דניה סיבוס חושפת את עומק נזקי כביש 431: "קיים פיגור בלוח הזמנים שעלול להשפיע באופן מהותי לרעה"

כך נמסר בדוחות הכספיים של החברה, מקבוצת אפריקה ישראל, אשר דיווחה על הפסד של 149 מיליון שקל בשנת 2007
עדי בן ישראל |

דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל פרסמה החודש אזהרת רווח ומסרה כי עלויות גבוהות מהצפוי בפרויקט כביש 431 יפגעו בשורת הרווח. בהמשך החודש העמיקה החברה את האזהרה ומסרה כי הנזק יסתכם ב-149 מיליון שקל. היום, מפרסמת החברה את הדוחות הכספיים לשנת 2007, בהם מתגלה גודל הנזק.

כביש 431 מיועד לחבר בין נתיבי איילון וכביש ירושלים-ת"א. היקף הפרויקט מוערך ב-2 מיליארד שקל, כאשר עלויות ההקמה מוערכות ב-1.8 מיליארד שקל, והחברה תמשיך לתפעל את הכביש במשך 25 שנים.

בדוחות החברה נמסר, כי "קיים פיגור בלוח הזמנים שנקבע לביצוע מערכת בקרת התנועה. אי השלמת המערכת עד למועד פתיחת הכביש לתנועה עלול להשפיע באופן מהותי לרעה על החברה. החברה החליפה את קבלן מערכת בקרת התנועה והתקשרה עם קבלן חלופי. הקבלן שהעסקתו הופסקה פנה לאחרונה לחברה בדרישה לקיום בוררות בגין טענותיו בקשר עם הפסקת העסקתו". החברה אף מזהירה כי גם עיכוב בהקמת תחנות התדלוק עלולה להשפיע לרעה על תוצאותיה.

היכן עומד כיום הפרויקט? נכון לסוף 2007 עומד שיעור ההשלמה של הפרויקט על 68%. החברה רשמה עד כה הכנסות של 1.157 מיליארד שקל, מתוכן 752 מיליון שקל ב-2007. בשל העלויות הגבוהות בהקמת הפרויקט, החברה רשמה הפסד גולמי של 165 מיליון שקל. לפי הנאמר בדוחות, "החברה פועלת להקדמת לוחות הזמנים לקבלת ההרשאה לפתיחת הדרך לתנועה, אולם אין ודאות כי תוכל לעשות כן".

דניה סיבוס מנהלת כעת תהליכים משפטיים מול מדינת ישראל באשר לסכומים שהיא מרגישה שהמדינה חבה לה, אולם אין כל ודאות כי תזכה במהלכים אלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.