ירידה במחירי השכירויות? לפי נתוני אתר מדס לינואר, לא בדירות 2 חדרים בת"א
מי שציפה לירידה גורפת במחירי השכירויות במהלך חודש ינואר, יכול להתאכזב. ממדד מחירי שכר הדירה של אתר madas לחודש ינואר 2009, עולה כי למרבה ההפתעה, מחירי השכירויות של דירות 2 חדרים בת"א דווקא עלו, כששיעור העלייה החד ביותר נרשם במרכז ת"א והסתכם ב-6%. בשאר האזורים בארץ נרשמה בינואר מגמה מעורבת במחירי השכירויות. ת"א דירות 2 חדרים העלייה החדה ביותר נרשמה בשכירויות במרכז ת"א שהתייקרו ב-6% והסתכמו ב-3636 שקלים לחודש. בדרום ת"א התייקרו השכירויות ב-3% והסתכמו ב-2629 שקלים לחודש ואילו בצפון ת"א נרשמה עלייה של 2% במחירי השכירויות, שהסתכמו ב-3587 שקלים לחודש. דירות 3 חדרים בדרום ת"א ובמרכז ת"א לא חל בינואר שינוי במחירי השכירויות והן הסתכמו ב-3133 שקלים וב-4786 שקלים לחודש בהתאמה.לעומת זאת, מחירי השכירויות בצפון ת"א, ובכלל זה בשכונות עבר הירקון, רשמו ירידה של 4% והסתכמו ב-4441 שקלים לחודש. ר"ג-גבעתיים מחירי השכירויות של דירות 2 חדרים רשמו ירידה של 3% והן הסתכמו בכ-2935 שקלים לחודש. לעומת זאת, מחירי השכירויות של דירות 3 חדרים נותרו ללא שינוי והסתכמו ב-3909 שקלים לחודש. באר שבע מחירי השכירות של דירות 2 חדרים רשמו ירידה של 3%, זאת לאחר עלייה של כ-5% בדצמבר, והן הסתכמו ב-1573 שקלים לחודש לחודש. לעומת זאת, מחירי השכירויות של דירות 3 חדרים רשמו עלייה של 2% בינואר, בהמשך לעלייה של 5% בדצמבר, והן הסתכמו ב-1895 שקלים לחודש. ירושלים מחירי השכירויות של דירות 2 חדרים לא רשמו שינוי משמעותי, והן הסתכמו ב-2829 שקלים לחודש. לעומת זאת, מחירי השכירויות של דירות 3 חדרים רשמו עלייה של 4% והן הסתכמו ב-3569 שקלים לחודש. חיפה והקריות מחירי השכירויות של דירות 2 חדרים ו-3 חדרים בחיפה והקריות לא רשמו שינוי משמעותי בינואר בהשוואה לדצמבר, והם הסתכמו ב-1593 שקלים לחודש וב-1802 שקלים לחודש בהתאמה.

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה
מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים?
הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.
וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.
הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה). מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.
על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה.
- הבינלאומי עם רווח שיא של 637 מיליון שקל ותשואה של 18.3% על ההון
- למה הבנקים זינקו והאם זה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:

מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א
הוועדה הארצית לתכנון אישרה הרחבת זכויות הבנייה בתחנות דלק לטובת עמדות טעינה מהירה ואזורי המתנה, כחלק מהיעד הלאומי למעבר מלא לתחבורה חשמלית עד 2050
מינהל התכנון אישר תיקון משמעותי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18), שיתאים את המרחב הציבורי לעידן הרכב החשמלי. השינוי יאפשר הרחבה והתקנה של עמדות טעינה מתקדמות, עם שילוב תשתיות בסטנדרט טכנולוגי עדכני ותכנון משולב בסביבה העירונית.
המהלך הוא חלק ממדיניות לאומית להאצת המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. במסגרת השינוי יתווספו זכויות בנייה לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ"ר, שיתמכו בטעינה מהירה של יותר מ־5 רכבים בו-זמנית. בנוסף, יינתנו זכויות נוספות של עד 20 מ"ר
ליצירת אזורי המתנה ושירות לנוסעים בזמן ההטענה.
בדיון השתתפו נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, לצד חברות דלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המפגש נערך שולחן עגול שעסק בהיבטים הכלכליים, התפעוליים והסביבתיים של המהלך,
תוך בחינת צורכי השוק בפועל.
משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב.
- זוז פאוור קורסת 70% מתחילת השנה - החברה חייבת טעינה מהירה
- המניה שמזנקת ב-38% ומה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי מינהל התכנון, "אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה".