עידן עופר יכול לחייך: רווחי החברה לישראל זינקו בלמעלה מפי 4 - כי"ל עשתה את רוב העבודה

המנכ"ל ניר גלעד על מיזם המכונית החשמלית: "בחודשים הקרובים נפרוס תשתית במספר אתרים; ב-2009 יגיעו כבר מכוניות חשמליות"
אריאל אטיאס |

לאחר שכל החזקותיה סיימו לדווח על תוצאותיהן לרבעון השני של 2008, הגיע תורה של החברה לישראל לדווח על רווח של 642 מיליון דולר, למעלה מפי 4 הרווחי החברה ברבעון השני אשתקד.

בשורה העליונה רשמה החברה הכנסות של 5.811 מיליארד דולר, זינוק של 210%, לעומת הכנסות של 1.873 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. עלות המכר הסתכמה ב-4.534 מיליארד דולר, שיעור של 78% מההכנסות, לעומת עלות מכר בסך 1.473 מיליארד דולר, שיעור של 78.6% מההכנסות.

כתוצאה מהזינוק בהכנסות רשמה החברה עלייה של 426% ברווחים ששלחו את השורה התחתונה להתנפח ל-642 מיליון דולר ברבעון השני של 2008, לעומת רווח של 122 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

כי"ל עשתה את העבודה

כחברת החזקות, מושפעות התוצאות הכספיות של החברה מתוצאות החברות המוחזקות שלה. תחילה לגלות הכותרת: כי"ל סיימה את הרבעון השני של תקופת הדוח ברווח של כ- 703 מליון דולר לעומת רווח של כ- 129 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. אחריה נציין את ההחזקה "החדשה" שלה החברה לישראל - בז"ן סיימה את הרבעון השני של תקופת הדוח ברווח של כ- 71 מליון דולר (תוצאות בז"ן לא נכללו ברבעון המקביל אשתקד).

כמו כן, תוצאות אינקיה לא נכללו ברבעון המקביל אשתקד - רווח של כ- 4 מליון דולר.

ההחזקות הוותיקות של החברה לישראל העיבו על התוצאות: חברת צים סיימה את הרבעון השני של תקופת הדוח בהפסד של כ- 42 מליון דולר לעומת רווח של כ- 10 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד וטאואר סיימה בהפסד של כ-33 מליון דולר לעומת הפסד של כ- 30 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד

הוצאות המימון, נטו, ברבעון השני הסתכמו בכ- 135 מליון דולר לעומת סך של כ- 6 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

סך המאזן ליום 30 ביוני 2008 הסתכם בסכום של כ- 16,331 מליון דולר לעומת סך של כ- 11,915 מליון דולר ליום 30 ביוני 2007. סך הנכסים השוטפים בניכוי ההתחייבויות השוטפות ליום 30 ביוני 2008 הסתכמו בסכום של כ- 2,744 מליון דולר לעומת סך של כ- 1,576 מליון דולר ליום 30 ביוני 2007.

דבר הקברניט

מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, שבע רצון מהדוחות הכספיים. "התוצאות המצוינות של כי"ל נובעות מהכנת החברה על ידי ההנהלה בראשות עקיבא מוזס, ובתוכה היערכות בינלאומית מקיפה, כשלמעלה ממחצית הייצור נעשה בחו"ל, לרבות במכרות אשלג בספרד ובאנגליה, ולא רק מעליית המחירים של מוצרי הדשנים בעולם", אמר גלעד על תוצאותיה המצוינות של כיל. בהקשר לבז"ן, אמר גלעד: "בז"ן זיהתה את מגמת מחירי הסולר העולמיים שממשיכים להאמיר ונערכה בהתאם".

ומה יש למנכ"ל לומר על טאואר המפסידה? "החברה לישראל רואה חשיבות לאומית לקיום מפעל טכנולוגי מתקדם במגדל העמק, כביטוי למחויבותה לקידום הפריפריה ולקיום תעסוקה ויצירת מקורות פרנסה באזורי פיתוח בצפון ובדרום. עם השלמת ההסדר החדש (עם הבנקים - א.א) שכלל מחיקה משמעותית והזרמה נוספת של החברה לישראל, הונחו היסודות להמשך תפקודו של המפעל. החברה לישראל והבנקים עומדים על כך כי מענקי ההשקעה שהובטחו למפעל אכן יינתנו, על מנת שניתן יהיה לבסס את פעילותו של המפעל באזור בעל חשיבות תעסוקתית לאומית".

גלעד הדגיש גם את ההרעה בתנאי הסחר העולמיים בהקשר לתוצאותיה השליליות של צים וציין את "הגידול בהיקף ההובלה הימית העולמית מחד לצד ההאטה בשוקי האירופה והמזרח בנוסף לארה"ב".

החברה לישראל חולשת גם על פרויקט "בטר פלייס", הלא הוא פרויקט המכונית החשמלית אותו מנהל שי אגסי. גלעד מסר כי תכנית הפיתוח של החברה מתקדמת כסדרה, וכי "החברה חתמה על הסכם בדנמרק ונמצאת במגעים מתקדמים בכמה מדינות נוספות. החברה בניסוי ראשון בו תחל פריסת תשתיות במספר אתרים כבר בחודשים הקרובים ויותקנו מספר עמדות טעינה. במהלך שנת 2009 צפויים להגיע מספר כלי רכב חשמליים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה