הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית לשנות המס 2009 - 2010
העברת מידע מרשות המסים למוסד לביטוח לאומי - ביקורת ניכויים --------------------------------------------------------------------------------------------------- החל משנת 2009 נדרשים המעסיקים להעביר למל"ל את שומות הניכויים של רשות המסים. להעברת השומות במועד שנקבע יש יתרון, מאחר שהמעסיק אינו מחויב בקנסות כל עוד הוא משלם את השומה בהתאם לדרישת המל"ל. להלן המועדים: 1. שומות ניכויים שוטפות של רשות המסים - יש להעביר למל"ל בתוך 60 ימים ממועד קבלת השומה מרשות המסים. 2. שומות ניכויים של רשות המסים שנערכו משנת 2002 ואילך - יש להעביר למל"ל עד 30 ביוני 2009 (הוארך בשנית). הצעת החוק מפרטת את המידע שהמל"ל רשאי לקבל מרשות המסים בדבר חיוב בדמי ביטוח או זכאות לגמלאות. בין המידע הנדרש, רשות המסים תעביר גם את שומות הניכויים שנערכו למעסיק. תשומת לב לכך שכאשר השומות יועברו אל המל"ל, המבצע האמור יבוטל. [הערת אגב: בפרק כ"ח: מסים - יש הרחבה באשר למידע שרשות המסים רשאית לקבל מן המל"ל.] פרק כ"ז להצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009 (להלן: "הצעת החוק"), כולל תיקונים רבים בחוק הביטוח הלאומי ובחוקים נלווים: בחוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980, בחוק המזונות (הבטחת תשלום), התשל"ב-1972, ובחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970. להלן סוגיות נבחרות מתוך הצעת החוק: מניעת הונאות ביטוח לאומי וחוקים נלווים ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- הצעת החוק מנסה להתמודד עם הונאות כלפי המוסד הביטוח הלאומי (להלן: "המל"ל"). הסנקציות כיום אינן אפקטיביות דיין, והצעת החוק מעלה מדרגה בענישה בשני היבטים כלפי המבוטחים: 1. כלפי מי שמדווח הצהרה כוזבת או כלפי מי שמעלים מידע. 2. כלפי מי שכבר מקבל גמלה ולא עדכן את המל"ל בכתב על כל שינוי שעשוי להשפיע על זכאותו לגמלה, כגון: שינוי במצבו המשפחתי (לדוגמה, ידוע בציבור), שינוי ברמת הכנסתו (לדוגמה, מקבל קצבת נכות כללית), וכד'. על פי דברי ההסבר, ההונאות בגמלאות הביטוח הלאומי ובחוקים נלווים הסתכמו בשנת 2008 בכ-2.5 מיליארד ש"ח. הגדלת שיעורי דמי הביטוח בתקופה מאוגוסט 2009 ועד דצמבר 2010 -------------------------------------------------------------------------------------------------- הצעת החוק מעלה את שיעור דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות בשני אופנים: 1. גביית 0.4% יותר דמי ביטוח לאומי מהמעסיקים. 2. הכפלת תקרת ההכנסה המרבית לתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות, מ-38,415 ש"ח כיום, ל-76,830 ש"ח החל מאוגוסט 2009 (סך של 10 פעמים הסכום הבסיסי). לדוגמה: בגין הכנסה של 77,000 ש"ח בחודש: עצמאי ישלם סכום כולל של כ-12,000 ש"ח. המעסיק והעובד גם יחד ישלמו סכום כולל של כ-13,000 ש"ח. חשוב לציין שמכיוון שמדרגות המס לא רווחו בהתאם, כפי שנעשה מדי שנה, המס הכולל ליחיד במדרגה השולית הגבוהה יהיה כ-58% בשנת 2009, במקום 46%. הכוונה היא למס, מכיוון שהתקרה לתשלום גמלאות מחליפות שכר (כגון: דמי פגיעה, דמי לידה ותגמולי מילואים) לא עלתה במקביל. קצבאות לשוהים בחו"ל ------------------------------------ סעיפים 324(א) ו-65(א) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, קובעים כי מי שנמצא מחוץ לישראל יותר משישה חודשים (והוא תושב ישראל, כמובן), לא תשולם לו קצבה בתקופה שעולה על ששת החודשים, אלא בהסכמת המל"ל. מוצע שהחל מחודש אוגוסט 2009 התקופה הזו תקוצר לחודשיים בלבד, מתוך התפיסה שאחריות המדינה לביטוח סוציאלי צריכה לחול רק על מי שמתגוררים בתחומה. לדוגמה: אב המשפחה יוצא לארה"ב לשנתיים, ומשפחתו עמו. האב הוא עובד בכיר בחברה זרה בארה"ב. החל מן החודש השלישי לשהיית הילדים בארה"ב, יופסק תשלום קצבת הילדים. נקיטת יוזמה עצמאית למובטל -------------------------------------------- כיום, מובטל שפותח עסק עצמאי בזמן תקופת האבטלה, ההכנסות מהעסק החדש מופחתות מדמי האבטלה. כלומר, בהצעה נכתב כי מבוטח שעוסק בפתיחת עסק עצמאי אינו יכול למצות את זכותו לדמי אבטלה, ואף עלול לאבד זכות זו לחלוטין. מטרת ההצעה היא לקבוע שמי שעסק בפתיחת עסק עצמאי ושב להיות מובטל, יוכל למצות את זכותו לדמי אבטלה, בתנאים מסוימים שפורטו בהצעת החוק. בנוסח המקורי המחוקק התכוון למובטלים מיום 1.8.2009, אולם חברי ועדת העבודה הרווחה והבריאות ביקשו להקדים את הזכאות גם למובטלים קיימים, כנראה ממאי 2009. שלילת זכאות לדמי אבטלה לנבחנים מסוימים ----------------------------------------------------------------------- הסעיף מציע לשלול מנבחנים במקצועות משפטים וראיית חשבון את האפשרות לקבל דמי אבטלה בפרק הזמן שבין תום תקופת ההתמחות ועד מועד הבחינה, מכיוון שהם אינם זמינים לעבודה. הערות הכותבת: (1) הנוסח המובא לעיל הוא לידיעה בלבד, ובכל מקרה אינו מחליף את הוראות החוק, התקנות והוראות הביטוח הלאומי. (2) כל הזכויות שמורות © ט.ל.ח. הכותבת - רואת חשבון, יועצת בתחום הביטוח הלאומי. מפעילת מיזם משותף עם משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי בע"מ. בין תפקידיה הציבוריים משמשת יו"ר ועדת הקשר של לשכת רואי חשבון עם המוסד לביטוח לאומי
