כרטיס אשראי
צילום: Freepik

הישראלים מגדילים את הצריכה - בעיקר של שירותים ומזון

כך עולה מנתונים חדשים של הלמ"ס לפברואר-אפריל השנה. עוד עולה מהנתונים כי בקטגוריית מוצרי תעשייה, המהווה 19% מההוצאה, חלה ירידה של 1.2%. ב-2024 עלה סך כל הרכישות ב-9.8%, לאחר עלייה של 1.4% בלבד ב-2023

עוזי גרסטמן |

בפברואר עד אפריל 2025 חלה עלייה של 2.5% בקצב שנתי בכלל הרכישות בכרטיסי אשראי על ידי צרכנים פרטיים בישראל (במחירים קבועים), כך עולה מנתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). הנתונים, שמבוססים על דיווחי כלל חברות כרטיסי האשראי, מצביעים על שינויי מגמה מעניינים בין תחומי הצריכה השונים.


הקטגוריה שהציגה את העלייה החדה ביותר היא שירותים, שרשמה צמיחה של 11.4% בחישוב שנתי. בתוך כך, נרשמה עלייה של 11.8% בענף שירותי ממשלה ועירייה, 6.7% בטיסות, תיירות ואירוח, 2.7% בענפי הפנאי והבילוי ו-2.6% בענף הביטוח. קטגוריית השירותים היוותה 20% מכלל הרכישות בכרטיסי אשראי ב-2024, והיא ממשיכה להתרחב ככל שהמשק מתייצב לאחר השפעות הקורונה והמצב הביטחוני.


גם קטגוריית המזון והמשקאות (כולל שירותי אוכל), שמהווה 16% מכלל הרכישות, עלתה בשיעור ניכר של 5.8%. מדובר בקצב עלייה גבוה יחסית, לעומת עלייה של 4.7% בתקופה של נובמבר 2024 עד ינואר 2025.


מנגד, בקטגוריית מוצרי תעשייה, המהווה 19% מההוצאה, חלה ירידה של 1.2% בתקופה של פברואר-אפריל. עם זאת, בתוך הקטגוריה נרשמו הבדלים: עלייה של 3.7% נרשמה ברכישות מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, עלייה של 1.4% בהלבשה והנעלה, ומנגד ירידה של 0.3% בענף הרהיטים. מדובר בהתמתנות חדה ביחס ל-2024, אז נרשמה עלייה כוללת של 19% בענף זה.


בקטגוריית מוצרים ושירותים אחרים, שכוללת תחומים מגוונים כמו דלק, חשמל, תוכנה, רפואה, פרסום ועוד - ושמהווה 45% מכלל הרכישות - חלה עלייה צנועה של 1.0% בלבד. בתוך הקבוצה נרשמו המגמות הבאות: ענף המחשבים והתוכנה זינק ב-9.5%; ענף הספרים, הציוד המשרדי והפרסום עלה ב-7.2%; ציוד ושירותי התחבורה עלו ב-5.6%; שירותי הרפואה והתרופות רשמו עלייה של 1.9%; ציוד ושירותי התקשורת רשמו עלייה של 1.7%; דלק, חשמל וגז רשמו עלייה של 1.2%; ואילו ענף השונות רשם ירידה של 4.4%.


בסקירה רחבה יותר, הנתונים המקוריים מראים שבשנים האחרונות נרשמה צמיחה משמעותית בצריכה הכללית. ב-2024 עלה סך כל הרכישות ב-9.8%, לאחר עלייה של 1.4% בלבד ב-2023. קבוצת מוצרי התעשייה בלטה עם עלייה שנתית של 19%, המזון והמשקאות עלו ב-8%, והשירותים – ב-9.8%, לאחר ירידה של 3.6% ב-2023.


תרשים ההתפלגות לפי קבוצות מראה כי עיקר ההוצאה מתרכז במוצרים ושירותים אחרים (54%), מתוכם 11% הלכו למחשבים ותוכנה, 6% לתקשורת, ו-14% לקטגוריות שונות. קבוצת המזון והמשקאות הגיע ל-16%, מוצרי התעשייה היו 19% (מהם 10% להלבשה והנעלה), והשירותים - 20%. נראה כי הצרכן הישראלי נמשך יותר לחוויות, טכנולוגיה ושירותים ממשלתיים, ופחות לרכישות חומריות גדולות.

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו. 


מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.