הדולר התמתן לקראת הסגירה: "ראינו תחתית כפולה ב-3.56 שקלים"
מטבע הדולר חתם את יום המסחר בהתחזקות של 0.75% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.60 שקלים. מוקדם יותר הבוקר, כבר נסחר הדולר בעליות של למעלה מ1.5% מול השקל אך עם השעות התמתנו העליות.
ההודעה המשמעותית בתחום המט"ח צפויה להגיע מכיוון הפדרל ריזרב ב-18 במרץ, כאשר היו"ר בן ברננקי יצטרך להחליט האם הוא ממשיך בקיצוצי הריבית. מרטין פלדסטיין, הכלכלן הבכיר באוניברסיטאת הרווארד ואחד הכלכלנים הבכירים בארה"ב, אמר כי "מה שמדאיג אותי ביותר כעת הם עדיין שוקי האשראי. ה'פד' ביצע הרבה הורדות ריבית, השאלה כרגע היא האם הורדות אלו יתנו את האפקט המצופה מהם כפי שקרה בעבר".
פינוטק: מימוש מהיר מצד הסוחרים
מחדר המסחר של פינוטק נמסר היום, כי העליות בשוקי המניות העולמיים החזירו את התיאבון לסיכון בקרב המשקיעים הזרים וחיזקו את מגמת הקניות של השקל. המטבע הישראלי התחזק עד לרמה של 3.563 שקלים מול הדולר במהלך היום, אך מימוש מהיר מצד הסוחרים ייצב אותו סביב רמה של 3.6 שקלים לדולר.
בעוד ממשיכים להישמע קולות הקוראים להתערבות בשער החליפין, ממשיך נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לדבוק בגישת אי ההתערבות ולרכז את תשומת הלב לכיוון האינפלציה. התמיכה הקרובה לדולר נמצאת ב-3.563 שקלים כשהתנגדות צפויה להגיע סביב רמות ה-3.618 שקלים".
איזי פורקס: "ראינו תחתית כפולה ב-3.56 שקלים"
מחדר העסקאות של איזי פורקס נמסר, כי הבוקר הדולר ממשיך להתחזק מול השקל ונסחר סביב רמות של 3.64 שקלים, במה שנראה כהמשך להתחזקות הדולר מול השקל מאתמול (ג').
מבחינה טכנית, המטבע האמריקני ביצע מהלך של תחתית כפולה, מה שיכול לסמן לנו רמת תמיכה משמעותית לפחות לטווח הקצר. רמת ההתנגדות הקרובה של הדולר מול השקל נמצאת ברמות של 3.7 שקלים ושבירה כלפי מעלה של רמה זו תחזק את ההערכה שהדולר ימשיך להתחזק מול השקל לעבר רמת ההתנגדות המשמעותית הבאה ב-3.83 שקלים.
בכל מקרה, כל עוד הדולר נסחר מתחת לרמת ההתנגדות ב-3.83 מדובר בתיקון טכני למגמה הראשית בצמד זה מגמה שבה השקל מתחזק מול הדולר.
בעולם
דוח האינפלציה תומך בסטרלינג, לא לאורך זמן!
פינוטק: "הסטרלינג רשם התחזקות של יותר מסנט שלם, כאשר בשעות הבוקר המוקדמות נסחר הצמד סטרלינג/דולר בשפל של 1.9547 והתרומם מעל הרמות של 1.9650. התמיכה במטבע המלוכני באה בעיקר בשל פרסום נתוני העבודה המעודדים אשר הצביעו על קיטון של 0.1% בנתוני האבטלה והסתכמו על 5.2% בלבד. בנוסף, דוח האינפלציה של הבנק המרכזי הדגיש כי הלחצים האינפלציוניים עדיין שוררים במשק האנגלי כאשר מדד המחירים לצרכן עומד מעל היעד של 2.0%, דבר שנתן מרווח נשימה למשקיעים אשר היו סבורים כי ה- BOE צפוי לקצץ בצורה חדה את הריבית לטווח קצר" אומר רודיאן רחנאייב אנליסט בכיר, בפינוטק. נכון להיום, ריבית הBOE עומדת על רמה של 5.25%.
יחד עם זאת, אומרים בפינוטק, "על פי דברי הנגיד מרווין קינג, כי "אחוז החסכונות של בתי האב עשוי לגדול ולהקטין את ההוצאה הפרטית ובכך גם להאט את הצמיחה הכלכלית מה שכבר נראה בירידה של המכירות הקמעונאיות". על פי הדוח, תחזית הBOE לירידה חדה בנתוני הצמיחה עד סוף שנה, מתחת ל2.0%, צניחה של יותר מאחוז מהרמה הנוכחית של 3.0%. לכן, בטווח המיידי אנו עשויים לראות עליה שער הסטרלינג אך בטווח הבינוני המטבע המלוכני צפוי לבחון רמה של 1.9350. כעת נסחר הסטרלינג סביב הרמות של 1.9640 אל מול הדולר."

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".