המדינה מתחילה לעבוד: תוך חצי שנה תוגש תוכנית למערכת הולכת הגז הטבעי מ"תמר" ו"דלית"
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה הורתה היום (יום ד') על הכנת תכנית מתאר ארצית למערכת התשתית הנחוצה לצורך חיבור קידוחי הגז שנמצאו לאחרונה מול חופי חיפה וחדרה.
"לקידוחים "תמר" ו"דלית" חשיבות רבה ביצירת מקור אספקת גז טבעי נוסף למשק האנרגיה ולתעשייה בישראל, נוכח קידום תחנות כוח רבות חדשות המוזנות בגז, הסבת תחנות כוח קיימות לשימוש בגז טבעי וכן ייצור אנרגיה באמצעות גז טבעי עבור מפעלי תעשייה", נמסר מהמועצה הארצית לתכנון ולבנייה במשרד הפנים.
כמות הגז בשני קידוחים אלו מסתכמת בכ- 150 BCM, "שהיא משמעותית ביותר למשק הגז הטבעי בארץ", נמסר מהמשרד. כיום מסופק הגז הטבעי מקידוחי חברת ים תטיס וממצרים בלבד.
על פי הוראת המועצה הארצית, תכלול התכנית שטחים עבור כלל המתקנים הנחוצים, לרבות צנרת ימית ויבשתית, תחנת קבלה יבשתית שתטפל בגז המופק, שכן בשל העומק הרב בו מצויים הקידוחים לא ניתן לבצע חלק גדול מהטיפול על האסדה הקיימת, וכן מתקנים נוספים הדרושים לחיבור.
התכנית תלווה במסמכים סביבתיים לרבות תסקיר השפעה על הסביבה, מסמך סביבתי וסקרי סיכונים בהם יכללו הנחיות למזעור הפגיעה הסביבתית והסיכונים הבטיחותיים.
במסגרת הכנת התכנית יבחנו חלופות למתקנים השונים תוך בחינת האפשרות לשימוש במתקנים קיימים ומאושרים ולהצמדת מתקנים חדשים לתשתיות קיימות.
לאור חשיבות הנושא, ראתה המועצה הארצית "דחיפות בתכנון ובביצוע החיבור למערכת ההולכה הארצית וקבעה לוח זמנים מהיר ביותר לקידום התכנית, שתוכן על ידי משרד התשתיות הלאומיות", נמסר מהמועצה.
התכנית תובא לדיון במועצה הארצית לצורך העברתה להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור בתוך חצי שנה.
נזכיר כי, השותפות הפעילות בקידוחי הגז הינן דור אלון, ישראמקו יהש, אבנר יהש, דלק קידוחים יהש, ודלק קבוצה.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
