שטרות מאתיים חדש
צילום: Istock

הגירעון במאי - 5% מהתוצר; ההכנסות ממסים ברמות שיא

הגירעון בחודש מאי הציג ירידה קלה לעומת חודש אפריל בו עמד הגירעון על 5.1% מהתוצר; במקביל, הכנסות המדינה ממסים הסתכמו ב-41.6 מיליארד שקל, והוצאות משרדי הממשלה ממשיכות לעלות

רוי שיינמן | (5)
נושאים בכתבה מסים גירעון

מנתוני חודש מאי עולה שפרסמו היום הכלכלן הראשי במשרד האוצר ורשות המסים עולה כי הגירעון לחודש מאי עמד על כ-15.9 מיליארד שקל - כ-5% מהתוצרף ירידה קלה לעומת גירעון של 5.1% מהתוצר בחודש אפריל. הגירעון החודשי עמד על כ-8.6 מיליארד שקל, כשמתחילת השנה נרשם גירעון מצטבר של 15.9 מיליארד שקל, זאת לעומת 48.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. בנוסף, ב-12 החודשים האחרונים שהסתיימו במאי הסתכם הגירעון המצטבר ב-103.4 מיליארד שקל.


לצד זאת, הכנסות המדינה ממסים ממשיכות להיות סביב רמות השיא - 41.6 מיליארד שקל, כשבאפריל נרשם שיא שנתי של 41.7 מיליארד שקל.


ההכנסות ממסים ישירים הסתכמו בחודש מאי 2025 ב-22.3 מיליארד שקל לעומת 21.2 מיליארד שקל במאי 2024. בשיעורים אחידים, בנטרול שינויי חקיקה, ירדה גביית המסים הישירים במאי 2025 ב-2%, כשעיקר הירידה נובע מגבייה נמוכה יחסית של מס הכנסה עצמאים.


מס הכנסה מעצמאים ומחברות הסתכם ב-10.3 מיליארד שקל לעומת 9.5 מיליארד שקל במאי 2024. בשיעורים אחידים, עלו ההכנסות ב-5%. בגביה מעצמאים נרשמה ירידה של 24% ובגביה מחברות, נרשמה עליה בשיעור של 21%. הירידה בעצמאים נובעת בעיקרה מהכנסות גבוהות במאי 2024 בעקבות שני תשלומים על רווחי הון בסכומים גבוהים.


ההכנסות ממסים עקיפים, הכוללים מע"מ, מס קנייה ובלו דלק, הסתכמו ב-18.4 מיליארד שקל לעומת 21.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה. בשיעורי מס אחידים, עלו ההכנסות ממסים עקיפים ב-4% לעומת אשתקד. ההכנסות נטו ממע"מ בחודש מאי 2025 הגיעו ל-13.5 מיליארד שקל, בשיעורי מס אחידים זו עליה ריאלית של 7% לעומת מאי 2024.


לצד זאת, בחודש מאי נרשמו הוצאות של כ-53.4 מיליארד שקל. הוצאות הממשלה מתחילת השנה עמדו על כ-256.2 מיליארד שקל לעומת כ-249.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול מצטבר של כ-2.8%.


בגזרת ההכנסות ממיסוי על שוק ההון, במאי 2025 נרשמה גביה ברוטו של 0.9 מיליארד שקל, זהה לתקופה המקבילה אשתקד, אם כי במונחים ריאליים מדובר בירידה של 1%. ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו במאי 2025 ב-1.8 מיליארד שקל, עליה של 27% לעומת מאי 2024. בגביית מס שבח נרשם גידול של 38% לעומת מאי 2024 המוסבר בחלקו הגדול ע"י תשלום בסכום חריג. בגביית מס רכישה נרשם גידול של 19%. במצטבר מתחילת שנה עלו ההכנסות ממיסי מקרקעין נטו ב-34%.

קיראו עוד ב"בארץ"


ההכנסות ממס קניה יבוא הסתכמו במאי 2025 ב-2.4 מיליארד שקל, לעומת 2.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה, עליה של 11% שנובעת הן מגידול במספר כלי רכב והן מעליה בערך היבוא. הכנסות מבלו הסתכמו במאי 2025 ב-2.3 מיליארד שקל, עליה ריאלית של 3%.


תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אלון 11/06/2025 10:23
    הגב לתגובה זו
    רק כך אפשר להתמודד עם מדינת עבריינים. ביטוח לאומי לצמצם זכאות לעובדים בלבד לא למשלמי מינימום עם כיסוי מסוים לפי ההורים עד גיל שלושים כדי לתת זמן לסיים לימודים ולהתחיל לעבוד.
  • 2.
    החילונים משלמים יותר ומקבלים פחות החרדים הפוך לא משלמים ומקבלים הכל (ל"ת)
    עושה חשבון 10/06/2025 21:33
    הגב לתגובה זו
  • שקר (ל"ת)
    חי בסרט 15/06/2025 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחמנתאפ 10/06/2025 21:07
    הגב לתגובה זו
    ההנהגה החרדית הארורה בוזזת את הקופה הציבורית ללא רחם.ממש עמלקים.
  • אולי תקבל שכל ופחות רעשי רקע ופוליטיקה זולה (ל"ת)
    תכבה את הטלויזיה 15/06/2025 10:31
    הגב לתגובה זו
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

אלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסףאלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ"ל משרד התקשורת: "95% ממשקי הבית בישראל כבר נגישים לסיבים אופטיים"

בשיחה עם ביזפורטל, אלעד מקדסי מציין כי ההשקעה האדירה בתשתיות, כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות - היא שאפשרה את ההישג, ומבהיר: "הביקוש למידע יגדל פי ארבע עד 2030, ואנחנו נערכים לסגור את רשתות הנחושת ולעבור לעידן הסיבים במלואו"

צלי אהרון |


במסגרת ועידת התשתיות של ביזפורטל, שוחחנו עם מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, על המעמד של עולם התקשורת כתשתית לאומית קריטית ועל האתגרים שמחכים לנו בשנים הקרובות. מקדסי הציג תמונת מצב די מרשימה: שאמר כי כבר כיום, 95% ממשקי הבית בישראל נגישים לסיבים אופטיים - נתון חריג גם בהשוואה עולמית, ואת זה הוא מסביר הודות להשקעות עתק של כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות.

לדבריו, המשמעות רחבה הרבה יותר מאינטרנט מהיר בבית: תקשורת מתקדמת היא הבסיס לכלכלה מודרנית, החל מעבודה מרחוק ועד לצמצום פערים בין מרכז לפריפריה. מקדסי הזהיר כי עד שנת 2030 יזנק הביקוש למידע פי ארבע, ולכן נדרש להיערכות מיידית - לרבות סגירה הדרגתית של רשתות הנחושת הישנות ומעבר מלא לעידן הסיבים.

בשיחה שקיימנו הוא התייחס גם לתפקיד הקריטי של תקשורת בשעת חירום, להסרת חסמים בתחום חוות השרתים, למעמדה של ישראל כצומת תעבורת נתונים בינלאומית, וגם לסוגיות בוערות כמו ההפרדה המבנית בבזק וצפיפות אנטנות הסלולר.


איך אתה רואה את התקשורת כתשתית לאומית, ועד כמה היא קריטית בעיני הממשלה?

"בלי תקשורת אין משק מתקדם. זה לא רק שירותי גלישה – אלא היכולת לעבוד מהבית, לצמצם פערים בין מרכז לפריפריה, ולהבטיח צמיחה במשק מודרני. גם בהיבט הביטחוני מדובר בתשתית קריטית: מערכות מתקדמות רבות, שנראות במבט ראשון ביטחוניות בלבד, מבוססות בפועל על רשתות תקשורת. בשנתיים האחרונות ההיבט החירומי היה במוקד העבודה שלנו, ואנחנו פועלים כל הזמן מול גורמי הביטחון כדי להבטיח יציבות ועמידות של המערכות".

באילו הישגים מרכזיים אתה גאה, ומה עוד דורש שיפור?

"אני מחלק את זה לשני עולמות – תקשורת נייחת וניידת. בעולם הנייח, ההישג הגדול הוא פריסת הסיבים: כבר היום 95% ממשקי הבית נגישים לסיבים, וזה נתון חריג גם בקנה מידה עולמי. מדובר בהשקעות עתק של כ־10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות. המטרה הבאה היא לא רק להסתפק בפריסת סיב אחד לכל בית, אלא להבטיח תחרות וריבוי תשתיות. לכן הפחתנו משמעותית את מחירי הגישה לתעלות, ואנחנו מקדמים מתווה לסגירת רשתות הנחושת – צעד שדוחף את כל השוק לעבור במהירות לעידן הסיבים".

מה התחזית שלכם לביקוש למידע בשנים הקרובות?