אחד העם חתמה בעליות שערים; ויליפוד זינקה 17.56%

זאת בעקבות אישורו של גאידמק כי הוא מתכוון להרחיב את עסקי המזון של החברה. מדיקל קומפרישין נסקה כ-20% בעקבות תוצאות ביניים לניסוי קליני של החברה. שטראוס רשמה עליה נאה של 2.56% ופועלים התחזקה 1.2%
דותן לוי |

הבורסה התל אביבית חתמה את יום המסחר בעליות שערים. הרוח הגבית מכיוונה של הזירה הגלובלית תדלקה גם היום את המדדים המובילים באחד העם ומציבה את מדד המעו"ף במרחק נגיעה מרמת השיא של 1166 נקודות.

המגמה החיובית מגיעה יחד עם האופטימיות המתפרצת אשר אופפת את שווקי העולם לאחר הזינוק אמש במדדי וול סטריט ובהם, שיא חדש של מדד הדאו ג'ונס. אלו חיזקו את הערכות המשקיעים כי משבר האשראי נותר מאחורינו. כמו כן, החוזים העתידיים מצביעים על פתיחה חיובית קלה בבורסת וול סטריט, זריקת עידוד נוספת למשקיעים.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי ההערכות על כך שמשבר האשראי מאחורינו אינן מגובות בשלב זה בנתוני מאקרו, ויתרה מכך, אזהרות עדיין ממשיכות לזרום לשווקים. אמש, ענקית הפיננסים סיטיגרופ הודיעה כי היא צופה ירידה של כ-60% ברווח הרבעוני בעקבות משבר האשראי בשווקים. בנוסף, UBS דיווח גם הוא כי הוא צפוי לעבור להפסד של כ-687 מיליון דולר ברבעון השלישי כתוצאה ממחיקה של מיליארדים הקשורים במשבר ה-subprime.

"השוק משחק תופסת עם העליות שנרשמו בבורסות שמעבר לים", אומר הבוקר דניאל רפופורט יועץ השקעות משקיעים זרים בלידר שוקי הון. "אמש בוול סטריט מניות הכימיה נסקו לשיאים חדשים ולכן אנו רואים עליות נאות גם בכיל ובמכתשים אגן, יתכן ואף נראה שבירה של רמת השיא של 1166 נק' במדד המעו"ף. סה"כ, נראה כי המשקיעים בעולם בוחרים להתעלם מהמשבר בשוק הדיור ומצפים להמשך הורדות ריבית ע"י הפד". רפופורט הוסיף, כי "בישראל, סקירה חיובית של מורגן סטנלי תורמת את חלקה למהלך העליות. בענקית ההשקעות העריכו כי הצמיחה תימשך גם ב-2008, וכי מגמת התיסוף בשקל אף תתגבר".

מדד המעו"ף טיפס 0.64% נקודות לרמה של 1,157 נקודות, מדד ת"א-100 רשם עליה של 0.99% לרמה של 1,127 נקודות ומדד התל-טק הוסיף 1.06% לרמה של 442 נקודות

בזירת המט"ח: שער הדולר החל להתאושש ועלה היום ב-0.55% לרמה של 4.002. אתמול צנח הדולר לראשונה מזה חמישה חודשים אל מתחת לרמה של 4 שקלים והיום בחר להמשיך את המגמה בזירה הגלובלית ולעלות. השקל נחלש גם אל מול היורו ושערו עלה ב-0.14% לרמה של 5.6756

מניות במרכז

מנית חברת מדיקל קומפרישין סיסטם (mcs) חתמה את יום המסחר בנסיקה של 20.81% זאת בעקבות הודעתה היום (ג') כי החוקר הראשי בניסוי הקליני שהיא עורכת לבדיקת יעילות מכשיר החברה למניעת dvt (קרישי דם) בהשוואה לתרופת ה- lovenox, בניתוחי החלפת מפרקי ירך הודיע לה כי תוצאות הביניים בקרב כ- 200 חולים תומכות ביכולתו של המכשיר להוות תחליף לתרופה. lovenox נחשבת לתרופה המובילה למניעת קרישי דם.

קבוצת קמן אחזקות סגרה את יום המסחר בעליה קלה. ברקע, הודעתה כי היא ממשיכה את התרחבותה בשוק האנרגיה האמריקני. חברת הבת ישאל, אשר השלימה לאחרונה, את רכישת 50% מחברת הדלקים האמריקנית אמפייר, הודיע, כי חתמה על הסכם לרכישת 21 נכסים בכ-23.5 מיליון דולר. כל אחד מהנכסים כולל תחנת דלק וחנות נוחות, ומרביתם כוללים גם תחנת רחצה אוטומטית לכלי רכב. מניית ישאל רושמת בתגובה עליות שערים נאות.

מניית כיל אשר בולטת במסחר בעליות השערים בתקופה האחרונה ושוברת פעם אחר פעם שיאים חדשים חתמה את יום המסחר בירידה, זאת ברקע לסקירת מחלקת המחקר של אי.בי.אי אודות המניה. מנהל מחלקת המחקר של IBI, יובל זעירא, העלה אתמול (ב') את ההמלצה למניה ל"קניה" מ"נייטרלי" והעלה את מחיר היעד ל-46 שקל מ-37 שקל למניה. מחיר היעד מהווה אפסייד של כ-20% למחיר המניה טרם הפתיחה הבוקר

ארקדי גאידמק, בעל השליטה בחברת וילי פוד (42.26%), מאשר הבוקר את הפרסומים לפיהם הוא מתכוון להרחיב את עסקי המזון של החברה אשר עיקר פעילותה בייבוא, שיווק והפצה של מוצרי מזון מחו"ל בישראל. המניה בתגובה סגרה את יום המסחר בזינוק חד של 17.56%.

מניית ברת'אידי רשמה עליות חדות של 10.82% זאת בהמשך לעליה של 13.28% אתמול בבורסה בתל אביב. ברקע לעליות השערים סקירתו של האנליסט יואב בורגן, מלידר שוקי הון אשר העניק למניה המלצה "קניה" עם מחיר יעד של 13 שקל למניה, אפסייד של כ-93% למחירה הבוקר לפני הפתיחה

חברת מבני תעשיה זינקה 3.35% לאחר שאתמול עלתה בשיעור דומה בעקבות סקירתו של האנליסט בני דקל מבית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה. דקל העניק למניה המלצת תשואת יתר במחיר יעד של 11.8 שקל, כ-25% מעל למחיר השוק שלה ומעריך את שווי החברה בכ-3.96 מיליארד שקל. כאשר האפסייד, להערכתו יגיע מכיוון חברות הבת מירלנד ומונדון.

מניית אוסיף רשמה עליה של 3.24% נוספים ומשלימה טיפוס דו יומי של כ-10% בעקבות הדיווח כי היא מנהלת מו"מ לרכישת אחזקות בחברת Atlas Estates Limited חברה הנסחרת בבורסת ה-AIM בלונדון תחת הסימול ATLS.

מניות גילת לווינים סגרה בעליה, ברקע להרחבת פעילות החברה בארה"ב. חברת הבת של גילת, ספייסנט, זכתה בחוזה, יחד עם ענקית התקשורת ורייזן (verizon) לאספקת רשת לשירותי לווין מסוג skyedge, הכוללת למעלה מ-5,000 תחנות vsat לשירות הדואר האמריקאי (usps). היקפו הכולל של הפרויקט נאמד בכ-25 מיליון דולר, ההערכות בשוק הן כי חלקה של גילת הוא למעלה מ-10 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?