משבר האשראי נוחת בת"א: הסגירה הפיננסית של פרויקט הרכבת הקלה נדחתה שוב
אפריקה ישראל מדווחת הבוקר, כי קיבלה הארכה נוספת לסגירה הפיננסית של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב עד ל-31 בינואר 2009, כתוצאה מכך שנציגי המדינה וזכיינית הפרויקט, הקונסורציום MTS, לא הגיעו לסיכום עם הבנקים המלווים על חתימת הסכם המימון של הפרויקט סוף ספטמבר. בקונסורציום MTS חברה אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב בשיעור של 20%, תאגיד סימנס הגרמני, אגד, חברת CCECC הסינית וסוארס דה קוסטה הפורטוגזית וכן חברת HTM מהולנד. MTS חתמה במאי 2007 על הסכם להקמת הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב כאשר על פי התכנון העבודות היו צפויות להתחיל בשנת 2008, אחרי השלמת התכנון המפורט והסגירה הפיננסית, ולהימשך כחמש שנים. הסגירה הפיננסית של הפרויקט שעלותו הכוללת הוערכה בכ-10 מיליארד הייתה אמורה להיסגר תוך שנה ממועד החתימה, קרי עד מאי 2008. אך שלושה חודשים לפני תום מועד הסגירה הפיננסית MTS הגישה למדינה בה היא מבקשת דחייה, על רקע החרפת משבר הסאב-פריים בעולם. בהמשך לכך, הצדדים סיכמו כי הסגירה הפיננסית תדחה לסוף ספטמבר. פרויקט הרכבת אמור להיות ממומן בחלקו הגדול ע"י שני בנקים גרמנים KFW ו-Bayern LB וכמו כן ע"י הבנק הבריטי רויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS). מדובר בהעמדת מסגרת אשראי בסך של כ-1.4 מיליארד אירו. את יתרת הכספים בגובה כ-2 מיליארד שקל, צפוי להשלים קונסורציום מממנים מקומי בהובלת בנק לאומי. דחיית הסגירה הפיננסית נובעת כנראה מהקושי הגדול בגיוס כספים, כתוצאה מהמשבר בשוקי האשראי שנבע מקריסת שוק משכנתאות הסאב-פריים בארה"ב. במחצית הראשונה של השנה דיווח RBS על ההפסד הראשון של הבנק מזה 40 שנה. הבנק השני בגודלו בבריטניה לא הצליח להתחמק מהמגמה השלילית האופפת את סקטור הפיננסים העולמי ונאלץ לרשום הפסד כתוצאה ממחיקות של 5.9 מיליארד פאונד, או 11.4 מיליארד דולר. בתוך כך, בנוסף לדחיית המועד סיכמו הצדדים, כי עד ל-7 באוקטובר, עוד יומיים, תצטרך MTS להגדיל את ערבותה למדינה ב-20 מיליון שקל נוספים (מתוכם חלק אפריקה, 4 מיליון שקל) ואת תקופת הערבות עד לתאריך ה-31 במארס, 2009.