אגרת גודש בדרך - מירי רגב מסכימה, אלה התנאים

מו"מ בין האוצר למשרד התחבורה צפוי להביא את התוצאה הבאה: שרת התחבורה תסכים לאגרת גודש ותקבל בתמורה פרויקטים תשתיתיים בסכום של כ-15 מיליארד שקל; וגם - כמה תשלמו על אגרת גודש?

הרצי אהרון | (23)

שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטירץ מתקרבים להסכם שיזרים 15 מיליארד שקלים לפרויקטים תחבורתיים ברחבי הארץ. בתמורה, רגב צפויה לתת אור ירוק לאגרות גודש בגוש דן – מהלך שהיא התנגדה לו בעבר. בלב ההסכם עומדת תוכנית שאפתנית שרגב דוחפת כבר זמן מה: הקמת מסילת רכבת לקריית שמונה, אבל זה לא הכל. העסקה כוללת גם כמה פרויקטים נוספים שצפויים לשדרג את התחבורה בישראל, לרבות הארכת כביש 6 דרומה עד נבטים.

רגב התנגדה נחרצות לאגרת גודש בגוש דן, אבל היא רואה במהלך עסקה כוללת ודרך ליישם את מטרותיה, בעיקר רכבת לקרית שמונה. היא התפשרה על אגרת הגודש בתמורה להישגים חשובים מבחינתה. באוצר מרוצים מהתוצאה. אגרת גודש היא הישג גדול.  באוצר רואים באגרות הגודש דרך יעילה להפחית את עומסי התנועה בערים הגדולות. ההערכות מדברות על הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה, שיופנו בחזרה לתחבורה – בעיקר בפריפריה. ראשי רשויות גם תומכים בזה, כי הם רוצים לראות את הכסף מגיע לאזורים שלהם, ולא נשאר רק במרכז. גם המלחמה בצפון משחקת תפקיד כי הצורך לשקם ולחזק את היישובים שם מגביר את התמיכה הציבורית בפרויקטים כמו הרכבת לקריית שמונה.


אגרת גודש - איך זה יעבוד?

זה מתחיל במכרז של החשב הכללי שכולל את כל שלבי הפרויקט - תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה. ההצעות אמורות להיות מוגשות במחצית השנייה של השנה, כאשר ההתקשרות עם החברה שתזכה תהיה ל-22 שנה. במסגרת התוכנית, יוצבו כ-180 שערי תשלום ברחבי גוש דן, בהם מצלמות שיזהו את לוחיות הרישוי של הרכבים הנכנסים והיוצאים.

אזורי התשלום יחולקו לשלוש טבעות: טבעת פנימית - מרכז תל אביב; טבעת אמצעית - צפון תל אביב, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים;  טבעת חיצונית - ראשון לציון, יהוד, פתח תקווה והרצליה. המחירים ינועו בין 5 ל-10 שקלים לכל מעבר בין טבעות, והעלות המרבית היומית תעמוד על 37.5 שקל.

אגרת גודש חוזרת - איך זה עובד וכמה תשלמו על כניסה למרכז?

"צריך לגבות מס נסועה גם על רכב חשמלי- יהיו 5 מיליון רכבים ב-2030"

מי יצטרך לשלם ומי יקבל פטור

נהגים פרטיים ישלמו לפי המעברים בין הטבעות, כאשר תשלום הכניסה למרכז תל אביב יעמוד על 25 שקל בשעות העומס. נהגי מוניות ישלמו 50% מהתעריף הרגיל. נהגי משאיות ישלמו כפל תעריף. רכב דו-גלגלי פטור מתשלום.

קיראו עוד ב"בארץ"

לאן יילך הכסף? על פי התכנון, התקבולים מהאגרות ינותבו למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו. ישנם דיווחים לפיהם חלק מההכנסות ישמשו גם למימון רכבת מהירה לקריית שמונה ולפרויקטים נוספים שהשרה רגב מעוניינת לקדם.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    אנונימי 22/04/2025 16:10
    הגב לתגובה זו
    מי שנוסע באוטו בעיר צריך להתבייש
  • 17.
    ברק 26/03/2025 06:10
    הגב לתגובה זו
    שעתיים להגיע בתחבצ מראש העין לחולון מרחק של 20 קמ. איך אתם רוצים שנעבור מהרכב לתחבצ
  • 16.
    אתם עושקים את הציבור בכל דרך עוד נבוא איתכם חשבון בקרוב (ל"ת)
    יוס 25/03/2025 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אם רוצים אגרת גודש זה מחייב תחבורה ציבורית טובה וזולה. כרגע העלו מחירים מ6 ל8 שח. מה היגיון (ל"ת)
    אנונימי 25/03/2025 17:38
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    Mtlk 25/03/2025 16:12
    הגב לתגובה זו
    במילא מי שמחזיק מכונית משלם כל כך הרבה.זה לא שינה כלום.פשוט העלה את העלות לאחזקת רכב.דומה לכביש 6 ומנהרות..צועקים צועקים ומתרגלים לשלם
  • 13.
    אמיר 25/03/2025 10:54
    הגב לתגובה זו
    טוב שיהיה מס גודש זה יפחית את תנועת המכוניות נהיה כבר סיוט לנסוע בכבישים רק חשוב שהההכנסות מהמיסים האלו ילכו לקידום של תחבורה ציבורית... אבל כנראה שזה לא יקרה והם ילכו כמו תמיד לשוחד פוליטי וכספים קואליציוניים
  • 12.
    חיים בסרט שהכסף יופנה לפיתוח .יופנה לסחיטת עוד כסף לחרדים ממקום אחר (ל"ת)
    רני 25/03/2025 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מממ 25/03/2025 08:48
    הגב לתגובה זו
    שחברי כנסת יהיו פטורים לכל החיים ממסים שהם מטילים על אחרים. דמוקרטיה
  • 10.
    גולדנקנופף צריך ביזה טריה (ל"ת)
    אנונימי 25/03/2025 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מכל דבר הוא יוצא אף אחד לא מייחס לו מס גודש וחוק ההשתמטות זה רשום על שמו (ל"ת)
    גנץ הצבוע 25/03/2025 08:32
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מחיר נסיעה 8 שח 25/03/2025 08:31
    הגב לתגובה זו
    בישראל משריצים הרבה אז יש 5 נפשות למשפחה . עכשיו תעשו חשבון הם יסעו בגשם באוטובוס או עם מכונית המס המטופש הזה נועד לחלוב עוד כספים לא מתאים לישראל והכי גרוע ייבש את תל אביב כבר עכשיו דיזינגוף שומם הרבה חנויות נסגרות הנמל חורבן וגועל . כל תל אביב זה עליבות יש פה רק ים חינם הכסאות לא בחינם . מי יתקרב לתל אביב
  • 7.
    אא 25/03/2025 08:23
    הגב לתגובה זו
    אם שוויון אז לכולם כולל אלו שגרים בתוך הטבעות צריכים לשלם את האגרה
  • אנונימי 27/03/2025 12:40
    הגב לתגובה זו
    למה שישלמו
  • 6.
    השועל 25/03/2025 07:51
    הגב לתגובה זו
    תגידו אתם מטומטמים!!
  • אנונימי 25/03/2025 09:16
    הגב לתגובה זו
    המטרה הראשית זה לעלות את מחירי הדירות והמכוניות כדי לקבל עוד מיסים . ככל שהדירה תתייקר יהיו יותר מיסים וכסף לחלק לחרדים
  • 5.
    גנץ הנוכל ומס עושק 25/03/2025 07:49
    הגב לתגובה זו
    וכל זה כשאין אוטובוסים. וזה לא יפתור כלום . הכלכלה תקרוס בוודאות בגלל מס עושק
  • 4.
    מנוולים 25/03/2025 07:48
    הגב לתגובה זו
    איזה משפחה תסע ביום חורפי עם תינוק מרמת גן לתל אביב באוטובוס. אם אנשים יצטרכו לשלם על מס גודש זה יהיה פחות חולצה . פחות אוכל. פחות מסעדות כל אחד יהיה כלוא בעיר שלו . שתמות לאט לאט .
  • מעולה !! רק כשכואב בכיס זזים !! (ל"ת)
    שושו השועל 25/03/2025 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איכסה 25/03/2025 07:43
    הגב לתגובה זו
    זה חיסול תל אביב
  • 2.
    יש להטיל אגרת בטלנים ומשתמטים על החרדים (ל"ת)
    עושה חשבון 25/03/2025 07:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 25/03/2025 05:46
    הגב לתגובה זו
    בלי בושה עד לאן נגיע בגלל הממשלההכושלת הזו מיסים ועוד מיסיםשחררו את העם ונצא לבחירות
  • מס גודש 25/03/2025 07:45
    הגב לתגובה זו
    גנץ כמו טפלון לא נדבק בו כלום כי העם שוכח הכל והוא נעלם בזמן . גם חוק הגיוס הוא הביא מי שמצביע לגנץ מצביע למס גודש ושחרור חרדים .
  • אבג 25/03/2025 09:21
    בחירות זה דבר מסוכן כי בינתיים יש תקווה ואם יהיה בחירות והימין הקיצוני והחרדים יישארו בשלטון יהיה ייאוש ותיהיה עזיבה המונית של משכילים הייטק רופאים וכו ונישאר רק עם חרדים ומקבלי קצבאות וזקנים ואפשר לסגור את המדינה
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum

מתי הריבית תתחיל לרדת?

הסיבות להפחתת ריבית והסיבות שלא להפחית - מתי זה צפוי להתחיל ולמה אתם לא ממש תרגישו את זה בפעמים הראשונות? 

רן קידר |

בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפרסם מחר החלטת ריבית ובדומה לכל ההחלטות מאז ינואר 2024, לא צפוי שינוי. הנגיד, פרופ' אמיר ירון הולך על הצד הבטוח. הוא מחכה להורדת ריבית בארה"ב, הוא מחכה להפחתה ניכרת באי וודאות הגיאופוליטית. מנגד, יש הרבה סיבות טובות להפחתת ריבית מהירידה הצפויה באינפלציה, דרך הירידה בשער הדולר, הירידה בצמיחה, השיפור בפרמטרים הכלכליים, תמחור האג"ח והירידה בפרמיית הסיכון, לצד השיפור המשמעותי במצב הגיאופליטי. ועדיין - מבחינת הנגיד זה עדיין לא הזמן.      


אינפלציה - 3.1% אבל בדרך ל-2.3%

האינפלציה השנתית עדיין חורגת מיעד היציבות של הבנק, שמוגדר בין 1% ל-3%. לפי נתוני המדד האחרונים שפורסמו ליולי, קצב העלייה השנתי עומד על 3.1%, מעט מעל הגבול העליון. אמנם המגמה מצביעה על התקרבות ליעד והכלכלנים מעריכים אינפלציה של 2.2%-2.3%,  אך הנגיד יתעקש להסתכל על חצי הכוס הריקה


שיקול מרכזי נוסף בהחלטה הוא המצב הגיאו-פוליטי, ובמיוחד חוסר הוודאות סביב המשך הלחימה ברצועת עזה והשלכותיה הרחבות על הכלכלה הישראלית. למרות הצלחות במספר זירות ועמידות וגמישות של המשק הישראלי, המלחמה והחשש מהתרחבותה, הם הבלם המרכזי להעלאת ריבית. החשש הגדול שהמלחמה תוביל לשבירת תקציב, צורך להרחיב גיוסים וחשש מעלייה בריבית החוב. אלא שבינתיים קורה בדיוק ההיפך - אגרות החוב בעלייה, הריבית על האג"ח יורדת והיא מבטאת כבר הפחתת ריבית דהפקטו. 


הפד' עדיין לא החל במחזור הפחתות הריבית, ונראה שבבנק ישראל לא מעוניינים להקדים אותו. בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים מצפים להפחתה ראשונה בארה"ב רק בספטמבר, וככל הנראה רק אז יבשילו התנאים גם להפחתה בישראל. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על יציבות מטבעית ולהימנע מתנודתיות מיותרת בשער החליפין.


השוק המקומי מושפע באופן ישיר מהפער בין הריביות: הריבית בישראל גבוהה יחסית לזו באירופה, ובקרוב גם בארה"ב. מצב זה מושך משקיעים זרים להחזיק בשקל, מה שתורם להתחזקותו מול הדולר ומטבעות אחרים. אמנם התחזקות השקל מסייעת בהפחתת לחצי יבוא ומחירים, אך היא גם מקשה על מגזרים ממונפים כמו נדל"ן, קמעונאות ועסקים קטנים ובינוניים, שסובלים מעלויות מימון גבוהות יותר ומתחרות יצוא מוחלשת.

שי בייליס (רשתות)שי בייליס (רשתות)

תלוש פיקטיבי - המנכ"ל שהוציא תלוש לאשתו ומה העונש?

פורמולה וונצ'רס רשמה שכר של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של שי בייליס, בעל השליטה, למרות מעולם לא עבדה בחברה; ובכך העבירה החברה כסף לקרובו של בעל השליטה וגם הפחיתה את חבות המס בחברה

צלי אהרון |

הדרכים להפחתת המס מרובות. חלק מהן במסגרת תכנון מס לגיטימי, חלק אחר אפור, אבל אפשרי וחלק אחר כבר חוצה את הקו האדום. בהתחלה מנסים לתכנן בהתאם לחוק, ואז במקרים לא מעטים גולשים ועוברים את הגבול. לפעמים זו מעידה קלה ורשות המס מוותרת על הליך פלילי, אבל קובעת כופר. הנה מקרה של הגדלת הוצאות באופן פיקטיבי שמבטא גם העברת כספים גדולה של 1 מיליון שקל לבעל השליטה מבלי שהוא צריך לשלם על זה מס. 


המקרה של פורמולה וונצ'רס ויו"ר ומנכ"ל החברה שי בייליס - על פי פרסום רשמי של רשות המסים, בין השנים 2017 ל-2022 רשמה החברה בספריה תשלומי שכר בסך כולל של קרוב ל-1 מיליון שקל לאשתו של בעל השליטה - מינה בייליס. על אף שמעולם לא עבדה בפועל בחברה. כלומר, הכסף שולם ללא כל תרומה עסקית מצידה. המהלך הזה סיפק לחברה 'תועלת כפולה' - אך לא חוקית: העברת כסף למקורב, במקרה זה, לאשתו של בעל השליטה, מבלי שנדרשה לבצע עבודה בפועל. ובכך היא ביצעה הפחתה של חבות המס, הרי ששכר עבודה נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס. כשהחברה רושמת הוצאה כזו, היא מקטינה את ההכנסה החייבת שלה, וכך משלמת פחות מס לקופת המדינה. אלא שהמשמעות בפועל היא פגיעה כפולה: מצד אחד, המדינה, כלומר הציבור - מקבל פחות הכנסות ממסים. אבל מצד שני, והחמור יותר - משקיעי החברה רואים חלק מהכסף שלהם מנותב למטרות שאין להן ערך עסקי אמיתי. ולא נועדו כדי להצמיח את החברה אלא כדי להונות את המשקיעים באופן של תרמית מתוחכמת כביכול, והפעם במקרה שלנו - היא יצאה מזה עם קנס של פחות מ-300 אלף שקל.

במקום לנהל הליך פלילי שיכול להיגרר שנים, לרשות המסים יש אפשרות להציע לנישום הסדר כופר - תשלום קנס מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. זה לא 'פיצוי' בלבד, אלא סוג של עסקת טיעון אזרחית-מנהלית: הנישום לא מודה באשמה בבית משפט, אבל משלם סכום שנקבע, ומנקה את התיק הפלילי הספציפי הזה. במקרה של פורמולה וונצ'רס, ההסדר הזה הסתיים בתשלום כופר של 275 אלף שקל לרשות המסים. מבחינת המדינה, זה חוסך זמן, משאבים ודיונים משפטיים; מבחינת החברה, זה סוגר את הפרשה בלי להגיע לכתב אישום - אך כמובן לא מונע את הצורך לשלם את חבות המס האמיתית, שכוללת גם ריבית וקנסות. רשות המסים לא מסתפקת בקריאת דוחות שנתיים. היא משווה נתוני שכר מול ביטוח לאומי, בודקת היתכנות מקצועית (האם ה''עובד' מדווח במקביל על משרה אחרת, האם יש לו כתובת דואר אלקטרוני פעילה בחברה, האם הוא נוכח בפגישות), ולעיתים מקבלת מידע פנימי מעובדים או שותפים לשעבר.

פערים חריגים בין שכר לבין תרומה ממשית לחברה הם בדרך כלל הדגל האדום שמפעיל חקירה. העסקת עובדים פיקטיביים או רישום הוצאות שכר כוזבות אינה תופעה חדשה. בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 זה היה כלי נפוץ בחברות קטנות ובינוניות, ולעיתים אף בחברות ציבוריות, להעברת כספים לבעלי עניין. החקיקה והאכיפה התקדמו מאז, אך המקרים ממשיכים לצוץ, לעיתים בסכומים גבוהים מאוד. ההשלכות הן לא רק פליליות. ברגע שחברה נחשדת או נתפסת בעבירות כאלה, היא מסתכנת בנזק תדמיתי קשה, בפגיעה ביחסים עם משקיעים ובבעיות מול גופים מממנים. החוק מטיל אחריות ישירה גם על מנהלים ודירקטורים, ולא רק על החברה. בעצם מדובר על 'הרמת מסך' שבה חברה אשר כביכול היא 'חברה בע"מ' ובעלי המניות בה חסינים. עד למקרה כזה של תרמית ופגיעה ישירה במשקיעים וברשות המסים.  המשמעות היא שגם אם העבירה בוצעה ב'דרג נמוך', מנהלים בכירים שלא פיקחו או שלא מנעו את ההפרה יכולים להיחשב אחראים לה. המקרה של שי בייליס ופורמולה וונצ'רס ממחיש עד כמה רישום משכורות פיקטיביות הוא לא 'טריק חשבונאי' אלא עבירה שיכולה להגיע גם למאסר בפועל. מדובר במעשה שפוגע בציבור, בחברה עצמה ובשוק ההון כולו.


מסלול של 'הסדר כופר'

על פי פקודת מס הכנסה, רישום כוזב של הוצאות - ובכלל זה שכר לעובד פיקטיבי, מוגדר כ'עבירה פלילית חמורה', כאשר סעיפים מוגדרים בפקודה קובעים כי במקרים של כוונה להתחמק ממס מדובר בעבירה שעונשה עד שבע שנות מאסר, לצד קנסות כבדים. במקרים מסוימים בתי המשפט אף שלחו נאשמים למאסר בפועל, במיוחד כשנמצא דפוס פעולה שיטתי והיקפים כספיים גבוהים. במקביל, רשות המסים יכולה לבחור במסלול של 'הסדר כופר' - תשלום מוסכם שמחליף את ההליך הפלילי. פתרון שחוסך זמן ומשאבים לשני הצדדים, אך מונע הכרעת דין פומבית ואינו מרתיע כמו הרשעה.