם קצת ריקים אבל התחזית היא של-2020 אנחנו בכלל לא ערוכים. ב-2006-2007 אוניות עמדו מחוץ לנמלים והמתינו בין 3-4 ימים ועד 14 ימים וזה אומר נזקים אדירים וכתם שחור על הכלכלה הישראלית. היום אנחנו אומנם במצב נוח יחסי אבל בקצב הזה אנחנו שוב נגיע למצב בעייתי ביותר.
הרפורמה בנמלים
בפברואר 2005 נכנסה לתוקף הרפורמה בנמלים במטרה לשפר את השירות בנמלים. רשות הנמלים פורקה לשלוש חברות נמל ולחברת נכסים של הנמלים והמטרה הייתה שהתחרות תייעל את העבודה.
לדבריו של צוק, "מטרת הרפורמה הארגונית עליה דיבר נתניהו עוד ב-2004 היו התייעלות, תחרות, נטרול כוח הוועדים ושקט תעשייתי - שום דבר מזה לא קרה. הנמלים לא מתחרים בניהם, מעורבות הממשלה היא גדולה מאי פעם, הנמלים נשלטים ע"י וועדי העובדים ואין אפילו רגע אחד של שקט תעשייתי. ההסכם עליו היינו אמורים לחתום בתחילת 2010 כבר לא ייחתם".
באופן כללי אומר צוק, כי הרפורמה לא משפרת בשום צורה את השרות של הנמל אלא נותנת לנמלים את הכספים שהם צריכים לצורך התפעול או להשקעות ואין שום דבר שמבקשים מהנמלים בתמורה. לוקחים ומנציחים מצב לא טוב, מטילים אגרות חדשות על אוניות מבלי לבקש דבר בתמורה. כל הרפורמה לא עשתה נכון ואם היא לא תיכשל אז התוצאות שלה יהיו מאוד קשות".