הישראלים מגדילים את הצריכה - בעיקר של שירותים ומזון
כך עולה מנתונים חדשים של הלמ"ס לפברואר-אפריל השנה. עוד עולה מהנתונים כי בקטגוריית מוצרי תעשייה, המהווה 19% מההוצאה, חלה ירידה של 1.2%. ב-2024 עלה סך כל הרכישות ב-9.8%, לאחר עלייה של 1.4% בלבד ב-2023
בפברואר עד אפריל 2025 חלה עלייה של 2.5% בקצב שנתי בכלל הרכישות בכרטיסי אשראי על ידי צרכנים פרטיים בישראל (במחירים קבועים), כך עולה מנתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). הנתונים, שמבוססים על דיווחי כלל חברות כרטיסי האשראי, מצביעים על שינויי מגמה מעניינים בין תחומי הצריכה השונים.
הקטגוריה שהציגה את העלייה החדה ביותר היא שירותים, שרשמה צמיחה של 11.4% בחישוב שנתי. בתוך כך, נרשמה עלייה של 11.8% בענף שירותי ממשלה ועירייה, 6.7% בטיסות, תיירות ואירוח, 2.7% בענפי הפנאי והבילוי ו-2.6% בענף הביטוח. קטגוריית השירותים היוותה 20% מכלל הרכישות בכרטיסי אשראי ב-2024, והיא ממשיכה להתרחב ככל שהמשק מתייצב לאחר השפעות הקורונה והמצב הביטחוני.
גם קטגוריית המזון
והמשקאות (כולל שירותי אוכל), שמהווה 16% מכלל הרכישות, עלתה בשיעור ניכר של 5.8%. מדובר בקצב עלייה גבוה יחסית, לעומת עלייה של 4.7% בתקופה של נובמבר 2024 עד ינואר 2025.
מנגד, בקטגוריית מוצרי תעשייה, המהווה 19% מההוצאה, חלה ירידה של 1.2% בתקופה של פברואר-אפריל. עם זאת, בתוך הקטגוריה נרשמו הבדלים: עלייה של 3.7% נרשמה ברכישות מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, עלייה של 1.4% בהלבשה והנעלה, ומנגד ירידה של 0.3% בענף הרהיטים. מדובר בהתמתנות חדה ביחס ל-2024, אז נרשמה עלייה כוללת של 19% בענף זה.
- ישראייר רוכשת 20% ממועדון כרטיסי האשראי של רמי לוי וישראכרט - לפי שווי של 200 מ' שקל
- למרות "עם כלביא", ירידה של 0.7% בלבד בהוצאות כרטיסי האשראי ביוני לעומת אשתקד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בקטגוריית מוצרים ושירותים אחרים, שכוללת תחומים מגוונים כמו דלק, חשמל, תוכנה, רפואה, פרסום ועוד - ושמהווה 45% מכלל הרכישות - חלה עלייה צנועה של 1.0% בלבד. בתוך הקבוצה נרשמו המגמות הבאות: ענף המחשבים והתוכנה זינק ב-9.5%; ענף הספרים, הציוד המשרדי והפרסום עלה ב-7.2%; ציוד ושירותי התחבורה עלו ב-5.6%; שירותי הרפואה והתרופות רשמו עלייה של 1.9%; ציוד ושירותי התקשורת רשמו עלייה של 1.7%; דלק, חשמל וגז רשמו עלייה של 1.2%; ואילו ענף השונות רשם ירידה של 4.4%.
בסקירה רחבה יותר, הנתונים המקוריים מראים שבשנים האחרונות נרשמה צמיחה משמעותית בצריכה הכללית. ב-2024 עלה סך כל הרכישות ב-9.8%, לאחר עלייה של 1.4% בלבד ב-2023. קבוצת מוצרי התעשייה בלטה עם עלייה שנתית של 19%,
המזון והמשקאות עלו ב-8%, והשירותים – ב-9.8%, לאחר ירידה של 3.6% ב-2023.
תרשים ההתפלגות לפי קבוצות מראה כי עיקר ההוצאה מתרכז במוצרים ושירותים אחרים (54%), מתוכם 11% הלכו למחשבים ותוכנה, 6% לתקשורת, ו-14% לקטגוריות שונות. קבוצת המזון והמשקאות הגיע ל-16%, מוצרי התעשייה היו 19% (מהם 10% להלבשה והנעלה), והשירותים - 20%. נראה כי הצרכן הישראלי נמשך יותר לחוויות, טכנולוגיה ושירותים ממשלתיים, ופחות לרכישות חומריות גדולות.

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה
הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.
אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.
במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.
עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- תבע את בנו וגרושתו: השיבו לי מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.
