פורום CFO: ישנה סכנה לתעשיית ההי-טק הישראלית

פורום סמנכ"לי כספים של החברות המובילות במשק הישראלי הגיש נייר עמדה לממשלה בה הוא אומר "שיש להוריד את שיער המס למפעלים מאושרים ל-14% ולהגדיל את תקציב המענקים", כדי לשמור על הכדאיות בהשקעה בתעשיית ההי-טק הישראלית
אריאל אטיאס |

בנייר העמדה שהוגש לשר האוצר ולשר התמ"ת, כמו גם לראש אגף תקציבים, למנהל רשות המיסים ולמנהל מרכז ההשקעות, קורא פורום סמנכ"לי כספים של החברות המובילות במשק הישראלי (CFO) לפעול בדחיפות לשינוי החוק לעידוד השקעות הון: "יש להוריד את שיעורי המס למפעלים המאושרים ל-14%, להגדיל את תקציב המענקים ל-800 מליון שקלים ולבצע שינויים בתנאי הסף בתקנות שחיקת המחזורים".

חברי הפורום גורסים, כי התמריץ לתעשיית ההי-טק, הנסמכת ברובה על מסלול המס, הולך ונעלם, כתוצאה מהפחתת שיעורי המס לכלל החברות במשק. בעבר כאשר היה מס החברות הכללי 36%, עמד שיעור המס לחברות במסלול המס על כ-25% בממוצע. כיום, עם הורדת שיעורי המס לא חלה ירידה בשיעור המס לחברות במסלול, דבר העלול לגרם לשחיקה בערך התמריץ. הפורום קורא להפחתת שיעורי המס למפעלים המאושרים על ידי משרד התמ"ת ל-14%. הבסיס לקריאה זו טמון בסיכון היזמי הכרוך בפעילות תעשייתית חדשנית. "תחת שיעורי מס גבוהים, כפי אלה הקבועים היום בחוק, אנו צופים כי משקיעים רבים יבחרו שלא להשקיע בישראל או, למצער, להעביר חלק מפעילויות החברה לחו"ל" טוען הפורום.

איתן אברמוביץ CFO רד ויו"ר הועדה לעידוד השקעות הון בפורום CFO: "יש להוריד את שיעורי המס ל-14%. זאת על מנת למנוע את שחיקת ההטבות הצפויה עקב הורדת שיעורי המס ולתת עדיפות לסקטורים המהווים את מנועי הצמיחה של ישראל".

תיקון נוסף שיש להכניס בחוק, על פי עמדת הפורום, הוא בנושא הגדלת תקציב המענקים: "בשנים האחרונות צומצם תקציב המענקים בצורה משמעותית ביותר ואנו נתקלים בחברות רבות, אשר בעבר קיבלו מענקים ממשלתיים בהתאם לחוק, פונות למרכז ההשקעות כדי לתבוע מענקים, אך אלה נדחות ואו לא נדונות מפאת חוסר תקציב". אי לכך הפורום סבור כי תקציב מרכז ההשקעות במסלול המענקים צריך להיות כ- 800 מיליון שקל לשנה, ואף מעבר לכך.

לטענת אברמוביץ, יש לצמצם את זמן ההמתנה לתשובה ממרכז ההשקעות: "בשל חוסר בתקציב מענקים, חברות עתירות בהשקעות הון ועומדות בקריטריונים הכלכליים ממתינות זמן רב לתשובה לבקשתם למענקים. המתנה ממושכת זו יוצרת חוסר ודאות הן בקרב החברות והן בקרב המשקיעים. על משרד התמ"ת לספק תשובות מיידיות לבקשות למענקים".

צאיג התייחס לעמדת הפורום בנושא: " הגשנו בקשה להגדלת תקציב המענקים ל-800 מליון שקלים, בתקווה כי בסוף נקבל חלק נכבד מן הסכום" . לגבי חוסר הוודאות בהם נתונות החברות אמר צאיג: "יקבע תאריך מסוים בו נדון בכל הבקשות וניתן תשובה חד משמעית למניעת אי הוודאות. כל שנה החברה תדע עד סוף השנה האם תקבל מענקים או לא".

עוד בעניין זה, דרש הפורום קיצור תקופת ההמתנה במעבר בין מסלולים, במיוחד לאור המחסור התקציבי במסלול המענקים.

הפורום פועל גם לשינוי תקנות שחיקת המחזורים. התקנות החדשות מחייבות עמידה בתנאי סף של השקעה במחקר ופיתוח, העסקת עובדים בעלי השכלה אקדמית והחלפת חלק משמעותי ממוצרי החברה. לטענת הפורום, התקנות מצמצמות, עד מאוד, את היקף המפעלים הזכאי להטבות ועל כן יש לשנותן. לבקשת מרכז ההשקעות, יגיש הפורום נייר עמדה בנושא

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל. 


ידין ענתבי
צילום: בנק הפועלים

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה

צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?

מנדי הניג |

ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.

מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.  

דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.    

המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.


המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.