TGI: "מעריב" ו"ידיעות אחרונות" יורדים ברמת החשיפה

סקר TGI המתפרסם היום מצביע על ירידה קלה ברמת קריאת עיתונים בישראל, התחזקות תחנות הרדיו האזוריות על חשבון גל"צ וירידה גם בקריאת שבועונים
אפרת אדיר |

נתוני סקר TGI, המשקף את התקופה יולי 2006 עד יוני 2007, שפורסמו היום, מצביעים על ירידה קלה ברמת קריאת עיתונים בישראל. החינמון "ישראלי" זוכה במחצית הראשונה של 2007 לשיעורי חשיפה של 12.3% לעומת 11.4% במחצית הקודמת (יולי-דצמבר 2006). כניסתו של החינמון הנוסף "ישראל היום" של שלדון אדלסון תשנה תשפיע, כפי הנראה, על מפת העיתונות במחצית השנייה של 2007.

בבחינת העיתונים היומיים, רשם "מעריב" ירידה של 10% במחצית הראשונה של 2007 לעומת המחצית השנייה של 2006, כמו גם "ידיעות אחרונות" שרושם ירידה קלה, מ-39.6% במחצית השנייה של 2006 לעומת 39.3% במחצית הראשונה של 2007.

עיתון "גלובס" רושם במחצית הראשונה של 2007 שיעורי חשיפה של 3.3%, לעומת 3% במחצית הקודמת.

בבדיקת הכיסוי היומי של חמשת העיתונים הארציים היומיים: "ידיעות אחרונות", "מעריב", "ישראלי" "הארץ" ו"גלובס" במחצית הראשונה של השנה (ינואר-יוני 2007) עולה, כי הכיסוי היומי עומד על 58.9% (בנטרול חפיפה) לעומת המחצית שלפניו (יולי-דצמבר 2006 ), אז עמד הכיסוי היומי על 59.5% (בנטרול חפיפה). זאת בניגוד לעלייה בכיסוי היומי שנרשמה בין התקופות ינואר-יוני 2006 לעומת יולי-דצמבר 2006, מ-55.3% ל-59.5%, עקב כניסתו לשוק של העיתון "ישראלי".

גם השבועונים סובלים מירידה בשיעורי החשיפה אליהם במהלך המחצית הראשונה של 2007 (ינואר-יוני 2007), בהשוואה למחצית הקודמת (יולי-דצמבר 2006), ביניהם, לאישה, את, רייטינג ופנאי פלוס. בהקשר לההאזנה לרדיו, העלייה בהאזנה שנרשמה בתחנות הרדיו המתמקדות בתוכן חדשותי (רשת ב' וגלי צה"ל) בחציון השני של 2006 לעומת החציון הראשון של 2006 (ככל הנראה כתוצאה ממלחמת לבנון השנייה) - נבלמה, ותחנות אלו חזרו לרמות האזנה דומות למצבן לפני המלחמה. תחנות הרדיו האזוריות רשמו עלייה במחצית: מ-34.1% ל-35.1% במחצית הנוכחית. לעומתן, תחנות גל"צ ירדו במחצית מ-46.6% ל-44.7%.

עוד עולה מהסקר, כי חדירת מוצרי טכנולוגיה כגון נגני MP3/MP4 ממשיכים לגדול והיום קרוב לכשליש (32%) מאוכלוסייה מדווחים כי ברשותם מכשיר מעין זה, לעומת 18% שהשתמשו בנגן מוסיקה בחודשים יוני-דצמבר 2005. מתוכם, כ-13% מציינים כי בבעלותם המותג iPod או נגן בעל זיכרון מעל 20Gb. בתחום התקשורת הסלולארית, כ-14% מדווחים על בעלות של טלפון סלולארי דור 3 לעומת כ-4% ביולי-דצמבר 2005 (ו-11% במחצית הקודמת, יולי-דצמבר 2006).

בדומה לתוצאות סקר TIM של TNS טלסקר שהתפרסם השבוע, חשיבות האינטרנט ממשיכה לגדול ובמיוחד כמקור מידע המתחרה עם המדיה הוותיקה. 47% מהנשאלים טוענים, כי המקום הראשון בו הם מחפשים מידע הוא באינטרנט וזאת לעומת 39.1% שדיווחו על כך ביולי-דצמבר 2005.

גם סגנון החיים השתנה אצל הציבור הישראלי והדבר משפיע על היבטי הצריכה, כמו למשל בתחום הקניות בו קיימת מגמת עלייה בחשיבות נושא האיכות. הנכונות לשלם עבור איכות צויינה בקרב 67.5% מהנשאלים ביולי-דצמבר 2005 וכעת עלתה ל-70% בחודשים ינואר-יוני 2007. במקביל, 56.5% חושבים היום כי קיים קשר בין איכות ומחיר לעומת רק 54% ביולי-דצמבר 2005.

נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר מראה שישנה עלייה בהעדפת קנייה של מוצרים כחול-לבן, מ-50.5% ביולי-דצמבר 2005 לכ-54% בינואר-יוני 2007.

בנושא התשלום עבור הקניות, היום אנשים פחות זקוקים לסמוך על אשראי על מנת לאפשר קנייה. 33.5% דיווחו כי אשראי מאפשר להם לקנות דברים שלא היו יכולים לרכוש, לעומת כ-40% ביולי-דצמבר 2005. מאגר המידע השיווקי TGI מבוצע על-ידי חברת "מחקרי סינגל סורס" מקבוצת טלסקר ותחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום. המאגר מבוסס על מדגם מייצג של 10,000 מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-3.72 מיליון נפש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה