הרפורמה במקרקעין: זכויות חברי המושבים יוסדרו במהלך שנת 2010
ראש מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, העריך במפגש בתנועת המושבים כי זכויות חברי המושבים בחלקת המגורים ובשטחי החקלאות יוסדרו במהלך שנת 2010.
מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד, אמר במפגש עם חברי ועדות הקרקעות, המושב המורחב והכלכלה בתנועת המושבים: "מעולם לא דרשנו בעלות על הקרקע, אלא חוזי חכירה ארוכי טווח".
לדברי ביבי, המינהל שוקד בימים אלה על גיבוש הסכם חכירה ארוך טווח שיחליף את ההסכמים הזמניים על כל העיסוק הבירוקרטי הכרוך בהם. "אנחנו מתכוונים להוריד מעצמנו מטלות מיותרות כדי שנוכל להתעסק במשימות העיקריות", אמר ביבי.
הוא התייחס לנושא רישום חלקות המגורים על שם חברי המושבים על פי החלטה 979 ואמר שכל ישוב שסיים את תהליך רישום המשבצת יטופל. עוד הוסיף, כי יש לקבוע כללים שונים למושבים באזורי הפריפריה בכל הנוגע למתן אפשרות לפעילות לא חקלאית ולאיוש נחלות פנויות.
מזכ"ל תנועת המושבים, איתן בן דוד, אמר כי התנועה דורשת חוזי חכירה ארוכי טווח, "שישקפו את זכויות החקלאים האמיתיות על הקרקע". לגבי הרפורמה במקרקעי ישראל, אמר בן דוד: "אנו התנגדנו לכך ש"שכחו" את ההתיישבות, אבל היא ראויה והוגנת ביחס למגזר העירוני. טבעי שיהיו בינינו חילוקי דעות וחוסר הסכמות אבל הן מנוהלות בצורה שונה מבעבר".
יו"ר אגף קרקעות ואגודות שיתופיות בתנועת המושבים, עו"ד עמית יפרח, אמר שכ-150 מהמושבים כבר ערוכים מבחינת רישום המשבצת וניתן לקדם בהם את תהליכי רישום חלקות המגורים על שם החברים. "החסם העיקרי הנו נוסח החוזה המוצע למושבים על ידי המינהל", אמר יפרח. "החוזה אינו משקף את הזכויות האמיתיות של בעלי הנחלות וישנם פערים בין עמדות המינהל לעמדות תנועת המושבים".
בן דוד אמר בסיום המפגש כי "התנועה רואה את אחד מתפקידיה בשימור הקרקע החקלאית כעתודה הירוקה של מדינת ישראל ותהיה שותפה למינהל בעיגון שימור הקרקע החקלאית יחד עם הסדרת הזויות המגורים והפעילות הלא חקלאית".
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
