מירי רגב
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אגרת גודש בדרך - מירי רגב מסכימה, אלה התנאים

מו"מ בין האוצר למשרד התחבורה צפוי להביא את התוצאה הבאה: שרת התחבורה תסכים לאגרת גודש ותקבל בתמורה פרויקטים תשתיתיים בסכום של כ-15 מיליארד שקל; וגם - כמה תשלמו על אגרת גודש?

הרצי אהרון | (23)

שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטירץ מתקרבים להסכם שיזרים 15 מיליארד שקלים לפרויקטים תחבורתיים ברחבי הארץ. בתמורה, רגב צפויה לתת אור ירוק לאגרות גודש בגוש דן – מהלך שהיא התנגדה לו בעבר. בלב ההסכם עומדת תוכנית שאפתנית שרגב דוחפת כבר זמן מה: הקמת מסילת רכבת לקריית שמונה, אבל זה לא הכל. העסקה כוללת גם כמה פרויקטים נוספים שצפויים לשדרג את התחבורה בישראל, לרבות הארכת כביש 6 דרומה עד נבטים.

רגב התנגדה נחרצות לאגרת גודש בגוש דן, אבל היא רואה במהלך עסקה כוללת ודרך ליישם את מטרותיה, בעיקר רכבת לקרית שמונה. היא התפשרה על אגרת הגודש בתמורה להישגים חשובים מבחינתה. באוצר מרוצים מהתוצאה. אגרת גודש היא הישג גדול.  באוצר רואים באגרות הגודש דרך יעילה להפחית את עומסי התנועה בערים הגדולות. ההערכות מדברות על הכנסות של מיליארדי שקלים בשנה, שיופנו בחזרה לתחבורה – בעיקר בפריפריה. ראשי רשויות גם תומכים בזה, כי הם רוצים לראות את הכסף מגיע לאזורים שלהם, ולא נשאר רק במרכז. גם המלחמה בצפון משחקת תפקיד כי הצורך לשקם ולחזק את היישובים שם מגביר את התמיכה הציבורית בפרויקטים כמו הרכבת לקריית שמונה.


אגרת גודש - איך זה יעבוד?

זה מתחיל במכרז של החשב הכללי שכולל את כל שלבי הפרויקט - תכנון, הקמה, הפעלה ותחזוקה. ההצעות אמורות להיות מוגשות במחצית השנייה של השנה, כאשר ההתקשרות עם החברה שתזכה תהיה ל-22 שנה. במסגרת התוכנית, יוצבו כ-180 שערי תשלום ברחבי גוש דן, בהם מצלמות שיזהו את לוחיות הרישוי של הרכבים הנכנסים והיוצאים.

אזורי התשלום יחולקו לשלוש טבעות: טבעת פנימית - מרכז תל אביב; טבעת אמצעית - צפון תל אביב, בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים;  טבעת חיצונית - ראשון לציון, יהוד, פתח תקווה והרצליה. המחירים ינועו בין 5 ל-10 שקלים לכל מעבר בין טבעות, והעלות המרבית היומית תעמוד על 37.5 שקל.

אגרת גודש חוזרת - איך זה עובד וכמה תשלמו על כניסה למרכז?

"צריך לגבות מס נסועה גם על רכב חשמלי- יהיו 5 מיליון רכבים ב-2030"

מי יצטרך לשלם ומי יקבל פטור

נהגים פרטיים ישלמו לפי המעברים בין הטבעות, כאשר תשלום הכניסה למרכז תל אביב יעמוד על 25 שקל בשעות העומס. נהגי מוניות ישלמו 50% מהתעריף הרגיל. נהגי משאיות ישלמו כפל תעריף. רכב דו-גלגלי פטור מתשלום.

קיראו עוד ב"בארץ"

לאן יילך הכסף? על פי התכנון, התקבולים מהאגרות ינותבו למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו. ישנם דיווחים לפיהם חלק מההכנסות ישמשו גם למימון רכבת מהירה לקריית שמונה ולפרויקטים נוספים שהשרה רגב מעוניינת לקדם.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    אנונימי 22/04/2025 16:10
    הגב לתגובה זו
    מי שנוסע באוטו בעיר צריך להתבייש
  • 17.
    ברק 26/03/2025 06:10
    הגב לתגובה זו
    שעתיים להגיע בתחבצ מראש העין לחולון מרחק של 20 קמ. איך אתם רוצים שנעבור מהרכב לתחבצ
  • 16.
    אתם עושקים את הציבור בכל דרך עוד נבוא איתכם חשבון בקרוב (ל"ת)
    יוס 25/03/2025 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אם רוצים אגרת גודש זה מחייב תחבורה ציבורית טובה וזולה. כרגע העלו מחירים מ6 ל8 שח. מה היגיון (ל"ת)
    אנונימי 25/03/2025 17:38
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    Mtlk 25/03/2025 16:12
    הגב לתגובה זו
    במילא מי שמחזיק מכונית משלם כל כך הרבה.זה לא שינה כלום.פשוט העלה את העלות לאחזקת רכב.דומה לכביש 6 ומנהרות..צועקים צועקים ומתרגלים לשלם
  • 13.
    אמיר 25/03/2025 10:54
    הגב לתגובה זו
    טוב שיהיה מס גודש זה יפחית את תנועת המכוניות נהיה כבר סיוט לנסוע בכבישים רק חשוב שהההכנסות מהמיסים האלו ילכו לקידום של תחבורה ציבורית... אבל כנראה שזה לא יקרה והם ילכו כמו תמיד לשוחד פוליטי וכספים קואליציוניים
  • 12.
    חיים בסרט שהכסף יופנה לפיתוח .יופנה לסחיטת עוד כסף לחרדים ממקום אחר (ל"ת)
    רני 25/03/2025 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מממ 25/03/2025 08:48
    הגב לתגובה זו
    שחברי כנסת יהיו פטורים לכל החיים ממסים שהם מטילים על אחרים. דמוקרטיה
  • 10.
    גולדנקנופף צריך ביזה טריה (ל"ת)
    אנונימי 25/03/2025 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מכל דבר הוא יוצא אף אחד לא מייחס לו מס גודש וחוק ההשתמטות זה רשום על שמו (ל"ת)
    גנץ הצבוע 25/03/2025 08:32
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    מחיר נסיעה 8 שח 25/03/2025 08:31
    הגב לתגובה זו
    בישראל משריצים הרבה אז יש 5 נפשות למשפחה . עכשיו תעשו חשבון הם יסעו בגשם באוטובוס או עם מכונית המס המטופש הזה נועד לחלוב עוד כספים לא מתאים לישראל והכי גרוע ייבש את תל אביב כבר עכשיו דיזינגוף שומם הרבה חנויות נסגרות הנמל חורבן וגועל . כל תל אביב זה עליבות יש פה רק ים חינם הכסאות לא בחינם . מי יתקרב לתל אביב
  • 7.
    אא 25/03/2025 08:23
    הגב לתגובה זו
    אם שוויון אז לכולם כולל אלו שגרים בתוך הטבעות צריכים לשלם את האגרה
  • אנונימי 27/03/2025 12:40
    הגב לתגובה זו
    למה שישלמו
  • 6.
    השועל 25/03/2025 07:51
    הגב לתגובה זו
    תגידו אתם מטומטמים!!
  • אנונימי 25/03/2025 09:16
    הגב לתגובה זו
    המטרה הראשית זה לעלות את מחירי הדירות והמכוניות כדי לקבל עוד מיסים . ככל שהדירה תתייקר יהיו יותר מיסים וכסף לחלק לחרדים
  • 5.
    גנץ הנוכל ומס עושק 25/03/2025 07:49
    הגב לתגובה זו
    וכל זה כשאין אוטובוסים. וזה לא יפתור כלום . הכלכלה תקרוס בוודאות בגלל מס עושק
  • 4.
    מנוולים 25/03/2025 07:48
    הגב לתגובה זו
    איזה משפחה תסע ביום חורפי עם תינוק מרמת גן לתל אביב באוטובוס. אם אנשים יצטרכו לשלם על מס גודש זה יהיה פחות חולצה . פחות אוכל. פחות מסעדות כל אחד יהיה כלוא בעיר שלו . שתמות לאט לאט .
  • מעולה !! רק כשכואב בכיס זזים !! (ל"ת)
    שושו השועל 25/03/2025 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איכסה 25/03/2025 07:43
    הגב לתגובה זו
    זה חיסול תל אביב
  • 2.
    יש להטיל אגרת בטלנים ומשתמטים על החרדים (ל"ת)
    עושה חשבון 25/03/2025 07:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 25/03/2025 05:46
    הגב לתגובה זו
    בלי בושה עד לאן נגיע בגלל הממשלההכושלת הזו מיסים ועוד מיסיםשחררו את העם ונצא לבחירות
  • מס גודש 25/03/2025 07:45
    הגב לתגובה זו
    גנץ כמו טפלון לא נדבק בו כלום כי העם שוכח הכל והוא נעלם בזמן . גם חוק הגיוס הוא הביא מי שמצביע לגנץ מצביע למס גודש ושחרור חרדים .
  • אבג 25/03/2025 09:21
    בחירות זה דבר מסוכן כי בינתיים יש תקווה ואם יהיה בחירות והימין הקיצוני והחרדים יישארו בשלטון יהיה ייאוש ותיהיה עזיבה המונית של משכילים הייטק רופאים וכו ונישאר רק עם חרדים ומקבלי קצבאות וזקנים ואפשר לסגור את המדינה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אייל גפני; קרדיט: אוהד רומנואייל גפני; קרדיט: אוהד רומנו

וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים

הבנק הדיגיטלי וואן זירו מציע פטור מעמלות ושירותים ייעודיים לעצמאים, על רקע השקת הבנק החדש אש של ניר צוק - האם הבנקים הקטנים יאכלו אחד את השני כשהגדולים יחייכו מהצד?

מנדי הניג |

בנק ONE ZERO הכריז היום על השקת מסלול בנקאי חדש לעצמאים, שכולל שירותים ייעודיים כמו הפקת חשבוניות דיגיטליות, ניהול מע"מ, פטור מעמלות עו"ש ומט"ח, וממשק דיגיטלי לניהול פעילות עסקית וכל זה ללא עלות חודשית. לפי הבנק, מדובר בחבילת שירותים שעשויה לחסוך לעצמאי למעלה מ־3,000 שקל בשנה.

המסלול מבוסס על שיתוף פעולה עם חברת FINBOT, שמספקת את הפלטפורמה לניהול הפעילות העסקית דרך האפליקציה FINBOT SMART. כך לדוגמה, בכל תקבול שמתקבל לחשבון, המערכת תזהה אוטומטית את הצורך בתשלום מע"מ, תציע להפריש 18% מהסכום לפיקדון יומי ייעודי, ותאפשר גם לצבור ריבית על כספי המע"מ בנוסף להתראות שוטפות על המצב התזרימי של כל החשבונות במקום אחד.

קניבליזציה בין הבנקים הקטנים?

זה מגיע בעיתוי טעון במיוחד: ימים ספורים לאחר ההשקה הרשמית של בנק אש. המסלול החדש של וואן זירו הוא כנראה יותר אילוץ מיוזמה. וואן זירו, נאבק יותר משלוש שנים כדי לבסס את עצמו כבנק משמעותי מול הענקיים ואז מגיע בנק אש שאולי הוא עדיין לא איום אמיתי אבל הוא בהחלט מצליח לייצר רעש, ועושה זאת עם אג’נדה לוחמנית, ואפילו עקיצות ישירות מהיזם הראשי - בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות.

במעמד השקת הבנק החדש, הביקורת הייתה ישירה וחסרת עכבות מצד אחד מהמייסדים, יזם ההייטק ניר צוק: "לא יודע למה מישהו חשב שזה יעבוד", הוא אמר כשהוא התייחס למודל המנוי החודשי של וואן זירו. לדבריו, “וואן זירו החליטו שהם כמו נטפליקס או חדר כושר. אנחנו בבנק אש באים עם מודל אחר לגמרי אנחנו מחלקים חצי מהרווחים עם הלקוחות. לא גובים עמלות עו"ש, לא דמי מנוי, וכל שקל שמופקד אצלנו הבנק מרוויח חצי ממנו והלקוח חצי. זה הוגן, וזה שקוף".

הוא לא סיים רק במודל העסקי ותקף גם את התשתית הטכנולוגית של וואן זירו: "הם בחרו במערכת ליבה הודית בת 40 שנה, יקרה ולא מותאמת. אצלנו המערכת נבנתה מקצה לקצה על ידי הייטק ישראלי, רזה וזול". בנוסף לזה צוק ציין שוואן זירו "שרף כבר כ־890 מיליון שקל מתוך המימון שגייס", בעוד שבבנק אש, לדבריו, "רוב הכסף עוד נמצא בקופה".