מבלבל בשוק התקשורת: הזרים ממליצים בחום, בארץ חותכים המלצות
למרות העליות שרשמו מניות התקשורת בשנה האחרונה, 3 בנקים זרים בחרו להמליץ על מניות המגזר בחום. במקביל, בתי השקעות מקומיים דווקא יצאו נגד ההמלצות החיוביות ופרסמו סקירות צוננות במיוחד למניות הסקטור. ברקע לבלבול, משרד התקשורת הודיע השבוע על תחילת תוכניתו להכנסת מתחרים נוספים לשוק הסלולר.
הזרים רוכשים המניות ומקפיצים המחזורים
שלושה בנקים זרים, UBS, ברקליס קפיטל ובנק אוף אמריקה-מריל לינץ', המליצו השבוע על מניות מגזר התקשורת. בין הסיבות להמלצה, בתי ההשקעות הזכירו את תשואת הדיבידנדים שהמניות צפויות להניב. ההמלצות החמות ביותר היו למניית פרטנר, כאשר החברה צפוייה לשלם השנה דיבידנד חריג בהיקף של 1.4 מיליארד שקל.
המלצות בתי ההשקעות הזרים אף הביאו למסחר ער במניות התקשורת, זאת בעיקר בזכות רכישות מאסיביות של משקיעים זרים, כך נודע השבוע ל-Bizportal, כשבין המוכרים נמצאים גם הגופים המוסדיים.
בתי ההשקעות בארץ מצננים ההתלהבות
כמעט במקביל להמלצות החיוביות של בתי ההשקעות הזרים, האנליסטים המכסים את המגזר בארץ פרסמו השבוע הורדות המלצה למניות הסקטור. בפסגות אף העניקו לסקירתם את הכותרת "לא נשאר פוטנציאל לאפסייד, האיומים צפויים להתגבר".
גם
גלעד אלפר מאקסלנס הוריד לפני כשבוע את המלצתו לשתיים ממניות המגזר ל-'תשואת שוק'. לסלקום, מכיוון שצפוייה לעמוד מול איומים גוברים בשנה הקרובה ובזק, זאת לאור הזינוקים שנרשמו במניה בשנת 2009.
בשנת 2010 נראה עלייה בתחרות?
האם בשנת 2010 נראה סוף סוף תחרות בשוק התקשורת הריכוזי? ניר זוננברג ממיטב מעריך שכן. אם המשקיעים צריכים להיות מודאגים ממשהו, זה מהתחרות שצפוייה לגבור השנה בעקבות אישור מתן רשיונות למפעיל וירטואלי, כמו גם מהתחרות הצפוייה מכיוונה של חברת מירס שנרכשה לאחרונה, כך העריך זוננברג ממיטב בשיחה עם Bizportal.
השבוע אישר משרד התקשורת לחברות לקבל רשיון לרכוש זמן אוויר בסיטונאות מחברות הסלולר ולשווקו לציבור, במטרה לעודד תחרות בענף. ברמת דמי הקישוריות הנוכחית, המודל העסקי של המפעיל הוירטואלי הוא גבולי למדי", העריך זוננברג, אך הוסיף כי הוא מאמין שמשרד התקשורת יפחית את דמי הקישוריות עד לכ-50% באופן הדרגתי, לאור נחישותו לקידום הנושא.
בעוד שבטווח הקצר מפעילים סלולריים וירטואליים שכאלה עלולים לפגוע ברווחיות החברות, זוננברג מעריך כי האיום הוא מוגבל בטווח הארוך. לדבריו, "הקטליזאטור היותר משמעותי לתחרות בענף הוא רכישת השליטה במירס וחבירה אפשרית של החברה להוט".