חגיגה במאפיות - ייקור הלחם בפיקוח יזנק את הרווחים בכ-70 מיליון שקל בשנה
ייקור הלחם בפיקוח צפוי להגדיל את הכנסותיהן של המאפיות ב-70-75 מיליון שקל, כך עולה מבדיקה של כלכלני דן אנד ברדסטריט. מאפיית שלמה אנג'ל שנחשבת למאפייה הגדולה בארץ עם נתח שוק של כ-35%, צפויה להגדיל את הכנסותיה ב-20 מיליון עד 25 מיליון שקל בשנה. נזכיר, כי הממשלה מתכוונת להעלות את מחירי הלחם בפיקוח בשיעור של 12.5% וזאת לאחר כשלושה שבועות שבהם המאפיות לא ייצרו לחם בפיקוח בטענה שייצור כזה גורם להם להפסדים. המאפיות תבעו העלאה של 12.5% במחירי הלחם בפיקוח לאור התייקרות החיטה במעל 30% בתקופה האחרונה, ונראה שהעלאה כזו אכן צפויה להתקבל.
בתקופת המשבר שנמשך שלושה שבועות הגדילו המאפיות הגדולות את מכירות הלחמים שאינם בפיקוח שבהם הרווחיות גבוהה משמעותית ביחס לרווחיות שבמכירות הלחמים שבפיקוח. כתוצאה מכך, מעריכים כלכלני דן אנד ברדסטריט, לא חלה פגיעה במאפיות הגדולות כתוצאה מהפסקת ייצור הלחמים שבפיקוח ונראה שהן אף הצליחו להגדיל את רווחיהן בתקופה זו.
הציבור מנגד, נאלץ להגדיל בצורה משמעותית את ההוצאה השוטפת על הלחמים במהלך השבועות האחרונים. בהמשך יאלץ הציבור לספוג את רוב העלייה במחיר הלחם, שמקבלי הקצבאות יקבלו פיצוי חודשי, אך נמוך מאוד ביחס להתייקרות.
ההתייקרות הקודמת ביולי 2006 בשיעור של 7% היתה אחד מהגורמים המרכזיים לגידול בהכנסות מלחמים בפיקוח של מאפיית שלמה אנג'ל, מרמה של 160 מיליון שקל בשנת 2005 לכ-182 מיליון שקל בשנת 2006. הגידול הזה במקביל למגמה של מעבר ללחמים מיוחדים שאינם בפיקוח שבהם כאמור הרווחיות גבוה יותר, הביאו לגידול מרשים בפעילות של שלמה אנגל בשנת 2006 תוך כדי מעבר לרווח משמעותי. ההכנסות בשנת 2006 צמחו ב-12.5% ל-472 מיליון שקל. הרווח התפעולי עלה -36.6 מיליון שקל, לעומת רווח של 0.5 מיליון שקל בשנת 2005 והרווח הנקי הסתכם ב-25.3 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 10.8 מיליון שקל בשנת 2005.
השיפור מתבטא גם ברבעון הראשון של 2007. החברה הרוויחה ברבעון זה 8.2 מיליון שקל על הכנסות של 125.2 מיליון שקל, לעומת רווח של 4.9 מיליון על הכנסות של 116 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2006.