לאחר יום הפכפך הצבע האדום שלט בבורסה: מדד ת"א 100 ירד ב-0.15%

נתוני האינפלציה לחודש אפריל יתפרסמו ב-18:30. המעו"ף חתם את השבוע בעלייה של 1.1%. מניית פועלים רשמה עלייה של 3.27%
עדי בן ישראל |

הבורסה בת"א חתמה את יום המסחר האחרון לשבוע זה בירידות שערים קלות לאחר יום רב תהפוכות. המדדים בת"א פתחו את המסחר בירידות שערים קלות שהתחלפו במהלך היום לעליות שערים קלות שנתמכו על ידי האופטימיות שהקרינו החוזים החיוביים על מדדי וול סטריט השונים. עם זאת עם סיום המסחר התהפכה שוב המגמה בשל נתוני מאקרו מאכזבים שהגיעו מוול סטריט.

מבין המדדים המובילים היום, המעו"ף רשם ירידה של 0.13% וחתם את המסחר ב-1,099 נקודות, מדד ת"א 100 ירד ב-0.15% לרמה של 1,026 נקודות ומדד הבנקים רשם עלייה של יותר מ-1% על רקע תחזית חיובית של UBS לגבי ענף הבנקאות.

המדדים בסיכום שבועי: מדד המעו"ף טיפס השבוע ב-1.1%, מדד ת"א 100 רשם עלייה של 1.77%, מדד הנדל"ן 15 זינק ב-5.68% ומדד הבנקים רשם עלייה של 2.3%.

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרים כרגע במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים, לאחר שמספר נתוני מאקרו הצביעו על חולשת הכלכלה האמריקנית, וג'י סי פני דיווחה על ירידה של כ-50% ברווחיה. עם זאת בצד החיובי של היום, סקר ה'פד' במחוז פילדלפיה לחודש מאי הכה את הערכות השוק והצביע על האטת ההצטמקות בפעילות הסקטור היצרני באזור.

בשעה 18:30 יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל. בשוק מצפים לעלייה של 0.9% במדד, אך לא פוסלים אפשרות כי גם הפעם הוא יפתיע כלפי מעלה, כפי שעשה בכל חודש מאז אוקטובר האחרון.

רונן מנחם, האסטרטג הראשי במזרחי טפחות, אמר כי מדדי אפריל-יוני צפויים להיות גבוהים ולדחוף מעלה את האינפלציה, אולם בהמשך השנה בנק ישראל מצפה להתמתנות. מנחם סבור כי הנגיד סטנלי פישר ינסה להמתין עם העלאת הריבית, אולם במידה ומדדי אפריל-יוני יהיו גבוהים מהצפוי - ייתכן ולא תהיה לו ברירה אלא לפעול מוקדם מהצפוי.

עונת הדוחות הכספיים מתקרבת, כאמור, לסיומה. אתמול פרסמו סלקום, נייס ומכתשים אגן דוחות כספיים חיוביים וסיפקו רוח גבית לעליות בשוק, כאשר זרם הדוחות יימשך גם היום ובשבועיים הקרובים ויספק למשקיעים איתות מוצק באשר להשפעת המשבר הכלכלי העולמי על מצבן של החברות הישראליות.

מניות במרכז

אם בעונת הדוחות עסקינו, הרי שמניות נייס, מכתשים אגן, סלקום ואלוט תקשורת המשיכו להיסחר גם היום על רקע הדוחות הכספיים שפרסמו אתמול (ד'). היום פרסמה קמטק את התוצאות הכספיות לרבעון הראשון, ודיווחה על זינוק של 47% בהכנסות ל-21.3 מיליון דולר, תוך שהיא עוברת לרווח נקי של 493 אלף דולר לעומת הפסד של 4.3 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ג'קדה תפרסם את הדוחות בהמשך היום.

בבית ההשקעות ליהמן ברדרס בחנו בקפידה את דוחות מכתשים אגן, וגם השתתפו בשיחת הוועידה של ההנהלה לאחר הדוחות. האנליסטים מסרו, כי ההנהלה הפגינה "אופטימיות זהירה" בשיחת הוועידה, והם צופים כי מכתשים תצמח השנה ב-21% ולא ב-30%.

אורמת ריכזה עניין לאחר שהחברה הבת, אורמת טכנולוגיות, סיימה אמש בוול סטריט את ההנפקה עליה דיווחה בסוף השבוע. החברה הנפיקה 3.1 מיליון מניות תמורת 150 מיליון דולר במחיר הנמוך בכ-10% ממחירה בשוק ערב ההנפקה. הכספים שגויסו ישמשו את החברה לרכישת נכסים. בינתיים, בבית ההשקעות סיטיגרופ העלו את מחיר היעד למניה ל-56 דולר למניה מ-47 דולר למניה.

כיל חתמה את יום המסחר בירידה של 0.89%, למרות העליות הקלות שנרשמו במניות האגרו-כימיה בוול סטריט, לאחר שאתמול זינקה המניה בעקבות הדוחות הטובים והתחזיות החזקות שפרסמה K+S הגרמנית. כיל עצמה תפרסם את הדוחות הכספיים רק בסוף החודש. הבוקר, בית ההשקעות דויטשה בנק העלה את מחיר היעד למניית כיל ל-81 שקל, תוך שהוא משמר המלצת "קנייה".

מניית לאומי חתמה את המסחר בצד החיובי, לאחר ש-UBS העלה את תחזית הרווח של הבנק לרבעון הראשון של השנה. האנליסטים מעריכים כי החשיפה הגבוהה של בנק לאומי להשקעות בישראל ייטיבו עימו, ולפיכך הם מעלים את תחזית הרווח ב-14% ל-2.24 שקל למניה. גם את התחזית ל-2009 העלו ב-UBS ב-31% ל-2.78 שקל למניה.

מניית פועלים רשמה היום עלייה של 3.27% במחזור הגבוה בבורסה של מעל 220 מיליון שקלים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?