עננת המשבר טרם חלפה: ג'נרל אלקטריק דיווחה ושלחה את וול סטריט ליום קשה במיוחד

המניה התרסקה ב-13.2% לאחר שהחברה דיווחה היום על תוצאותיה לרבעון הראשון וסיפקה תחזיות גרועות לשנה כולה - הירידה החדה מאז 1987
שהם לוי |

המדדים המובילים בוול סטריט נעלו את יום המסחר בירידות שערים חדות, בעקבות דוחותיה המאכזבים של החברה. מנהלי השקעות בכירים טענו היום שהוכו בתדהמה מהתוצאות הכספיות של החברה, בעיקר בשל העובדה שהמניה מהווה עוגן בתקופות של משברים פיננסים. עקב כך, עולה חשש כבד להמשך עונת הדו"חות.

בשבוע הבא תדווחה מרבית ענקיות הפיננסים בוול סטריט וההערכות הן עגמומיות במיוחד לאחר הביצועים שהציגה ג'נרל אלקטריק.

כאמור, ג'נרל אלקטריק הכינה הבוקר הפתעה מאוד לא נעימה למשקיעים בניו יורק, משהו כלל לא צפוי. החברה דיווחה על ירידה של 6% ברווחים. רחוק מאוד מקונצנזוס האנליסטים בוול סטריט שציפה לרווח של 51 סנט למניה, לעומת ה-44 שענקית הבלו צ'יפ השיגה.

עד לפרסום דוחותיה הכספיים של ג'נרל אלקטריק אותתו החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט על פתיחה חיובית של יום המסחר. אולם לאחר פרסום הדוחות המאכזבים, שכללו גם הורדת תחזיות לשנת 2008 כולה, עברו החוזים במהירות לירידות של עד 0.5%.

בינתיים, פורום ה-G7 (שבע המדינות המתועשות בעולם) מתכנס לדיון בנושא המשבר הכלכלי העולמי והדרכים לפתרונו. בפורום ייטלו חלק שרי האוצר וראשי הבנקים המרכזיים של ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, יפן, איטליה וקנדה, אשר יכנסו גם מסיבת עיתונאים בתום הכינוס.

למרות העגמומיות היום, עוד ועוד פירמות השקעות לא מתביישות לנקוב בתאריכי יעד לסיום המשבר. סמנכ"ל הכספים של ליהמן ברדרס התייחס היום בראיון לבלומברג, באשר להתפתחויות האחרונות בשווקים וציין כי הוא אינו מעריך שהשוק יתאושש עד סוף השנה, אך רואה אותו מתאושש בשנת 2009.

בתוך כך, נבדלות במקצת הערותיו של אריק קאלאן מאלה של מנכ"ל גולדמן זאקס אתמול, שטען כי הוא את השוק מתאושש בתוך שני רבעונים.

מדד הדאו ג'ונס ננעל בירידה של 2% לרמה של 12,328 הנקודות. מדד הנאסד"ק ננעל בירידה של 2.43% לרמה של 2,290 הנקודות.

מאקרו

ארה"ב משלמת יותר עבור סחורות מיובאות, אחד מהאפקטים הגדולים ביותר של הדולר החלש. אינדקס מחירי הייבוא זינק ב-2.8% בחודש מארס, ודחף את שיעור עליית מחירי הייבוא ל-14.8% במונחים שנתיים - הקריאה הגבוהה ביותר מזה 25 שנה.

סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן לחודש אפריל הצביע שהצרכנים הופכים פחות חיוביים לגבי הכלכלה הגדולה בעולם. הדוח הראשוני הראה ירידה של 9% באינדקס הצרכנים מהחודש שעבר, כך שכרגע הקריאה לחודש הנוכחי עומדת על 63.2 נקודות – שפל של 17 שנה. נזכיר כי הרמה הנוכחית נמוכה ב-23% מהקריאה הנמוכה ביותר שנרשמה בתקופת המיתון של שנת 2001.

אמריקניות במרכז

ג'נרל אלקטריק (סימול: GE) היא כאמור המדווחת המרכזית היום בוול סטריט. החברה מסרה כי הרווח התפעולי ברבעון הראשון ירד ל-44 סנט למניה מ-48 סנט למניה ברבעון המקביל, כאשר ההכנסות עלו ב-8% ל-44.2 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ב-6% ל-4.3 מיליארד דולר (44 סנט למניה כשהאנליסטים ציפו ל-51 סנט למניה). החברה סיפקה גם תחזיות מאכזבות לרבעון השני: רווח למניה של 53-55 סנט לעומת ציפיות האנליסטים ל-58 סנט למניה. באשר לשנה כולה, החברה צופה רווח נקי של 2.2-2.3 דולר למניה בעוד האנליסטים ציפו ל-2.43 דולר למניה.

מניות חברות התעופה עמדו באור הזרקורים בעקבות פשיטת רגל נוספת של חברה בענף, וזאת על רקע מחירי הנפט הגבוהים שמייקרים את הדלקים בענף התעופה. הקורבן החדש הוא חברת פרונטיר איירליינס (סימול: FRNT) שהגישה היום בקשה לפשיטת רגל. זו חברת התעופה הרביעית בתוך פחות מחודש שפושטת רגל.

ג'ננטק (סימול: DNA) ריכזה עניין לאחר שדיווחה אמש על עלייה של 12% ברווחים הרבעוניים - מעבר לתחזיות האנליסטים. מכירות החברה קיבלו סיוע ממכירות הטיפולים התרופתיים של החברה נגד סרטן.

ענקית הנפט שברון (סימול: CVX) מסרה כי מחירי הנפט הגבוהים יסייעו להרים את נתוני הרווחיות של החברה ברבעון הראשון של 2008, למרות ירידה בתפוקת החברה ורווחיות נמוכה מצד בתי הזיקוק שלה.

ישראליות במרכז

חברת צורן ספגה היום את אש המשקיעים לאחר שבג'יפריס הורידו את המניה להגדרת "תשואת חסר" לעומת "קנייה" בהמלצה הקודמת. מחיר היעד הורד ל-10 דולר בהשוואה ל-18 דולר בהמלצה הקודמת. האנליסטים בג'יפריס מאמינים כי ההנחייה העניקה החברה ביוני היא רחוקה מאוד מקונצנזוס האנליסטים. מעבר לכך החולשה בסגמנט מכשירי הדי וי די היא גדולה יותר מציפיות המשקיעים. מקורות הכנסה אלה מעריכים בג'פריס יביאו לירידה בתוצאות הכספיות לשנת 2008.

טבע (טבע חו"ל) מסכמת היום יום מסחר סוער במיוחד, החברה מאשרת כי בית המשפט המחוזי בקולומביה העניק לחברה אישור לשיווק בלעדי לשיווק הגרסה הגנרית של טבליות הריספדרל. האישור ניתן למשך 180 יום, התרופה במקור שייכת ל- Janssen. החברה מצפה לאישור סופי ב-29 ביוני השנה. נכון ל-2007 נאמד מחזור המכירות השנתי של התרופה ב-2.5 מיליארד דולר בארה"ב בלבד.

עוד ניצחון חשוב שרושמת החברה אבל דווקא הפעם בזירה האירופאית, נוגע להחלטת בית המשפט בבלגיה. השופט הבלגי פסק לטובת טבע בתביעה של חברת מרק להפרת פטנט לתרופת ה- Fosamax, בשל חוסר היכולת להוכיח שהפטנט הוא ייחודי לה. טבע כרגע מעגנת באמצעי החקיקה את רישום הפטנט במדינות אחרות באירופה בניהן צרפת, איטליה שוודיה וספרד, כמו גם במשרד הפטנטים הראשי באירופה, כך הודיעה היום חברת הפרמצבטיקה.

אמדוקס (סימול: DOX) הודיעה השבוע על רכישת חברת ג'ייקובס רימל תמורת 45 מיליון דולר, וכבר בשבוע הבא (17 באפריל) תפרסם אמדוקס את דוחותיה הרבעוניים, כאשר האנליסטים מצפים לרווח של 57 סנט למניה על הכנסות בגובה 761 מיליון דולר (צמיחה של 7.8%).

יום לאחר מכן תפרסם חברת סרגון (סימול: CRNT) את דוחותיה הכספיים, כאשר החברה הקדימה את מועד פרסום הדוחות ל-18 באפריל (יום שישי) בשל חג הפסח, והיא תקיים שיחת ועידה עם המשקיעים בשעה 16:00 (שעון ישראל). צפי השוק לתוצאותיה של סרגון לא היה זמין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum

מתי הריבית תתחיל לרדת?

הסיבות להפחתת ריבית והסיבות שלא להפחית - מתי זה צפוי להתחיל ולמה אתם לא ממש תרגישו את זה בפעמים הראשונות? 

רן קידר |

בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפרסם מחר החלטת ריבית ובדומה לכל ההחלטות מאז ינואר 2024, לא צפוי שינוי. הנגיד, פרופ' אמיר ירון הולך על הצד הבטוח. הוא מחכה להורדת ריבית בארה"ב, הוא מחכה להפחתה ניכרת באי וודאות הגיאופוליטית. מנגד, יש הרבה סיבות טובות להפחתת ריבית מהירידה הצפויה באינפלציה, דרך הירידה בשער הדולר, הירידה בצמיחה, השיפור בפרמטרים הכלכליים, תמחור האג"ח והירידה בפרמיית הסיכון, לצד השיפור המשמעותי במצב הגיאופליטי. ועדיין - מבחינת הנגיד זה עדיין לא הזמן.      


אינפלציה - 3.1% אבל בדרך ל-2.3%

האינפלציה השנתית עדיין חורגת מיעד היציבות של הבנק, שמוגדר בין 1% ל-3%. לפי נתוני המדד האחרונים שפורסמו ליולי, קצב העלייה השנתי עומד על 3.1%, מעט מעל הגבול העליון. אמנם המגמה מצביעה על התקרבות ליעד והכלכלנים מעריכים אינפלציה של 2.2%-2.3%,  אך הנגיד יתעקש להסתכל על חצי הכוס הריקה


שיקול מרכזי נוסף בהחלטה הוא המצב הגיאו-פוליטי, ובמיוחד חוסר הוודאות סביב המשך הלחימה ברצועת עזה והשלכותיה הרחבות על הכלכלה הישראלית. למרות הצלחות במספר זירות ועמידות וגמישות של המשק הישראלי, המלחמה והחשש מהתרחבותה, הם הבלם המרכזי להעלאת ריבית. החשש הגדול שהמלחמה תוביל לשבירת תקציב, צורך להרחיב גיוסים וחשש מעלייה בריבית החוב. אלא שבינתיים קורה בדיוק ההיפך - אגרות החוב בעלייה, הריבית על האג"ח יורדת והיא מבטאת כבר הפחתת ריבית דהפקטו. 


הפד' עדיין לא החל במחזור הפחתות הריבית, ונראה שבבנק ישראל לא מעוניינים להקדים אותו. בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים מצפים להפחתה ראשונה בארה"ב רק בספטמבר, וככל הנראה רק אז יבשילו התנאים גם להפחתה בישראל. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על יציבות מטבעית ולהימנע מתנודתיות מיותרת בשער החליפין.


השוק המקומי מושפע באופן ישיר מהפער בין הריביות: הריבית בישראל גבוהה יחסית לזו באירופה, ובקרוב גם בארה"ב. מצב זה מושך משקיעים זרים להחזיק בשקל, מה שתורם להתחזקותו מול הדולר ומטבעות אחרים. אמנם התחזקות השקל מסייעת בהפחתת לחצי יבוא ומחירים, אך היא גם מקשה על מגזרים ממונפים כמו נדל"ן, קמעונאות ועסקים קטנים ובינוניים, שסובלים מעלויות מימון גבוהות יותר ומתחרות יצוא מוחלשת.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".