פריסת הכנסות לעובד שמשך כספים מקופת גמל בפטור ממס

מאת: עו"ד ורו"ח ארז שגיב

פריסה קדימה של הכנסה המתקבלת עקב היוון קצבה עתידית תוכל להיחשב בתנאים מסוימים כמעין דחייה מהותית של אירוע המס לשנות הפריסה.
עו"ד לילך דניאל |

שאלה:

--------

מה התנאים לבקשת פריסה, אשר מבקש עובד, שמשך כספים מקופ"ג ללא פטור ממס, ושחויב במס בשיעור 35%; והוא מעוניין לקזזם מהכנסותיו בשנים הבאות, שבהן הוא לא יעבוד ולא יהיו לו הכנסות ?

תשובה:

---------

סעיף 8(ג) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"] מאפשר חלוקת הכנסות מסוימות (הפרשי שכר, דמי פדיון חופשה והחלק החייב במס של מענק פרישה או של היוון קצבה), שנתקבלו בשנת מס אחת, לתקופה של עד שש שנות מס שקדמו ליום התשלום (קרי: פריסה לשנים שהיו); או שיבואו לאחר מכן (קרי: פריסה לשנים הבאות).

ההיגיון, העומד מאחורי הוראות סעיף 8(ג) לפקודה, הוא: ההכנסות ממקורות אלה נוצרו, למעשה, במשך תקופה של שנים אחדות, ולא יהיה נכון לחייבן במס כאילו נוצרו בשנה אחת. לפיכך, מסמיכה הפקודה לייחסן לשנים אחדות.

בהתאם להוראות הסעיף, רשאים נישום או יורשיו לבקש, ולקבל, פריסה לאחור שמשמעותה:

1. לגבי הפרשי השכר - שיראו בהם כאילו נתקבלו בשנים, שאליהן הם מיוחסים, אך לא יותר משש שנות מס המסתיימות בשנה שבה הם נתקבלו.

2. לגבי דמי פדיון חופשה - שיחולקו בחלקים שווים לתקופה שלא תעלה על שש שנים, המסתיימות בשנה שבה הם נתקבלו, אך לא יותר ממספר שנות העבודה.

3. לגבי החלק ממענק הפרישה או ממענק המוות החייב במס או הסכום המתקבל מהיוון קצבאות - שייראה כאילו נתקבל בחלקים שנתיים שווים בשנות העבודה, אשר בשלהן שולם, או בתקופה שבה נוצרה הזכות לקצבה, אך לא יותר משש שנים, המסתיימות בשנה שבה נתקבלו המענק או היוון הפרישה.

אפשר לפרוס מענק פרישה או מענק מוות החייב במס גם קדימה, זו הפריסה לפנים, באישור מנהל רשות המסים בישראל [להלן - "מנהל רשות המסים"], אך בענייננו כאן תהיה הפריסה מותנית בתנאים שהוא יקבע, לרבות תשלום מקדמה.

ביום 31.12.2001 פורסמו החלטות ועדת פסיקה מס' 7, אשר דנה בסוגיות שונות הקשורות למעמד הפריסה ולמהותה, ולהלן החלטותיה:

1. פריסת ההכנסות לשנים הקודמות -

פריסת הכנסה לשנים קודמות היא פריסה טכנית, המתבצעת לצורך חישוב המס, אשר חל על הנישום בשל אותה הכנסה. הפריסה אינה משנה את מועד אירוע המס על כל המשתמע מכך. אירוע המס קיים במועד קבלת ההכנסה; ומטרת פריסתה לשנים קודמות היא הקלה בחישוב המס החל על היחיד, אשר קיבל הכנסה הנושאת אופי חד-פעמי שהצטברה בשנים הקודמות.

פירוש זה עולה גם מפסק דין בעניין "חנניה בידרמן" שקבע, בהקשר של פריסת רווח הון, כי הפריסה היא לצורך חישוב המס, אך אירוע המס ומועד החיוב במס הם בשנת המכירה [כמובא שם]. בהתאם לכך, בשנות הפריסה, הקודמות למועד אירוע המס, לא יינתנו ניכויים ופטורים אישיים ממס, הפסדים וכיוצא באלה כנגד סכומי הפריסה.

2. פריסת הכנסות לשנים הבאות -

על פריסה קדימה של מענק, שהתקבל עקב פרישה או עקב מוות, יחולו כללים זהים לפריסה לאחור [לשנים קודמות], כאמור לעיל. הפריסה תיחשב לפריסה טכנית, לצורך חישוב המס בלבד.

עם זאת - פריסה קדימה של הכנסה, המתקבלת עקב היוון קצבה עתידית, תוכל להיחשב, בתנאים מסוימים המובאים להלן, כמעין דחייה מהותית של אירוע המס לשנות הפריסה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה, שההיוון האמור מהווה פעולה מימונית של כימות לסכום חד-פעמי של הכנסה עתידית:

א. ההכנסה תיוחס, בשיעורים שווים, לשנות המס שבפריסה; ולעניין שיעור המס והמקדמה, יראו הכנסה זו כהכנסתו התחילית של הנישום באותה שנה.

ב. הנישום יוכל לקבל פטור ממס לפי סעיף 9(5) לפקודה בגין הכנסה זו בשנות הפריסה, אם הוכחה זכאותו על פי הסעיף, וכן יוכל הנישום לקבל נקודות זיכוי וזיכויים אישיים.

ג. הפסדים, שנוצרו בשנות הפריסה - לא יותר לקזזם מהכנסה זו.

ד. במועד אישור הפריסה ישלם הנישום מקדמה בשיעור 50%, או בשיעור אחר שיקבע פקיד השומה.

ה. הכנסות, שיפיק הנישום בשנות הפריסה, ייווספו על ההכנסה שנפרסה, והן יחויבו במס לפי יתרת מדרגות המס בהתאם.

ו. על פי תקנה 3(א)(3) לתקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון), התשמ"ח-1988 - יחיד, שהכנסתו או הכנסת בן-זוגו בשנת המס כללה סכום, שהתקבל עקב היוון קצבה, שבעניינה התיר מנהל רשות המסים חלוקת ההכנסות לשנים הבאות, חייב להגיש דוח שנתי בעבור כל שנת מס.

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.